Speaker protection met uPC1237

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

dirklammers

Speaker protection met uPC1237

Berichtdoor dirklammers » zo 20 mei 2018, 14:22

Op Ebay heb ik een printje met toebehoren gekocht voor de bescherming van mijn luidsprekers.
Kost natuurlijk niks. Ik heb het printje eens nagetekend in Eagle en het schema vergeleken met de datasheet van de uPC1237.
Valt me op dat enkele waarden wel afwijkend. Is dat een probleem. Anders gevraagd, gaat dit volgens jullie zo toch wel werken ?
Ik heb ik het getekende schema de aansluiting van de speakers verder niet uitgewerkt, maar je snapt wel dat het printje de uitgang van de versterker aftapt vóór de relais :)
De aansluiting van pin 4 snap ik eigenlijk niet zo. Al helemaal niet als ik de datasheet bekijk. Wat is de functie van die pin ?
Ik wilde de R's en de C's maar vervangen door een iets betere kwaliteit. Is 2K2 i.p.v. de 2K ook goed die waarde heb ik namelijk niet in een betere kwaliteit.

Dirk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2 X NCore 400 + 2 X SMPS600
TD BILL KT88 PP
Scan Speak Vertigo speakers
Pre-amp: Advance Acoustic MPP506DA
CD-loopwerk: Advance Acoustic MCD404
Sonos Connect met G-mod

Ah!buis

Re: Speaker protection met uPC1237

Berichtdoor Ah!buis » zo 20 mei 2018, 16:12

dirklammers schreef:Op Ebay heb ik een printje met toebehoren gekocht voor de bescherming van mijn luidsprekers.
Kost natuurlijk niks. Ik heb het printje eens nagetekend in Eagle en het schema vergeleken met de datasheet van de uPC1237.
Valt me op dat enkele waarden wel afwijkend. Is dat een probleem. Anders gevraagd, gaat dit volgens jullie zo toch wel werken ?
Denk 't wel, C1 mag wel wat dikker en C5 wat kleiner.
Ik heb ik het getekende schema de aansluiting van de speakers verder niet uitgewerkt, maar je snapt wel dat het printje de uitgang van de versterker aftapt vóór de relais :)
Je snapt toch ook wel dat R6 aan de andere kant van het relais moet zitten ? :lol:
De aansluiting van pin 4 snap ik eigenlijk niet zo. Al helemaal niet als ik de datasheet bekijk. Wat is de functie van die pin ?
Voelen dat de voeding wegvalt, tegen een uitschakel-plop.
Ik wilde de R's en de C's maar vervangen door een iets betere kwaliteit. Is 2K2 i.p.v. de 2K ook goed die waarde heb ik namelijk niet in een betere kwaliteit.
'tJa, de LS moet perslot kwaliteitsvol afgeschakeld worden :rofl:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » zo 20 mei 2018, 17:45

Dank voor je snelle reactie Anne.

Je snapt toch ook wel dat R6 aan de andere kant van het relais moet zitten ?

:hide: Oeps, ja uiteraard. Verkeer afgekeken van het printje.
De waardes van de door jou genoemde elco aangepast.
En ja, pin 4, logisch. Was even vergeten dat het ding ook de aanwezigheid van de voedingsspanning bewaakt i.v.m. het ploploos aan en uitschakelen.
Dan moet je die spanning dus inderdaad ook wel test, pin 4 dus :D
Pin 3 via 22 nF naar massa realiseert een lock-situatie na een fout. Lijkt me eigenlijk beter ..... Die prop ik nog wel ergens op de print. Oh staat nog fout in de tekening ....

Dirk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TD BILL KT88 PP
Sonos Connect met G-mod

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 20 mei 2018, 20:57

Ontgaat me even waarom je dit aan het doen bent Dirk, met alle fouten van dien, werkt dat eBay printje niet?

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » ma 21 mei 2018, 17:20

Nog niet getest, maar omdat ik bij de onderdelen wat waarden aantrof die nogal anders waren dan in de datasheet vond ik het de moeite waard het schema vanaf de print eens na te tekenen en dat schema te vergelijken met de datasheet. Volgens mij komt dat goed overeen behoudens dan de soms afwijkende waarden. Maar die zijn - zo begrijp ik van Anne - geen probleem en/of door mij aangepast.
TD BILL KT88 PP
Sonos Connect met G-mod

Terug naar “Overige Elektronica”