16 sporen analoog

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube

Re: 16 sporen analoog

Berichtdoor Mr Tube » di 07 okt 2014, 15:15

Een verdere uitwerking van de controller voor de opname functies, deze print is meteen ook een junctionboard van waaruit de transport logika gevoed wordt.
Dit maakt een andere grote print in de kast overbodig, aansluiting via 26polige flatcable.
Daarom ook vanaf deze print de besturing van de audio electronica en de counter.

auxillary controller.jpg

verder toegevoegd de timing van de opname functies waarbij rekening is gehouden met de afstand tussen de wiskop en de opnamekop, daarom wordt de opname zelf na 100mS gestart nadat de wiskop actief is. Dit allemaal om naadloos inprikken of inserten mogelijk te maken, ook is rekening gehouden met het feit dat de even sporen 5mm verder staan dan de oneven sporen.

Ondertussen heb ik gekozen voor de twee 4K eprom versie van de bandteller, Proms heb ik al klaar. Even het proggie Neo Hex editor geïnstalleerd en de data erin geklopt, wel met veelvuldig gebruik van copy en paste... dan is dat in een kwartier klaar. Bereik met 12 bits is 60 minuten, langere tapes zal ik nooit tegenkomen denk ik.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 07 okt 2014, 20:59

Ontbreekt een Ctje :o
4k Eprom 2732 of 2532, zijn die nog te vinden ? en kun je die nog inschrijven (hoge spanning)
Met 2764 is het maar 12V en vermoedelijk makkelijker te vinden ook.
In 12bit tellen,krijg je 4x4bit uit ,voor vier cijfers TM,M,TS,S
Kun je twee per twee multiplexen (/OE),scheelt twee 7egment decoders.
Of met een 27128 ,heb je twee adreslijnen over om vier 7seg. te kiezen en dan de segmentcode zo uit de Eprom.
Anne

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » wo 08 okt 2014, 9:50

4K Eproms heb ik nog zat van liggen en mijn eprom programmer kan deze ook aan.
verder Heb ik TIL311 displays welke al een 7segmentdecoder ingebouwd hebben, erg handig.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 08 okt 2014, 16:28

Mr Tube schreef:4K Eproms heb ik nog zat van liggen en mijn eprom programmer kan deze ook aan.
verder Heb ik TIL311 displays welke al een 7segmentdecoder ingebouwd hebben, erg handig.

Ha ja,wie wat bewaart ... Die TIL311 klinkt bekend, is dat er een waar de segmentem een rijtje punten zijn ?
C-tje al (niet)gezien O:) ?
Anne

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » wo 08 okt 2014, 16:49

Ja dat Ctje heb ik opgemerkt, gaat goed komen.
Inderdaad puntjes

til311.jpg
til311.jpg (3.82 KiB) 756 keer bekeken

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 08 okt 2014, 20:27

Mr Tube schreef:Ja dat Ctje heb ik opgemerkt, gaat goed komen.
Inderdaad puntjes

En hexadecimaal !
C is maar een grapje,stond wel in 't eerste schema :D .Wordt pas vervelend als ie op de print ontbreekt :(
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 08 okt 2014, 22:54

Dat zijn echt hele mooie display's om te zien ! :D

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 09 okt 2014, 7:55

Ik overweeg toch een controllertje, display kan eenvoudig op een 8 bits poort worden aangesloten.
Biedt de mogelijkheid van van upgraden en uitbreiden met locator functies.
Eens met de Arduino gaan klooien.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 09 okt 2014, 8:01

Dat wou ik gister net gaan zeggen. :lol:

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 20 okt 2014, 8:39

Inmiddels een print onderweg van de eerder besproken logica schakeling, deze vervangt ook de NR print die op dit moment alleen wordt gebruikt om de besturing te voeden via een 26 polige flatcable.
Deze print neemt die functie over en ook het doorgeven van de stuur signalen aan de audio units, daarvoor zijn de twee connectoren rechts boven plus een voor de channel schakelaars.
Verder nog aansluitingen voor de REC knop en Punch in out functie en de line/PB/sync schakelaar.

auxcontrol.~bmp.png

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 27 okt 2014, 8:58

Nog in afwachting van de print ben ik bezig geweest met wat rand apparatuur, de synchronizer SMPTE naar MIDI was namelijk kaduuk.
Na wat meten was het snel duidelijk wat er aan de hand was, brugcel overleden! meteen een iets zwaardere gemonteerd want die was blijkbaar al eerder vervangen....

friend-chip-src-foto-bild-65022615.jpg

Dit is een super handig apparaat, je kan er een SMPTE track mee opnemen op de band. Bij afspelen zet hij het SMPTE signaal om in MIDI timecode, hiermee kun je een sequencer (Cubase) laten meelopen synchroon met de tape. Ook de Fostex D1624 kan via MTC meelopen zodat je setup kan uitbreiden met 16 digitale sporen, dus 32 sporen totaal. Erg handig is ook de mogelijkheid om tempo wisselingen te programmeren, wel goed documenteren en de uiterraard kun je de programmering wegschrijven naar Cubase. Wat ook een door mij zeer gewaardeerde functie is is de Gate, hiermee kun je vol automatisch in de opname inprikken door start en stop voor te programmeren.

Op de print die ik heb besteld heb ik dus een ingang geïmplementeerd om die gate functie met de recorder te kunnen koppelen.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » za 01 nov 2014, 12:46

Mettertijd wil ik nieuwe opname weergave units gaan bouwen en daarbij vraag ik me af of HX Pro nog een aardige toevoeging kan zijn.
Eigenlijk is het niet veel anders dan een gestabiliseerde bias sturing dat bij toename van hoge frequenties in het tophoog een beetje gas terugneemt. Aangezien ik de bias per kanaal apart wil sturen (dus ook onafhankelijk van de wiskop) ten behoeve van gapless insert is het vrij eenvoudig te implementeren.
hxprosh003.jpg

Aan een speciaal IC zit je niet direct vast, daar zijn wel andere oplossingen voor dus dit schema is even ter info alleen.
Ik heb ook oplossingen gezien met OTA IC's

Ik ben het op spoelen recorders in elk geval nog nooit tegen gekomen, wellicht heeft het ook weinig zin en is vooral een stabiele bias voor mij een belangrijk argument om zoiets toe t e passen. Een recorder met dergelijke brede sporen en 38cm/sec heeft weinig problemen met hoogweergave.
De print is binnen voor de opname sturing dus nu eerst maar de zaak draaiend krijgen met de huidige gemodificeerde audio electronica.
De nieuwe audio schakelingen zijn meer voor later want ik moet eerst maar eens meten hoeveel signaal ik eigenlijk nodig heb.

edit:

Lyrec pastte vanaf 1987 HX PRO toe op hun multitrack en masterrecorders
http://museumofmagneticsoundrecording.o ... Lyrec.html

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 06 nov 2014, 8:48

Hier de schakeling van de HX Pro zoals in de Beocord 9000 is toegepast, B&O was trouwens de bedenker van HX Pro dat totaal anders werkt dan Dolby HX. De laatste zat namelijk gekoppeld aan het Dolby systeem welke de centrale wis oscillator bestuurde. HX Pro is geheel onafhankelijk van een ruisonderdrukking systeem en dient alleen maar ter verbetering van de prestaties in het hoog (minder vervorming en betere uitstuurbaarheid)
Deze schakeling werd ook op de laatste generatie multitrack recorders toegepast van Lyrec en Studer.

hxpro.~png.jpg

Deze schakeling is prima na te bouwen met normale componenten, alleen de koppeltrafo is wat lastiger maar die heeft weinig windingen nodig.

het audiosignaal dat wordt gefilterd door de opnamekop zelf (7mH) die werkt in combinatie met een serieweerstand als hoogdoorlaat filter.
hierdoor werkt de schakeling alleen op de hoge frequenties, er is ook een laagdoorlaatfilter in de tegenkoppeling welke op ca 100KHz werkt.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 07 nov 2014, 16:14

Respect, je brengt deze recorder op een hoger plan zo :goedzo:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 07 nov 2014, 18:24

+1
Gaat inderdaad iets bijzonders worden.
Wel jammer dat het zo'n bakbeest is, zou hartstikke leuk zijn geweest op een luisterdag. :D

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 09 nov 2014, 9:03

Een bakbeest is het als je het vergelijkt met een gewone recorder, in vergelijking met de Studers/Otaris enzo is hij best nog wel compact.
Hij zou nog de helft kleiner kunnen worden na de inbouw van de nieuwe audio electronica, de VU meters verhuizen naar het bovenste paneel en de printen passen alle 16 in een enkel 19 inch rack.

Meenemen naar een luisterdag kan dus wel maar om hem te laten spelen moet de mengtafel effectenrack en speakers ook mee.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 08 dec 2014, 17:58

Tijd voor een update:

Een uitbreiding van het bedieningsveld, hier de 16 schakelaars om de kanalen te bedienen plus de eerder genoemde print voor de opname functie.
aan de bovenkant ziet het er nog rommelig uit maar er komt nog een frontplaat welke ik door een welbekende leverancier laat frezen en beletteren.
16tr1.jpg

16tr2.jpg

Op het plaatje hieronder zie je rare tekstopdruk op de functie toetsen, hier komt gewoon een sikker overheen en dan nog een plastic doorzichtig kapje. Moet ook nog ergens een LED kwijt voor de opname functie

16tr3.jpg

deze week maar eens verder bedraden en testen, er moet nog een knopje bijkomen voor Sync/Tape, tape is via weergave kop afspelen en sync is via de opnamekop en als dat kanaal in opname staat komt hij automatisch op de line ingang.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 08 dec 2014, 21:27

Nog werk genoeg zo te zien O:)
Het lijkt wel alsof de rubber rol tegen de as gedrukt zit :o .Mag toch enkel als ie draait, anders komt er een deuk in :shock: .
Anne

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 08 dec 2014, 23:36

Ah!buis schreef:Nog werk genoeg zo te zien O:)
Het lijkt wel alsof de rubber rol tegen de as gedrukt zit :o .Mag toch enkel als ie draait, anders komt er een deuk in :shock: .
Anne

gelukkig lijkt het maar zo, om de rol tegen de as te drukken is onder alle omstandigheden elektriciteit nodig.
Is ook goed beveiligd, zodra de rechter rol stopt met draaien dan wordt de aandrukrol niet meer aangestuurd.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » di 09 dec 2014, 10:40

Nog even iets gemaakt voor de functietoetsen, onderstaand plaatje printen op een stikkervel en deze op maat gesneden op de knopjes plakken en dan de doorzichtige kapjes er overheen klikken.

knoppen.png

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 18 jun 2015, 14:07

Betreft de bandteller

Na veel dubben over wat voor bandteller er in moet komen ben ik nu toch een print aan het maken volgens het elektuurontwerp uit 1984, in SMD kan het nog aardig klein blijven.
De bandteller heb ik ook nodig voor een Philips N4520 en de Studer B67 dus kan meteen drie keer gebouwd worden, print zou iets van 30 bij 80mm worden. De print is geschikt voor 5 digits maar zou ook 4 kunnen zijn, 5 digits is vooral voor de Philips recorder van belang die in meters tape telt met een resolutie van 10cm.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 18 jun 2015, 17:47

Dat zou dan dus dit ontwerp moeten zijn :

Elektuur 1984 03 maart - Bandteller.pdf
(8 MiB) 99 keer gedownload

Is het ook mogelijk om een print extra te laten maken ?
Ik zou er graag eentje willen bouwen om mijn Teac A2300SX mee uit te rusten.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 19 jun 2015, 7:25

ray5150 schreef:Dat zou dan dus dit ontwerp moeten zijn :

Elektuur 1984 03 maart - Bandteller.pdf

Is het ook mogelijk om een print extra te laten maken ?
Ik zou er graag eentje willen bouwen om mijn Teac A2300SX mee uit te rusten.

ik laat sowieso 10 printen maken en heb er per direct drie nodig, geen probleem dus als je er ook eentje wil.
ik schat de kosten dan op een 12 euro/stuk.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 19 jun 2015, 10:08

Okee, laat maar weten als ze binnen zijn, dan regelen we het wel per PB. :goedzo:

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 19 jun 2015, 10:54

Ik laat nog wel even wat schemas voorbijkomen, er zitten wel wat aanpassingen in tov het elektuurontwerp.
eigenlijk heb ik de schakeling helemaal opnieuw ontworpen met het elektuur ontwerp al inspiratiebron.

Een van de wijzigingen is dat er een andere decoder wordt toegepast (MC14543), deze kan common anode displays aan dat voor mij handiger was.
Verder doet zoals in het elektuurontwerp de 4029 het telwerk en is het een 5digit counter geworden.
Ik heb (nog) niet voorzien in up down detectie omdat dat al in de recorders zit ingebouwd, ik wil de print ook niet te groot maken omdat er vaak weinig ruimte is om hem in te bouwen.
Ik denk dan eerder aan een aparte print met prescaler met eventueel correctie puls en up down detectie.

De teller krijgt dan als aansluiting
GND
5V
Up/Down
count 1/sec
reset
Zero out

Op de print kun je kiezen tussen aanduiding in minuten en seconden of als gewone teller.

Hulp print:
hierop de prescaler, up/down detectie en interfacing naar de sensoren.
tevens tweedeler vanwege de verschillende snelheden.

Terug naar “Pro Audio specifiek”