Wersi Comet Orgel

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube

Wersi Comet Orgel

Berichtdoor Mr Tube » zo 01 jan 2017, 13:21

Nieuwe aanwinst! defect maar helemaal compleet inclusief de bouwhandleiding met schemas.
Een van de laatste Analoge orgels van Wersi, dit model is van 1983 en ik kan me nog de introductie herinneren in Hoevelaken. Je kon deze orgels kopen als bouwpakket net als de orgels van Dr Bohm waarvan ik een half afgebouwde Starsound heb staan.

wersi-comet-magic-fingers-mfx5-568819.jpg
[/img]

Er wordt gebruik gemaakt van een Siemens chipset zoals de SM302,SM304 en SM305, De Dr Bohm Starsound heeft dezelfde Chipset dus ik heb nu de beschikking over reserve IC's. De begeleidingsautomaat werkt met een Z80 processor maar heeft analoge klank opwekking, je kan daar eigen ritmes in programmeren en of inlezen of wegschrijven van en naar een cassettebandje, behoorlijk vintage toch?

Er gaat nog heel wat geknutseld worden aan dit orgel maar eerst eens reanimeren, voedingen controleren, kontakten nalopen van de modules en backpanel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Pjotr

Re: Wersi Comet Orgel

Berichtdoor Pjotr » zo 01 jan 2017, 13:35

Wat leuk. Dat is echt een museumstuk! Met ook heel karakteristieke jaren '80 looks. Zie je weinig. Hoop dat je hem weer goed aan de praat krijgt. Kan mij nog wel heinneren dat die schakelaartjes peperduur waren los maar ook erg degelijk. Daarentegen waren de fadertjes (linksboven) van die gammele plastic dingen.
Peter de Jong

Mr Tube

Re: Wersi Comet Orgel

Berichtdoor Mr Tube » zo 01 jan 2017, 17:47

De eerste checks zijn wel hoopgevend, de voedingspanningen zijn aanwezig.
Na enige tijd liep de begeleidings automaat ook, de CX1 is uitgevoerd met een Z80 processor en dat lijkt te werken, reageert op de knopjes en je ziet het tempo veranderen als je aan de knop draait. Hij stopt af en toe zomaar en met wat rommelen start hij weer, ik zie een kontactspray actie ontstaan.

Verder zijn er wat schakelaartjes die niet zo lekker schakelen, kunnen wel eens vuil zijn......
Verder is het orgel zeer deugdelijk en servicevriendelijk opgebouwd, een hele rij eurokaarten met edge connectors op een basis print.
Ik zal er morgen wat plaatjes van het binnenwerk schieten
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Terug naar “Pro Audio specifiek”