Aarde: wanneer wel en niet GROUND nodig?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Triamping

Aarde: wanneer wel en niet GROUND nodig?

Berichtdoor Triamping » vr 26 jan 2018, 13:01

Voor mijn zelfbouw versterker heb ik een aantal van deze besteld (met GND) voor elk LM3886 module één aparte voeding.
maar vond nu net ook varianten zonder een GND aansluiting voor aarde.

Wat mij opvalt is dat het eerste bordje 2 keer parallel 2 caps in serie heeft staan met een center GND punt,
terwijl het tweede bordje 2 keer aparte uitgangen heeft met 2 caps in parallel zonder center GND punt.

1. Kunnen beiden gebruikt worden voor de aansturing van de LM3886 monoblok? (zie onderaan PCB)

2. Bij het bestellen van één grote goede ringkern trafo met bijv 2x24V om alles paralel aan te sluiten, waar moet ik op letten in het kader van de GND connecties? :think:

Heeft zo'n goede (talema/block) trafo een eigen aarde draadje die uit de trafo komt en hierop aangesloten wordt?
Of wordt met GND bedoeld het gewone geel/groene aardedraadje die uit het stopcontact komt?
Ik neem aan dat dit GND dan ook op het metaal van de behuizing en op het GND van de LM3886 module moet worden aangesloten?

Met dank! :proost:

Voeding MET aarde:

Afbeelding

Voeding ZONDER aarde:

Afbeelding

LM3886 PCBtje:

Afbeelding

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Aarde: wanneer wel en niet GROUND nodig?

Berichtdoor Henkjan » vr 26 jan 2018, 14:11

je moet duidelijk onderscheid maken tussen de veiligheidsaarde voor de netspanning, en de ground ("de nul") van de gelijkgerichtte voedingsspanning voor je versterker. de eerste is puur voor de veiligheid en heeft geen functie in de verdere werking van de voeding.

verder: sommige versterkers willen alleen een 'enkele' spanning, bv +24V (en dus 0), andere weer zowel een + als een -, die hebben dan bv -24V, 0, +24V
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 26 jan 2018, 14:16

Maakt eigenlijk niet uit, de tweede zijn gescheiden voedingen die aan 't eind toch aan elkaar moeten.Enige verschil is dat bij de eerste moet je de fase van de trafowikelingen goed hebben aangesloten, bij gescheiden voedingen maakt dat niet uit.
De massa/aarde aansluiting van voeding-versterker is het referentie niveau voor de signalen in de versterker.Heeft niks met de aard-aansluiting van 't net te maken, die is er voor de veiligheid, aan de kast verbinden (al of niet via een voorziening tegen brom door aardleidingen tussen toestellen).Omdat de kast ook als afscherming dient (meestal) wordt die ook best verbonden met het referentie niveau (op maar één punt !).De een doet dat bij een centaal massapunt, de ander waar het signaal de kast binnenkomt.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 26 jan 2018, 14:22

Gnd van de versterker is niet hetzelfde als veiligheidsaarde. De veiligheidsaarde van het netsnoer zit direct aan de kast met een stevige verbinding. In principe moet die verbinding heel blijven als er iets mis gaat waardoor de stoppen doorslaan. Maak die dus degelijk!

De gnd van de versterker is de signaal gnd. Die hang je via een 100 ohm weerstand aan de kast. Dat doe je het beste bij de ingang bij de cinch plugjes. En alleen daar en nergens anders.
Peter de Jong

Terug naar “Overige Elektronica”