Digital delay

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Digital delay

Berichtdoor Henkjan » za 22 nov 2014, 22:27

Pjotr schreef:
Mr Tube schreef:Ah! ik zie dat er een proaudio forum bij gekomen is! Kan Ray hier ook verder met mengtafel project en in de toekomst de modulaire synth.

Ja waar dat nou weer op slaat? :shock: Zal wel aan de niet te onderdrukken behoefte van beheer zijn om alles in vakjes te stoppen. Overzichtelijker wordt het er niet van, de front page is nu al een hele lap. Straks hebben we voor ieder apart onderwerp ook een aperte rubriek :lol:

Dit was op verzoek van een aantal forumleden

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 22 nov 2014, 22:36

Henkjan schreef:Dit was op verzoek van een aantal forumleden

Ik was 't niet hoor :hide: .
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 nov 2014, 0:30

Henkjan schreef:Dit was op verzoek van een aantal forumleden

Ok, heb ik niks gezegd wat beheer aangaat :D

Een aantal nog wel, zow tijd voor een eigen zelfbouw pro's forum dan :lol: Maaarreh op een gegeven moment bereik je de kritische massa met organiseren en rubriceren: Hoe meer je organiseert des te minder je dan terug vindt. Vind de frontpage nu een beetje een zoekplaatje aan het worden. En hoe was het ook weer: Wie van orde en netheid houdt kan niet zoeken :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 23 nov 2014, 10:33

ray5150 schreef:Hij staat nu al op 90 euro...

En staat er al meer dan een maand op......

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 24 nov 2014, 9:49

Printontwerp is in de maak, hier nog even een schema met het clock en timing deel.

logic delay.jpg

hier wordt alles geregeld om data te sampelen, in het RAM te schrijven en naar de DAC over te brengen. Omdat de AD676 geen output enable heeft is er nog voorzien in een paar buffer IC's (74HC541), de cyclus begint wanneer FS "0" wordt waarmee de ADC begint aan een nieuwe sample, dit duurt 17 clock pulsen en dan is de nieuwe data op de uitgang van de AD beschikbaar.
Tegelijkertijd kan de data uit het RAM overgebracht worden naar de DAC, een vertraging van 4uS zorgt ervoor dat de (sample & hold) plaats vindt na de settling time van 3uS.
De schrijf puls naar het RAM (WR RAM) is verkort tot 4uS en komt na de neergaande flank van OE.

pin 7 van de ADC voert het busy signaal en speelt een cruciale rol in de timing van de diverse signalen, ook zorgt dit signaal dat de clock pulsen alleen worden doorgelaten tijdens het samplen waarvoor die twee bovenste poortjes dienen. Dit laatste wordt aangedragen in de datasheet.

Op de printen komen connectoren waarmee het mogelijk is om meerdere printen te stapelen, de master moet uiteraard volledig gemonteerd worden maar de slave printen hoeven geen ADC en timing circuit.

voor de bediening ben ik nu een analoge oplossing aan het bestuderen, deze bestaat simpelweg uit een regelbare oscillator welke periodiek de ringteller reset. De interval tussen de resetpulsen is dus de echotijd. Met de 4040 als teller kan dit tot max 4 seconden.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 26 nov 2014, 22:44

Er ook maar 's wat aan zitten puzzelen, toch niet veel te doen.
De AD676 heeft, om optimaal te werken een calibratie-ronde nodig.Simpelst is bij (na) resetten.
Dacht dat zoiets 't wel moet doen,
CbSrt.jpg

Dan het adreseergebeuren.De adreslijnen die verschoven moeten voor de echo omkeren, dan geeft een waarde bijtellen een aantal stappen achteruit (vanwaar al "opgenomen" is).Door de vertragong met een (2) potmeters te regelen is er geen moeilijkheid met BCD omzetten, en de echoverttraging is dan ook spanninggestuurd te regelen.
De rest hangt o.a. af van de toegepaste omzetters (elke potm. een of met een omschakeling, schuifregisters voor DAC enz)
Hoop dat je er wat aan hebt
Anne

Er ontbrak een omkering bij de SAMPLE, schema vervangen.
Was goed op kladje maar even bezoek over de vloer en vergeten bij overteken :oops: .
Bijlagen
EchAdrWrk.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 27 nov 2014, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 27 nov 2014, 11:31

Ah!buis schreef:Er ook maar 's wat aan zitten puzzelen, toch niet veel te doen.
De AD676 heeft, om optimaal te werken een calibratie-ronde nodig.Simpelst is bij (na) resetten.
Dacht dat zoiets 't wel moet doen,
CaStrt.jpg

Dan het adreseergebeuren.De adreslijnen die verschoven moeten voor de echo omkeren, dan geeft een waarde bijtellen een aantal stappen achteruit (vanwaar al "opgenomen" is).Door de vertragong met een (2) potmeters te regelen is er geen moeilijkheid met BCD omzetten, en de echoverttraging is dan ook spanninggestuurd te regelen.
De rest hangt o.a. af van de toegepaste omzetters (elke potm. een of met een omschakeling, schuifregisters voor DAC enz)
Hoop dat je er wat aan hebt
Anne

Bedankt voor het meedenken!
Ik ben ondertussen al flink gevorderd met het printontwerp, het calibratie gedeelte moet ik nog implementeren.

De adressering heb ik nu met 3 stuks 74HC190 bedacht welke in downcount modus werken, bij het bereiken van "000" wordt de waarde op Preset ingangen overgenomen kan weer opnieuw aftellen. Op de preset ingangen komt dan de waarde van de in te stellen delaytijd te staan.
Deze IC's werken decimaal en dat betekent dat de data aangeboden op de ingangen meteen ook het aantal mS is in BCD code.
Voordeel is dat je direct de Displays kan koppelen voor indicatie van de delaytijd.

Wel een leuk idee om met een 12bit ADC direct de data aan te bieden, dit gedeelte houd ik buiten de print omdat hier verschillende oplossingen voor zijn zoals een Arduino controller of iets dergelijks. Het idee met de duimwiel schakelaars was ook meer als eerste opzet om de zaak te testen.
Als ik liever volledig binair de data aanbied dan kan ik de 74HC193 toepassen, hiermee zijn langere tijden mogelijk maar heb je weer meer nodig voor de weergave van de tijden op de display (Binair naar BCD).

Op de print nu 4 grote IC's (DAC,ADC en 2x SRAM), 4 IC's voor de ringteller, 3 IC's voor de clocking timing, 1IC voor de eerste 6 adreslijnen en twee tristate buffers achter de ADC.
Dan nog wat analoog spul er omheen, ik ben nog aan het puzzelen over de filtering voor de ADC. Ik denk dat dat toch al snel een 6de orde filter wordt of iets met een LC filter.
Ook de VCO van 16MHz is nog iets waar ik over na moet denken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 27 nov 2014, 15:21

Die manier van preset laden bij 000 ha ik al geopperd en toen,
Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:Wat Pjotr hier voorsteld is een mogelijkheid,maar kan ook anders.
De schrijfteller loopt vrij en de leesteller loopt op dezelfde snelheid en dan bij overlopen van de schrijfteller de leesteller laden met de bedoelde vertraging.Hoef je niks op te tellen.
Anne

Klopt, maar dat heeft als nadeel dat bij veranderen van delay je in het ongunstigste een heel rondje moet wachten voor het weer synchroniseert. Heel vaak wordt het delay gemoduleerd met een LFO en dat kan dan niet.

en dat is hier dan 1 sec.Met BCD kom je tot 999ms ,binair 4095ms, scheelt nogal.
Ben je (voorlopig) van het idee van twee echo's afgestapt ?
Anne

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 27 nov 2014, 15:47

Ik ben niet van het twee echo systeem afgestapt maar maak de printen stapelbaar middels connectors. De tweede print hoeft alleen maar het geheugen te hebben met ringteller en een DAC en het werkt, zo kan ik ook 3 of 4 echos maken als ik dat wil.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 27 nov 2014, 15:55

Ah!buis schreef:en dat is hier dan 1 sec.Met BCD kom je tot 999ms ,binair 4095ms, scheelt nogal.
Ben je (voorlopig) van het idee van twee echo's afgestapt ?
Anne

Dat scheelt inderdaad, Ik zet die IC's maar in voetjes zodat ik eenvoudig kan wisselen.
Ik kan kiezen tussen BCD en Binair, maakt voor het ontwerp niet uit.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 12 dec 2014, 16:30

ds23man schreef:

Huidig bod : 250 euro. :shock:
http://link.marktplaats.nl/m858315297

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » za 13 dec 2014, 17:42

ray5150 schreef:
ds23man schreef:

Huidig bod : 250 euro. :shock:
http://link.marktplaats.nl/m858315297

En nog wil de verkoper hem niet kwijt.......
best een hoop geld vind ik.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 13 dec 2014, 22:49

Mee eens, een paar tientjes of geeltjes erbij en je hebt een nieuwe TC of Lexicon. met volledige garantie.
Blijft toch een machine van een jaar of 25 oud, met alle risico's van dien...

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » wo 25 feb 2015, 10:47

Inmiddels is er een SDE1000 komen landen bij mij, iets eenvoudiger dan de 3000 maar hij doet wat ik wil.
hiermee gaat het zelfbouw project voorlopig in de ijskast, ik heb voor de toekomst nog een SDE330 op het oog.
Er komt weer ruimte vrij voor een nieuw project in de studio, iets met een modulaire drummachine.

Terug naar “Pro Audio specifiek”