Digitech GSP21 effectprocessor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Digitech GSP21 effectprocessor

Berichtdoor ray5150 » za 01 jul 2017, 20:25

Tijdje gelden een effectprocessor voor de gitaar van Marktplaars geplukt.
Deze is ongeveer 25 jaar oud, en er moesten een paar dingetjes aan gebeuren om hem weer goed te krijgen.
Zo was de backlight van de LCD nog maar minimaal, de potmeters niet goed meer, en de backup batterij niet veel meer.

Ik zal eerst uitleggen wat het ding eigenlijk is. het is dus een processor die je in een 19 inch rack kan monteren primair bedoelt voor elektrische gitaren.
Er zit een analoge voorversterker in, gevolgd door een 7-bands equalizer, dan verschillende soorten overdrive en distortion.
Vervolgens gaat het signaal een A/D convertor in en kunnen er in de DSP effecten zoals Chorus, Delay, Echo, en Reverb worden toegevoegd. daarna volgt een D/A convertor die een stereo signaal uitspuugt
Het geheel word aangestuurd door een computer gedeelte waarmee je tientallen verschillende parameters kunt instellen, en je kunt deze ook weer opslaan in vele presetlokaties. standaard zitten er al iets van 180 presets in.

Oorspronkelijk hoorde er ook een voetpedaal met verschillende schakelaars en een FL display bij, maar die was in de loop der jaren verloren geraakt. geen probleem, want er is ook een uitgebreide MIDI aan boord waarmee de unit extern bestuurd kan worden.

Als eerste een overzicht foto, in de kast zitten 2 grote PCB's die gestapeld zijn, beiden zijn voorzien van analoge en digitale electronica.
In 1992 was SMD minimaal in gebruik, dus dit is allemaal conventioneel opgebouwd. ik vind de printen mooi ontworpen en opgebouwd.
Het komt dan ook uit Amerika, en niet uit China.

Bovenaanzicht.jpg

Close up Digitaal.jpg

Soldeerzijde bovenprint.jpg

Ik zag een merkwaardig detail, een TO92 achtige transistor met een metalen tab, nog nooit gezien.

Close Up Transistor.jpg

Detail van de equalizer, iedere band zijn eigen schakeling.

Equalizer.jpg

Ook heb ik de voedings elco's omgewisseld, om ze allemaal te doen had monnikenwerk geweest.

Voeding Oud.jpg

(ja, die netspannings voerende bedrading is inmiddels allemaal ven krimpkousjes voorzien, wel zo veilig.)

Spanningsregelaars.jpg

Nieuwe Elco's.jpg

De aansluiting van het floorboard was oorspronkelijk een PS2 aansluiting, mechanisch niet best, deze was al eerder door een soort DIN aansluiting vervangen. omdat er geen floorboard meer is heb ik deze afgekoppeld en het chassideel laten zitten.

Achterzijde.jpg

Het LCD display vervangen, die dingen zijn zo belachelijk goedkoop op ebay, (minder dan 2 euro.)

LCD Display Oud.jpg

Achterzijde LCD Oud Display.jpg

Oud en Nieuw LCD Display.jpg

Nieuw LCD Display (1).jpg

Nieuw LCD Display (2).jpg

Nieuw LCD Display (3).jpg

De potmeters zijn vervangen, mono voor de ingang, stereo voor de uitgang.

Close up Potmeters.jpg

Nieuwe Potemeters.jpg

Het onderbord met daarop de speciaal voor Digitech gemaakte DSP, en daarnaast een Burr-Browm PCM45

Overzicht onderprint.jpg

Close up DSP.jpg

Op de foto's is ook nog bij de voeding en het LCD de backup-batterij zichtbaar. dit bleek een vrij zeldzaam exemplaar, hij is iets groter dan een Penlite, maar wel 4.5 Volt. na 25 jaar was dit nog maar 3 volt en moest dus vervangen worden. een ander exemplaar bleek bijna 15 euro te kosten [-(

Nu kan ik via mijn werk beschikken over industriële Duracell batterijen, dus gekozen voor een plastic houdertje en daarin 3 stuks potlood formaat gezet. dat werkt net zo goed, en ik was klaar voor een paar kwartjes voor de houder.

Ah!buis

Re: Digitech GSP21 effectprocessor

Berichtdoor Ah!buis » za 01 jul 2017, 20:50

Weer een hoop werk verzet :shock: maar een mooi ding :kwijl:
En wat ga je er nu mee doen ? Doorverkopen voordat zo'n raar IC het opgeeft en nergens meer te vinden is :-$
Die TO-92 met uitsteeksel voeger wel tegengekomen, bijv. om de radio aan/uit te schakelen in een radio+wekker.
Anne

John P

Re: Digitech GSP21 effectprocessor

Berichtdoor John P » za 01 jul 2017, 20:56

Dat wordt dus scheuren met jouw gitaar. :rock: :rock:

Terug naar “Pro Audio specifiek”