Is die ringtrafo wel goed?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Okke

Is die ringtrafo wel goed?

Berichtdoor Okke » di 16 jan 2018, 0:02

Hallo allemaal,

Laatst heb ik op MP een knots van een ringkerentrafo gekocht om een versterk mee te upgraden. Bij binnenkomst ben ik er eerst maar eens aan gaan meten, voordat ik hem in de versterker ging zetten. De uitkomsten zijn niet helemaal wat ik verwacht had..

Over de trafo:
Het is een Ulveco (tegenwoordig Noratel)
primair; 230v, 800 VAC
secundair (1) 33v 9,5A + 33v 9,5A
secundair (2) 65v 1,4A + 65v 1,4A

Onbelast meet ik (1) 35v en 35v.
(2) 70v en - niets -

Nou neem ik aan dat het voltage bij belasting vlot naar de waarden van de specificaties zakt? En dat één van die 65 volt kanalen het niet doet is op zich geen probleem, want ik heb alleen die twee 33 volt kanalen nodig. Maar je vraagt je wel af of die trafo nog te vertrouwen is.. Het echte probleem is dat ik voor de versterker een +33 en -33 nodig heb, dus 66 volt in totaal (eigenlijk 67). Maar dat krijg ik niet gemeten.. Beide 33 volt kanalen hebben twee draden, en alleen over die twee setjes apart meet ik spanning. Is dat gewoon een kwestie van de nulleiders aan elkaar knopen (als ik kan ontdekken welke dat zijn) of gaat het dan helemaal mis? Hoor het graag als iemand een idee heeft!

MarcelvdG

Re: Is die ringtrafo wel goed?

Berichtdoor MarcelvdG » di 16 jan 2018, 6:37

Okke schreef:Hallo allemaal,

Laatst heb ik op MP een knots van een ringkerentrafo gekocht om een versterk mee te upgraden. Bij binnenkomst ben ik er eerst maar eens aan gaan meten, voordat ik hem in de versterker ging zetten. De uitkomsten zijn niet helemaal wat ik verwacht had..

Over de trafo:
Het is een Ulveco (tegenwoordig Noratel)
primair; 230v, 800 VAC
secundair (1) 33v 9,5A + 33v 9,5A
secundair (2) 65v 1,4A + 65v 1,4A

Onbelast meet ik (1) 35v en 35v.
(2) 70v en - niets -

Nou neem ik aan dat het voltage bij belasting vlot naar de waarden van de specificaties zakt? En dat één van die 65 volt kanalen het niet doet is op zich geen probleem, want ik heb alleen die twee 33 volt kanalen nodig. Maar je vraagt je wel af of die trafo nog te vertrouwen is..

Dat de spanning onbelast wat hoger is, is inderdaad normaal, en dat er helemaal niets uit een van de secundaire wikkelingen komt, is dat inderdaad niet. Het zou een draadbreuk ergens in die tweede 65 V-wikkeling kunnen wezen.

Even voor de zekerheid: als je de weerstand meet tussen de primaire wikkeling en elk van de secundaire wikkelingen, kom je dan in alle gevallen op een onmeetbaar hoge waarde uit?

Okke schreef:Het echte probleem is dat ik voor de versterker een +33 en -33 nodig heb, dus 66 volt in totaal (eigenlijk 67). Maar dat krijg ik niet gemeten.. Beide 33 volt kanalen hebben twee draden, en alleen over die twee setjes apart meet ik spanning. Is dat gewoon een kwestie van de nulleiders aan elkaar knopen (als ik kan ontdekken welke dat zijn) of gaat het dan helemaal mis? Hoor het graag als iemand een idee heeft!

Heb je 33 V voor of na gelijkrichting en afvlakking nodig? Dat kan tot een factor wortel twee schelen.

Je moet inderdaad een draad van de eerste 33 V-wikkeling op een draad van de tweede 33 V-wikkeling aansluiten. Er zijn vier manieren waarop je dat kunt doen, waarvan er twee werken en twee niet. Dat kun je gewoon uitproberen, als het goed is meet je ongeveer 70 V (onbelast) tussen de overgebleven twee draden, als het fout is meet je daar een veel lagere spanning.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 16 jan 2018, 11:23

Als er 1 draad onderbroken is raar beste senario is dat hij mechanisch gesneuveld is
Maar anders dat de 1,4 Amp wikkeling te zwaar belast is geweest en door gebrand is moet de rest ook wel een klap gekregen hebben
Weet je zeker dat de koperdraad wel contact maakt met je meetpen en er niet oxidatie of lak tussen zit Marcel :!:
shit draadje vergeten :oops:

Okke

Berichtdoor Okke » di 16 jan 2018, 14:43

Dank voor de snelle reacties!

Met twee draden verbonden heb ik nu inderdaad 70 volt totaal over het zware secundaire kanaal. Dat is voor de ingang van de gelijkrichterbrug van de versterker. Dus die twee verbonden draden zijn nu samen ook de "middel trafo" neem ik aan.

De weerstanden tussen primaire en secundaire draden zijn allemaal te groot om te meten.

Blijft het geval dat één van die andere kanalen het niet doet.

Daarnaast heeft hij nogal een aanloopstroom.. De zekering in de schakelkast is er al twee keer uit gevlogen bij het inschakelen van de trafo. Straks zitten e twee 10.000uf condensatoren aan om op te laden, dus een beetje 'demping' lijkt me wel wenselijk. Of geeft de belasting juist die demping? Al dan niet in combinatie met een ontstoringscondensator?

cool

Berichtdoor cool » di 16 jan 2018, 14:55

Voor een trafo met dit vermogen heb je een inschakelvertraging circuit nodig of een NTC weerstand van een ohm of 30. Normaal verschijnsel.
Loek

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 16 jan 2018, 15:15

. HIER.BiJ ringkern.nl. Kan je zo de juiste voorschakel weerstand kopen welke voor deze trafo geschikt is
shit draadje vergeten :oops:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 16 jan 2018, 18:58

Misschien ook even aangeven wat de specificaties van de huidige trafo zijn, en in wat voor (merk en type) versterker hij moet komen ?

Aaad

Berichtdoor Aaad » wo 17 jan 2018, 0:12

De trafo even in serie met een 40 watt gloeilamp zetten.
Als de lamp gaat branden dan zitten er ook nog eens ergens windingen met kortsluiting, kan zowel primair als secundair zijn.
Dan rest alleen de trafo af te wikkelen, eerst secundair, daarna de lamp methode weer toepassen en als 'ie dan nog
brandt, dan is de primaire kaduuk.
Dan kan de echte hobbyist hem opnieuw wikkelen.

Aad

Okke

Berichtdoor Okke » wo 17 jan 2018, 16:15

cool schreef:Voor een trafo met dit vermogen heb je een inschakelvertraging circuit nodig of een NTC weerstand van een ohm of 30. Normaal verschijnsel.

Aha NTC weerstand, dat zocht ik!

Bert61 schreef:. HIER.BiJ ringkern.nl. Kan je zo de juiste voorschakel weerstand kopen welke voor deze trafo geschikt is

Da's mooi kant en klaar op zich, maar bij de Conrad zie ik ze net wat goedkoper (en daar moet ik toch nog wat rommeltjes van hebben). Twee van deze https://www.conrad.nl/nl/epcos-b57236s160m-ntc-thermistor-s236-16-1-stuks-500406.html paralel zou precies moeten volstaan. Een zekeringhoudertje zit nog wel in de versterker.

ray5150 schreef:Misschien ook even aangeven wat de specificaties van de huidige trafo zijn, en in wat voor (merk en type) versterker hij moet komen ?

het is een JVC A-X4. Dat is een 80wpc servo A-B versterker. Alle elco's zijn al vervangen, net als een aantal transistoren. Hij heeft een bloktrafo van 480 watt nominaal, en maximaal 2,5 ampères op de middeltrafo. Deze heeft geen 230v ingang. Op 220v pruttelt hij wat, en kun je de versterker voelen trillen. Op 240v is alles kalm, maar is de uitgangsspanning te laag om de ruststroom op de gewenste 12mv te krijgen (komt tot 10 nogwat). Nou vond ik toch al dat het óf een duo-mono óf een extra grote ringtrafo moest zijn eigenlijk, dus bij elkaar genoeg excuus voor vervanging!

De nieuwe trafo is meteen 9,5A, maar die grote overcapaciteit zal geen nadelige effecten hebben toch? Afgezien van stroomverbruik en de benodigde ruimte dan. Daar was een kleine verbouwing voor nodig, want het is wel wat je noemt "volle bak".

WP_20180117_004.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

beijert

Berichtdoor beijert » wo 17 jan 2018, 16:23

Power heb je nooit te veel. Qua stroomverbruik zou het volgens mij ook nog wel mee moeten vallen.
Mark

Okke

Berichtdoor Okke » do 15 feb 2018, 17:39

Hij zit er in hoor!

Zo dat was een leuk puzzeltje! Al snel bleek er een complete aansluitrail nodig om het allemaal te accommoderen. Twee condensatoren tegen het vonken bij de aan-schakelaar, twee weerstanden voor een rustige aanloopstroom, aansluiting voor de zekering, dubbele bedrading (want dubbele onderbreking) voor de schakelaar, de aansluitbus voor de voedingskabel (+aarding), de aansluitingen van de trafo (primair) aansluitingen voor de "middeltrafo" en dan moeten die loze draadjes van het tweede secundaire kanaal ook nog ergens heen. Zoals je ziet, werkelijk ieder hoekje is benut.

boven breed.jpg

rail.jpg

Blij mee:

- De aansluitbus voor de voedingskabel; was mijn eerste klusje met de Dremel. Nu is de versterker ook gewoon geaard.
socket.jpg

..en een beetje extra ventilatie, nu het zo vol is daar achtering

achter.jpg

- Vonkvrije start; ondanks twee kleinere condensatoren vonkte de aan-schakelaar bij de vorige trafo iets, nu niet meer

- Extra plaatje ter isolatie onder de trafo en achter de aansluitrail

- Stoot en isolatie randje over de achterkant van het zijprofiel

- Alles past, zit goed vast en waar nodig kan de warmte nog goed weg

Minder blij mee:

- Nog een paar blote contacten onder netspanning

- beetje ruwe bevestiging aan de aansluitpennen op de pcb. Het zijn 3mm massief koperen draden, die kreeg ik niet stevig aan de pennetjes gesoldeerd. Achteraf misschien ook omdat ik de isolerende coating er nog niet af had geveild.. Dat is wel even iets om aan te denken trouwens, want toen ik ze in eerste instantie gewoon in de kroonsteentjes geschroefd had kwam er dus gewoon niets door..

opprint.jpg

Wat echt een beetje jammer is, is dat ik nog steeds maar 10mv op de ruststroom kan krijgen, waar het toch 12 moet zijn. Er staan 68 volt wissel over de trafo als de versterk aan staat, wat dus nog altijd boven de vereiste 67 van het boekje is (maar dan misschien bij grotere belasting?).

Eerste bevindingen

De versterker heeft nu ruim een uur op redelijk volume gedraaid. Hij klinkt direct merkbaar beter. En wat een bas opeens zeg, hij heeft de speakers goed bij de klote nu! de servo voeding is stabieler geworden (eerder fluctueerde de ruststroom en de balansstroom wat). De trafo zelf is nauwelijks hoorbaar, trilt niet en wordt niet eens lauw. Kortom: die trafo blijkt wel degelijk goed te zijn!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Overige Elektronica”