18 inch PA sub

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

Re: 18 inch PA sub

Berichtdoor bas focal m180 » wo 04 jan 2017, 15:51

ds23man schreef:Nou zou ik die powerconsumptie wel HEEL serieus nemen. Je kunt niet eindeloos vermogen in een driver blijven pompen. Dat zie je wel aan de opgave van 18sound. Op vol vermogen ben je gewoon 3db geluidsdruk kwijt, als je dat wil compenseren moet je je versterkervermogen weer verdubbelen. En die powercompressie bereik je eerder dan je Xmax. En dat is nou weer het verneukeratieve van die sim programma's, dat kun je dus niet ingeven.

Die 3 tot 4db db zie ik vaker bij full power en bij diverse merken, je kan nagenoeg ervan uitgaan dat je bij elk merk zo 3db inlevert.

Sterker nog bij specs zag ik al bij 60 watt (10% max input) een verlies van 0,7db, of bij 50% al -2,5db.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 04 jan 2017, 15:54

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 04 jan 2017, 15:56

Bedankt voor alle hulp en tips, ik kom zo alleen niet verder.

Hoeveel signaal nodig is, dat verhaal geldt voor elke 18" sub.
Een hoorn nemen (bij een EBP lager dan 100?) en niet stacken, nog steeds niet bruikbaar. Ik wil het maximale uit deze 18" halen en kom heel hifi-ish uit op een TL dus vraag of ik iets over het hoofd zie.

De versterkers voor de demo is geen issue, alles is beschikbaar.
Als het een succes is zal stacken en sjouwen zeker meetellen.

7kW in een 1000Watt RSM woofer stoppen met 9mm xmax... okee. Ik heb geen idee wat mijn Oberton's aan kunnen maar het is de aller krachtigste woofer van Oberton, dus zal vast niet misselijk zijn. Zit ook een flink koelsysteem om de magneet.

En dan nog, de vergelijking is met een 95dB sub met 1000 Watt woofer. Als mijn ontwerp het evenaart is het al leuk, maar ik verwacht dat 1600W RMS bij 98-99dB/1W best wat kan omdat Xmax ook redelijk fors is met 13.5mm math.

Als de demo resulteert in een succes ga ik vast op zoek naar de leukste 18", het beste jongetje van de klas. Voor nu ben ik benieuwd naar feedback op mijn kastontwerp. Ik heb namelijk geen ervaring met tappered hoorns ontwerpen en wellicht slingert iemand er in max 200 liter een beter ontwerp uit... min 40 hz, 130dB. En ja, dat mag een sim zijn want die zijn met elkaar vergelijkbaar :-p

Ik pakte gisteravond nog even 2 stuks Oberton 15XB700.... daar ga je dan met je 18" :shock:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 04 jan 2017, 16:15

Wouter, weet je wat de uiteindelijke uitkomst is? Jouw sub gaat net zo hard als die Lan. Als je harder wil zit je toch aan een hoornsysteem vast ( met de daarbij behorende afmetingen). Dus dan moet je concurreren op prijs, wat kost die Italiaan eigenlijk?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 04 jan 2017, 16:28

Zit je goed?

€4600,- per stuk werd me verteld...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 04 jan 2017, 16:36

Verbaast me niets. Maar je moet gewoon even andersom redeneren ( vanuit de klant). Bevalt het formaat bijv. Pas je ontwerp daarop aan en bouw een BR met een bewezen betrouwbare driver. Dan moet verkoop voor de helft van die prijs kunnen. En ga dan niet doodstaren op de beste woofer, maar kijk naar de prijs/prestatie verhouding.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » wo 04 jan 2017, 16:55

wouter schreef:@Bart: wat een verhaal, zonder in te gaan voor een sim die ik speciaal voor jou gemaakt heb ;-)

Wat kun je daar niet aan snappen? Mij een raadsel, de SPL is bijna 2dB omhoog....
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

En nee, natuurlijk doet een poort niet enkel iets met luchtsnelheid.... anders zou een TL of hoorn niet bestaan!

Dan power consumptie: interesseert me niet. Ik bouw of verkoop geen versterkers.

SPL max is wat telt, en daarover had ik in het kader van mijn ontwerp een vraag. Als iemand ervaring heeft met een tappered hoorn dan hoor ik graag of dat nog uitmaakt.

Sims zijn ook maar sims, het verandert de fysica erachter niet.
Ik zie geen 2dB meer, ik zie een Q factor die veranderd. Totaal iets anders.
Wat ik probeer te vertellen is dat het hele plaatje telt. Ook al 'bouw of verkoop je geen versterkers', het hangt allemaal met elkaar samen.
Zeer zeker ook powerconsumptie, zeker bij PA! (tenzij je passief wilt gaan werken, maar dan ben je wel verkeerd bezig imo =; )

Je begon je topic met 'waar ligt het optimum'. Om daar antwoord op te geven heb je de randvoorwaarden nodig.
Die zijn er namelijk wel degelijk, anders is de vraag gelijk aan 'wat is een goede auto', dan roep ik altijd maar 'Piet!'.

Tenzij er zeer krappe eisen zijn aan het budget en gewicht (dus ook laag vermogen), plus het is (toevallig) een vaste installatie, zou ik niet aan hoorns beginnen.
Het feit dat een paar bedrijven dat toevallig verkopen en ook nog goed klinken, betekend dat ze goede marketing hebben.
Je kunt namelijk prima een een goed klinkende BR sub bouwen. Minder werk, minder gedoe, 'goedkoper' (tot op zeker hoogte) en het eindresultaat is betrouwbaarder.

Het is mij alleen nog steeds niet duidelijk om wat voor situatie het nu gaat. 1 subwoofer klinkt namelijk zelden goed.
(en harder is zeker niet altijd beter)
Maar goed, uiteindelijk is het jouw feestje. Ik probeer enkel enig inzicht te geven en mijn (professionele) ervaring te delen.
Voor mij is het in elk geval een ongebruikelijke manier van werken/denken.
Misschien lijkt het je gewoon leuk om eens een hoorn subwoofer te bouwen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 jan 2017, 12:36

Zoals verteld heb ik 2 stuks Oberton 18NXB1600 liggen.
En in vergelijkingen doe je appels met appels, dus we gaan mijn 2 subs vergelijken met 2 LAN subs.

Die lan sub specs vind ik ongeloofwaardig, dit krijg ik ook wel beaamd hier. Waar mijn vraag over gaat is of mijn ontwerp een beetje hout snijdt, niet of de driver goed ontwikkeld is of dat ik misschien een actieve subwoofer moet gaan bouwen. Ook de versterkers staan niet ter discussie. Waarom niet?
Omdat al jullie mitsen en maren gelden voor beide te vergelijken subwoofers. Beide krijgen ze te maken met powercompressie, voor beide geldt dat 4 stuks beter werkt dan 1 of 2, en voor beide geldt dat er zeer serieuze versterkers achter komen die zorgen voor voldoende vermogen.

Wat ik uit alle opmerkingen kan opmaken.
SPL en Q-factor kunnen we anders lezen (geldt dan ook voor elke hoorn, bandpass e.d.), maar hoe dan ook is een verhoogde gevoeligheid/SPL per Watt (of Volt) een voordeel want je blijft meer uit de buurt van de powercompressie. Daarom is het voorstel van Gerhard ook een goede, die woofer is 2dB gevoeliger in de simulatie. Dat scheelt veel vermogen en dus 'in the end' hitte/powercompressie. Maar gelet op mijn constructie, ik heb een systeem gevoeligheid van ca 98,5 dB volgens de simulatie (die rekening houdt met fysica en wetten mag ik vanuit gaan) wat mede komt doordat de TL wat meer uit een driver kan halen bij 1.5 tot 3x het benodigd volume voor een basreflex (klopt, 75 liter wordt met die factor overschreden).

Wat dan nog wel apart is, is een combi van opmerkingen die n.a.v. mijn verhaal me het idee geven dat ik niet duidelijk ben over de bedoeling of randvoorwaarden.
Beide subs, mijn ontwerp en de LAN, zullen even hard spelen, is in strijd met de opmerking dat powercompressie zo ongelofelijk belangrijk is. Immers, dan kan ik ook een 18" skytec neerzetten, als toch alles even hard speelt. Ik stel toch vragen over mijn ontwerp? Als ik hem 10 Hz lager afstem gaat hij al 4 dB minder hard, dito voor een 75 liter BR = 2dB minder gevoelig. Hoe er dan zo simplistisch gedacht kan worden is me een raadsel. Zoals ik al zei, dan zou het volslagen onzin zijn dat er hoorns bedacht worden. Gewoon een BR pakken met een klein buisje er in... Nee dus, en dat snapt ook iedereen.

Als ik nog even kijk naar overdreven waarden:
http://oberton.com/bg/index.php?option= ... Itemid=106

Even doorheen kijken resulteert in:
Oberton 18XB800 (heb die ook liggen, zitten in ons bascabinet en is minder potent dan de 1600 versie)
55x54,5x66,5cm dus veel compacter dan mijn ontwerp - ook gewoon een BR.
1100 Watt RMS, 2200 Watt programm, 4400 Watt piek
97,5dB gevoelig, lager dus dan mijn ontwerp
133,5 dB SPL max.

Ik denk dat ze overdrijven, maar in ieder geval gok ik dat mijn ontwerp het proberen waard is. Morgen hopelijk beginnen, de roosters zijn al onderweg \:D/

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 14:27

Ok, ik had het dus zeker niet door dat je dingen wilde gaan vergelijken e dus gewoon uitproberen. Dat maakt het allemaal wel een beetje anders.

Je conclusie wat betreft q-factor vs spl klopt niet.
Het zou namelijk betekenen dat ze gelijk zijn aan elkaar, maar dat zijn ze niet.
Het is dus niet hoe je ze 'anders kunt lezen', het zijn fysisch twee andere dingen.
Belangrijk om die twee niet door elkaar te halen!

Dat er ongeloofwaardige specs verkondigd worden is niks nieuws.
Bedrijf waar ik gewerkt heb, had altijd problemen hiermee.
Hoe wil je eerlijk zijn, maar toch niet je eigen ruiten ingooien?
Ik heb 15" subs gezien met 130dB. Dat kan simpelweg gewoon niet.
(tenzij je of de definitie beetje omdraait, of een hele speciaal ontwerp gaat maken met hoorns).

Ik begrijp het laatste stukje van je verhaal niet helemaal.
Niemand heeft ooit beweerd dat hoorns waardeloos zijn.
Waar ik (en misschien anderen) op doel is dat elk probleem zijn eigen oplossing vraagt. De verschillende soorten systemen zijn dan enkel tools om dat voor elkaar te krijgen.
Dat probeer ik dan ook in mijn voorbeelden aan te geven.

Uit ervaring kan ik vertellen waarom bepaalde oplossingen niet professioneel worden toegepast, heeft voornamelijk met productie te maken.
Een BR systeem is veel goedkoper en betrouwbaarder te produceren dan een hoorn.
Het bedrijf waar ik gewerkt heb hadden we een aantal hoorn systemen in productie en een aantal custom producten (kleine oplage).
Over het algemeen zag je dat de hoorn systemen gemiddels twee keer zoveel aandacht (qua productie en ontwikkeling) vroegen dan een BR systeem.
Dat maakt het product ook simpelweg een stuk duurder.

Elke extra handeling kost tijd, moeite en dus geld.
Iets waar veel hobbyisten (en ook net afgestudeerden) vaak niet bij stilstaan.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de klant enkel geilt op specs.
130dB ga je nooit nodig hebben en anders is het veel beter een multisub systemen te nemen.
Anyway, ik vond dat ik dit duidelijk moest maken, want ik denk dat er veel verwarring heerst hierover.
Overigens blijf ik het herhalen, maar het actieve elektronische deel maakt deel uit van het geheel. Dan heb ik het over totale power consumptie maar nog meer over interactie filters vs akoestisch ontwerp. Met slimme trucjes kun je op die manier zeker nog enkele dB's of Hz'en of liters winnen.

Uiteraard is het altijd leuk om te experimenteren om te zien of een bepaalde brainstorm ook daadwerkelijk klopt.
Als ik het hele productie gebeuren loslaat en je kunt een goed concept uitwerken met hoorns, lijkt me dat alleen maar slim.
Sterker nog, je zult zien dat je met een 12" ineens meer dan genoeg SPL'en kunt creeeren om een grote muziekhal te vullen met geluid.
Of met een gelijk formaat speaker zul je waarschijnlijk minder vermogen nodig hebben. Wat uiteraard betekend minder power compressie (en vervorming).
Krijg je wel weer een paar andere nadelen voor terug.

Zo zie je maar weer hoe mensen 'wat is beter' anders interpreteren. :wink:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 jan 2017, 14:57

b_force schreef:Ok, ik had het dus zeker niet door dat je dingen wilde gaan vergelijken e dus gewoon uitproberen. Dat maakt het allemaal wel een beetje anders.

A
Je conclusie wat betreft q-factor vs spl klopt niet.
Het zou namelijk betekenen dat ze gelijk zijn aan elkaar, maar dat zijn ze niet.
Het is dus niet hoe je ze 'anders kunt lezen', het zijn fysisch twee andere dingen.
Belangrijk om die twee niet door elkaar te halen!

B
Ik begrijp het laatste stukje van je verhaal niet helemaal.
Niemand heeft ooit beweerd dat hoorns waardeloos zijn.

C
Elke extra handeling kost tijd, moeite en dus geld.
Iets waar veel hobbyisten (en ook net afgestudeerden) vaak niet bij stilstaan.

N.a.v. A & B
Ik herken wat je zegt over de Q-factor, maar het gaat met niet alleen om de afstemming en diens Q, maar om de totale werking. De poort werkt inderdaad met een Q tussen 50 en 100 Hz ongeveer, 2dB hogere spl dan de compacte basreflex Bij WinISD kun je dat niet terugvinden in de simulatie, wat mij zegt dat WinISD niet betrouwbaar is voor zulke constructies - je kunt er ook geen hoorn/TL mee simuleren. En als die grote poortdiameter geen invloed zou hebben op de totale SPL zou een hoorn geen bestaansrecht hebben. Als alleen maar de afstemfrequentie bepaald zou worden met een open systeem. Behalve de afstemming voegt de giga poort in mijn voorbeeld 150 liter toe aan het volume van de basreflex. Kortom, het is niet langer meer een BR, maar meer een hybride tussen TL met voorkamer en BR. En daarin ga ik af op Ajhorn, ongeacht of ik de conclusie verkeerd verwoord ;-)
Ik krijg het ook niet uitgelegd, ondanks mijn voorbeeld. Of ik snap de uitleg niet :mrgreen:

C
Daar heb ik inmiddels wel kaas van gegeten, ik kom er achter dat wat plankjes van de CNC goedkoper in elkaar te zetten zijn dan lange poorten met bochten en flares binnen en buiten. Dus, mijn constructie is goedkoper dan mijn aanvankelijke optie met 3 poorten van 16 cm diameter.

Fijn dat de intentie/aanleiding helder is. Ik ga met 2 beschikbare 18" units, die naar mijn idee erg mooie specs hebben, proberen een goed systeem te maken. Ik heb vooraf gevraagd wat de wens was, diepgang of gevoeligheid. Reactie was gevoeligheid en -3dB @ 40 Hz. Dus met die zaken ben ik mijn ontwerp gaan optimaliseren. Het zal allemaal ook temaken hebben met de EBP van onder de 100. In een hoorn zag ik geen verbetering. Maar daarover werd ik natuurlijk onzeker. Oberton heeft speciaal voor hoorns de 18NXB1601, ik heb de ~1600. Dus, we gaan het zien. Mocht het lukken en een succes worden dan trek ik het ontwerp wel weer uit de startpost weg ;-) En ga dan subjes bouwen tot m'n pensioen :lagge:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 15:01

Bouw dat ding nou gewoon en meet of de theorie klopt in AJhorn. :lol:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 jan 2017, 15:05

ds23man schreef:Bouw dat ding nou gewoon en meet of de theorie klopt in AJhorn. :lol:

Yes sir! \:D/

Weet nu al dat de poort te lang is.... maar zonder demping klopt Ajhorn wel. Met demping moet fb omlaag, gebeurt in sim niet...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 16:53

Eigenlijk moet je die Ubertoon ook in een BR kast stoppen en dan vergelijkende metingen doen.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 18:04

Wat betreft 'betrouwbaarheid' ben ik het niet helemaal met je eens.
WinISD heeft idd zijn beperkingen en een aantal bugs.
De auteur heeft echter wel een uitgebreide paper geschreven waarin hij beschrijft welke formules en aannames hij toepast.
Daardoor weet je ook exact wat de beperkingen zijn.

Van veel andere programma's is de achtergrond niet bekend.
In veel gevallen gooien ze er ook nog eens een eigen gevonden empirisch sausje overheen.
In veel standaard gevallen klopt dat allemaal wel (sterker nog, ze verschillen onderling maar marginaal), maar je hebt geen idee meer waar de grenzen liggen.

In jou specifieke geval kan ik namelijk ook vertellen dat als ik die gigantisch baspoorten (ik zou het eigenlijk geen poorten meer durven noemen) aan de zijkanten of achterkant gebruik, ik meer richting een cardioïde of dipool achtig idee ga.
Iets waar AJHorn weer geen rekening mee houdt. Dus sja, het begrip betrouwbaar is nogal een ruim en relatief begrip.

Overigens, wil je goed kunnen vergelijken moet je de T/S opmeten van elke afzonderlijke driver.
De theoretische specs van professionele drivers zijn best nauwkeurig, maar je kunt er soms toch nog zo een dikke 10-15% naast zitten.
Dan vallen de verschillen waar we het nu over hebben per direct al helemaal weg.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » do 05 jan 2017, 18:13

b_force schreef:
Overigens, wil je goed kunnen vergelijken moet je de T/S opmeten van elke afzonderlijke driver.
De theoretische specs van professionele drivers zijn best nauwkeurig, maar je kunt er soms toch nog zo een dikke 10-15% naast zitten.
Dan vallen de verschillen waar we het nu over hebben per direct al helemaal weg.

Gelukkig hebben PA drivers veelal een erg sterke aandrijving dus een wat lagere Qe waardoor verschillen in de uiteindelijke kast wel mee zullen vallen.

Drivers met een hoge Qe kan je beter links laten liggen als die 10-15% afwijken van hun specs heeft dat grote invloed op kast afmeting en afstemming.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 18:17

bas focal m180 schreef:
b_force schreef:

Gelukkig hebben PA drivers veelal een erg sterke aandrijving dus een wat lagere Qe waardoor verschillen in de uiteindelijke kast wel mee zullen vallen.

Drivers met een hoge Qe kan je beter links laten liggen als die 10-15% afwijken van hun specs heeft dat grote invloed op kast afmeting en afstemming.

Klopt, maar het blijven aannames.
Nogmaals, als je een serieus goede test wilt doen, moet je ze gewoon nameten.
Zal niet de eerste keer zijn dat de Fs en zelfs de BL toch meer afwijkt dan je denkt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 18:32

T&S parameters zijn slechts een benadering, de meetopstelling kan alleen al een hoop verschil maken.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 18:44

ds23man schreef:T&S parameters zijn slechts een benadering, de meetopstelling kan alleen al een hoop verschil maken.

](*,)

Dat heet goede meetopstelling creëren en eventueel middelen.
Je krijgt hoe dan ook een beter inzicht dan gewoon maar aannemen dat de daadwerkelijke specs kloppen zoals de datasheet.
Maar goed, ik zou zeggen, begin eens te meten dan zien we weer verder :wink:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 18:49

Dat meten doet Wouter maar. Maar een feit is dat er een verschil is in meetopstellingen bij de fabrikanten.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 jan 2017, 18:53

Okee, wil ik wel doen. LAN sub komt hier morgen, samen met 5kW/ch @4ohm brugbare versterker.
En nee, 2 uur max power ga ik in huis niet testen.

Wat is met Arta en/of ATB pc Pro de beste aanpak voor T/S parameters uitvlooien? Nooit eerder gebruikt namelijk ...

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 19:05

wouter schreef:Okee, wil ik wel doen. LAN sub komt hier morgen, samen met 5kW/ch @4ohm brugbare versterker.
En nee, 2 uur max power ga ik in huis niet testen.

Wat is met Arta en/of ATB pc Pro de beste aanpak voor T/S parameters uitvlooien? Nooit eerder gebruikt namelijk ...

Ik gebruik ARTA en dat gaat prima.

Overigens kun je de Qms, Qts, Fs en Re al direct meten, daar heb je helemaal geen 'fancy' meetopstelling voor nodig.
(slaat ook helemaal nergens op om te beweren dat daar zoveel verschil in zou zitten, blijkbaar nog nooit gemeten).
Dan kun je al een behoorlijk goede schatting maken of de specs veel zullen gaan afwijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 19:21

Nou moet ik je vertellen dat het verdomd lastig is om een dikke 15 of 18" te meten. Alleen al hoe je dat ding positioneert of vastzet heeft al een behoorlijke invloed op je metingen.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 20:14

ds23man schreef:Nou moet ik je vertellen dat het verdomd lastig is om een dikke 15 of 18" te meten. Alleen al hoe je dat ding positioneert of vastzet heeft al een behoorlijke invloed op je metingen.

Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik was er voor een lange tijd dagelijks mee bezig.
Het is niet zo lastig om een redelijk meetopstelling te frutselen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 20:47

Het probleem is meer dat de diverse fabrikanten niet dezelfde meetopstelling in elkaar hebben geknutseld. Is geen enkele normering voor.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 20:55

ds23man schreef:Het probleem is meer dat de diverse fabrikanten niet dezelfde meetopstelling in elkaar hebben geknutseld. Is geen enkele normering voor.

Dat betekent dus per definitie ook dat misschien hun waardes al fout zijn.
Nog een betere reden om dat eens te checken.

Uiteindelijk kun je kijken wat het doet in een kast.
Op die manier kun je heel goed verifiëren of jou gemeten waardes kloppen of helemaal niet.

Overigens die Fs, Qms, Qes en Re veranderen niet per meetmethode.
Daarnaast is mijn ervaring over inmiddels een paar honderd speakers dat van sommige fabrikanten de waardes voldoende goed overeenkomen.
Een aantal andere merken zoals Tanband is gewoon echt niet te vertrouwen.
Dat kun je ook zeer duidelijk zien van meetresultaten van anderen.

Terug naar “Pro Audio specifiek”