Universele KAKU + hulp programeren

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Berichtdoor Barry2001 » do 09 aug 2018, 20:21

Kan wel, maar dan moet je geen 5V op Vin (pin 15) zetten. Pin 12 voedt de ucontroller op het bordje rechtstreeks, die moet inderdaad 5V hebben, Vin gaat naar de 5V regulator die op het Arduino bordje zit. Eigenlijk zit de 5V regulator in je schema er overbodig op, als je begrijpt wat ik bedoel. Als je Vin (pin 15) gebruikt en daar 12V op zet is pin 12 (5V) een uitgang en voedt tegelijk de ucontroller op het Arduino bordje.

Zie: https://store.arduino.cc/arduino-nano

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 09 aug 2018, 20:35

@wdd
Je hebt de LOW en HIGH verwisseld :( .De relais trekken in met de uitgang ULN2003 op nul en die draaien om dus de uitgang µC moet dan op 1.
Maar 's aan wat veranderen gewaagd, weet niet of 't mag, dat Trunc :?
Het bestand met ".pdf" hier gezet, dan hoeft geen ZIP of uitpakken.Binnen halen en die ".pdf" eraf doen voor gebruik.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 09 aug 2018, 22:31

Barry2001 schreef:Kan wel, maar dan moet je geen 5V op Vin (pin 15) zetten. Pin 12 voedt de ucontroller op het bordje rechtstreeks, die moet inderdaad 5V hebben, Vin gaat naar de 5V regulator die op het Arduino bordje zit. Eigenlijk zit de 5V regulator in je schema er overbodig op, als je begrijpt wat ik bedoel. Als je Vin (pin 15) gebruikt en daar 12V op zet is pin 12 (5V) een uitgang en voedt tegelijk de ucontroller op het Arduino bordje.

Zie: https://store.arduino.cc/arduino-nano

Even ter info
Ludo een kameraad was een programma aan het testen op een Arduino van mij uit China
met mijn stekkervoeding van 12 volt onbelast
Die Arduino overleed na een halfuur,
Ik had er 3 gekocht daar zat een 5 volt regulator maar kleiner als op de uno welke orgineel is :!:
Even terzijde ook de USB poort is een kleinere .
De regulator was kapot ,Die vervangen , maar dat mocht niet meer baten .
De orginele Arduino doet het zonder problemen met die stekker voeding. :think:
Die was ook geleverd samen met een pak uitbreidings dingen motor driver display draadjes ledje etc een heel pret pakket voor de Arduino
Dus !
Als je dus een chinese Arduino gaat gebruiken kijk dan even welke regulator er op zit Ronny
Beter is dan een 8 volt voeding of rechtstreeks 5 volt
( via de usb poort kan misschien ook :?: )
Dat wilde ik evven kwijt :D
shit draadje vergeten :oops:

wdd

Berichtdoor wdd » vr 10 aug 2018, 15:42

Ah!buis schreef:@wdd
Je hebt de LOW en HIGH verwisseld :( .De relais trekken in met de uitgang ULN2003 op nul en die draaien om dus de uitgang µC moet dan op 1.
Maar 's aan wat veranderen gewaagd, weet niet of 't mag, dat Trunc :?
Het bestand met ".pdf" hier gezet, dan hoeft geen ZIP of uitpakken.Binnen halen en die ".pdf" eraf doen voor gebruik.
Anne

Sorry, ben een ULNanalfabeet :sure:
Hier de laatse versie. Trunc kent de arduino niet, int() doet dat. Alle waarden tussen bv 1.0 en 1.9 geven 1, tussen 2.0 en 2.9 geven 2 enz. Maar rond die 1.0 of 2.0 enige onzekerheid, daarom Diff (0.2) erbij om zeker te zijn dat de spanning die door spanningsdeler bepaald wordt boven 1.0, 2.0 enz uitkomt.
Anderzijds na het omschakelen van een relais een wachttijd van 5 seconden ingebouwd om te voorkomen dat als je een toets meer dan 0.2 sec ingedrukt houdt, het relais opnieuw omklapt, wat zeker niet de bedoeling is.
kaku3.zip

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 10 aug 2018, 16:03

wdd schreef:Trunc kent de arduino niet, int() doet dat. Alle waarden tussen bv 1.0 en 1.9 geven 1, tussen 2.0 en 2.9 geven 2 enz. Maar rond die 1.0 of 2.0 enige onzekerheid, daarom Diff (0.2) erbij om zeker te zijn dat de spanning die door spanningsdeler bepaald wordt boven 1.0, 2.0 enz uitkomt.
Zolang het om positieve getallen gaat is int en trunc dacht ik wel hetzelfde.
Negatief niet, int(1,5)=1 maar int(-1,5)= -2 terwijl trunc(-1,5)=-1 meen ik me te herinneren.

Anderzijds na het omschakelen van een relais een wachttijd van 5 seconden ingebouwd om te voorkomen dat als je een toets meer dan 0.2 sec ingedrukt houdt, het relais opnieuw omklapt, wat zeker niet de bedoeling is.
Je zou ook de toets kunnen onthouden en pas in aktie komen bij loslaten.Heb je geen vertraging.
Anne

wdd

Berichtdoor wdd » vr 10 aug 2018, 22:02

Ah!buis schreef:Zolang het om positieve getallen gaat is int en trunc dacht ik wel hetzelfde.
Negatief niet, int(1,5)=1 maar int(-1,5)= -2 terwijl trunc(-1,5)=-1 meen ik me te herinneren.

Trunc maakt deel uit van de math library: "The trunc() function rounds __x to the nearest integer not larger in absolute value."

Ah!buis schreef:Je zou ook de toets kunnen onthouden en pas in aktie komen bij loslaten.Heb je geen vertraging.

Zou moeten aangepast zijn in kaku4

kaku4.zip

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » vr 10 aug 2018, 22:43

Ondertussen schema aangepast , heb toch een extra voeding voor de Arduino op 8V bijgestoken;
andere relais, Omron G2R, kunnen16A verdragen.
Arduino schema.png

Aduino print 1.png

en nogmaals bedankt voor de moeite met het nadenken :goeie: :goeie:
Mvg, Ronny

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 10 aug 2018, 22:44

wdd schreef:Zou moeten aangepast zijn in kaku4
Ziet er hoopvol uit.Of alles volgens de regels vd kunst klopt weet ik niet, ben niet goed thuis in de grammatika van die talen.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 10 aug 2018, 23:36

ronnydepony schreef:Ondertussen schema aangepast , heb toch een extra voeding voor de Arduino op 8V bijgestoken;
andere relais, Omron G2R, kunnen16A verdragen.
Arduino schema.png
Aduino print 1.png

en nogmaals bedankt voor de moeite met het nadenken :goeie: :goeie:

Dit gaat goed, zolang Vin tussen de 7 en 20V zit. Ik snap alleen de aktie niet goed vd 8V regulator; je doet dit omdat je een chinese kloon gebruikt en je de regulator op het Arduino bordje niet vertrouwd.
Gebruik dan alsnog een 5V regulator waarmee je rechtstreeks de Arduino voedt op pin 12, dan sla de hele regulator op de Arduino over.

Maar nogmaals persoonlijk zou ik alles gewoon op pin 15 met 12V voeden, dus helemaal zonder 5V regulator in je schema. Heb inmiddels best wat Nano’s gebruikt waaronder kopieeen, nog geen problemen gezien met 12V. Is natuurlijk een eigen keus.

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » vr 10 aug 2018, 23:48

Ik ook niet Barry, maar in mijn preamp die Arduino gestuurd doen ze het ook zo, dus ???
Mvg, Ronny

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 10 aug 2018, 23:52

Het gaat wel werken Ronny, maar het is wat omslachtiger.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 10 aug 2018, 23:57

Vind de code van wdd ook interessant, wil ik nog wel even bekijken; vh weekend daarvoor de pc aanslingeren, forum op m’n telefoon nu.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 11 aug 2018, 13:39

Barry2001 schreef:Ik snap alleen de aktie niet goed vd 8V regulator; je doet dit omdat je een chinese kloon gebruikt en je de regulator op het Arduino bordje niet vertrouwd.
Gebruik dan alsnog een 5V regulator waarmee je rechtstreeks de Arduino voedt op pin 12, dan sla de hele regulator op de Arduino over.
Maar nogmaals persoonlijk zou ik alles gewoon op pin 15 met 12V voeden, dus helemaal zonder 5V regulator in je schema. Heb inmiddels best wat Nano’s gebruikt waaronder kopieeen, nog geen problemen gezien met 12V. Is natuurlijk een eigen keus.
Alles goed en wel, maar Bert schreef ,
"Ludo een kameraad was een programma aan het testen op een Arduino van mij uit China
met mijn stekkervoeding van 12 volt onbelast
Die Arduino overleed na een halfuur,
Ik had er 3 gekocht daar zat een 5 volt regulator maar kleiner als op de uno welke orgineel is :!: "
dan liever bloo Jan dan dooie Duino :lol:
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 aug 2018, 14:34

Pcies, het komt nog steeds niet over wat ik bedoel volgens mij :D Dan sla je toch die hele regulator over? Arduino heeft een pin om 'm direkt met 5V te voeden. Dus een 5V regulator op het printje ipv die 8V, en dan de ucontroller op de Arduino rechtstreeks voeden met 5V. Ronny 'maakt' nu 8V, gaat de regulator op de Arduino in die niet te vertrouwen is om 5V te maken. Je hoeft die hele Arduino regulator niet te gebruiken in dit geval.

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » za 11 aug 2018, 14:41

Pin 15 : Vin 5V voeding erop; van die 5V voeding naar het weerstandsnetwerk en pin 12 : 5V van arduino laten we los.
Gebruiken we relais van 5V en kant is klaar.
Alles met 1 voeding.
Mvg, Ronny

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 aug 2018, 14:43

Nee. Pin 12 moet 5V hebben en pin 15 los :mrgreen: (als je de regulator op het Arduino bordje niet wilt gebruiken). Krijgen straks bbq-ers op bezoek en moet aan het voorbereiden, anders had ik even een schemaatje voor je getekend.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 11 aug 2018, 17:39

ronnydepony schreef:Pin 15 : Vin 5V voeding erop; van die 5V voeding naar het weerstandsnetwerk en pin 12 : 5V van arduino laten we los.
Gebruiken we relais van 5V en kant is klaar.
Alles met 1 voeding.
Of de voeding beetje :sure: anders.
Anne

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » za 11 aug 2018, 21:40

Dan is dit misschien wat Barry bedoelt.
Wil ook nog een LEDje per relais/switch, is dit goed zo ?
Arduino schema.png
Mvg, Ronny

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 aug 2018, 21:46

Dat is ‘m Ronny :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 11 aug 2018, 22:44

Zo de +5V opdringen, komt op de uitgang van de 5V regelaar van de duino, lijkt me niet zo mooi.
En een extra regelaar terwijl er al een in zit, ook niet zo nuttig.
Vandaar mijn voorstel, 12V geregelt voor de relais en 7V~ gelijkgericht geeft goed 10V voor de stabilisator in de duino.
Is geen exotische trafo, kan een 70040K van Talema, is bij Reichelt iets meer dan 13€ onder nr. 481502.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 aug 2018, 22:51

De 5V van USB (als je daarmee voedt) komt normaal op hetzelfde punt te staan, is geen probleem, mag op uitgang regulator.

Nogmaals zelf gebruik ik alleen 12V en nog niet daarmee een probleem gezien en vind ik een extra regulator ook onnodig, maar als je de regulator op de Arduino niet vertrouwd omdat het vage chinese meuk is zou ik er niet een lage spanning op zetten maar ‘m gewoon helemaal niet gebruiken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 11 aug 2018, 23:26

Barry2001 schreef:De 5V van USB (als je daarmee voedt) komt normaal op hetzelfde punt te staan, is geen probleem, mag op uitgang regulator.
Idd, dat komt op 't zelfde neer.
Maar ik kan dat geen nette manier vinden, er is ook geen specifikatie in het datablad van de regelaar over uitgang- zonder ingangsspanning, is er ook niet voor bedoeld. Wel als er kans bestaat dat de ingang kortgesloten wordt, dan een diode over het IC.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 aug 2018, 23:50

Tsja. Alle Arduinos die op USB spanning staan te draaien werken op die manier. Uitgang van een dergelijke regulator zal wel hoogohmig genoeg zijn, wie weet zit er ook iets van een diode in die dingen gebakken.
Ben met je eens, het lijkt niet goed een uitgang hiervoor te misbruiken, maar het zit op hoeveel zijn er verkocht? Een miljoen mss al wel?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 12 aug 2018, 10:42

Die usb gebruik je ( meestal ) alleen bij het uploaden software
En testen schakeling
Als je de Arduino ergens in stopt haal je de usb kabel er toch af
Barry schreef miljoen , alleen in nederland bedoel je Barry :D
Ik heb 2 in gebruik en dat wordt 4 en heb er nog 2 liggen :D
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 12 aug 2018, 11:17

Barry2001 schreef:Tsja. Alle Arduinos die op USB spanning staan te draaien werken op die manier. Uitgang van een dergelijke regulator zal wel hoogohmig genoeg zijn, wie weet zit er ook iets van een diode in die dingen gebakken.
Er zijn verschillende schakelingen (wat schema's opgezocht).Sommige zetten de USB zo aan de +5V anderen zetten er een schottky-diode tussen.Die diode is dan om geen spanning terug naar de USB te kunnen hebben.Heeft wel tot gevolg dat de duino via USB op 4,7V ipv 5V loopt.
Er was er ook een met 47µF op de ingang van de regelaar.Als je dan de 5V vanbuiten aansluit laadt die elco door het IC op, daar houdt ie niet van.Daarom wordt een diode aangeraden van uit naar in, maar die zat er dan weer niet in.
Anne

Terug naar “Overige Elektronica”