buizen testers

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Splinter226

buizen testers

Berichtdoor Splinter226 » za 17 feb 2018, 20:59

Op sites als ebay heb ik wel eens buizen gekocht die, hoewel gebruikt , nog goed meten op hun tester.. Zorgvuldig getest
Veelal uit Oost Europa . Daar wordt melding gemaakt van bijv een L3.

Nu heb ik zelf een lafayette T 15 En ja, die kan je vertellen dat een buis dood is.
En toont immer een "emissie van 60 a 70 % Waarbij de meter "good"aangeeft in het groene bereik.
Maar als tie dood is in de versterker weet je t ook. nl geen geluid.

Maar op gitaarfora lees ik toch her en der dat de beleving achteruit gaat, dat het levenloos gaat klinken en voor el34 zelfs dat het volume vanzelf gaat veranderen als kenmerken van slijtage. Want dat willen we natuurlijk weten. Kan deze buis bog of is het eentje voor.. ehr de kliko.

Laatst per ongeluk een el84 in de socket voor een ez81 gestoken. Ik ging de B+ meten. De meter loopt langzaam op, en dan ineens niks. millivolts bereik. Ik zet de versterker uit. Voor de zekerheid de buizen getest. Nu was ik er onderhand achter wat ik had gedaan. Versterker stond half van me gekeerd , verticaal, en ik was er blijkbaar niet helemaal bij, bij t inprikken....

Maar buiten dat de el84 was overleden was er gelukkig niets gebeurd. (Zo leer je weer eens wat)

Vraag is eigenlijk welke meters geven betrouwbare resultaten ? Afgezien van onbetrouwbare verkopers.

Ik heb het idee dat ik eigenlijk best wel een zootje versleten buizen heb liggen via de goedkoop = rommel theorie.

En als noob een makkelijke vraag ; kan je geen buizentestertje bouwen, zeg voor een type buis?

Met een Aperemetertje erin ? Vaak liggen buizen al lang op de plank voordat je ze gebruikt en laten testen is vaak een kwart van de prijs

Daarentegen is de aanschaf van een echte tester voor een halve noob natuurlijk ook echt niet te verantwoorden.

En daaruit volgende vragen ; Wat zijn betrouwbare adverteerders bijv op MP? voor niet nieuw maar wel goed.

Buizenverkopers op t forum? :kwijl:
In het land der blinden....

Jan Geert

Re: buizen testers

Berichtdoor Jan Geert » zo 18 feb 2018, 17:43

geen buizenverkopers op dit forum voor zover ik weet.

Ik bestel vaak bij Wim de Rotte:

http://www.electrontubes.nl/index.html

betrouwbare oude buizenman, geen echte 'handelaar' '

Ik heb zelf de klassieke militaire I177 + extension kit tester, die is erg goed maar niet heel eenvoudig om te bedienen. En op MP gaan ze voor rond de 200 euro, dus geen koopje. Ze komen regelmatig langs anders, en veel andere testers dan deze, en zeker goedkopere, zie je niet vaak te koop....
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 21 feb 2018, 14:53

Je kunt eens kijken of een degelijke tester iets voor je is.
http://dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html
https://www.essues.com/etracer/index.php

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » wo 21 feb 2018, 18:32

Ha Splinter226,

zelf gebruik ik een TV-7B/U. Da's een werkpaard uit de jaren 40-50 van de vorige eeuw.....
Zonder gekheid: als de buizenvoorraad niet te groot is halen we die wel eens over deze tester. Heb je een goed idee wat je in huis hebt.

Zelf heb ik nogal wisselende ervaringen met Marktplaats- en Ebay-aanbieders: zelf testen biedt zekerheid.

Waar woon je ? Mogelijk zitten we niet zover van elkaar ? En misschien is het leuk & handig als ik dit apparaat meeneem naar de Breda-ZBA-dag ?

Laat maar horen en genieter in de tussentijd van je buizenbakken.
Grtz, Reinout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 21 feb 2018, 18:34

rdv300b833 schreef: En misschien is het leuk & handig als ik dit apparaat meeneem naar de Breda-ZBA-dag ?

:yeah:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 22 feb 2018, 9:16

Forumlid Molekuul had ook een mooie tester bij zich op de luisterdag in Alphen, dat geeft wel goede inzichten in de staat van de buisjes. Ik heb de EL84's op mijn push-pull versterker meteen vervangen ....

molekuul

Berichtdoor molekuul » do 22 feb 2018, 19:02

RobertD schreef:Forumlid Molekuul had ook een mooie tester bij zich op de luisterdag in Alphen, dat geeft wel goede inzichten in de staat van de buisjes. Ik heb de EL84's op mijn push-pull versterker meteen vervangen ....

Ik had mijn utracer meegenomen. Staat hierboven al door Kappa genoemd.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 28 feb 2018, 22:46

Mijn lokatie is Amsterdam. Geen auto. Dus doe nooit meetings of beursen ed.
En ja, ik denk al lang voor ik een nieuw buisje aanschaf.

toch is t simpele testertje wat ik heb iig handig om te bepalen of de buis dood is, of dat er iets anders aan de hand is. :roll:

wil wel een keer mee, maar ben ehr een beetje niet 100% sociaal. Kan meevallen. Maar het is maar om tegenvallers te voorkomen. Iets met asperges.Als u begrijpt wat ik bedoel.Vandaar dat ik enkel achter internet zit. :sure: Eigenlijk was mijn vader docent technische mechanica aan de UvT, toen nog hogeschool. En eigenlijk ben ik een typische alfa , met een curieuze hobby;-)

Nadat ik overigens de vraag had gesteld op t forum zag ik ergens op circuits ofzo, dat er schakelingen zijn om bepaalde buizen te testen. (zag een verwijzing , heb geen schema gezien.)maar ok , in verhouding heeft dat geen zin wellicht.

Maar goed, ja, ik wil wel naar een meeting/beurs. Graag zelfs.

Maar met mijn 9710/bombardon zelfbouw ben ik wel eens uitgenodigd. maar moet nog wat spul cq kapok in de kast stouwen. Want een meting maakt er wellicht meer van. Gebruik eigenlijk meestal de B&W DM4, die ik ervan verdenk te zijn ontworpen voor buizenbakken, want de bas is dan wel diep en het hoog nog steeds mooi
In het land der blinden....

Terug naar “Overige Elektronica”