Tape delay DIY project.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Theduboracle

Tape delay DIY project.

Berichtdoor Theduboracle » za 24 nov 2018, 22:08

Hallo weer.
Ik ben advies nodig van iemand die weet hoe een deel van een cassettedeck werkt.
Ik ben een tape delay (tevens sliding echo) aan het maken van 3 cassettedecks namelijk.
1 deck drijft het motor gedeelte aan, 1 deck geeft weer en 1 deck neemt op.
De opname en weergave decks loop ik in elkaar zodat je een echo krijgt.
Als ik de decks aanzet kunnen ze automatisch in de opname of weergave stand slaan, daar zit een schakelaar voor op.
Alles ok zou je zeggen maar dan draait de motor altijd en moet er een bandje in het deck zitten, die slaat na 45 minuten natuurlijk uit, en dat is niet de bedoeling.
De contacten in het mechaniek die het cassettedeck laat denken dat er een bandje in zit (en tape soort) zijn natuurlijk makkelijk te overbruggen, maar er zit ook een censor in die ziet als de raderen wel lopen of niet.
Als ik de stroom van de motor onderbreek valt het deck uit na 3 seconden, allemaal aangestuurd door een chip.
Je voelt hem al aankomen natuurlijk maar ik wil die censor om de tuin leiden zodat hij nooit uitvalt.
Volgens mij bestaat de censor uit een ledje en een lichtgevoelige weerstand of een lichtgevoelige transistor (als zoiets bestaat want het ding ziet er uit als een transistor als ik het goed heb)
Hoe dit te doen ?
Zie schema.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Theduboracle

Re: Tape delay DIY project.

Berichtdoor Theduboracle » za 24 nov 2018, 22:22

Plaatje voor de leuk, de tape wandel is al klaar, op de 0.1mm nauwkeurig, alle wieltjes draaien en het loopt vlekkeloos.

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » za 24 nov 2018, 22:25

Dat is echt cool. Ik kan je niet helpen met je vraag maar ik ga het draadje wel volgen :)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 24 nov 2018, 22:25

Dat kun je ook met 1 deck doen, moet je wel een 3-kopper hebben.
Welk merk en type heb je ?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 24 nov 2018, 22:32

Waar je ze vandaag de dag vandaan moet halen weet ik ook even niet maar je had destijds eindloze CC speciaal voor antwoord apparaten: Van 1 minut en 5 minuten lengte meen ik
Peter de Jong

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 24 nov 2018, 22:54

ray5150 schreef:Dat kun je ook met 1 deck doen, moet je wel een 3-kopper hebben.
Welk merk en type heb je ?

Met een 3 head machine kun je de delaytijd alleen maar regelen met de snelheid aan te passen, maar dit wordt ook een sliding echo, dan kun je handmatig de weergave kop verschuiven waardoor je pitch shiftterige effecten krijgt.
Het mechaniek komt uit een pioneer high speed dubbing dubbel cassette deck uit 1996, dan zijn de riempjes in elk geval nog niet versleten, en dan heb ik dubbele snelheid namelijk van 10cm/sec tape of hoger, daar moet ik nog wat aan sleutelen met pot metertje.
En ik heb 2 (of 3, maar moet nog aankomen) AIWA AD-F360 cassette decks, zelf ook gehad destijds en die was goed wat kwaliteit betreft.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 24 nov 2018, 22:56

Pjotr schreef:Waar je ze vandaag de dag vandaan moet halen weet ik ook even niet maar je had destijds eindloze CC speciaal voor antwoord apparaten: Van 1 minut en 5 minuten lengte meen ik

Wordt niks, de kwaliteit moet echt goed zijn, met goede koppen ed

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 24 nov 2018, 22:58

Ik zal morgen de boel eens openhalen, misschien doet verduisteren of belichten het truukje.
Elco's vervangen in de Aiwa kan ook geen kwaat, de voedings elco is een normale standaard elko, in de pioneer zit wel weer een elna cerafine ding.
De Aiwa's zijn oudjes, 1986.
Ik had ook nog een normale delay gekocht, maar die is nog ouder, ook aan revisie toe.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 24 nov 2018, 23:18

Het lijkt er meer op dat die sensor de aanwezigheid van de band moet merken.
Kan er licht door de sensor (geen band ?) dan komen er positieve pulsen op het knooppunt van de twee 100k weerstanden aan de uitgang van de twee op-amps.
Als er een hindernis is die het licht van de led tegenhoudt (de band ?) gebeurt er niks, zijn de uitgangen van de op-amps, en de 100k weerstanden op nul-niveau.
Dus zoiets als band stuk, stop ! Of einde band doorzichtig, ook stop.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 24 nov 2018, 23:37

Ah!buis schreef:Het lijkt er meer op dat die sensor de aanwezigheid van de band moet merken.
Kan er licht door de sensor (geen band ?) dan komen er positieve pulsen op het knooppunt van de twee 100k weerstanden aan de uitgang van de twee op-amps.
Als er een hindernis is die het licht van de led tegenhoudt (de band ?) gebeurt er niks, zijn de uitgangen van de op-amps, en de 100k weerstanden op nul-niveau.
Dus zoiets als band stuk, stop ! Of einde band doorzichtig, ook stop.
Anne

Fijn je weer te spreken Ah!buis, je weet van wanten weet ik nog.
Nee, het is niet de band, de censor zit bovenaan boven het raderwerk, niet bij de tape.
Als het mechaniek niet draait geeft hij een signaal.
Het is ook de autostop bedacht ik mij, werkt met alle moderne (mmmmm) decks zo.
Ik ben al bang dat hij een puls of zo geeft, licht, donker, licht, donker op een draaiend wit zwart radertje of zo, want hoe dat voor de gek te houden ?
Op het schema zie je de schakeling, daarna verdwijnd de output in de bedienings chip van aiwa.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 24 nov 2018, 23:39

Maar verduisteren, afplakken kan de truuk doen als ik je begrijp.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 24 nov 2018, 23:52

Dat schakelingetje is volgens mij de komst van de autostop, vroeger draaiden decks gewoon door, zo een deck heb ik ook nog gehad.
Morgen weet ik meer, even sleutelen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 25 nov 2018, 0:24

Als (geluids)kwaliteit van belang is, is gepruts met een cassette tapje wel het laatste waar ik aan zou denken...
Ja, ik weet dat een Roland space echo anno 2018 onbetaalbaar is geworden, Zou toch uitkijken naar een leuke gebruikte TC electronic of Lexicon.
De MPX serie is heel betaalbaar te vinden op Marktplaats.

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » zo 25 nov 2018, 7:48

Maar knutselen is leuker.. :)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 25 nov 2018, 9:06

+1, gaaf project dit zeg! Komt in de Dubberij goed van pas natuurlijk :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 25 nov 2018, 10:48

Barry2001 schreef:+1, gaaf project dit zeg! Komt in de Dubberij goed van pas natuurlijk :mrgreen:

Jawel, maar daar wil toch graag iets wat redelijk goed "in de maat" is en blijft :bakkie: Lijkt mij zoiets als op de foto nog niet makkelijk. Zo blijft snelheid en pitch strak gekoppeld b.v.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 25 nov 2018, 11:43

Theduboracle schreef:Fijn je weer te spreken Ah!buis, je weet van wanten weet ik nog.
Nee, het is niet de band, de censor zit bovenaan boven het raderwerk, niet bij de tape.
Ik ben al bang dat hij een puls of zo geeft, licht, donker, licht, donker op een draaiend wit zwart radertje of zo, want hoe dat voor de gek te houden ?
Op het schema zie je de schakeling, daarna verdwijnd de output in de bedienings chip van aiwa.
De boel zit idd wat lastiger, ik vond het ook al uitgebreid voor simpel aan/uit, daar had ik gisteren zo laat niet meer in moeten duiken.
De schakeling rond de sensor oscilleerd niet, geeft een signaal af over R654 (330Ω) in verhouding van de overdracht van licht led-fototransistor (weerkaatsing ?).Bij elke (voldoende grote) steiging-daling geeft de uitgang (knooppunt twee 100k weerstanden) een positieve puls.
Om het ding aan 't draaien te houden moeten er dan pulsen blijven komen.Met het verzetten van een C gaat het sensordeel oscilleren, is misschien goed genoeg om niet te stoppen.
Anne

Aaad

Berichtdoor Aaad » zo 25 nov 2018, 12:29

Is de schakeling misschien bedoeld om de tape snelheid constant te houden?

Aad

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » zo 25 nov 2018, 13:18

ray5150 schreef:Als (geluids)kwaliteit van belang is, is gepruts met een cassette tapje wel het laatste waar ik aan zou denken...
Ja, ik weet dat een Roland space echo anno 2018 onbetaalbaar is geworden, Zou toch uitkijken naar een leuke gebruikte TC electronic of Lexicon.
De MPX serie is heel betaalbaar te vinden op Marktplaats.

Zit je toch wel fout hoor, maar om nou en Nakamichi deck te gebruiken gaat wel erg duur worden.
Ik ben overtuigd geworden door deze gast, die heeft het gedaan met een oude maar goede draagbare recorder van Marantz.
https://www.youtube.com/watch?v=ABU-psBnmxk&t=77s

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » zo 25 nov 2018, 13:35

Ah!buis schreef:
Theduboracle schreef:Fijn je weer te spreken Ah!buis, je weet van wanten weet ik nog.
De boel zit idd wat lastiger, ik vond het ook al uitgebreid voor simpel aan/uit, daar had ik gisteren zo laat niet meer in moeten duiken.
De schakeling rond de sensor oscilleerd niet, geeft een signaal af over R654 (330Ω) in verhouding van de overdracht van licht led-fototransistor (weerkaatsing ?).Bij elke (voldoende grote) steiging-daling geeft de uitgang (knooppunt twee 100k weerstanden) een positieve puls.
Om het ding aan 't draaien te houden moeten er dan pulsen blijven komen.Met het verzetten van een C gaat het sensordeel oscilleren, is misschien goed genoeg om niet te stoppen.
Anne

C van Collector bedoel je, dacht al, zie geen condensator.
Ik bedoelde geen oscilatie van de schakeling maar van het mechaniek, maar het begint al hout te snijden geloof ik.
Heb gisteren nog even getest maar het is geen led, wellicht een infarood led.
Er draait ook niks tussen de led en de foto transistor, en als ik een papiertje er onder frummel gebuurt er ook niks.
Ik zat zo te denken dat het wellicht een bewegings detector is, de foto transistor zou dan oscilerend signaal moeten geven waardoor die opamps aan de gang gaan zoals je het verder beschrijft.

Dus de pin van de led omleggen naar de andere C van de andere transistor.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » zo 25 nov 2018, 13:38

Aaad schreef:Is de schakeling misschien bedoeld om de tape snelheid constant te houden?

Aad

Staat er helemaal los van.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » zo 25 nov 2018, 13:40

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:+1, gaaf project dit zeg! Komt in de Dubberij goed van pas natuurlijk :mrgreen:

Jawel, maar daar wil toch graag iets wat redelijk goed "in de maat" is en blijft :bakkie: Lijkt mij zoiets als op de foto nog niet makkelijk. Zo blijft snelheid en pitch strak gekoppeld b.v.

Klopt, maar dit deck had een goede wow flutter 0.09%
De kapstan trekt de tape voor de koppen langs, dus al die radertjes in de tape opslag hobbelen er achteraan, riempjes zijn ook nog wel goed.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » zo 25 nov 2018, 13:44

Ik kan de censor er ook nog uit zagen om hem daarna met verlengdraden in het andere mechaniek te zetten van de tape delay.
Maar liever niet natuurlijk, zonde van het deck

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » zo 25 nov 2018, 14:08

Dit is het schema van een bewegings detector, komt aardig al in de richting.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 25 nov 2018, 14:57

Theduboracle schreef:C van Collector bedoel je, dacht al, zie geen condensator.
Ik bedoelde geen oscilatie van de schakeling maar van het mechaniek, maar het begint al hout te snijden geloof ik.
Nee, de C van C(ondensator) !
Is de bedoeling de schakeling te laten oscilleren, om pulsen te krijgen als er niks draait.
Ik dacht nog wel dat een tekeningetje duidelijk genoeg was :(
Het gaat dus om de C(ondensator, 0,47µ) aan collector transistor Q651 verzetten naar collector transistor Q652.Andere kant van die C(ondensator) blijft waar die is.
Heb gisteren nog even getest maar het is geen led, wellicht een infarood led.
Er draait ook niks tussen de led en de foto transistor, en als ik een papiertje er onder frummel gebuurt er ook niks.
Ik zat zo te denken dat het wellicht een bewegings detector is, de foto transistor zou dan oscilerend signaal moeten geven waardoor die opamps aan de gang gaan zoals je het verder beschrijft.
Kan best infrarood, afhankelijk van hoeveel van dat "licht" de (foto)transistor bereikt verandert de spanning over R654(330Ω).
Dus de pin van de led omleggen naar de andere C van de andere transistor.
Nee dus :shock:
Dat andere schema is een aan/uit afstandsbediening, is een knipperende led zodat de ontvangst niet op elk licht reageert maar enkel op licht met de juiste knipperfrequentie.
Nog even het geval wat overzichtelijker getekend :sure:
Anne

Terug naar “Overige Elektronica”