Aluminiumtape als shielding behuizing?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

dynamike

Aluminiumtape als shielding behuizing?

Berichtdoor dynamike » vr 02 feb 2018, 18:53

Goedenavond,

Denken jullie dat je door een laag aluminiumtape op de binnenzijde van een stevige kunststof opbergdoos een effectieve shielding kan maken? Low budget casing ideetje.
Mvg, Mike

PimDriessen

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Berichtdoor PimDriessen » vr 02 feb 2018, 18:58

Hoi Dynamike,
Kijk eens bij Holland Shielding Systems BV ik heb met een product zeer goede resultaten gehaald, dat was met afscherming voor kabels.
Groet,
Pim

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 02 feb 2018, 19:12

Dat is dan beslist niet Low Budget meer... Punt is dat je de verschillende stroken tape ook goed geleidend aan elkaar moet maken. Anders werkt het maar matig.
Peter de Jong

dynamike

Berichtdoor dynamike » vr 02 feb 2018, 20:14

Thanks. Via die Holland Shielding kom ik op het spoor van kopertape ipv aluminium tape. Idd duur, ook de 3M versie. Ik zie wel goedkope Aliexpressjes, maar daar staat weinig info bij.

Als de lijmlaag maar geleidend is, dan is de stroken verbinden geen probleem lijkt me. Dat is iig wel zo bij Holland Shielding en 3M. De vraag is of dat bij de goedkopere ook is...
Mvg, Mike

Rody

Berichtdoor Rody » za 03 feb 2018, 12:22

Voor het afschermen van de electronica van mijn basgitaar gebruik ik wel eens goedkope alu tape (veel goedkoper dan kopertape). Deze stukken verbind ik dan op de naden met kopertape met geleidende lijm (gekocht bij Thomann, maar bij iedere shop met gitaaronderdelen te koop).

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 03 feb 2018, 13:39

Met een busje spuitlijm en een rol aluminiumfolie krijg je tape van 30 cm breed, dus weinig verbindingsovergangen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 03 feb 2018, 13:42

Trouwens, er is ook aluminium folie voor op de barbecue. deze is veel dikker en steviger dan de reguliere voor in de keuken.

dynamike

Berichtdoor dynamike » zo 04 feb 2018, 13:39

Thanks guys. Inmiddels gevonden dat er op AliExpress genoeg rolletjes zelfklevende aluminium en kopertape met geleidende lijm staan voor een paar euro en free shipping. Dat ga ik wel proberen.

Enige vraag is nog, hoe dik moet het zijn voor een beetje effect?

Bij Holland Shielding hebben ze 35, 120 en 180 micron. Lijkt dat die laatste 2 voor een toepassing als de mijne/onze aangeraden worden. De meeste tape op AliExpress is 50, 60 of 100 (als het erbij staat).
Mvg, Mike

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 04 feb 2018, 13:56

Aan de andere kant, voor 5 a 10 Euro heb je al een degelijk spuitgiet aluminium kastje :
https://www.eoo-bv.nl/500-zware-alu-behuizing

Wat is eigenlijk het doel van je kastje ?

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 04 feb 2018, 15:35

dynamike schreef:Enige vraag is nog, hoe dik moet het zijn voor een beetje effect?

Bij Holland Shielding hebben ze 35, 120 en 180 micron. Lijkt dat die laatste 2 voor een toepassing als de mijne/onze aangeraden worden. De meeste tape op AliExpress is 50, 60 of 100 (als het erbij staat).

Het hangt ervan af wat je precies wilt afschermen. Voor laagfrequent elektrische velden maakt het weinig uit, zolang het maar goed geleidt. Voor laagfrequent magneetvelden maakt het ook weinig uit, want die krijg je toch niet afgeschermd (tenzij je een dikke mumetalen afscherming gebruikt). Voor hoogfrequent elektromagnetische velden moet de afscherming veel dikker zijn dan de indringdiepte / skindikte. Hoe je de indringdiepte uitrekent staat op https://nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect of als je het heel precies wilt weten op https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect Ze hebben er ook een grafiekje van: https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effe ... Zureks.png

Terug naar “Overige Elektronica”