KT88 testen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Bert61

Re: KT88 testen

Berichtdoor Bert61 » di 06 feb 2018, 15:04

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:Ik had die Draadbrug naar de Gate ook weg kunnen laten door het Printspoor boven langs de Fet te laten lopen
Maar ik vond dit eigenlijk een betere oplossing :D
Zo'n spoor achterlangs, iever niet met hoge spanningen.
Ik had ook al even getekend, lekker prutsen :D
Anne

Dat is een lange R8 van een paar zuunige Ollanders gewiest zeker :lol:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 06 feb 2018, 16:30

Bert61 schreef:Dat is een lange R8 van een paar zuunige Ollanders gewiest zeker :lol:

Meer zuinig met Paint om zo min mogelijk te moeten veranderen/verplaatsen :relax:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 06 feb 2018, 18:49

Anne weet precies ook goed z'n plan te trekken met knippen, plakken, kopiëren...
Ben vandaag hoofdzakelijk met andere dingen bezig geweest, ondertussen hebben jullie het hier wel laten vooruit gaan.

@Bert: ook goed bezig met printjes ontwerpen? Oefening baart kunst, en dat laatste is er al bijna ;-) Nette printjes!

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 06 feb 2018, 22:09

Ja had hem al op koper ook , nog net niet geëtst
Alleen door de manoeuvres gisteren met terug naar een vorig Herstel punt.
Is mijn print in spiegel Dus morgen een nieuw afdrukje er op strijken
Verder niks gedaan nog wat naweeen in de benen :D
Morgen ook proberen printjes te maken van de stroom sensor en de 12 bits DAC voor Arduino voor de curve tracer
Die zijn wel goed ,heb IK niet afgedrukt O:) dus daar is niks verkeerds mee gegaan
E08AD5D5-21F3-46ED-9AFF-5268AD94E330.jpeg

060BE31D-BC18-4D2B-854E-6722D7353B0E.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 07 feb 2018, 23:03

Vandaag Geëtst
2 Hoogspanning voeding printen voor 250 mA 400 volt
Met stroom begrenzing O:) goed werk van Anne Peter
En niet vergeten :!: Willy voor 90% print ontwerp
Allemaal nogmaals dank
Ook mijn kameraad heeft zich niet onbetuigd gelaten met
Print ontwerpjes en schema,s en ook software geschreven voor de curve tracer
Morgen gaatjes boren en opruimen.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 08 feb 2018, 6:45

Dat ziet er allemaal al erg overtuigend uit. Netjes: schema's en printlayout's, het komt allemaal dik in orde :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 08 feb 2018, 8:43

Willy_61 schreef:Dat ziet er allemaal al erg overtuigend uit. Netjes: schema's en printlayout's, het komt allemaal dik in orde :-)

Dat het gaat werken hoop ik ook Willy
Anders was het gewoon een studeer object
Als de printjes werken met de Stroomsensor kan ik terug vallen op de methode welke Peter voor ogen had
Vandaag alles opruimen en Boren Ik maak altijd een bende 8-[

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 feb 2018, 10:43

Gaat helemaal de goede kant op, netjes hoor \:D/ Zou sommige soldeereilandjes toch nog wat groter maken in het vervolg. Door het solderen verzwakt de verbinding met de print behoorlijk en daar hangen wel flinke weerstanden aan waarvan sommige ook nog eens warm worden.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 08 feb 2018, 10:59

Pjotr schreef:Gaat helemaal de goede kant op, netjes hoor \:D/ Zou sommige soldeereilandjes toch nog wat groter maken in het vervolg. Door het solderen verzwakt de verbinding met de print behoorlijk en daar hangen wel flinke weerstanden aan waarvan sommige ook nog eens warm worden.

Dankje voor de Aanmoediging O:)
Ja sommige eilandjes zijn bijna weg met 0.8 mm boren

Kun je aangeven Peter welke warm gaan worden ? :?:
Dan doe ik ze wat boven de print monteren (Zodat er wat langere draadjes aan zitten en meer lucht stroom )

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 feb 2018, 11:09

Valt hier wel mee maar de kans is groot bij buizenprinten. Bedoelde eigenlijk meer in het algemeen. Voor de pad diameter kun je het beste 3x de boormaat aanhouden als dat mogelijk is voor gaten tot zeg 1,2 mm. Vanaf 1,5mm is minimaal 2x de boormaat ook wel voldoende. 'Tis meer voor de volgende. Zou deze gewoon zo laten en een beetje oppassen met solderen.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 08 feb 2018, 11:16

Pjotr schreef:Valt hier wel mee maar de kans is groot bij buizenprinten. Bedoelde eigenlijk meer in het algemeen. Voor de pad diameter kun je het beste 3x de boormaat aanhouden als dat mogelijk is voor gaten tot zeg 1,2 mm. Vanaf 1,5mm is minimaal 2x de boormaat ook wel voldoende. 'Tis meer voor de volgende. Zou deze gewoon zo laten en een beetje oppassen met solderen.

Ja Begrepen 3x Boordiameter :goedzo: daar kan ik wat mee
Buizenprinten ik weet nog niet of ik dat ga doen :-k misschien rond een ECC
Vind het eigenlijk niet passen wat de Tijd betreft
Dat is heel persoonlijk mening
ik bedoel buizen versterkers en Printen zit een halve eeuw tussen idem ringkern trafo,s
Het staat er gewoon niet bij voor Mn gevoel :hide:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 feb 2018, 11:26

Ben ik helemaal met je eens. Persoonlijk vind ik buizen op printen optisch niet bij elkaar passen. Maar ook praktisch niet: Buisvoeten worden dus wel heet en de mechanische belasting bij inzetten en uitnemen is ook niet iets waar je printen een plezier mee doet. Evenals het uitzetten en krimpen bij opwarmen en afkoelen.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 08 feb 2018, 11:35

Wat bedenkingen/opmerkingen :sure: .
Waarom niet op één print, nu heb je een stabIC voor de voeding bij de stroommeting en een zener voor de LM358.
Een aansluiting voor het schermrooster op de variabele anodespanning ?
Of de stroombegrenzing nog goed werkt zo :? Moest de stroom van een 470k (vanuit de potmeter) weghalen, zit nu tegen de emitter van Q1 in te trekken.
Met een kathodeweerstand is de totaalstroom te meten, min de anodestroom (makkelijk in de duino) geeft de schermroosterstroom.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 08 feb 2018, 11:51

Ah!buis schreef:Wat bedenkingen/opmerkingen :sure: .
Waarom niet op één print, nu heb je een stabIC voor de voeding bij de stroommeting en een zener voor de LM358.
Een aansluiting voor het schermrooster op de variabele anodespanning ?
Of de stroombegrenzing nog goed werkt zo :? Moest de stroom van een 470k (vanuit de potmeter) weghalen, zit nu tegen de emitter van Q1 in te trekken.
Met een kathodeweerstand is de totaalstroom te meten, min de anodestroom (makkelijk in de duino) geeft de schermroosterstroom.
Anne

wat betreft het googelen met die schermrooster dat moest mee omlaag gaan met meten en nier stabiel blijven
Ik weet nog maar kleine stukjes wat gebeuren gaat
Hij wil voor mij met software zo maken dat met een bepaalde stap grootte 2 volt of 20 volt Ik kan kiezen wat ik wil
En de schermrooster spanning gaat mee maar is lager doordat er nog wat weerstanden tussen zitten
De hele mikmak met de Tip50 wist hij ook nog niet precies of dat nodig was
Dus het is een probeer versie een proto type Anne
Maar met dit beginnen we Hij is nog bezig de software geschikt te maken voor de Arduino
Het meeste werk moet de pc gaan doen [-o< = dat het werkt O:)
Edit
Het is de bedoeling dat ik een buis neem welke goed is
Die leer ik in
De grafiek wordt bewaard en opgeslagen
De tweede of 4 buis wordt in een andere kleur naast of er op geschreven
Zo maak ik een bibliotheek met buizen 8)
Knap bedacht van die gozer :D vind het een super ding worden

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 08 feb 2018, 16:36

Vanmiddag wat zitten tekenen, uitzoeken.
Dit heb ik er totnutoe van gebakken.Ontbreekt nog iets voor het schermrooster, later zorg, kan altijd eerst als triode.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 08 feb 2018, 16:51

Ah!buis schreef:Vanmiddag wat zitten tekenen, uitzoeken.
Dit heb ik er totnutoe van gebakken.Ontbreekt nog iets voor het schermrooster, later zorg, kan altijd eerst als triode.
Anne

Reuze bedankt Anne
Ik ga het doorsturen naar Anne misschien wil hij wel met je er over debatteren
Dat is leuker voor je Ik kan er te weinig op schieten :mrgreen:
Gaat boven mijn pet 8-[

sloeberke

Berichtdoor sloeberke » vr 09 feb 2018, 18:37

Bert schreef "De elektronicus die dit aan het maken is voor me heeft 35-40 jaar terug in Elektuur "
Het was niet in de fabeltjeskrant ,maar in radio bulletin nov-dec 1983 !

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 09 feb 2018, 19:00

Bedankt voor de correctie sloeberke :wink:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 09 feb 2018, 19:58

Anne Peter via email de vorderingen van mijn kameraad
Heb vanmorgen daar de printjes afgegeven en even bij gepraat
Hij is er de namiddag aan begonnen
Dit was zijn conlclusie,s en vragen
Heb jij nog iets toe te voegen Anne Peter waar hij wat mee kan :?: :?: :?:

De voeding ondertussen getest met 80V ,werkt vrij goed ,alleen niet echt lineair onder de 10V klopt het niet echt,maar voor buizen zal dat niet zo belangrijk zijn omdat er bij zo'n lage anodespanning toch geen stroom vloeit.
Bij belasting gaat de spanning zelf lichtjes omhoog ipv naar beneden.
Kortsluitbeveiliging werkt ook goed,maar dan krijgt de FET al het vermogen te verwerken en met die 80V en 250mA werd hij al goed warm ,dus een koelplaat zal toch best zijn.
Om het echt helemaal lineair te maken vanaf 0V zal niet gemakkelijk zijn,als je de schema's van de meeste voedingen (2 tot 30V)bekijkt beginnen die alitjd vanaf ca 2V .
Je hebt een negatieve spanning nodig om vanaf 0V te regelen,maar hier speelt het geen rol.

Ik zit nu een beetje in tweestrijd ,gewoon een spanning op de OPAMP vanaf de DA convertor en erop vertrouwen dat de uitgangsspanning evenredig is met de ingangsspanning of nog een extra meting doen van de uitgangsspanning en die waarde gebruiken om de karakteristiek te tekenen.
Ik heb die TIP50 vervangen door een MPSA44 maar dat maakt geen verschil.
Misschien is de versterking van die LM128 niet groot genoeg.
Ik ga nog eens zoeken wat er met een andere opamp gebeurd of misschien nog die andere opamp (er zitten er 2 in lm128) ook nog bijschakelen.
Ik heb ook een aantal onderdelen weggelaten R2,R3 Q1 R5. R3 hangt aan de +350 en de gate vanaf de gate naar de collector van de TIP50 of MPSA44.
Het is zoals ANNE het getekend heeft.
Of misschien nog wat weerstanden veranderen ,het is nu even wat zoeken,maar het basisprincipe werkt.
Morgen misschien die stroommetingsprint testen.
En dan uiteindelijk die DA convertor uitproberen met de arduino,zo gaan we langzaam verder.
We moeten nog wel wat uitzoeken en testen

.

Reuze bedankt i i g :dank: :dank: :dank:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 09 feb 2018, 20:34

Doe even m'n best :sure:
De voeding ondertussen getest met 80V ,werkt vrij goed ,alleen niet echt lineair onder de 10V klopt het niet echt,maar voor buizen zal dat niet zo belangrijk zijn omdat er bij zo'n lage anodespanning toch geen stroom vloeit..
De schakeling voor de stroommeting heeft ook nog zo'n 15V nodig, lager heeft geen zin.
Kortsluitbeveiliging werkt ook goed,maar dan krijgt de FET al het vermogen te verwerken en met die 80V en 250mA werd hij al goed warm ,dus een koelplaat zal toch best zijn..
Dat snap ik niet.Met de stroombegrenzing van Peter kun je bij 80V maar iets van 75mA krijgen.Verandering aangebracht ?
Ik heb ook een aantal onderdelen weggelaten R2,R3 Q1 R5. R3 hangt aan de +350 en de gate vanaf de gate naar de collector van de TIP50 of MPSA44.
.
:o Bij mij zit de collector niet aan de gate, wel de emitter.De mosfet met een emittervolger aansturen, wegens de nogal grote Cgs, voor wat snelheid bij door de spanningen stappen.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 09 feb 2018, 23:03

Ah!buis schreef:Doe even m'n best :sure:
De voeding ondertussen getest met 80V ,werkt vrij goed ,alleen niet echt lineair onder de 10V klopt het niet echt,maar voor buizen zal dat niet zo belangrijk zijn omdat er bij zo'n lage anodespanning toch geen stroom vloeit..
De schakeling voor de stroommeting heeft ook nog zo'n 15V nodig, lager heeft geen zin.
Kortsluitbeveiliging werkt ook goed,maar dan krijgt de FET al het vermogen te verwerken en met die 80V en 250mA werd hij al goed warm ,dus een koelplaat zal toch best zijn..
Dat snap ik niet.Met de stroombegrenzing van Peter kun je bij 80V maar iets van 75mA krijgen.Verandering aangebracht ?
.
:o Bij mij zit de collector niet aan de gate, wel de emitter.De mosfet met een emittervolger aansturen, wegens de nogal grote Cgs, voor wat snelheid bij door de spanningen stappen.
Anne

Sloeberke schreef
ik had weer niet goed gezien, Anne heeft nog een extra MPSA44 toegevoegd ,die heb ik er niet inzitten ,bij mij hangt de gate via 330K aan de 350V zodat de fet volledig wordt opengestuurd (tenminste dat hoop ik).
De gate spanning wordt naar beneden geregeld door de andere MPSA44 (of TIP50).
Ik heb die R van 15ohm vervangen door 3.3ohm ,ca 0.7V/3.3=ca210 mA.Momenteel belast ik de uitgang met een R van 390 ohm bij een uitgangsspanning van 60V geeft dit ca 150mA.
Voor de stroommeting moet een geisoleerde voeding van 12V worden gebruikt zodat dat onafhankelijk van de 350V werkt.(moet dat nog wel onderzoeken hoe het met de massa zit ,die LT6106 is een stroombron die ZVP545
krijgt een hoge drain/source spanning
Anders moet ik een andere oplossing zoeken ,ik zou de stroommeting voor de FET kunnen doen,maar dan meet je ook de schermroosterstroom ,dan klopt het niet .

Ha ja als je op zo.n bordje bezig bent verlies je makkelijk het overzicht

Anne ziet dat altijd , dat is opmerkelijk
Dat met die stroomsensor is een bedenksel van Peter
Misschien dat Peter daar wat meer over kan vertellen :!:

Ik heb een hulp trafo er in met 5 aparte wikkelingen
1 van 15 volt 1Amp en
2 van 6 volt 1 Amp en ook nog een
6.3 volt 6 Amp en een
60 volt 100 mA
Op de hoogspanning trafo zit ook nog 6,3 volt 5Amp
Dus keus genoeg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 09 feb 2018, 23:39

Sloeberke schreef
ik had weer niet goed gezien, Anne heeft nog een extra MPSA44 toegevoegd ,die heb ik er niet inzitten ,bij mij hangt de gate via 330K aan de 350V zodat de fet volledig wordt opengestuurd (tenminste dat hoop ik).
De gate spanning wordt naar beneden geregeld door de andere MPSA44 (of TIP50).
Ik ben bang dat je zo een nogal lange wachttijd moet inbouwen om de spanning de gewenste waarde te laten bereiken.
Ik heb die R van 15ohm vervangen door 3.3ohm ,ca 0.7V/3.3=ca210 mA.Momenteel belast ik de uitgang met een R van 390 ohm bij een uitgangsspanning van 60V geeft dit ca 150mA.
Zal Pjotr niet goed vinden 8-[
Voor de stroommeting moet een geisoleerde voeding van 12V worden gebruikt zodat dat onafhankelijk van de 350V werkt.(moet dat nog wel onderzoeken hoe het met de massa zit ,die LT6106 is een stroombron, die ZVP545 krijgt een hoge drain/source spanning.
Anders moet ik een andere oplossing zoeken ,ik zou de stroommeting voor de FET kunnen doen,maar dan meet je ook de schermroosterstroom ,dan klopt het niet .

Helpt niet, de stroommeting blijft aan de +HS hangen en de fet krijgt nooit meer dan de voedingsspanning van het stroommeetcircuit tussen source en gate.
Ik heb een hulp trafo er in met 5 aparte wikkelingen
1 van 15 volt 1Amp en
2 van 6 volt 1 Amp en ook nog een
6.3 volt 6 Amp en een
60 volt 100 mA
Op de hoogspanning trafo zit ook nog 6,3 volt 5Amp
Dus keus genoeg
Met die 60V in serie met een 6V kan mooi voor de neg.roosterspanning, bruggelijkrichter naar goed 90V=
Andere 6V 1A met een low-drop naar 5V=, hou je nog de dikke 6V over voor de gloei.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 10 feb 2018, 10:31

-90 volt is dat niet wat erg weinig voor het negatief Anne ? Zou denken dat -75 volt genoeg zou zijn
Zonnetje schijnt Denk dat Sloeberke buiten is aan het opfrissen O:)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 10 feb 2018, 11:14

Ik kreeg net een mailtje van Sloeberke :lol:
nog even van wakker gelegen en nagedacht,ik heb nog enkele andere ideeén.
Vermits we toch niet kunnen garanderen dat de anodevoeding lineair verloopt met de regelspanning moeten we de anodespanning zelf ook meten.
Maar we zouden ook via een schermroosterweerstand de schermroosterspanning kunnen meten en dan zouden we de stroom in de kathode kring kunnen meten.
De schermroosterstroom en andodestroom zijn gemakkelijk af te leiden ,Ig2=(VA-Vg2)/Rg2 ,waarbij Rg2 een vaste R kan zijn van bv 1k ,volgens het rode boekje (niet van Mao ,maar van de Muiderkring1969) zit de schermroosterstroom tussen 5 en 15 mA dus met 1K een spanningsval van 5 a 10V .Dus Ia =I-Ig2. Ik denk niet dat het veel invloed heeft op de meting.
Verder heb je natuurlijk dat de kathode op een lage spanning komt ipv op 0V ,hierdoor klopt de roosterspanning niet helemaal,maar ook hier zal weinig van te merken zijn.
Met een kathode R van 1 ohm heb je een spanningsval van 100mV bij 100mA ,deze R kan misschien zelfs nog wat hoger.
We zouden zelfs kunnen kiezen als de anodestroom kleiner is dan 10mA dat de schermrooster en kathodeR automatisch omschakeld naar een hogere waarde ,zodoende word de meting nauwkeuriger.

Een computer heeft zoiets snel uitgerekend.
Het grote voordeel is dat de stroommeting gebeurd aan de laagspanningskant,dus het is een pak veiliger en meer geruststellend naar de arduino toe
.

Wat denk jij ervan,misschien dat Anne ook zijn licht erover kan laten schijnen?
Het zal altijd wel even experimenteren worden om de gemakkelijkste manier te vinden

Expirimenteren is leuk :P

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 10 feb 2018, 13:26

Wat zitten schuiven.
Met 12V voor de opa's is er meer ruimte bij de ingang, kan de teruggevoerde HS verdubbeld.
Stroomvoorziening Ia-meting wat meer gegeven, nu met IFR820 want verstookt wat meer.
Voor het schermrooster zie ik een serieweerstand niet zitten,
KT88g2.jpg
Eerder een afzonderlijke (kleine) voeding met instelbare Vg2 (gewoon een knopje of via arduino,kun je zelfs UL meten)
Voor de schermroosterstroom Ik-Ia.
Om de arduino niet op te blazen, zeners (+weerstand) bij de uitgangen.
Anne

Terug naar “Overige Elektronica”