Discrete audio upgrade Golf 4

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Nooby

Discrete audio upgrade Golf 4

Berichtdoor Nooby » di 11 jul 2017, 16:01

Ik heb onlangs een Golf 4 gekocht, de audio laat ernstig te wensen over helaas.

Ik ben bekend met car audio maar dat was vooral zo veel en groot mogelijk, Voor deze auto is het doel de kofferbak ongemoeid te laten maar wel goed geluid en strak laag te krijgen.

Mijn idee is om op de originele plekken achterin (2 deurs) 2 8" woofertjes te plaatsen ipv een grote kist in de kofferbak, in de deuren komt een composet van (waarschijnlijk) audio system. Een en ander word aangestuurd met 2 versterkers ( 2 kanaals 60w rms 4 ohm / monoblock 150w rms 4 Ohm) en een degelijke headunit. ook zal ik de deuren/panelen dempen.

Nu heeft MB Quart een setje 8" in de aanbieding maar ik vraag me af of hier iemand ervaring heeft met andere 8" woofertjes welke hiervoor geschikt zouden kunnen zijn. Het is lastig te zeggen hoe groot de ruimte is waar ze in komen en het is natuurlijk ook geen afgesloten geheel...

Dit zijn de MB Quart speakers... https://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/335l-custom-fit-speakers/349l-volkswagen/9836d-mb-quart-qmw200-volkswagen-golf-iv-passat-en-bora/

Alvast bedankt.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Discrete audio upgrade Golf 4

Berichtdoor Henkjan » di 11 jul 2017, 17:22

lijkt me een prima concept zo :goedzo: wel een HU met wat DSP en time allignment kiezen hè
ik zie zo 123 geen specs van de 8"ers, maar zo te lezen zijn ze bedoeld voor wat jij van plan bent.

je kan natuurlijk (is wel wat werk) zelf een gesloten kast maken in het achter paneel van glasvezel oid

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 11 jul 2017, 18:19

Ja dat is ook nog een optie inderdaad, zal het paneel eens demonteren en zien wat er aan ruimte is...

Als headunit heb ik deze in gedachte, vanaf marktplaats ivm de kosten zodoende is de keuze ook niet ongelimiteerd. Pioneer ben ik zelf altijd erg tevreden over. https://www.pioneer-car.eu/uk/products/deh-x8700dab/specifications

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 11 jul 2017, 18:43

Is mijn veronderstelling juist dat betreffende HU geen DSP aan boord heeft ?

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 11 jul 2017, 19:41

ray5150 schreef:Is mijn veronderstelling juist dat betreffende HU geen DSP aan boord heeft ?

Die veronderstelling is juist, slechts een 5 band EQ.

Ik haal uit je vraag dat dit wel een noodzaak is ? :P

het is overigens ook een optie on een "wheel arch sub" te maken, zoals de links hier na. dat geeft 8 liter gesloten en de verkoper geeft 4 opties die er goed in zouden moeten werken, als ik 8 liter of evt meer weg zou kunnen krijgen achter een paneel heeft dat wel de voorkeur om de kofferbak zo standaard te houden. http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-4-1997-2006-SUBWOOFER-BOX-MDF-NEW-ENCLOSURE-SUBWOOFERS-SELECT-/201460749186?hash=item2ee7ff1382:g:7R8AAOSw3ydViqxg

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 11 jul 2017, 20:06

DSP is, indien t budget t toelaat, zeer wenselijk, filtering tussen je fronts en de woofers veel beter te doen, je kan time allignment doen, en je kan het laag mooi corrigeren.

ray5150 schreef:Is mijn veronderstelling juist dat betreffende HU geen DSP aan boord heeft ?
maar hij kan wel ditt
Displays Cyrillic Characters
:rofl:

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 11 jul 2017, 20:17

Henkjan schreef:DSP is, indien t budget t toelaat, zeer wenselijk, filtering tussen je fronts en de woofers veel beter te doen, je kan time allignment doen, en je kan het laag mooi corrigeren.

maar hij kan wel ditt
Displays Cyrillic Characters
:rofl:

Superhandig toch :P

Ik kom in mn zoektocht wel regelmatig 13 bands EQ tegen, soms in 1 adem genoemd met DSP, toch is dit iets anders heh ?

Voor de HU had ik max 200 in gedachten...

Wellicht is dit iets: http://www.caradio.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=7146&hoofdgroep=8&subgroep=87

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 11 jul 2017, 21:29

dat lijkt wel een nette voor de prijs, hoogpas en laagpas voor de filtering, time allignement, en 13bands eq; en lust FLAC
voor een model met dsp die vrij in te stellen is zal je waarschijnlijk wel op de duurdere modellen uitkomen

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 12 jul 2017, 23:17

Henkjan schreef:dat lijkt wel een nette voor de prijs, hoogpas en laagpas voor de filtering, time allignement, en 13bands eq; en lust FLAC
voor een model met dsp die vrij in te stellen is zal je waarschijnlijk wel op de duurdere modellen uitkomen

Ik vond het voldoende oplopen dus heb die radio besteld.

Als Composet: http://www.caradio.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=8555&hoofdgroep=1&subgroep=19

Als enkele 20cm woofer: http://www.caradio.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=5286&hoofdgroep=7&subgroep=27

Een setje 16,5cm en 16,5cm -> 20cm ringen, 1m2 demping om mee te beginnen en wat kabelwerk/zekeringen/kabel oogjes enz

Deze demping: http://www.caradio.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=1317&hoofdgroep=121&subgroep=117 Ik heb nog 5m2 dikker plakbitumen liggen.

Nu nog een weekend plannen om alles er in te beunen :think:

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 sep 2017, 10:17

Zaterdag met het mooie weer aan de gang gegaan.

Het spul zit er in op de woofer na, het afstellen ben ik nog niet echt aan toegekomen maar het heeft potentie. Vooral het hoog is erg strak/fris, het laag had ik aardig strak maar daar is iets verkeerd gegaan, wellicht een ompoling ergens. Het is nog een keer los geweest namelijk.

Het paneel achter er ook af gehad, hier kan ik wel 10 liter kwijt denk ik dus dat word glasvezelwerk :)

IMG-20170923-WA0027.jpeg

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » ma 25 sep 2017, 12:48

Heb je nog wat zelfklevende bitumen in de deuren verwerkt?

De deuren klinken daardoor echt stukken minder als je er tegen aan klopt, het klinkt met bitumen een stuk lekkerder heb ik mogen ervaren.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 sep 2017, 13:43

bas focal m180 schreef:Heb je nog wat zelfklevende bitumen in de deuren verwerkt?

De deuren klinken daardoor echt stukken minder als je er tegen aan klopt, het klinkt met bitumen een stuk lekkerder heb ik mogen ervaren.

Achter het woofertje heb ik een aardige lap geplakt, de binnendeur er zelf niet uit gehad. ze staan er om bekend flink stijf te zijn las ik her en der zodoende. ik heb net nog even met de instellingen gespeeld, stukken beter al maar ik vind de balans tussen tweeter en mid nog niet helemaal lekker.

Als het problematisch blijft trek ik de deuren wel helemaal open en plak ik ze vol :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 25 sep 2017, 19:01

Ik heb ooit een Bora Variant helemaal vol geduwd met Ground Zero en bitumen, klonk echt geniaal! Ik vind de Golf/Bora mk4 een van de dankbaarste auto's om te upgraden :rock:

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 26 sep 2017, 13:53

Gister middag nog even aan het priegelen geweest, klinkt heel niet verkeerd nu, iets scherp nog.

Nu "even" tijd vinden om een sub kistje te maken :think:

Terug naar “Car Audio Specifiek”