Relais voor schakelen speakers

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

dirklammers

Relais voor schakelen speakers

Berichtdoor dirklammers » ma 06 aug 2018, 9:41

Hallo allen,

ik ben op zoek naar relais om speakers mee te schakelen. Ik ken de Amplimo-relais die daar speciaal voor (schijnen te) zijn ontworpen.
Maar dat zijn volgens mij relais met 1X maak contact dus voor een switch waarmee ik drie versterkers wil schakelen naar één stel speakers heb ik dan dus al 12 relais nodig (ik wil graag dubbelpolig schakelen).
Los van de kostenpost nemen die 12 relais ook wel de nodige ruimte in.
Zijn de "standaard" dubbelpolige Omron-relais nu echt zo veel slechter voor dit doel ?
2 X NCore 400 + 2 X SMPS600
TD BILL KT88 PP
Scan Speak Vertigo speakers
Pre-amp: Advance Acoustic MPP506DA
CD-loopwerk: Advance Acoustic MCD404
Sonos Connect met G-mod

ray5150

Re: Relais voor schakelen speakers

Berichtdoor ray5150 » ma 06 aug 2018, 10:11

Nee, ik denk het niet.
Er zijn zat fabrikanten die "gewone" relais gebruiken.
Momenteel heb ik op de werkbank een Kenwood versterker met daarin een ook Omron relais op de uitgangen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 06 aug 2018, 12:07

dirklammers schreef:Zijn de "standaard" dubbelpolige Omron-relais nu echt zo veel slechter voor dit doel ?
Het verschil zit 'm hier,
OmronG2R.jpg
de wisselende audio-stroom komt er wel 's onder, zelfs nul.Kontakt is dan niet verzekerd, wil niet zeggen dat het zeker mis gaat.
Relais zoeken met zo klein mogelijke minimumstroom.Alleen, niet alle fabrikanten vermelden het.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 06 aug 2018, 12:24

Klopt wel dat in veel versterkers gewone relais zitten om de speakeruitgangen te schakelen. En in veel middenklasse versterkers ook nog eens extra A-B schakelaars. Maar "Fiel" is het niet. Een relais MOET stroom schakelen om goed te kunnen functioneren. Anders gaan de contacten slecht contact maken en zeker bij speakers wil je dat beslist niet. Voor hele kleine stromen worden contacten daarom verguld omdat goud zo'n dun oxidelaagje heeft dat je daar ook met kleine stromen doorheen schakelt. Nadeel is dat bij wat hogere stromen dat goud snel weg brandt. Dat schiet dan daar niet op. Er zijn wel speciale speakerrelais, o.a. Amplimo verkoopt (of verkocht?) ze, met dubbele contacten. Een voorloop contact wat de grotere stroom kan schakelen en een overbruggingscontact met vergulde contacten voor de kleine stromen. Het idee is logisch maar of dat nou helpt? Beste blijft gewoon om helemaal géén relais en/of schakelaars te hebben in de speakerleiding. Het blijft een ding met een random variërende overgangsweerstand.

{edit]

Als je toch een alternatief zoekt voor dat Amplimo relais zou ik dat relais nemen wat in de versterkervoeding van Knuisje zit: https://nl.mouser.com/ProductDetail/651-2961215 Dat is dubbelpolig, heeft hard vergulde contacten en kan wel wat ampères aan. Als je dan zorgt dat het volume dicht staat als je omschakelt tussen versterkers/speakers, dan kan dat goudlaagje lang mee.
Peter de Jong

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » di 07 aug 2018, 10:46

Tja, lastig verhaal dan dus toch wel om te kiezen. Op zoek dus naar relais met hard-vergulde contacten. Dank voor jullie tips.
TD BILL KT88 PP
Sonos Connect met G-mod

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » wo 22 aug 2018, 21:39

Zou je het “ideale speaker relais” niet kunnen realiseren door er twee parallel te zetten: een relais voor de grote stromen dat als eerste inschakelt en een signaalrelais dat beter geachikt is voor het kleinere bereik ?
TD BILL KT88 PP
Sonos Connect met G-mod

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 22 aug 2018, 22:01

Ahum

Pjotr schreef:Als je toch een alternatief zoekt voor dat Amplimo relais zou ik dat relais nemen wat in de versterkervoeding van Knuisje zit: https://nl.mouser.com/ProductDetail/651-2961215 Dat is dubbelpolig, heeft hard vergulde contacten en kan wel wat ampères aan. Als je dan zorgt dat het volume dicht staat als je omschakelt tussen versterkers/speakers, dan kan dat goudlaagje lang mee.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 24 aug 2018, 8:13

Hmm.. In het gegevensblad maken ze onderscheid tussen wat 'ie schakelen kan met en zonder vernietigde goudlaag:

PhoenixRELMR24DC2121AU.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 24 aug 2018, 8:26

Is een TE Connectivity / Schrack RT2 met vergulde contacten wat, een RT425024 bijvoorbeeld, of zijn de gegevensbladschrijvers bij Schrack alleen wat minder eerlijk dan die bij Phoenix?

https://eu.mouser.com/ProductDetail/TE- ... %2fKUbo%3d

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 24 aug 2018, 12:35

Veel kleine vermogensrelais zijn alleen "gold plated" voor bescherming tegen oxidatie tijdens opslag. Het is verder niet functioneel bij het schakelen. Dan zijn die schakelspecs ook niet gedefinieerd.
Peter de Jong

Terug naar “Overige Elektronica”