MIDI masterkeyboard

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube

MIDI masterkeyboard

Berichtdoor Mr Tube » di 02 dec 2014, 16:26

Mijn huidige masterkeyboard is duidelijk aan vervanging toe, is ook zo'n goedkoop plastic prul met brakke toetskontakten dus daar valt geen eer aan te halen.

Nu kan ik een klavier overnemen van maar liefst 7,5 oktaaf en die wil ik ombouwen naar MIDI, toetskontakten zijn aanwezig dus ik moet nog een printje maken om het klavier af te scannen en een Midi signaal weg te sturen. In de goede oude tijd bestond het IC E510 die deze taak perfect deed, nu niet meer te vinden maar er zijn alternatieven, zo heb ik al een PIC processortje en daarvoor de code gevonden. Het leuke is ook dat deze meerdere velocity curves kent die je met een schakelaar kan instellen, wat ik wel mis is een pitchbender.

Er zijn natuurlijk nog meer opties te bedenken, heeft iemand nog ideeën? dan zijn die welkom natuurlijk.

van deze site heb ik wat interessante info gevonden
http://www.reocities.com/JDPetkov/Hardw ... mkcv96.htm

plaatje van het keyboard

keyboard.jpg

Nog een link naar interessante info, het betreft hier hetzelfde klavier.

http://johnp.net/projects/lmk3+/

ray5150

Re: MIDI masterkeyboard

Berichtdoor ray5150 » di 02 dec 2014, 22:50

Nog meer ? :shock:
Verveel jij je vlug of zo ? :lol:

Het gaat vast weer een heel mooi project worden waar je zo te zien al goed over nagedacht hebt.

Het enige wat ik nu nog mis bij jou is een monitor systeem en bijbehorende eindversterking. :mrgreen:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 02 dec 2014, 23:04

ray5150 schreef:Nog meer ? :shock:

Het gaat vast weer een heel mooi project worden waar je zo te zien al goed over nagedacht hebt.

Het enige wat ik nu nog mis bij jou is een monitor systeem en bijbehorende eindversterking. :mrgreen:

Ik voel een samenwerking opkomen ray.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » wo 03 dec 2014, 1:20

ray5150 schreef:Nog meer ? :shock:

Het monitor systeem wordt voorlopig nog even gedaan met twee Polytone minimonitors (speakers in betonnen behuizing met ribbon tweeter en AL130) en een Quad 405 versterker.
Eerst komen er nog een paar andere projecten zoals Mic pre's en compressors, daar liggen al plannen voor maar ik wacht er nog heel even mee.

Aaad

Berichtdoor Aaad » wo 03 dec 2014, 22:03

Het is jammer dat je zo'n groot klavier hebt, anders zou je gebruik kunnen maken van de zelfbouw interface van Goes "GINO" .

http://www.nl.gino-midi.nl/gino-midi_interface.htm

Deze interface komt (het hele zelf-bouwpakket)op een paar tientjes en kan 2 klavieren van 61 toetsen en een vol pedaal bedienen, of 3 klavieren zonder pedaal.
Ik heb deze een paar jaar geleden nagebouwd op gaatjesboard en was geloof ik 20 euro kwijt aan onderdelen en het werkt prima.
Je hebt 4 kanalen, 3 voor toetsen en 1 voor registers.
Wat je ook kan doen is het klavier opdelen, dan kan je ook deze interface gebruiken.

Aad

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 04 dec 2014, 0:21

Aaad schreef:Het is jammer dat je zo'n groot klavier hebt, anders zou je gebruik kunnen maken van de zelfbouw interface van Goes "GINO" .

http://www.nl.gino-midi.nl/gino-midi_interface.htm

Deze interface komt (het hele zelf-bouwpakket)op een paar tientjes en kan 2 klavieren van 61 toetsen en een vol pedaal bedienen, of 3 klavieren zonder pedaal.
Ik heb deze een paar jaar geleden nagebouwd op gaatjesboard en was geloof ik 20 euro kwijt aan onderdelen en het werkt prima.
Je hebt 4 kanalen, 3 voor toetsen en 1 voor registers.
Wat je ook kan doen is het klavier opdelen, dan kan je ook deze interface gebruiken.

Aad

Ik vind die optie zeker interessant behalve dat deze geen aanslag gevoeligheid kent, wel voor een ander project misschien.
leuke kitjes in elk geval.

in elk geval bedankt voor de tip

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 04 dec 2014, 0:52

Ben vandaag druk bezig geweest met een printontwerp voor de interface, hierbij ben ik van het ORLA ontwerp uitgegaan. Ipv de E510 komt er dan een een PIC processor in waarvan ik de code ook al heb, zoals op de link in de openingpost.

orla-c80-schematic-keyboard.~png.jpg

Aangezien mijn klavier hetzelfde is als in de Orla zou het plug and play moeten zijn.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 04 dec 2014, 9:37

voor modulatiewiel enzo zit aan het volgende module te denken.
http://www.doepfer.nl/oemdiy/wheelelectronic.php

even verder kijken op deze interessante site

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 04 dec 2014, 9:47

Nog even en we moeten Ray's titel als recyclekoning heroverwegen! :lol: :lol: :lol:

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 04 dec 2014, 9:56

ds23man schreef:Nog even en we moeten Ray's titel als recyclekoning heroverwegen! :lol: :lol: :lol:

Haha gein maken.....

Over recycling gesproken.

Gisteren ook een JV80 gesloopt die ik als sloper ook gekregen had.
Levert op:
Een fraaie pitchbender wheel welke weer in dit project gebruikt gaat worden
Een complete voeding voor het digitale delay (+5 +12 -12)
Een goed bruikbare display
Een 5 octaafs klavier, nog geen toepassing voor en behoeft nieuwe toets contacten

verder een hoop oud ijzer en wat printen...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 04 dec 2014, 13:40

Als ik dat schema zo bekijk, zou zeggen voor 88 toetsen.Maar eh 7,6 x 12 + 90 ?wee kwijt :? .
Waarvoor dient die Key-in links-boven ?
Er wordt een 74HC04 ingezet voor één van de zes die erin zitten :(
Ken je deze?
Anne
Bijlagen
74HCt1G04.pdf
(88.76 KiB) 80 keer gedownload

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 04 dec 2014, 13:55

klavier is 88 toetsen dus dat klopt, dat 7 en een half octaaf is een ruim begrip, is eigenlijk 7 octaaf plus wat extra toesten.
4 of 5 octaaf is meestal ook plus een toets extra.

wat die 74HC04 betreft... er geldt een SMD verbod in dit project.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 04 dec 2014, 15:59

Mr Tube schreef:wat die 74HC04 betreft... er geldt een SMD verbod in dit project.

Zo klein en moeilijk is zo'n chipje toch ook niet :? ,middelste pootje aan de niet gebruikte hoek en dan zitten de 4 aansluitingen mooi uit elkaar
Pprt.jpg

Die CN2 met IN_Key. ,is dat voor MIDI ? Dat gaat toch met een optocoupler :think:
Anne

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 04 dec 2014, 16:10

Opto coupler is buiten de print, er komt trouwens nog een MIDI merger tussen.
zo kan ik zaken als aftertouch en Pitchbender met een andere processor sturen, of de Pitchbender enzo regelt zelf de merging zoals het eerder genoemde module.
De uitgang met Opto komt in elk geval daarachter.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 04 dec 2014, 19:37

Mr Tube schreef:
Levert op:
Een 5 octaafs klavier, nog geen toepassing voor en behoeft nieuwe toets contacten

Van de printen en het display kun je ook nog een midi-module maken. :lol:

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 05 dec 2014, 14:22

ray5150 schreef:
Mr Tube schreef:
Levert op:

Van de printen en het display kun je ook nog een midi-module maken. :lol:

De hoofdprint is defect, een of andere customchip die de toetsen en ook de schakelaars moet scannen is hemelen.
wellicht is reparatie mogelijk maar dat heeft geen prioriteit, ik heb nog een JV880 staan welke gelijk is aan de JV80 zonder toetsen.
vond nog wel een PCM card in de JV80 en die zit nu in 880.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » za 06 dec 2014, 16:29

Gisteravond het klavier opgehaald dus de eerste stappen kunnen gezet worden, het is een exemplaar van het merk Fatar dat redelijk bekend is in het synth wereldje. Het is een erg degelijk klavier met als nadeel het hoge gewicht, toetsen zijn ook gewogen (lees verzwaard) en dat speelt erg prettig met een pianofeel.

Ondertussen ben ik voor de controller nog een andere optie aan het bekijken op volgende website.
http://www.ucapps.de
http://www.ucapps.de/midibox_kb.html

Het betreft hier het project MIDIbox KB, deze is opgebouwd rondom een snelle controller van NXP met een hoog arduino gehalte.
Het leuke daarvan is dat je de controller uitgebreid kan configureren, ook de pitchbender/modulation en aftertouch is geimplementeerd. Met deze processor is de scantijd van de toetsen ook heel kort (ca 200uS) wat wel zo fijn is met zo'n groot ding, ook leuk dat je systeem steeds verder kan uitbreiden met functies die je graag wilt hebben.

kijk ook maar eens naar andere projecten op die site, ik vind die FM synth ook wel gaaf. Gewoon een oude soundblaster kannibaliseren plus wat spul eromheen en je hebt een fraai synth module voor weinig.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 14 dec 2014, 14:31

Inmiddels een print ontwerp klaar op basis van de MIDIbox KB, ik vond dit zelf wel de mooiste oplossing omdat het via de USB poort of Midi in/out volledig configureerbaar is. Normaal zit dit op twee printen omdat je daar nog een hoop andere dingen mee kan doen maar daar zit teveel spul op wat ik niet gebruik, verder zijn de aansluitingen verschillend zodat er ook nog een verloop print nodig is. Dan maar een nieuwe print maken mat alles in een.

Midi fatar.~bmp.png

Er zit nog een groundplane op maar die heb voor het overzicht even uitgezet.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 11 jan 2015, 18:26

Print binnengekomen, controllerboard binnengekomen, en nu nog wachten op een paar onderdelen van dick best die ik volgende week verwacht

De controllerprint moet nu nog in twee gebroken worden want het linker deel is niet meer nodig, de bootloader is inmiddels geladen en daar was het linkerdeel ook voor nodig. De rest van de software kan via de eigen USB poort worden geprogrammeerd, dit gebeurt pas als ik de print helemaal klaar heb en ook de voeding.

keybinterface.jpg

Terug naar “Pro Audio specifiek”