Revisie van een mengtafel

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Revisie van een mengtafel

Berichtdoor ray5150 » vr 27 feb 2009, 20:14

Gevonden op marktplaats voor welgeteld 7,50 euro. 25 jaar geleden gingen ze bij Nico Servaas (de oudere Hagenezen hier weten wel wie dat was.) voor 795,- gulden over de toonbank. Hier staat Roclab op, maar is bekender onder de merknaam Inkel. op de PCB's van binnen staat Phonic.

Okee, daar gaan we eens lekker mee aan de slag. Helemaal uit elkaar halen en flink schoonmaken. (hij komt uit de horeca,dan weet je het wel..)
De faders gaan uit elkaar om geheel gereinigd te worden. En de behuizing krijgt een sopje. Zo heb ik straks weer een leuk mengtafeltje voor mijn thuis studiootje.

Modificaties ben ik ook van plan: de voeding wordt voorzien van 78XX / 79XX regelaars. er zitten 8 Phono trappen in die afgekoppelt worden. Mischien nog een redelijke kwaliteit microfoon voorversterker. paar andere opamps erin. en ik denk dat ik ook een aantal routings schakelaars inbouw. ieder kanaal heeft een "monitor" knop maar ik weet niet of dat een Solo functie is. (daarmee schakel je de mix uit en hoor je alleen dat kanaal) anders verbouw ik dat wel zo. ruimte genoeg van binnen om aan te passen.

Jammer genoeg missen er 8 van de 10 Fader knoppen. als iemand er een paar weet te vinden hoor ik dat graag!

(wat bereft mijn onderschrift: Ja, het is geen D&R. die zijn ook wat prijziger. vooral de vliegdekschepen.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 18 apr 2009, 21:54, 5 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 27 feb 2009, 21:35

Inmiddels is de bovenplaat en alle knopjes in de gootsteen verdwenen.
Hierdoor is het binnenwerk goed zichtbaar.
Gelukkig is de opbouw in "broodjes" dat wil zeggen dat ieder kanaal zijn eigen print heeft in plaats van alles op een grote print.
dat maakt service veel eenvoudiger.
Zoals jullie ook op de foto's kunnen zien.

mischa72

Re: Revisie van een mengtafel

Berichtdoor mischa72 » vr 27 feb 2009, 22:59

ray5150 schreef:Modificaties ben ik ook van plan: de voeding wordt voorzien van 78XX / 79XX regelaars. er zitten 8 Phono trappen in die afgekoppelt worden.

Doe het dan meteen goed en gebruik de combinatie LM317/337, die ruisen namelijk een stuk minder, wat me wel handig lijkt in een audio-toepassing.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 27 feb 2009, 23:52

ray5150 schreef:Gevonden op marktplaats voor welgeteld 7,50 euro.
Jammer genoeg missen er 8 van de 10 Fader knoppen. als iemand er een paar weet te vinden hoor ik dat graag!

7,50? :shock: lachen!!
In Den Haag heb je toch ook Radioservice Twente? die hebben (hadden) altijd bakken vol met oude meuk.. Lijkt me dat die ergens nog wel van die knopjes hebben... Maar daar zul je vast al wel gekeken hebben..
Of de prijs voor 8 knopjes was al 7,50?

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 27 feb 2009, 23:57

mischa72 schreef:gebruik de combinatie LM317/337, die ruisen namelijk een stuk minder

Dat kan ook, maar dan zal ik zeker de opamps moeten vervangen (12 stuks) want dat is de 4558. En dat is een erkende ruisbak.
Wat zoekwerk net heeft opgeleverd dat ik die 4558 goed kan vervangen door een NE5532

Ik zou ook die JRC4558 kunnen verpatsen voor 7.50 euro per stuk dan haal ik de kosten er dik uit. http://link.marktplaats.nl/226294172

Vooralsnog denk ik niet dat het zo heel veel (in deze situatie) uitmaakt wat voor spanningsregelaar ik er in zet, Een Solid State Logic zal het nooit worden.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 28 feb 2009, 0:09

audiomanics schreef:
ray5150 schreef:Gevonden op marktplaats voor welgeteld 7,50 euro.

7,50? :shock: lachen!!
In Den Haag heb je toch ook Radioservice Twente? die hebben (hadden) altijd bakken vol met oude meuk.. Lijkt me dat die ergens nog wel van die knopjes hebben... Maar daar zul je vast al wel gekeken hebben..
Of de prijs voor 8 knopjes was al 7,50?

Kees

uhm Kees, voor deze hoefde ik maar 5 euro neer te leggen.

Ik ben nog niet bij Twenthe geweest voor de faderknopjes, was ik wel van plan. schijnen vrij zeldzaam te zijn tegenwoordig.

Rien Kleinjan

Berichtdoor Rien Kleinjan » za 28 feb 2009, 9:23

Leuk paneeltje om mee te spelen. Overigens stond er enkele weken geleden een grote D&R tafel met een defect op Marktplaats voor erg weinig geld. Ik dacht iets van 200 euro :shock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 01 mar 2009, 0:53

Rien Kleinjan schreef:Leuk paneeltje om mee te spelen. Overigens stond er enkele weken geleden een grote D&R tafel met een defect op Marktplaats voor erg weinig geld. Ik dacht iets van 200 euro :shock:

sterker nog, ze staan daar met karrevrachten tegelijk. nou kan 200 best nog veel geld zijn afhankelijk van wat voor defect het is, natuurlijk.
Vaak zijn die dingen 25, 30 jaar lang het land doorgesleept naar feesten en optredens.
en tot op de draad versleten. dan kan een revisie best tegenvallen.

Groot voordeel van D&R is dat ze een uitstekende site hebben waarop vrijwel alle handleidingen en service manuals zijn terug te vinden. ook leveren ze nog oude onderdelen en modules.
Ik heb er net een stel manuals gedownload en doorgekeken.
ik zag 2 opvallende dingen. de modellen die vergelijkbaar zijn met de mijne hebben dezelfde elektronische opzet.
het verschil zijn enkele andere materialen en de naam. verder zitten er gewoon koolweerstanden en basistypen transistoren in.
wel wordt er veel gebruik gemaakt van de TL072/74 en de NE5532/34 ipv JRC5548.
ook opvallend is bij de oudere modellen dat de stabilsatie gebeurd met 7815 en 7915.
de grotere modellen werken met een 723 en 2N3055. zal wel komen omdat er toen nog geen 78S15 en 79S15 waren.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 07 mar 2009, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 02 mar 2009, 22:05

Hier op de foto zie je een gedemonteerd kanaal ofwel broodje.
De indeling is als volgt: Volume schuif (fader),monitor,panpot,delay,low,high, en input selectie.
Er zitten maar 4 aktieve komponenten in een kanaal 3 transistoren, (type nog niet bekend) en een 4558 opamp.
Ook opmerkelijk is dat er een plekje voorbereid is voor een "monitor on LED" . er is een lege plaats op de print voor een weestand en een led en een gat in het frame. er loopt ook een printspoor naar de monitor schakelaar. fluitje van een cent dus om dit erin te bouwen.
Het stukje flatcable is om de spanningsvoorziening en de uitgangen door te lussen naar de volgende kanalen. in de duurdere tafels is dit met een connector gedaan.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 02 mar 2009, 22:11

Fadertje opengehaald om de schoon te maken. Dat was schrikken wat een vuilnisbak. nou ja, eerst door de wasbenzine en vervolgens met een fles keuken-cuisine voor het organische afval. en dan is hij weer zo goed als (bijna) nieuw. :? :?

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 02 mar 2009, 22:28

Bah, wat een viezu fotoo's hierzo. Ben je een beetje zoals de "vieze man"?

"hé, moet je horen, verderop, in de bosjes, moet je kijku, daar zijn ze ut aan ut oen!"

jan

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » di 03 mar 2009, 11:18

"Dat je dan lekkâh met die fader schuìft en dat je dan 'ssssgggggggrrrt' hoâht, finnu dat auk sau lekkâh? "

:lol:

Johannes

Berichtdoor Johannes » wo 04 mar 2009, 1:06

Leuk om te zien, ik heb hier sinds kort ook een mengpaneel staan wat ssssgggggggrrrt doet als je aan de faders zit.
Misschien een idee om die binnenkort eens open te schroeven en een paar interessante plaatjes te schieten ;-)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 04 mar 2009, 1:26

Hmm, sssggggrrrrtttt is een bekend probleem. Weet je zeker dat het geen kkkkkrkrrrrwwwwwwtpppppttt is??? In dat geval......

Johannes

Berichtdoor Johannes » wo 04 mar 2009, 1:44

Mijn master fader doet zelfs kgggrrrrrrrrrrrppfffffffffffffffffffffffffkkggggrrrrpfffffff(herhaal oneindig) op de min en de max! :shock:

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 04 mar 2009, 9:35

hmm. Hier kan het forum je niet in ondersteunen ben ik bang. Te lastig, te gevaarlijk. Het word tijd voor rigoreuze aanpak....

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 04 mar 2009, 12:04

Leuk project.

Is dit wat voor de fader knoppen?

http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_ho ... w%3Dsearch

Lange link, ik hoop dat ie het doet...

sevenup

Berichtdoor sevenup » wo 04 mar 2009, 12:09

RobertD schreef:Leuk project.

Is dit wat voor de fader knoppen?

http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_ho ... w%3Dsearch

Lange link, ik hoop dat ie het doet...

denk dat je deze bedoelt?

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 04 mar 2009, 12:22

Da's dezelfde ja.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 05 mar 2009, 18:15

Wowly schreef:Bah, wat een viezu fotoo's hierzo. Ben je een beetje zoals de "vieze man"?

"hé, moet je horen, verderop, in de bosjes, moet je kijku, daar zijn ze ut aan ut doen!"

wat ben jij een viespeuk zeg. en nee, ik ben een heel beschaafd mens.
(maar ik ben wel benieuwd wat ze dan daar in de bosjes aan het doen waren. :wink: )

Miniwatt schreef:"Dat je dan lekkâh met die fader schuìft en dat je dan 'ssssgggggggrrrt' hoâht, finnu dat auk sau lekkâh? "

:lol:

Jaaah dat vinnik pas lekkah hoar. dat ie zo heen er weer glijdt (kan dat dakje op de a niet vinden.)

@Johannes: Zijn deze foto niet intressant dan?

@ RobertD: Bedankt voor de link. ik zal de maten van dat knopje eens uitprinten en kijken of het op de fader gaat passen. de prijs is leuk, normaal gesproken bestel ik nooit wat bij Conrad.

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 05 mar 2009, 22:44

Ik denk dat er wel een wet van Murphy bestaat over schuifpotmeterknopjes die niet op andere schuifpotmeters passen...

Ben benieuwd of dit wél past.

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » do 05 mar 2009, 23:01

RobertD schreef:Ik denk dat er wel een wet van Murphy bestaat over schuifpotmeterknopjes die niet op andere schuifpotmeters passen...

Ben benieuwd of dit wél past.

Klopt. de standaard alps faders hebben een platte kop en dus niet zoals deze een punt.
Je moet dus heel goed uitkijken welke knoppen je koopt.
Bij de Alps knoppen (conrad) zie je ook staan: Alleen voor T-lever.
Dit gaat helaas dus niet passen.

Oplossing: faders vervangen voor mooie Penny en giles faders :D
(goedkope alps pro zijn vaak ook prima).
Hopzakee

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 18 apr 2009, 21:52

audiomanics schreef:In Den Haag heb je toch ook Radioservice Twente? die hebben (hadden) altijd bakken vol met oude meuk.. Lijkt me dat die ergens nog wel van die knopjes hebben...

Ze hebben oude spullen genoeg, maar deze niet...
En ook niet bij Radio Ster of Stuut & Bruin. niet een van deze zaken kon mij verder helpen met deze knopjes. de potmeters zelf konden ze trouwens ook niet leveren.
Nu kan ik kontakt gaan zoeken met de importeur, (Viertron in barendrecht) om te vragen of zij 10 knopjes kunnen leveren, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.
die mengtafels zijn al meer dan 20 jaar oud en ik kan mij niet voorstellen dat zij dat soort zooi nog op voorraad houden.

Ik denk dat het makkelijker is om wat van die knopjes bij Conrad te bestellen.
ik heb de maten even opgenomen en dat komt behoorlijk overeen, 1,2 mm dik en 4 mm lang.
alleen de hoogte zou een probleem kunnen vormen, maar daar kan ik dan ook wel weer een mouw aan passen.

(de foto's zijn niet zo best. de camera loopt op zijn einde, volgende maand komt er een nieuwe...)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 19 apr 2009, 20:28

Inmiddels heb ik een nieuw voedingkje voor de mengtafel in elkaar gezet.
is niet zo heel veel bijzonders. gewoon een 7815 en 7915 met wat elko's.
het voedingsprintje wordt met het stukje hoekprofiel wat tevens al koelprofiel werkt aan de zijkant van de mengtafel vastgezet.

DerKammi

Berichtdoor DerKammi » do 30 apr 2009, 11:22

Als je toch alle opamps wil vervangen doe het dat direct goed en redelijk goedkoop nog, de OPA2132 van TI drukken die NE5532 nog met gemak in het schaamrood.
Denk wel aan ontkoppeling van 100n direct bij de voedingspinnen van deze jongens, kunnen ze wel waarderen. Ook iets van 100µF/25V erbij op de +/- 15V.
Dan gaat het allemaal helemaal goed komen :)

Terug naar “Pro Audio specifiek”