18 inch PA sub

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

MuijsP

Re: 18 inch PA sub

Berichtdoor MuijsP » di 31 jan 2017, 1:42

Hoi,

Ik zag hier een discussie over luidspreker parameters.
Een stagiaire van mij is destijds via zijn stage langs geweest bij een aantal bekende speakermerken.
Hij vertelde mij dat veel daarvan het ook op de plak en kast manier doen.
Meestal wordt er gewoon een golden sample genomen, of een gemiddelde van een handvol exemplaren.

Uiteindelijk heeft hij samen met mij toen een aantal luidsprekers vergeleken voor zijn verslag.
Helaas mag ik dat niet delen omdat er gevoelige informatie in staat, maar wij hebben toen de conclusie getrokken dat met de middelen thuis tegenwoordig een goed resultaat te bereiken is, als je een beetje let op wat je doet.
Daarom wil ik ook een goed meetversterkertje hebben.

Het was trouwens wel leuk om te zien hoeveel spreiding er soms is.
Beter maar gewoon zelf meten, sommige merken kunnen het blijkbaar niet zo goed. :-$

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 07 feb 2017, 22:44

Het ging alleen niet op spreiding van de parameters, maar de toepassing van luidsprekers en hun parameters op basis waarvan je ze selecteert of links laat liggen.

Die LAN sub heeft een driver die niet geschikt lijkt, maar als je een sub zoekt die compact is en tussen 50 en 100 Hz heel hard kan schoppen, dan is de driver die zij gebruiken vrij briljant toegepast, terwijl ik hem op basis van T/S niet gevonden zou hebben. Ik kon met de hele bekende database en via het www aan andere drivers komen die in zo'n kleine kast zoveel SPL halen vanaf zeg 50hz.
Voor mij een openbaring, terwijl Rudy van Rumoh me daar al lang op gewezen had. Nu met eigen ogen gezien dat dit moeilijk te evenaren is, als je voor verhuur een 18" subje zoekt die luid gaat (worden vaak per 4 ingezet), maar dan nog is de sub die het luidste gaat met het beschikbare vermogen het meest interessant natuurlijk (afgezien van budget uiteraard).
Laatst gewijzigd door wouter op do 23 mar 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

MuijsP

Berichtdoor MuijsP » za 11 mar 2017, 13:10

De conclusies zijn zo goed als de aangeleverde cijfers.
Zonder verificatie mogen en kunnen geen conclusies worden getrokken.

T/S parameters kunnen genoeg verschillen om significant conclusies te doen veranderen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 23 mar 2017, 18:24

Wat wil je daarmee zeggen?
Ik ga natuurlijk uit van eigen cijfers. Heb alleen onlangs het verzoek gekregen die voor eigen gebruik te houden. Waarvoor begrip, ik heb de simulaties deels verwijderd.

Ik wilde niemand te kort doen, maar alles openbaar maken had de importeur niet in z'n hoofd bij het beschikbaar stellen van de LAN sub.
Ik weet met dit draadje zo voldoende voor mijn eigen conclusies en ben mede door ds23man op een mooi alternatief gewezen die minder vermogen vergt.
Luider is verstoken (hitte), beter een kastje erbij dan mega grote poorten in een klein kistje proppen.

Edit: andere tactiek gekozen :mrgreen:

MuijsP

Berichtdoor MuijsP » vr 07 apr 2017, 13:40

Verwarrend verhaal?

Wat heeft importeur met eigen conclusies op een hobby forum? :think:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 19 apr 2017, 20:58

Hij is de eigenaar van die sub, en heeft ook een goed contact met de fabrikant te houden.
We mochten best een onderzoekje doen, maar het is niet de bedoeling dat een importeur iets te maken heeft met het openbaar maken van een commercieel ontwerp. Niet zo gek dus dat daar wat van gevonden mag worden. En als je dan dat niet even netjes wil oplossen als forumgebruiker ben je niet lekker bezig. Dus even e.e.a. rechtgezet :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 19 apr 2017, 21:21

Ik snap het probleem niet, ding heeft gewoon een BOOMBASS afstemming. So what?

Motorfret
Contacteer:

Berichtdoor Motorfret » wo 19 apr 2017, 22:23

Beetje een hijack, maar goed; Aangezien ik ook een PA sub wil bouwen, wat zijn dan zoal interessante ontwerpen hiervoor?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 apr 2017, 14:01

ds23man schreef:Ik snap het probleem niet, ding heeft gewoon een BOOMBASS afstemming. So what?

Het probleem is ook niet de afstemming, maar het openbaar maken van info van een commercieel bedrijf. En dat jij dat allemaal moeilijk te snappen vind kan ik niets aan doen. Het is duidelijk toegelicht. Meer een kwestie van de hele tijd draaien en het niet willen snappen. Ieder z'n meug.

Wat dan mooie sub voorstellen zijn? Dat EAW voorstel waarmee ds23man kwam is vrij briljant (vermogens verantwoord). Ook is mijn Oberton 16NXB1600 een prima ding, maar gelet op de huidige vraagprijs niet direct mijn eerste keus (ik had al een paartje liggen). Wil je laag dan is het RCF voorstel prima, maar met de 18Sound TLW 3000 ook een mooie optie omdat die in een compactere kast kan. Moet je wel het extra 'beetje' (kilo)watt beschikbaar hebben.

In mijn zoektocht kwam ik een pagina tegen die ook erg interessant is om eens te neuzen

wouter schreef::mrgreen: thanks. Soms is er al een draadje over, pak ik dat er ook graag bij. Ik heb een Rumoh setje (de eerste!! :D ) en daar zit geen impedantie boxje bij. Met limp heb ik al impedantiementingen gedaan. Kan ik dat hetzelfde dan doen? (morgen ga ik weer na denken, Hertog Jan en ik redden dat nu niet meer).

Heb nog 2 leuke sites gevonden, voor de terugvindbaarheid gooi ik het in m'n eigen topic neer.
http://wizardaudio.hu/hasznos.php

Die eerste, de 18sound BPH heb ik in Ajhorn nagemaakt (groene curve), leuk zeg. Zie alleen wel dat de SPL met mijn driver in Ajhorn 105dB is, die ca. 108dB van de site (klik op 'dB') lijkt me erg veel. De impedantiecurve komt qua positie van de pieken behoorlijk exact overeen. De hoogtes niet helemaal
sub 18 sim 5.png
http://wizardaudio.hu/hasznos/hangfal%2 ... 18%202.jpg

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 23 apr 2017, 14:42

Ik snap jouw probleem niet Wouter. Nogal spannende geheimen die sub:

1. Hij is rechthoekig ( wel zo handig in de vrachtwagen)
2. Er zit een woofer in ( van elke pa sub kun je wel op het net vinden welke)
3. Het is een BR
4. Ding heeft een boombas afstemming.

Sjonge jonge, dat zijn toch wel staatsgeheimen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 apr 2017, 15:28

ds23man schreef:Ik snap jouw probleem niet Wouter. Nogal spannende geheimen die sub:

1. Hij is rechthoekig ( wel zo handig in de vrachtwagen)
2. Er zit een woofer in ( van elke pa sub kun je wel op het net vinden welke)
3. Het is een BR
4. Ding heeft een boombas afstemming.

Sjonge jonge, dat zijn toch wel staatsgeheimen.

Gelukkig begrijp je wel dat we hier niet het merk, type, aantal liters en de poortafstemfrequentie vermelden. En dat zal ik ook niet meer neerzetten, had ik wel gedaan. Dus het is okee zo. Je lijstje slaat inderdaad niet op een specifieke sub, geldt bijna voor elke sub. Het niet snappen is omdat jij echt geen notie hebt van waar het mis ging. Het heeft ook een beetje te maken met lezen en willen begrijpen, maar het is al lang in orde zo :mrgreen:

Het topic heeft mij i.i.g. veel opgeleverd en je hebt een mooie bijdrage geleverd. Bedankt daarvoor :proost:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 23 apr 2017, 15:35

Ach, de buitenafmetingen en woofer zijn toch bekend? Effe in de sim gooien en een leuke boom afstemming maken en je weet de rest ook. Hogere raketwiskunde...... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 apr 2017, 15:44

ds23man schreef:Ach, de buitenafmetingen en woofer zijn toch bekend? Effe in de sim gooien en een leuke boom afstemming maken en je weet de rest ook. Hogere raketwiskunde...... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Precies, een ZBA-er draait er z'n hand niet voor om. Als je tenminste de woofer weet. En de evt. diepte van die poort natuurlijk. Het was niet de bedoeling dat bekend werd welke woofer dat is in de bewuste commerciele sub. Jij weet het, maar het staat niet nu nergens meer (expliciet) vermeld.

Dat snappen zal voor jou dan wel weer ingewikkeld zijn, maar dat maakt me natuurlijk niet uit.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 23 apr 2017, 16:02

Wouter, ik zit nu al sinds 1985 in de PA wereld en ik moet nog een PA kast tegenkomen waar ik niet van weet wat voor drivers erin zitten, of deze informatie in 10 minuten via googel boven water kan krijgen.....

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 apr 2017, 17:21

ds23man schreef:Wouter, ik zit nu al sinds 1985 in de PA wereld en ik moet nog een PA kast tegenkomen waar ik niet van weet wat voor drivers erin zitten, of deze informatie in 10 minuten via googel boven water kan krijgen.....

Dat geloof ik direct! Het draadje hoefde ook niet aangepast te worden VOOR jou. Dat zul je begrijpen.

Ik kom wellicht nog terug op een leuk ontwerp met de 18" drivers die ik heb liggen van Oberton. Ze zijn alleen in ca 80 liter belachelijk goed als bascabinet, dus wellicht worden ze daarvoor gebruikt. Beetje dure unit alleen...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 23 apr 2017, 17:29

wouter schreef:
ds23man schreef:Wouter, ik zit nu al sinds 1985 in de PA wereld en ik moet nog een PA kast tegenkomen waar ik niet van weet wat voor drivers erin zitten, of deze informatie in 10 minuten via googel boven water kan krijgen.....

Dat geloof ik direct! Het draadje hoefde ook niet aangepast te worden VOOR jou. Dat zul je begrijpen.

Nee, voor een stelletje Italianen die het wiel opnieuw hadden uitgevonden......

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » wo 26 apr 2017, 10:19

ds23man schreef:Sjonge jonge, dat zijn toch wel staatsgeheimen.

De luidsprekerwereld heeft al tientallen jaren geen geheimen meer.

Of misschien moet ik wel elektronica zeggen.
Het meeste is gewoon common sense.
Blijkbaar valt zelfs dat te patenteren ](*,)

Terug naar “Pro Audio specifiek”