Led driver

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

PimDriessen

Re: Led driver

Berichtdoor PimDriessen » wo 23 mei 2018, 22:59

Hoi Anne/MFBass,
Het idee om een led te verwijderen en met twee te gaan werken lijkt me de meest voor de hand liggende optie, en dat ga ik zeker uitproberen.
Maar hoe het kan dat een weerstand wel aangeeft dat de voeding wel zijn gespecificeerde spanning geeft n.l 48 volt, maar als er 3 led strips aanhangen ineens zakt naar 25 volt en nog maar 60 mA trekt dat blijft voor mij een raadsel, en voor Anne trouwens ook.
Groet,
Pim

MFBass

Berichtdoor MFBass » wo 23 mei 2018, 23:02

Hi Pim,

Ik heb gemist dat het met 3 LEDs maar 60mA trekt, waar/hoe heb je dat gemeten? EDIT: gevonden, maar logisch is je meting niet.

Maar, dan is je probleem van teveel licht ook opgelost, want 24V bij 60mA is maar 1,44Watt en dat is heel weinig.

Dus, hoe kom je bij die 60mA?

Groet,
David

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 mei 2018, 23:10

PimDriessen schreef:Maar hoe het kan dat een weerstand wel aangeeft dat de voeding wel zijn gespecificeerde spanning geeft n.l 48 volt
Die 48V is de max spanning waarbij de voeding nog de 350/700mA kan opbrengen.
maar als er 3 led strips aanhangen ineens zakt naar 25 volt
Is normaal, klopt met de spanning over de led's bij 350mA, ook volgens koreaans datablad
en nog maar 60 mA trekt dat blijft voor mij een raadsel,
Meer nog, bij 60mA zou er geen 25V meer over de led's staan (volgens datablad)
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » wo 23 mei 2018, 23:27

Hoi Anne,
Welk data blad bedoel jij?.
Mag ik dat zien?.
Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 mei 2018, 23:35

Berichtdoor Ah!buis » vr 18 mei 2018, 12:33

Ach, er zijn led's in vele smaken.Die op de strip heeft aansluitingen met schroef, is al geen kale meer maar in een aangepaste behuizing.Als er een typrnr. op stond was er iets om naar te zoeken.Zo zijn de gegevens erg beperkt.
De led in die behuizing zou deze wel 's kunnen zijn,
SZ5-M1_WitteLED.pdf

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » vr 25 mei 2018, 14:02

Hoi Anne,

Foutje, Hoe het mogelijk is dat er een stroom waarde gemeten kan worden op de AC stand is een andere vraagstelling, zag het gisteravond toen ik naar de foto keek van de Fluke, er stond rechts het AC teken.
Nieuwe meting nieuwe kansen, er loopt 350 mA bij 25 volt.
ScreenShot145.jpg

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om aan de led driver een LM317 te hangen als stroombron om de stroom verder te verlagen?.
ScreenShot656.bmp

Groet,
Pim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MFBass

Berichtdoor MFBass » vr 25 mei 2018, 15:24

Pim,

In je schema teken je een spanningsbron, 48V. Dan zou je schema'tje kunnen werken. Het zou wel veel dissiperen, maar da's weer een ander verhaal.

Je LED voeding is echter een stroombron, en dan gaat je vlieger waarschijnlijk niet op.

Maar, je hebt dus wel 350mA, en je kunt volgens de specs van de voeding ook 2 ipv 3 leds voeden.

Als je dat echt niet wilt, moet je het LM317 stroom bronnetje anders tekenen, en wel zo:

Leddinges.bmp

(mspaint knip en plak werk)

De LM317 "Steelt" dan van de 350mA wat weg, bijvoorbeeld 175mA (R even uitrekenen = 1.25V / R)

Dus voor 175mA moet je weerstand 7,2Ohm zijn. 1W weerstand nemen, en de LM317 koelen! Want die gaat pakweg.... 20V bij 175mA weg moeten stoken.... 3,5W dus aan warmte. Blijft je LED Lamp mooi sneeuwvrij in de winter :)

Succes!

David

PS of gewoon toch 1 led er tussenuit vissen, is toch makkelijker :)

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » vr 25 mei 2018, 16:57

Hoi MFBass,
Dat is een idee, er is genoeg metaal in de lamp om als koeloppervlakte te dienen.
Als ik Tina software moet geloven, kunnen er twee stroombronnen achter elkaar, dat zal minder warmte verlies geven ?.
Groet,
Pim
ScreenShot657.bmp

MFBass

Berichtdoor MFBass » vr 25 mei 2018, 19:44

Hi Pim,

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf, heb je geen voeding die spanning levert, maar een die een constante stroom levert (binnen de spanningsgrenzen die op de voeding vermeld staan, het werkgebied).

Wat je wilt kan niet, tenzij je de voeding vervangt door een constante spannings voeding, zoals in je schema.

Als je die dan toch vervangt, kies dan een 24V model, dat scheelt je een bak dissipatie, en dan kun je met een voorschakelweerstandje werken. Ander punt is dat een onderbelaste stroomvoeding mogelijk eerder stuk gaat onder deellast en hoge spanning: daar is het niet voor ontworpen.

Nogmaals: Wat je wilt, en zoals je het tekent KLOPT niet en KAN niet.

Als je de dissipatie verdeelt over twee LM's met R dan blijft de totale dissipatie even groot. 2x de helft, zeg maar. Maakt voor de dissipatie dus niet uit. Los van dat het met je huidige voeding niet kan.

Als je de toelichtingen (van Anne en mij) niet aanneemt voor waar ga ik er geen moeite meer in stoppen. Je neemt of aan wat Anne en ik zeggen, en haalt er een LED tussenuit, of je maakt een schakeling die een stukje van de 350mA af snoept. Meer opties zijn er niet, tenzij je de voeding vervangt natuurlijk. Wat laagjes smoke verf over de led's kan ook nog :)

Of je doet wat anders, maar dan ben je wat mij betreft 'on your own'.

Succes,
David

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 25 mei 2018, 19:58

PimDriessen schreef:Hoi MFBass,
Dat is een idee, er is genoeg metaal in de lamp om als koeloppervlakte te dienen.
Als ik Tina software moet geloven, kunnen er twee stroombronnen achter elkaar, dat zal minder warmte verlies geven ?
We sluiten nog steeds niet één strip kort ? :o
Een andere stroombron in serie met een tweede is net zo dom als twee verschillende spanningsbronnen parallel te zetten.
25volt over de led's bij 350mA, en bij 150mA iets van 24V. Moet er 200mA rond de led's geleidt, vraagt een weerstand van 24/0,2=120ohm.En een verlies van 24/5=~5W.
Met 25V over drie is 25/3volt per strip.Eén overbruggen geeft 25 x 2/3 volt en nog steeds 350mA zonder verder vermogenverlies.
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » vr 25 mei 2018, 20:15

Hoi Anne/David,
Nee er is nog geen led kortgesloten, maar dat gaat gebeuren.
Er wordt een stroommeter aan de led driver op stand DC stand aangesloten.
Dan wordt er een led kortgesloten en de lamp wordt aangezet, stroom meting bekijken, dan wordt de spanning gemeten op de led driver, en daar worden een paar foto`s van gemaakt.
Wordt vervolgd.
Groet,
Pim

MFBass

Berichtdoor MFBass » vr 25 mei 2018, 20:59

Top!

Qua lichtbeeld zou ik de middelste overbruggen.

Terug naar “Overige Elektronica”