Reiniging koolstof contacten van MIDI-keyboard

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Reiniging koolstof contacten van MIDI-keyboard

Berichtdoor Marp » di 31 jul 2018, 20:30

Na 18 jaar tussen de verhuisdozen te hebben gestaan is een aantal toetsen van een van mijn midi-keyboards niet meer aanslaggevoelig, of brengt helemaal geen geluid meer voort. Voordat het keyboard in opslag ging, werkte hij feilloos, al is er ook wel mee in rokerige ruimtes gespeeld. Daarna is er wat stof bij gekomen, zo te zien.

Rhodes_660_carbon_contacts.jpg

Hoe zal ik de contacten schoonmaken? Mijn ervaring met alcolol is dat deze nicotine niet goed oplost. Ammoniak doet dat heel wat beter. Waar ik aan dacht was om contacten op het board voorzichtig schoon te maken met een dunne ammoniakoplossing in gedemineraliseerd water. En de rubberen contactstrip voorzichtig wassen met een drupje afwasmiddel, zodat eventueel stof uit de randjes wordt weggespoeld.

Zou koolstof toch niet reageren op ammoniak? Alle toetsen demonteren was nogal wat werk, dus als ik de boel weer monteer, wil ik er wel zeker van zijn dat alle verontreinigingen zijn verdwijnen. Anderzijds mag de kwetsbare koolstoflaag niet beschadigen, want de contactstrips zijn nog lang niet versleten, maar Roland levert geen nieuwe meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Marp op wo 01 aug 2018, 1:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: "niet" toegevoegd aan zin over alcohol

Pjotr

Re: Reiniging koolstof contacten van MIDI-keyboard

Berichtdoor Pjotr » di 31 jul 2018, 20:57

:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 31 jul 2018, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 31 jul 2018, 20:57

Vloeibare ossegalzeep! Is ook niet helemaal onschuldig net als ammonia, maar het ontvet als een tierelier en maakt snel korte metten met nicotine aanslag. Overigens krijg ik die contacten in ernstige gevallen meestal ook wel weer goed schoon met voorzichtig een schuursponsje en wat afwas. De rubber contacten gewoon in een sopje afborstelen. En omdat de plastic kast dan meestal toch ook er af ligt gaat ie dan ook even in het sop en onder de douche :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 31 jul 2018, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Aaad

Berichtdoor Aaad » di 31 jul 2018, 23:48

Op YT staan wat filmpjes over het reinigen van de koolstofkontakten.
Ik geloof dat ze alcohol gebruikten op een wattenstaafje, zowel voor de koolstofpunten als voor de print.
https://www.bing.com/videos/search?q=cl ... ORM=VRDGAR

Aad

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 01 aug 2018, 16:56

Bedankt voor de tips. Alcohol is inderdaad vrij gebruikelijk, maar het lost eventuele nicotineaanslag niet goed op. In mijn vorige post vergat ik het woord "niet". :D Ik zal eens een flesje ossegalzeep meebrengen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 01 aug 2018, 16:56

Pjotr schreef:Overigens krijg ik die contacten in ernstige gevallen meestal ook wel weer goed schoon met voorzichtig een schuursponsje en wat afwas.

Bij nader inzien denk ik dat ik ietsje te huiverig was om de contacten aan te raken. Dit komt door de afstandsbedieningen van Sony, waarin het koolstofcompound al haast verdwijnt als je ernaar kijkt. Die zijn echter niet gemaakt om jarenlang op te spelen, maar om dure contactmatjes te verkopen en de aanschaf van nieuwe apparatuur te bespoedigen.

Pjotr schreef:En omdat de plastic kast dan meestal toch ook er af ligt gaat ie dan ook even in het sop en onder de douche :mrgreen:

Gewoon een zeempje. Behalve de toetsenbrug hangt alles nog in de metalen bovenkast en het ziet er allemaal vrij schoon uit.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 01 aug 2018, 17:27

Ja, Sony is meestal Zoniet. Toevallig vorige maand een dik 20 jaar oude afstandbediening van een Sony compact set schoongemaakt. Wilde helemaal niet meer. Deze zat nog keurig dicht geklikt i.p.v. gelast. Contacten op het printje voorzichtig met wat IPA en een zacht doekje en het rubber matje even in de afwas en schoonspoelen. Deed het daarna weer prima.
Peter de Jong

Terug naar “Pro Audio specifiek”