suggesties voor een zelfbouw DAC

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Dynky

suggesties voor een zelfbouw DAC

Berichtdoor Dynky » za 30 jun 2018, 9:44

Ik zou graag een DAC zelf gaan bouwen, maar heb 0,0 verstand van programmatie en wens me er ook niet in te verdiepen, wat ook meteen de reden is waarom ik ver weg wil blijven van de varianten die gebruik maken van een rpi (of aanverwante) interfaces, simpelweg omdat daar toch wat bij komt kijken qua "computertaal" :)

Nu ben ik op het web al aardig wat uurtjes aan het zoeken geweest, maar ik kom er niet echt uit wat werkelijk interessante kandidaten zijn.
de meest voorkomende (en meestal goed beoordeelde) kanshebber is een DDD dac, maar ik wil me allesbehalve vastpinnen op een specifieke voorkeur, maw alles is wat mij betreft bespreekbaar.

nuttige info die eea wslk wel zal bepalen;
* ik heb enkel een USB ingang nodig
* streamen gebeurt vanaf een MacMini waarop Roon draait...en dat gaat niet wijzigen :wink:
* gebalanceerde uitgangen zijn noodzakelijk
* mijn kennis van electronica is extreem beperkt (doe er al meer dan 25j niets mee, dus vergaarde schoolkennis is in al die tijd compleet verwaterd), dus het ontwerp moet relatief "foolproof" zijn

als iemand van jullie een leuke suggestie heeft, bij voorkeur met een korte onderbouwing, dan zou ik dat ten zeerste appreciëren :dank:

ray5150

Re: suggesties voor een zelfbouw DAC

Berichtdoor ray5150 » za 30 jun 2018, 10:55

En moeten alle componenten trough hole zijn, of mag het ook in SMD uitgevoerd zijn ?
Dat laatste is tegenwoordig bijna onontkomelijk aangezien sommige componenten (met name IC's) alleen nog in SMD gemaakt worden.

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 30 jun 2018, 11:07

voorkeur voor trough hole, maar als er wat super interessants is waardoor ik niet aan SMD ontkom, dan zal ik het mezelf wel aanleren en de nodige tools aanschaffen, dat vind ik dan ook wel 't leuke aan zo'n zelfbouw...nieuwe (theoretisch haalbare) uitdaging en een eigen grens verleggen :)

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 30 jun 2018, 11:44

Laatst gewijzigd door hannesie op za 30 jun 2018, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 jun 2018, 11:48

George liet afgelopen do ook wat leuks zien en horen in Amersfoort. Maar ik weet niet meer precies wat dat was. Weet jij dat nog Hans? Dat is denk ik ook wel wat leuks in deze.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 30 jun 2018, 11:57

Hans

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 30 jun 2018, 12:07

Dynky schreef:De meest voorkomende (en meestal goed beoordeelde) kanshebber is een DDD dac...

Die heb ik gehad. Ik meen dat ik de tweede versie heb gehad en dan met 2 decks. Er is een soort sekte achtige aanhang om deze dac ontstaan en ik vraag me heel erg af of dat terecht is. Mijn ervaringen in een notendop waarbij de Twisted Pear Buffalo 3se (met 9018) als ijkpunt diende.

Gewoon gebouwd en aangesloten met twee "standaard" door Doede geleverde voedingen, speelde de Buffalo de DDD helemaal zoek. Gezien wat die DDD kost was dat wel een teleurstelling. Het topic op diyaudio was nog niet zo heel lang dus nog in zijn geheel door te lezen. Daar was iemand die aanraadde om de dikke cement weerstanden van de voeding te overbruggen of te vervangen door een draadbrug. Dat bleek een gigantische verbetering. Ik heb er een tijdje mee gespeeld maar ik vond uiteindelijk de Buffalo vele malen beter presteren. Vooral nadat met daar een paar upgrades voor uitbracht.

Nu is het zo dat er inmiddels weer een nieuwe, verbeterde (?), versie is. Ik kan daar uiteraard niet over oordelen hoe die klinkt. Maar ik schat zo in dat het gebodene zwaar overpriced is. Het ding zou beslist niet bovenaan mijn lijstje staan. Sterker: ik zou persoonlijk de zoektocht beperken tot kant en klare dacs waarbij je misschien nog aandacht moet besteden aan de voeding en het kastje. Niet echt diy maar ik denk dat de geluidskwaliteit bij veel van die dacs de DDD overtreft.
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 30 jun 2018, 13:22

De laatste keer in Hengelo waqas er een man die iets dergelijks als dit liet horen, was niet verkeerd.

En voldoet dan ook aan jouw criteria met gebalanceerd e.d. USB met de Amanero.

https://www.ebay.com/itm/ES9038-ES9038P ... 0005.m1851
Of dit.

https://www.ebay.com/itm/NEW-hifi-ES903 ... 0005.m1851
Hans

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 30 jun 2018, 13:25

de DDD komt vaker naar boven drijven als je een "uitgewerkt" concept zoekt, dat bedoelde ik met vaak voorkomend, maar dat wil niet zeggen dat hij voor mij een grote kanshebber is...ik heb er eerlijk gezegd zowat het buikgevoel bij als wat jouw praktijkervaringen onderschrijven, dus ik vermoed ook echt dat het beter kan...als dat dan ook voor minder geld is wordt het nog leuker, al is een lage prijs voor mij zeker geen primaire parameter.

persoonlijk geef ik sterk de voorkeur aan een kant en klare opzet, dus geen aan elkaar breien van meerdere boards komende van diverse aanbieders (voeding/input/DAC/omzetter/etc...) om tot één werkend geheel te komen, maw ik bouw het liefst een ontwerp wat "af" is en z'n deugdelijkheid bewezen heeft, maar die lijken me schaars te zijn.

en het mag duidelijk zijn dat de ene z'n definitie over "zelfbouw dac" verschilt van de ander, maar 't mag zo (hoop ik) een beetje duidelijk zijn waar ik naar op zoek ben :wink:

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 30 jun 2018, 14:05

Dan is dit wel iets waar je naar zoekt?

https://www.ebay.com/itm/ES9038PRO-Ulit ... 0010.m2109
Hans

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 30 jun 2018, 15:15

dat lijkt me wel een leuke kandidaat :goedzo: (incl Engelstalige tekst die voor de verandering eens niet geproduceerd lijkt door een vertaalmachine, dat wekt wat meer vertrouwen)
de tekst vermeld ook dat je ze kan mailen met vragen om eventuele extra's/wijzigingen, dus misschien moet ik dat maar eens doen

m_cruiser

Berichtdoor m_cruiser » za 30 jun 2018, 16:12

is een koopje

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » zo 01 jul 2018, 10:29

Laatst gewijzigd door paulebappie op ma 02 jul 2018, 8:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 01 jul 2018, 12:00

Die link geeft een 404
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 01 jul 2018, 13:18

Dat zal deze wel zijn.
https://www.diyinhk.com/shop/audio-kits ... 15ax2.html

Even heel goed lezen wat erbij staat...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 01 jul 2018, 13:25

Ik heb zelf 2 single rail 3A van deze in gebruik.
https://www.mpaudio.net/power-supplies
Eén ervan gebruik ik bij mijn Mytek Brooklyn. Ik heb verschillende PSU's geprobeerd (waaronder een Sbooster) die m.i. niet veel beter resultaat gaven dan de interne smps. De HPULN gaf wel een beduidend beter resultaat. De truc schijnt te zijn dat je er een voeding voor zet (in mijn geval een Sigma 11) en dan een HPULN erachter. Het bleek een prima verbetering. Niet geprobeerd wat de HPULN solo doet.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 02 jul 2018, 12:13

Hier kan ik niets op tegen hebben natuurlijk. :rofl:
Hans

Terug naar “Overige Elektronica”