Soundcraft Delta 200 Mengtafel

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Berichtdoor ds23man » zo 04 mar 2018, 20:52

Voor 20 euro ga ik niet zelf aan het kloten........ :mrgreen:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 05 mar 2018, 10:12

Dat kan ik op zich wel begrijpen.
Ik heb hier in de buurt een vrij grote metaalhandel waar ik wel vaker aluminiumplaat en dergelijke haal.
Zal een dezer dagen even gaan kijken voor een stuk koperstaf. montagemateriaal is er ruim genoeg in huis.

babrtje

Berichtdoor babrtje » do 08 mar 2018, 21:58

Het wilde nog wel eens met Soundcraft tafels als je hem op één hoek probeerde op te tillen dat je vervaarlijke kraak geluiden uit de outputs hoorde komen*, ook als de tafel warmer begint te worden kwamen deze rommelende geluiden er soms spontaan uit. Het probleem is dat het chassis in elkaar zit met zwarte voor roest en corrosie vatbare M3 schroefjes en dat is waarschijnlijk een reden geweest voor het ietwat rare aardplan die naderhand is aangelegd, mijn advies vervang al deze schroeven voor verchroomde exemplaren, let op verchroomde niet de verzinkte exemplaren zodat je gehele chassis een stabiel en dichte afscherming vormt.

* Vooral die mengtafels die een zwaar PA leven hadden, warme zalen, overnachten in koude vrachtwagens dag in dag uit.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 08 mar 2018, 23:03

Het chassis dan de Delta serie is een gelaste plaatstalen bak, geen schroefje in te bekennen.
Mogelijk hebben de problemen die jij schetst betrekking op de Spirit serie ? die waren wat goedkoper geprijsd, en hebben een wat lichtere behuizing.
Ik zal niet ontkennen dat dit exemplaar een zwaar leven heeft gehad, maar dat is iets dat stapsgewijs aangepakt gaat worden.
Zoals te lezen is heeft ds23man daar al een aantal nuttige tips en aanwijzingen over gegeven.

Inmiddels ook een strook koperplaat laten knippen , 500 x 15 x 3 mm. welgeteld 8 euro en 30 cent kostte dat. :lol:
Soldeerogen, en Faston's zijn al in huis, nu nog wachten tot soepel aardedraad van 0.75mm² weer bij Ome Dick op voorraad is...

Koperstrip.jpg

Van het weekend maar eens een gaatje of 30 erin boren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 16 mar 2018, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

koenjer

Berichtdoor koenjer » vr 16 mar 2018, 13:32

leuke revisie! Helaas wel enkel voor de hobby.
Financieel zal het helaas geen meerwaarde hebben.

Wat is de stand van de rest van de componenten?
Er zijn namelijk nog een aantal potentiele storings plekken om uit te sluiten...

Vanuit de ervaring regelmatig de volgende problemen tegen gekomen:
- Jack van de insert, die wil wel eens onderbreken of slecht contact maken wat zorgt voor een vervormend of onderbrekend kanaal
- laag-af/fase knopjes die onderbreken of slecht contact maken
- Smerige of defecte potmeters o.a. de gain en EQ potmeters willen wel eens voor vervorming zorgen

Beetje mosterd na de maaltijd aangezien je alle eclo's al besteld hebt maar was een idee geweest om elk kanaal even te controleren van te voren.
Zou in worst case scenario een hoop geld,tijd en frustratie kunnen schelen.

Verder wel cudo's om zo'n oud beest weer te reviseren!
Klinken zelfs in de huidige maatschappij nog best aardig hoor!

Wellicht kun je nog wat verbetering brengen in de +/-17v voedings lijnen.
Slechte voeding is gegarandeerd een kwaliteits degradatie.
En voor de echte freak kun je wellicht overwegen om wat opamps te vervangen voor chiquere.

Succes.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 16 mar 2018, 16:17

Ik denk als je Rays eerdere revisie projecten eens bekijkt, dat je wel in ziet dat ie weet wat overhaulin’ is. :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 16 mar 2018, 19:34

koenjer schreef:leuke revisie! Helaas wel enkel voor de hobby.
Financieel zal het helaas geen meerwaarde hebben.

Ach, de prijs die ik op Marktplaats tegenkom ligt rond de 300 euro.
Ik betaalde er 100 euro voor, en voor dat geld kreeg ik er een flightcase en een kleine 30 stuks zware Neutrik Jackstekkers bij.
Lijkt mij geen slechte deal. de investering aan onderdelen zal ook rond de 100 euro zijn. is nog een heel redelijke totaalprijs. :D

koenjer schreef:Wat is de stand van de rest van de componenten?
Er zijn namelijk nog een aantal potentiele storings plekken om uit te sluiten...

Een paar dagen geleden heb ik een testsessie gedaan, voor zover ik kan zien en horen werkt alles, waarbij aangetekend dat er wel wat kanalen zijn waar het geluid wat minder goed doorkomt. voorzover ik nu kan zien is dat grotendeels te wijten aan vuile potmeters/faders en schakelaars.
Sommige knoppen zaten een tikje vastgeplakt en moesten een paar keer worden ingedrukt voor er geluid doorheen kwam.

koenjer schreef:Beetje mosterd na de maaltijd aangezien je alle eclo's al besteld hebt maar was een idee geweest om elk kanaal even te controleren van te voren.

Tja, je weet waarschijnlijk ook wel dat bij groot inkopen de stuksprijs danig naar beneden gaat. 100 elco's kostten maar een fractie meer dan 75 of zo. controleren ter plekke was niet zo simpel, ding stond opgeslagen in een vrij donkere loods op een industrieterrein. daar was de prijs ook naar.
Kijk, als je groot onderhoud aan een V8 motorblok doet, ga je ook niet 6 bougies vervangen, en er 2 laten zitten. zoals eerder gemeld zijn er (overal in de tafel) Samwha elco's gebruikt. da's nou geen merk dat bij mij vertrouwen uitstraalt. en aangezien ik er toch wel een paar jaar zonder problemen plezier van wil hebben was de keuze snel gemaakt.

koenjer schreef:Wellicht kun je nog wat verbetering brengen in de +/-17v voedings lijnen.
Slechte voeding is gegarandeerd een kwaliteits degradatie.
En voor de echte freak kun je wellicht overwegen om wat opamps te vervangen voor chiquere.

Ik heb inderdaad plannen om een geheel nieuwe voeding te gaan bouwen. ben al bezig met het verzamelen van (nieuwe :hide:) onderdelen daarvoor.
Het huidige exemplaar werkt wel, maar is natuurlijk net zo oud als de tafel.
En daar is ook wel wat verbetering aan mogelijk. maar ik ga liever niet rommelen aan het huidige exemplaar.
Vandaar de keuze voor een nieuwe. Later meer daarover.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 17 mar 2018, 12:07

koenjer schreef:En voor de echte freak kun je wellicht overwegen om wat opamps te vervangen voor chiquere.

Nee, dat was ik niet van plan, er is vrijwel overal gebruik gemaakt van de TL072, daar ben ik heel tevreden over.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 17 mar 2018, 23:57

En na enkele uren noeste arbeid was de aardstrip gereed :

Aardstrip.jpg

Ook had ik van de week het plan uitgewerkt om vandaag een "monitor-brug " te bouwen.
Was geen pretje om dat uit te voeren bij -2 graden, maar dat hebben we er dan maar voor over... :roll:

Brug.jpg

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 18 mar 2018, 0:04

Pfoeh, was vandaag bij een vriend aan het klussen, hebben de buitenklusjes gelaten voor wat het was en zijn naar binnen gegaan..

AatV

Berichtdoor AatV » zo 18 mar 2018, 0:30

Ooit al eerder gezegd, maar 30 gaten boren, 29 gaten tappen werkt wel therapeutisch! :mrgreen:

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 18 mar 2018, 12:55

Niet goed geteld, Aat.
35 gaten geboord, waarvan 32 getapt. :mrgreen:

Walt

Berichtdoor Walt » zo 18 mar 2018, 18:01

Ziet er netjes en zeer degelijk uit die aarding.

Groetjes Walter

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 18 mar 2018, 18:20

Dank je,Walter.
Helaas heeft het geen High-End pretenties, dan had ik vergulde Faston stekkertjes en LC-OFC koperdraad moeten gebruiken.
En ik ben ook al niet goed in het verzinnen van ronkende teksten vol superlatieven. :lol:

AatV

Berichtdoor AatV » zo 18 mar 2018, 19:03

ray5150 schreef:Niet goed geteld, Aat.
35 gaten geboord, waarvan 32 getapt. :mrgreen:

Moet beter op m'n tellen gaan passen. :-"

ray5150 schreef:...En ik ben ook al niet goed in het verzinnen van ronkende teksten vol superlatieven. :lol:

Voor een kleine vergoeding kan ik mijn consultancydiensten wel aanbieden. :mrgreen:

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 18 mar 2018, 19:13

Je bedoelt de afwerking van de tapgaten door Vestaalse maagden Aat?
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 19 mar 2018, 0:07

Bij een mengtafel horen natuurlijk ook een paar monitor luidsprekers, zodat je kunt horen wat je aan het doen bent.
Nu wil het geval dat ik al een paar maanden de Inimini's van PapaLeo in de huiskamer heb staan.
Ik vond ze daar eerlijk gezegd maar een beetje tegenvallen. weinig diepte in het geluid, en niet zoveel definitie in het stereobeeld.
Aan de andere kant, en dat is wel weer positief, je kunt ze uren aan hebben staan zonder dat het gaat vervelen, of opdringerig word.
En da's ook wel weer een positief punt. wel raar, want ik had ze ook bij Leo thuis, en in Beetsterzwaag gehoord, en met name toen op de laatste lokatie was ik er zeer over te spreken.
Dus vanmiddag de Inimini's maar eens afgekoppeld, en op de monitorbrug geplaatst.

IMG-20180318-WA0000 (Large).jpeg

:shock: Sodeknetters, hee. wat een geluid, metersbreed ste-re-o, en een diepte van hier tot Engeland. :D
Of je in Arizona staat, of Scheveningen, zal ik maar zeggen. weids, groot, open.
Na 10 minuten wist ik het. dit worden mijn monitors. heerlijk geluid. verslavend bijna.
Niet deze exemplaren, maar ik ga er een paar zelf bouwen. is toch het leukste.
Voordeel is absoluut dat al het test, reken, en simulatie werk al gedaan is. geeft toch wat rust bij zo'n project.
(ja, nu moet ik naar Hornbach. :lol: )
Zal er binnenkort wel een topic over de bouw openen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 19 mar 2018, 0:30

Goedzo, projecten hebben.we nodig, veel projecten :mrgreen:

Btw: dam heb je wel wat huiswerk voor de luisterplekbwaar die niniminis eerst stonden
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 19 mar 2018, 10:23

Henkjan schreef:Goedzo, projecten hebben.we nodig, veel projecten :mrgreen:

Ik doe mijn best. :dank:

Henkjan schreef:Btw: dam heb je wel wat huiswerk voor de luisterplekbwaar die niniminis eerst stonden

Mja, heeft niet echt prioriteit op het moment, komt later wel weer.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 19 mar 2018, 22:54

Ray heeft een dip van 16dB in z’n oren op 4kHz, en de (waarschijnlijk) door waf gecontroleerde luisterplek zal ook niet helpen. Kan ie dus niks aan doen 8-[

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 22 mar 2018, 21:32

Inmiddels heb ik 3 broodjes geheel gereviseerd,2 x mono kanaal, en 1 maal stereo exemplaar.
Ik heb daarbij de volgende handelingen uitgevoerd :

- Demonteren van het frame waarin de PCB hangt.
    - Het frame en de knopjes krijgen een sopje.
    - Alle elektromechanische onderdelen (potmeters, schakelaars, connectoren.) op de PCB opnieuw gesoldeerd, gelijk heel klein beetje soldeer toegevoegd.
    - Alle elco's vernieuwd.
    - De fader gedemonteerd, schoongemaakt, ingevet, en opnieuw in elkaar gezet..
    - Een nieuwe aardaansluiting erop gesoldeerd, de oude zit namelijk een grijze corrosielaag op.
    - De Jack-chassisdelen ingespoten met contact-spray, vervolgens een jackstekker een keer of 10 in en uit gestoken.
    - De potmeters met een drupje contactspray ingespoten.
    - Op de PCB zitten ook jumpers gemonteerd, dit om functies pre-of -post fader te kunnen schakelen, deze worden ook schoongemaakt.
    - Bij de wit-blauwe schakelaars word met een klein schroevendraaiertje het dekseltje een stukje opgelicht, waarna er een drupje contactspray ingespoten word.
    - Ik voeg 2 stuks ceramische condensatortjes van 100nF toe op de voedingslijnen, dit onder het mom van "beter iets dan niets."
    - Het geheel weer in elkaar zetten.

Per kanaal ben ik ongeveer 4 uren hiermee bezig. doe het wel op het gemak om fouten te vermijden.
Voordat ik helemaal klaar ben zijn we dus wel een paar maandjes verder.
Ik kwam ook nog een paar aparte dingen tegen. op sommige van de kanalen is aan de jackdelen al eens wat gesoldeerd :

Soldeer blob.jpg

Bij dit exemplaar heb ik de de oude soldeer wegezogen en verse aangebracht. ziet er nu een heel stuk beter uit.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 25 mar 2018, 14:17

Ik zit eens even te kijken naar de mogelijkheden om een nieuwe voeding te bouwen.
Deze moet ongeveer 2 x 2.5 Ampere kunnen leveren bij 2 x 17 Volt.
(De 48 Volt phantoom voeding laat ik even buiten beschouwing, dat word iets met een TL783 en een aparte en kleine trafo.)
De trafo die ik ga gebruiken voor de symmetrische spanning weet ik nog niet, mogelijk word er iets nieuws gekocht.

Een heikel punt zijn daarbij de spanningsregelaars, die moeten een flinke stroom kunnen leveren.
Oorspronkelijk is gebruik gemaakt van de LM338K, dit is een zware uitvoering van de 317 die maximaal 5A kan leveren.
Deze is nog wel te krijgen, maar kost echter bijna 50 euro het stuk. kijken naar een alternatief dus.
Nu wil het geval dat ik laatst 3 stuks 78HGASC van Bert62 heb overgenomen.
Dit is ook een regelaar met variabele uitgangsspanning in TO3 vorm die 5 A kan leveren.
Ik wil graag eens kijken naar wat de mogelijkheden zijn om die hiervoor te gebruiken.

Eerst nog even het schema van de originele voeding :

CPS150 Schema.jpg

Datasheets van 78HGASC :

NEE 78HGASC.pdf
Fairchild UA78HGA.pdf

Ik heb tot nu toe dit getekend :

Delta 200 Voeding.png

Wat ik heb gedaan is het symbool van de L200 in TO3 vorm misbruikt, deze heeft namelijk ook 4 pinnen.
Het transistor trapje komt uit een andere datasheet van spanningsregelaars, en zorg ervoor dat de uitgangsspanning in een paar seconden naar het ingestelde maximum stijgt.

Graag jullie gedachten hierover. (Anne ?)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 25 mar 2018, 21:15

Aha, problemen hier :D :-s
Omdat opknappen meestal niet zo boeiend is, heb ik hier niet zo gevolgd.
Waar een lege kantine al niet goed voor is :o
De voeding, die transistors zitten er niet voor een vertraging, ze zorgen ervoor dat als van een kant de spanning wegvalt de andere kant ook laag wordt.
Dat laag worden is niet naar nul maar tot Vref van de stabilisator + minimum spanning over de transistor.Is niet helemaal hetzelfde positief en negatief, zal wel niet hinderen.
De Vref is ong 1,25volt voor de LM338 maar 5volt bij de 78HG..
Komt er op neer dat er ong 2volt overblijft met de LM en met de 78HG.. meer dan 5volt.
Ik weet niet of dat voldoende beveiliging is.Zal 's kijken of ik het schema kan aanpassen.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 25 mar 2018, 22:39

De koe bij de horens dan maar :rock:
Zoiets zou 't moeten doen.Wel met de beperking dat bij fout de nog werkende voeding minstens 5V bijft doen.
Anne

Nog even wat spanningen vermeld en een weerstand aangepast.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 mar 2018, 19:57

Dank voor je hulp :goedzo: , het roept wel enkele vragen op.

- Ik zie dat C3 en C23 nu aan de inkomende spanning zitten, eerst stonden ze parallel aan de instelpot.
(volgens datasheet ter verbetering van de rimpelspanning). is dat een foutje of zo bedoeld ?

- Wat voor BC-equivalenten zou jij adviseren ipv de 2SA en de 2SC ?

- Wat voor vermogen zou de Zener moeten hebben ?

Terug naar “Pro Audio specifiek”