Audiolevels FM vs kabel vs IP-radio vs DAB+

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond

Audiolevels FM vs kabel vs IP-radio vs DAB+

Berichtdoor Jamesblond » do 16 mar 2017, 13:37

Hallo,

onlangs ben ik gevraagd door een radiostation om hen te helpen hun geluid in de ether, kabel en via DAB+ beter in orde te maken. Ze vielen enigszins in het niet naast andere radiostations. Hun audio komt uit een DATEQ broadcast console en gaat naar een Behringer Ultracurve DEQ2496. De uitgang hiervan staat ingesteld op +12dB(u) als maximum. De andere, hetere, optie is +22dB(u) - ik weet alleen niet of die optie betekent dat het uitgangssignaal 10dB lager uitgestuurd wordt, waardoor 10dB meer head room aan de uitgang ontstaat. Vanuit de Ultracurve wordt het signaal in de connectoren gesplitst naar een reeks convertors, die het signaal gereed maken voor distributie via FM, kabel, IP-radio en DAB+.

Op de één of andere manier hebben de DJ's zich daar aangeleerd dat de meter op de Dateq tafel rood in de hoek moet, dus de input op de Behringer gaat ook geregeld in het rood, maar clipt niet. Om verdere overload en clipping in het digitale domein tegen te gaan, heb ik de input van de EQ in de Ultacurve ruim 6dB teruggedraaid, alvorens verdere processing toe te passen. De geluidskwaliteit is over het algemeen naar tevredenheid (volgens hen, ik ben nog niet tevreden), maar het volgende is het geval.

Via FM is het geluid prima, via de digitale wegen (IP-radio, DAB+) clipt het geregeld. Dit, terwijl de audio uit de limiter sectie in de DEQ2496 niet boven -1dB(fs) kan uitkomen, conform mijn instelling.

Iemand van Broadcast partners, die de technische support voor hun signaaldistributie doen, heeft een screenshot aangeleverd van wat audio dat ze hebben opgenomen voordat het wordt uitgezonden via DAB+. Die screenshot laat een signaal zien dat veel dynamischer is dan zou mogen, volgens mijn instellingen op de Ultracurve. Er zijn luidheids verschillen van ruim 15dB waarneembaar. Ook komt het geregeld boven 0dB(fs), wat niet mogelijk zou mogen zijn, aangezien ik de Ultracurve laat limiten op -1dB(fs). Het lijkt wel alsof de limiter niets doet. En toch: via FM klinkt het zoals ik het zou verwachten. Als ik het signaal in de convertor voor DAB beluister, hoor ik ook niets vreemds. DAB+ via autoradio beluisteren gaat ook goed, maar Broadcast partners registreert clipping en laat een signaal zien dat niet kan overeenkomen met de instellingen van de Ultracurve.

Heeft iemand van jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn?? Zijn er verschillen in signaal-normalisatie tussen FM, kabel, IP en DAB?

ray5150

Re: Audiolevels FM vs kabel vs IP-radio vs DAB+

Berichtdoor ray5150 » do 16 mar 2017, 22:31

Ik heb geen verstand van processing, maar wel een tip voor je om de vraag ook eens te stellen :
http://radioforum.nl/viewforum.php?f=16 ... 3c96d73120

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » vr 17 mar 2017, 6:31

Thanks, Ray! Ga ik doen! :goedzo:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 18 mar 2017, 13:39

lijkt er nog het meest op dat de splitsing voor de ultracurve zit. Misschien dat eerst maar eens goed na lopen.
Verder is het niet ongebruikelijk om voor internet, DAB, FM en de studio een eigen limiter te gebruiken.
Elk medium heeft namelijk andere eigenschappen.
Internet bvb die meer headroom toelaat voor een grotere dynamiek of DAB die dat in principe ook kan maar daar er meer in de auto geluisterd wordt is daar die extra dynamiek niet gewenst. Voor FM is dat natuurlijk weer anders daar is het gewenst om zo dicht mogelijk op de 0 dB te zitten om zo de FM zender ten volle te kunnen benutten. een paar db minder kan daar zo maar een kleiner bereik tot gevolg hebben.

Terug naar “Pro Audio specifiek”