Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Berichtdoor ray5150 » za 26 dec 2015, 12:36

ds23man schreef:Bijna alle moederborden zijn er op ontworpen dat de spanningsregelaars gekoeld worden door de luchtstroom van de processorkoeling. Passief koelen vermindert de levensduur behoorlijk.

Kan op zich wel opgelost worden met een (goede kwaliteit) 120 mm fan, en die op halve snelheid laten draaien.
Knappe jongen die dat gaat horen.

jago schreef:Is een bak gemaakt van koelprofiel met mineraleolie misschien iets?

Ben ik zelf altijd wat huiverig voor, kans op knoeiboel, lekken en dat soort zaken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 26 dec 2015, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » za 26 dec 2015, 13:06

Het lijkt er toch op dat een goede behuizing met grote, (heel) langzaam draaiende ventilatoren, verstandiger is voor dit type CPU. De Fractal Design Define R5 vindt ik er wel strak uit zien. Het schijnt ook een erg stille kast te zijn. Hier staat een uitgebreide review.
De Super Flower Golden Silent 80Plus Platinum Fanless (zo heet de eerder genoemde Silent Night voeding in Europa) schijnt op dit moment het hoogste rendement te hebben, tot over 95%. Warmte die je niet produceert hoef je immers ook niet weg te werken.
Nu nog een geschikte cpu koeling en dan is de zaak compleet.

Gerrit

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 26 dec 2015, 13:21

Hardware.info heeft regelmatig vergelijkende testen van PC spul, en ook CPU koelers :
http://nl.hardware.info/productinfo/131 ... 2s/reviews

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 26 dec 2015, 14:06

En wat ook heel belangrijk is dat de ventilatorregelingen op het moederbord ok moeten zijn, als ik de artikelen in CT magazine zo af en toe lees, laten diverse fabrikanten daar een behoorlijke steek vallen.

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » za 26 dec 2015, 14:59

ray5150 schreef:Hardware.info heeft regelmatig vergelijkende testen van PC spul, en ook CPU koelers :
http://nl.hardware.info/productinfo/131 ... 2s/reviews

Net wat ik zocht, dank je :D
Die Noctua NH-U14S ziet er wel goed uit, is niet te duur en het is ook niet zo'n bakbeest.

Gerrit

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 26 dec 2015, 16:06

ds23man schreef:En wat ook heel belangrijk is dat de ventilatorregelingen op het moederbord ok moeten zijn,
als ik de artikelen in CT magazine zo af en toe lees, laten diverse fabrikanten daar een behoorlijke steek vallen.

Die zijn toch (normaal gesproken) gekoppeld aan temperatuur sensoren op de CPU en moederbord ?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 26 dec 2015, 16:21

Klopt, maar dan moet de softwarematige aansturing wel kloppen.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 26 dec 2015, 22:09

Het 'aardige' van zo'n fanloze PC is ; je gaat je enorm storen aan ándere bijgeluiden. Althans, als ik voor mezelf spreek.
De spoeltjes in je PC die bijna onhoorbaar fluiten. Maar ook de wind buiten. Of je mechanische ventilatie. Of het klikken van de toetsen op je MIDI-keyboard. Of...
..En dat was eigenlijk de reden, of ik vroeg of het wel echt nodig was :lol: . Als ik weer voor mezelf spreek : nee. Een continue ruis is prettiger, dan een wisselend iets wat steeds de overhand neemt

Mocht je M/B niet sterk zijn in het regelen van je fans, dan is daar we 3rd party software voor te vinden die die taak op zich neemt. Speedfan is de bekendste.
Zorg er hoe dan ook voor dat je PWM fans neemt als je snelheden wilt regelen; snelheden sturen met spanningen is niet erg ideaal (fans willen vaak niet opstarten met een lage spanning. Blijven draaien is geen probleem).

In mijn situatie bied ik gewoon een vaste lage spanning aan aan de fans. En laten we eerlijk zijn, zo'n i7 zit vooral in zijn neus te peuteren in zo'n systeem. Ook als je Vienna draait; dat gaat ook prima met mijn 8-9 jaar oude processor en toebehoren....

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » za 26 dec 2015, 23:17

MarcoSQ schreef:Het 'aardige' van zo'n fanloze PC is ; je gaat je enorm storen aan ándere bijgeluiden. Althans, als ik voor mezelf spreek.
De spoeltjes in je PC die bijna onhoorbaar fluiten. Maar ook de wind buiten. Of je mechanische ventilatie. Of het klikken van de toetsen op je MIDI-keyboard. Of...
..En dat was eigenlijk de reden, of ik vroeg of het wel echt nodig was :lol: . Als ik weer voor mezelf spreek : nee. Een continue ruis is prettiger, dan een wisselend iets wat steeds de overhand neemt

Mocht je M/B niet sterk zijn in het regelen van je fans, dan is daar we 3rd party software voor te vinden die die taak op zich neemt. Speedfan is de bekendste.
Zorg er hoe dan ook voor dat je PWM fans neemt als je snelheden wilt regelen; snelheden sturen met spanningen is niet erg ideaal (fans willen vaak niet opstarten met een lage spanning. Blijven draaien is geen probleem).

In mijn situatie bied ik gewoon een vaste lage spanning aan aan de fans. En laten we eerlijk zijn, zo'n i7 zit vooral in zijn neus te peuteren in zo'n systeem. Ook als je Vienna draait; dat gaat ook prima met mijn 8-9 jaar oude processor en toebehoren....

De wet van het kleinst waarneembare verschil. Dat kleine ventilatortje in de laptop kan soms ook erg storend uit de hoek komen. :lol:
De Fractal design kast heeft twee 140mm fans en is akoestisch gedempt dus dat zou inderdaad slechts wat zacht geruis op de achtergrond moeten opleveren.
Op het bord:
Via vijf 4/3-pins (PWM/DC) combo ventilatoraansluitingen en vijf on-board thermische sensoren, zorgt Fan Xpert 3 ervoor dat elke ventilator de beste balans behaalt tussen koelprestaties en een laag geluidsniveau. De Z170 Pro gaming heeft ook een ventilator-extensie (EXT) aansluiting voor snelle, eenvoudige ventilatorupgrades.

Lijkt me toch voldoende. Het Z-170 Pro Gaming bord komt goed uit de tests en heeft weinig overbodige luxe aan boord. Zo wil ik er bijvoorbeeld geen WiFi in hebben, zit alleen maar in de weg. Één zo'n razendsnelle M2 SSD is ook voldoende een tweede drive is niet nodig, dat scheelt ook weer in de warmte en je prikt zo'n ding ook gewoon op het moederbord. De interne graphics is ook voldoende voor Cubase, scheelt ook weer een kaart en warmte.
De i7 op 4GHz is om ook bij 96kHz sample rate de 32 samples buffer te kunnen halen die met de RME kaarten mogelijk is. Vervolgens moet er dan nog het één en ander aan plugins en virtual instruments kunnen draaien. Als de CPU dat op z'n gemak aan kan des te beter, dan blijft het geheel koel en dus stil.

Gerrit

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 26 dec 2015, 23:50

Misschien dan wel slim om even te kijken in de handleiding, dan kan het zijn dat er nog wel eens wat valt in te stellen, en wel via het Bios bij de aansturing van de ventilatoren.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 27 dec 2015, 0:06

Je hebt vast gelijk, kijk lekker zelf wat fijn is bij jou. Een ruisbron erbij zetten is makkelijker, dan de boel later weer stil krijgen ;-).

W.b. die wifi : ook groot gelijk. Google tegen die tijd eens op applicaties die DPC latency in de gaten houden. Meestal is de grootste stoorbron, je WiFi of drivers die dat gebruiken (een printer bijvoorbeeld). Dé tool om je latencies laag te houden.

Welk instrument speel je eigenlijk voornamelijk ?

Gratis tip voor cubase en soortgelijken : neem een GROOT scherm: Twee manden geleden overgestapt op een 4k scherm + grafische kaart. Beste upgrade die ik in die acht jaar heb gedaan. Niet verwacht...maar maakt je een stuk productiever.
Tweede : Windows 10 heeft iig voor mij, een flinke stap voorwaarts gemaakt in zowel stabiliteit als latency, Voor drie verschillende geluidskaarten, dus denk niet dat dat toeval is.
Een enkele, zware s VSTi is nu prima speelbaar op de laagste buffering @ 96kHz. Een favoriet is Synthogy Ivory. Op een >8 jr oud systeem. En ja, ik ben een 'snelle' en wat gevorderde toetsenist , daar ligt het niet aan....

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » zo 27 dec 2015, 0:46

hannesie schreef:Misschien dan wel slim om even te kijken in de handleiding, dan kan het zijn dat er nog wel eens wat valt in te stellen, en wel via het Bios bij de aansturing van de ventilatoren.

Dat was ik ook zeker van plan. Dit is allemaal nieuw voor mij dus ik ga er de tijd voor nemen en alles goed bestuderen.
Alle spullen staan ook pas net in de nieuwe muziek kamer dus ik moet ook nog de opstelling optimaliseren.
MarcoSQ schreef:Je hebt vast gelijk, kijk lekker zelf wat fijn is bij jou. Een ruisbron erbij zetten is makkelijker, dan de boel later weer stil krijgen ;-).

W.b. die wifi : ook groot gelijk. Google tegen die tijd eens op applicaties die DPC latency in de gaten houden. Meestal is de grootste stoorbron, je WiFi of drivers die dat gebruiken (een printer bijvoorbeeld). Dé tool om je latencies laag te houden.

Welk instrument speel je eigenlijk voornamelijk ?

Gratis tip voor cubase en soortgelijken : neem een GROOT scherm: Twee manden geleden overgestapt op een 4k scherm + grafische kaart. Beste upgrade die ik in die acht jaar heb gedaan. Niet verwacht...maar maakt je een stuk productiever.
Tweede : Windows 10 heeft iig voor mij, een flinke stap voorwaarts gemaakt in zowel stabiliteit als latency, Voor drie verschillende geluidskaarten, dus denk niet dat dat toeval is.
Een enkele, zware s VSTi is nu prima speelbaar op de laagste buffering @ 96kHz. Een favoriet is Synthogy Ivory. Op een >8 jr oud systeem. En ja, ik ben een 'snelle' en wat gevorderde toetsenist , daar ligt het niet aan....

Ik heb een Roland RD700 Nx die ik ook als master keyboard gebruik. De Roland is ook prachtig om gewoon even wat te pingelen. Verder heb ik een Waldorf Q en een Ensoniq VFX (één van de weinige synths met poly aftertouch), op die keyboards kun je sneller spelen maar op de Roland kun je veel beter nuanceren. Daarnaast speel ik nog een beetje gitaar.

De interne graphics kan een 4k scherm aansturen met 60Hz dus daar is niet eens een aparte kaart voor nodig.
Goed om te weten dat Windows10 geen problemen geeft. De RME drivers zijn er ook klaar voor en Cubase 8.5 ook.

Gerrit

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 27 dec 2015, 11:25

Gerrit,volg het principe wat Bentley gebruikt om hun auto's stil te krijgen binnen in de wagen.Produceer hetzelfde geluid(frequentie) in tegen fase.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 27 dec 2015, 11:32

4K Schermen zijn wel pas leuk als ze wat groter zijn. Onder de 32" zijn de menu's niet leesbaar.

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » zo 27 dec 2015, 11:59

meanman64 schreef:Gerrit,volg het principe wat Bentley gebruikt om hun auto's stil te krijgen binnen in de wagen.Produceer hetzelfde geluid(frequentie) in tegen fase.

Daar wordt het weer zo ingewikkeld van, ik houd het voorlopig bij een goed gedempte behuizing en ventilatoren die op minimaal toerental lopen.
FR_Aad schreef:4K Schermen zijn wel pas leuk als ze wat groter zijn. Onder de 32" zijn de menu's niet leesbaar.

Daar noem je wel een punt. Wat doe je met de pixels? Alles met dubbele scherpte weergeven of meer op het scherm zetten? Hoe pakt dat uit met Cubase onder Windows?
Een mega scherm staat op een gegeven moment ook akoestisch in de weg. Daarnaast heb ik ook zo'n Mackie control ding dus ben ik niet voor alles op het scherm aangewezen.

Gerrit

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 27 dec 2015, 12:02

Maar je mag zo langzamerhand de topictitel wel eens aanpassen. :lol:

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » zo 27 dec 2015, 12:25

ds23man schreef:Maar je mag zo langzamerhand de topictitel wel eens aanpassen. :lol:

Er was toch zo'n internet wijsheid: Als er een vraagteken in de titel zit is het antwoord meestal nee. :lol:
Uit de test van Silentpcreview:
test.png

Maar eens kijken hoe dat in de praktijk uitpakt.

Gerrit

Mtraxx
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Mtraxx » zo 27 dec 2015, 13:25

Wat voor buffer setting heb je met deze setup?

Op dit moment in mix modus op 96 samples, alle in/out actief.
Met in Cubase project op 96Khz geeft dat ongeveer 1,3/2,7 m/s latency

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 27 dec 2015, 14:21

Mooie spullekes heb je hoor. Goeie aftertouch is voor mij ook een must. Polyfone aftertouch, lijkt me toch behoorlijk lastig te bespelen/bedienen...

Dat scherm hoeft natuurlijk niet gelijk 4k te zijn; gewoon iets wat een stuk groter is dan 1920 is al erg fijn. WQXGA is bijv. erg prettig.
In Cubase is zó veel info zichtbaar te maken, dat je eigenlijk nooit voldoende scherm kan hebben voor een totaaloverzicht... :oops:

Op mijn 28" is ongeschaald 4k inderdaad niet fijn kijken; alles is klein. Het kán (ik zit dicht op het scherm), maar met moeie ogen echt geen pretje.
Standaard laat ik Win10 de boel 125% schalen, en dat werkt voor mij prima.

Dat schalen doet Windows (iig 10) overigens prima tegenwoordig.Wil later vandaag wel een screenshotje maken voor een indruk.

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » zo 27 dec 2015, 15:02

Mtraxx schreef:
Wat voor buffer setting heb je met deze setup?

Op dit moment in mix modus op 96 samples, alle in/out actief.
Met in Cubase project op 96Khz geeft dat ongeveer 1,3/2,7 m/s latency

Dat is al erg mooi. Als ik bij 128 samples buffer een convolution reverb heb draaien en nog een modelling synth open trek is het al gebeurd.

MarcoSQ schreef:Mooie spullekes heb je hoor. Goeie aftertouch is voor mij ook een must. Polyfone aftertouch, lijkt me toch behoorlijk lastig te bespelen/bedienen...

Dat scherm hoeft natuurlijk niet gelijk 4k te zijn; gewoon iets wat een stuk groter is dan 1920 is al erg fijn. WQXGA is bijv. erg prettig.
In Cubase is zó veel info zichtbaar te maken, dat je eigenlijk nooit voldoende scherm kan hebben voor een totaaloverzicht... :oops:

Op mijn 28" is ongeschaald 4k inderdaad niet fijn kijken; alles is klein. Het kán (ik zit dicht op het scherm), maar met moeie ogen echt geen pretje.
Standaard laat ik Win10 de boel 125% schalen, en dat werkt voor mij prima.

Dat schalen doet Windows (iig 10) overigens prima tegenwoordig.Wil later vandaag wel een screenshotje maken voor een indruk.

Dank je, in de loop der jaren verzameld. De VFX is uit 89, zit inmiddels al de derde batterij in, maar hij doet het nog steeds prima en er zitten best wel een paar erg sterke sounds in. Poly aftertouch is handig als je naast een akkoord een losse noot wilt moduleren zonder dat de rest meedoet, werkt eigenlijk heel natuurlijk. Vanaf de VFX hebben een aantal Ensoniq keyboards poly aftertouch, op moment zijn ze vaak voor een habbekrats te krijgen.
Als je er nog geen hebt kan ik een control surface zoals de Mackie control van harte aanbevelen, ik zou niet hem niet willen missen.

Gerrit

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 dec 2015, 20:45

Op zoek naar wat anders kwam ik deze fanless PC tegen: https://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/heatpipe-pc.html Daar gebruiken ze een ASUS Z170-A mobo.

Quote:

"We feature the latest ASUS® motherboards in our quiet systems. ASUS® is the world's best selling and most award winning motherboard manufacture. They provide supreme reliability, top notch cutting edge features and excellent manufacture support. Our motherboards contain fanless heatsinks and heatpipes to effectively cool the chipset heatsink and voltage regulators, without the use of noisy fans."

Misschien iets ter inspiratie?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 27 dec 2015, 20:49

Fijn prijsje....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 dec 2015, 20:58

ds23man schreef:Fijn prijsje....

Valt het mee of is het bij jou weer nooit goed? :roll:

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » zo 27 dec 2015, 22:23

Pjotr schreef:Op zoek naar wat anders kwam ik deze fanless PC tegen: https://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/heatpipe-pc.html Daar gebruiken ze een ASUS Z170-A mobo.

Quote:

"We feature the latest ASUS® motherboards in our quiet systems. ASUS® is the world's best selling and most award winning motherboard manufacture. They provide supreme reliability, top notch cutting edge features and excellent manufacture support. Our motherboards contain fanless heatsinks and heatpipes to effectively cool the chipset heatsink and voltage regulators, without the use of noisy fans."

Misschien iets ter inspiratie?

Die case is mij bekend. Streacom adviseert om max een 65W TDP CPU te gebruiken, je ziet dan ook dat dit het maximum is wat je daar kunt kiezen. Ze gebruiken ook een heat pipe koppeling om over de koelprofielen op het moederbord heen te komen. Bij Silentpcreview bevestigen ze wat ds23man al zij:
Fanless devotees should be aware that components such as the voltage regulation module on the motherboard, and similar power electronics in video cards are designed with the expectation of at least some airflow across them. Even in a very low power system, eliminating all forced airflow usually shortens component life.

Als ik die PC zo optuig als ik van plan ben te bouwen dan kom ik daar op $2400 uit en dat met een 65W quad core 3,4GHz i7.
Via pricewatch kom ik met een quad core 4GHz i7 (91W) uit op dit lijstje:
pc-lijst.png

Voorwaar geen goedkope PC maar wel heel erg snel, toch redelijk zuinig en hopelijk ook erg stil. Maar eerst even een tijdje laten bezinken en dan volgend jaar maar eens in actie komen.

Gerrit

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 28 dec 2015, 16:08

Aan de snelheid van die hardware zal het iig niet gaan liggen. Lijkt me wat meer dan je werkelijk nodig hebt, maar voor future-proofen is ook wat te zeggen :). Hoop dat het boeltje ook stabiel te krijgen is op audiovlak; dat is (of was iig vroeger) toch een gok.
Benieuwd ook hoe zo'n M2 SSD in de praktijk bevalt. Wat een absurde doorvoer/access tijden zeg :).

Zo'n Mackie is idd verschrikkelijk handig. Ik kan zoiets alleen niet kwijt...geen ruimte meer over:(.

Ik weet dat dit heel flauw is, maar ik wil het toch niet inslikken. De beste investering is 'investeer in jezelf'. Leer nóg beter spelen, leer schrijven en muziektheorie begrijpen, en misschien zelfs iets aan opname/productietechnieken.
Ik heb ook lang in dat bootje gezeten, en zit daar stiekem nog steeds wel: moet betere hardware hebben, betere geluiden, betere XYZ, dan gaat het vast weer beter klinken.

Terwijl de eigenlijke beperking gewoon in mezelf zit. Kan ik prachtige samples, convolutie en moderne weet-ik-het hebben : ikzelf ben gewoon niet kundig genoeg om muziek te maken, waar mensen het 30 jaar later nog steeds over hebben. Ikzelf haal niet uit mijn spullen, wat er daadwerkelijk in zit. En dat geldt voor veel van 'ons'.

Kun je prachtig spelen/schrijven/mixen, dan kun je pure kunst maken met bij wijze een 8-track, een koektrommel en een mic. Deden ze 50 jaar geleden ook...
Voel je je met de huidige hard/software beperkt, dan ligt dat voor de meesten onder ons niet aan je spulletjes (tenzij je echt een god bent...).
Vooral daarom speel ik met ouwe meuk : bewijs eerst maar dat de beperking bij je spulletjes ligt. Een prima drijfveer om aan jezelf te werken, wat dat bewijzen lukt nog steeds niet.

Terug naar “Pro Audio specifiek”