Vraag: Auto versterker: Hifonics 8805

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

wesleyextra

Vraag: Auto versterker: Hifonics 8805

Berichtdoor wesleyextra » zo 01 jun 2014, 21:03

Hallo allen,

Ik weet niet of ik aan het juiste adres ben, maar ik heb een aantal vragen over mijn versterker.
Dit is mijn huidige setup:
3x Rockford Fosgate Power Speakers T1693 6X9 http://www.carfantasy.nl/rockford-fosgate-power-speakers-t1693-6x9-p-62219.html
1x Hifonics Zeus ZXi8805 4 kanaals Versterker http://www.carfantasy.nl/hifonics-zeus-zxi8805-kanaals-versterker-p-69235.html
1x Crunch Subwoofer-Tube GTS200 200 Watt RMS http://www.carfantasy.nl/crunch-subwoofer-tube-gts200-200-watt-rms-p-57431.html

Subwoofer is aan vervanging toe, in mijn oudere auto paste geen andere.

Ik heb de versterker zo afgesteld:
Foto 1: http://oi58.tinypic.com/141shaf.jpg
Foto 2: http://oi58.tinypic.com/10xu7bt.jpg
Foto 3: http://oi57.tinypic.com/nf0eaa.jpg
Foto 4: http://oi58.tinypic.com/eoy8z.jpg

3 speakers in de hoedenplank en subwoofer in t koffer. Kanaal 1 is defect, vandaar dat daar geen speaker op aangesloten zit.

-Mijn vraag is, heb ik dit juist afgesteld?
-In de omschrijving staat "• By using bigger speakers (more than 20cm) you can set the X-OVER switch to the FULL position (Full Range Signal)."
Geldt dit ook voor mijn ovale speakers?
-In de omschrijving staat:
• Turn the LEVEL controller of the amplifier to the 6V position. (Versterker volume helemaal naar links)
• Turn the volume controller of the headunit to 80 - 90% of its full setting. (Is dit het volume van mijn autoradio)?
• Turn the LEVEL controller clockwise until you hear some distortion. (Volume autoradio op 80/90% zetten en vervolgens aan de versterker beginnen te draaien)?
• Then turn back the LEVEL controller slightly until you hear a cleaner sound. (Spreekt voor zich)..?

Beschrijving versterker:
http://www.audiodesign.de/downloads/manuals/ZXi8805.pdf
Pagina 19 vindt je mijn huidige setup (Engels) alleen met 1 speaker minder.

Daarnaast heb ik nog een vraagje over pagina 22. Dit heeft denk ik niets te zeggen hoe je de versterker afstelt maar is puur voor informatie?
Als laatste heb ik nog een vraagje over pagina 23. Hier staat het volgende:
OUTPUTPOWER RMS 13,8 V
Watts on 4 Ohms - 4 x 75 + 1 x 200
Watts on 2 Ohms - 4 x 125 + 1 x 300
Watts on 4 Ohm mono bridged - 2 x 250 + 1 x 300

-Ik weet niet hoeveel ohm mijn speakers zijn, maar mijn subwoofer is 4 ohm. Houdt dit in dat er dan 4x 75 watt wordt geleverd voor mijn speakers en 1x 200 watt?
-Wat wil zeggen: "Watts on 4ohm bridged - 2x 250 + 1x 300"? Bij ieder kanaal staat "bridged", heb ik dan de speakers "bridged" aangesloten?

Het zijn een hoop vragen (dik gedrukt), hopelijk kan iemand mij het een en ander duidelijk maken.

Alvast bedankt!

Gr,
Wesley

Bryston power

Re: Vraag: Auto versterker: Hifonics 8805

Berichtdoor Bryston power » ma 02 jun 2014, 21:34

Bridge mono of terwijl bruggen van een versterker is niets anders dan van een 4 kanaals een 2 kanaals versterker maken. Dit doe je door de plus van kanaal 1 te pakken en de min van kanaal 2. Zoals jij het hebt aangesloten pak je de speakers op 75 w @ 4 ohm wat goed is.
Bruggen van versterkers in caraudio wordt gedaan om subwoofers aan te sturen, vandaar ook mono en geen stereo.

Overigens staat de cross-over van de sub op 150 hz en deze zou ik terugzetten naar ongeveer 80 hz. Dit is je kantelfrequentie welke voor een sub doorgaans hoog genoeg is, lager kan ook. Alle tonen boven deze frequentie worden dan weggefilterd.

Afregelen van de versterker deed ik als volgt:
Op de versterker gain en freq op 0
Alle instellingen op de headunit/ radio ook op 0. Daarna zet je het volume van de radio op Max 3 kwart van zijn kunnen.
Nu ga je per kanaal de gain en freq opendraaien. Normaliter kom je niet verder dan de 12 uur, dit om het acceptabel te houden en te zorgen voor een fatsoenlijk geluid.
Zo blijft je regelbereik op de headunit werkbaar anders neigt het weer gauw naar schel.

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » ma 02 jun 2014, 21:38

Kijk ook eens op show your sound.

JBHC

Berichtdoor JBHC » ma 02 jun 2014, 22:40

Welkom,

Allereerst:

Je huidige manier van bedrading aansluiten is vragen om problemen. Dit gaat vroeg of laat kortsluiting veroorzaken.

Het afstellen:

Persoonlijk ben ik gestopt met het gebruiken van de filtermogenlijkheden op de versterkers. Afstellen doe je op gehoor (en dus niet met een gebruiksaanwijzing) en als je met je hoofd in de kofferbak hangt, kun je onmogenlijk horen wat er gebeurt met het geluid op de bestuurdersstoel. Ik heb tegenwoordig dan ook een radio(HeadUnit) waar ik de scheidingsfilters op in kan stellen.

Ik zou de subwoofer ook op 80Hz of zelfs nog lager instellen. Hoger wordt snel "bonkerig".
De andere speakers zou ik dan ook rond die frequentie instellen. (Beetje op gehoor / gevoel) Zodat ze niet onnodig al die lage tonen te verwerken krijgen (Daar heb je immers de Subwoofer voor).

Het volume zou ik in het midden zetten en dan 1 van de 2 matching maken met de andere. Het is een beetje lastig uitleggen maar ook dit zou ik op gehoor / gevoel doen.

Als laatste:

Ik vraag me af waar die 3e ovale speaker voor is?
Stereo bestaat uit 2 speakers (Links+Rechts) met eventueel een subwoofer voor het laag. Veel mensen vullen dit achter ook nog aan met 2 speakers (Links + Rechts) al ben ik zelf van mening dat als je voorin zit dit eigenlijk niks toevoegd aan het geheel. Maar hoe jij dan aan een 3 speaker systeem komt :-k

Ik zou die 3e speaker weglaten en de boel aansluiten zoals op pagina 21.

Succes!

wesleyextra

Berichtdoor wesleyextra » di 03 jun 2014, 8:41

JBHC schreef:Welkom,

Allereerst:

Je huidige manier van bedrading aansluiten is vragen om problemen. Dit gaat vroeg of laat kortsluiting veroorzaken.

Hoezo?

JBHC schreef:
Als laatste:

Stereo bestaat uit 2 speakers (Links+Rechts) met eventueel een subwoofer voor het laag. Veel mensen vullen dit achter ook nog aan met 2 speakers (Links + Rechts) al ben ik zelf van mening dat als je voorin zit dit eigenlijk niks toevoegd aan het geheel. Maar hoe jij dan aan een 3 speaker systeem komt :-k

Succes!

Ik had in mijn vorige auto 4 speakers in de hoedenplank, echter past dat niet in mijn nieuwe waardoor ik er 3 heb ingebouwd.

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » di 03 jun 2014, 8:59

JBHC schreef:Welkom,

Allereerst:

Het afstellen:

Persoonlijk ben ik gestopt met het gebruiken van de filtermogenlijkheden op de versterkers. Afstellen doe je op gehoor (en dus niet met een gebruiksaanwijzing) en als je met je hoofd in de kofferbak hangt, kun je onmogenlijk horen wat er gebeurt met het geluid op de bestuurdersstoel. Ik heb tegenwoordig dan ook een radio(HeadUnit) waar ik de scheidingsfilters op in kan stellen.

Ik zou de subwoofer ook op 80Hz of zelfs nog lager instellen. Hoger wordt snel "bonkerig".
De andere speakers zou ik dan ook rond die frequentie instellen. (Beetje op gehoor / gevoel) Zodat ze niet onnodig al die lage tonen te verwerken krijgen (Daar heb je immers de Subwoofer voor).

Het volume zou ik in het midden zetten en dan 1 van de 2 matching maken met de andere. Het is een beetje lastig uitleggen maar ook dit zou ik op gehoor / gevoel doen.

Als laatste:

Succes!

Je kabels zijn te ver gestript. Korter maken zodat je geen koper ziet.
Beter is ook om ze door een bedje soldeer te halen, zodat de kabel in vorm blijft bij het aandraaien.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 03 jun 2014, 9:05

Nooit een gevlochten kabel die geschroefd/geklemd gaat worden solderen! Op den duur gaat dit altijd loszitten omdat een soldeerverbinding hiervoor veel te zacht is.

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » di 03 jun 2014, 9:10

Heb nooit anders gedaan en heb er redelijk wat ingebouwd. Nooit dat er een draad los kwam te zitten . Bedoel ook de kabel zelf,niet vast aan de versterker voor de duidelijkheid.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 03 jun 2014, 9:30

Natuurlijk doe je het altijd zo, maar dan doe je het altijd niet goed. Is gewoon onjuist gebruik van het materiaal. Kijk maar in de professionele autowereld, krimpschoentjes, daar wordt nooit een gevlochten kabel eerst gesoldeerd voor er gekrompen wordt.

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » di 03 jun 2014, 10:04

Krimpschoentjes in een hifonics versterker? Kijk eens goed naar de aansluiting, hier werk je niet met vorkjes. Het is een inbusboutje die je aandraait, die zorgt voor de klemming gemaakt voor 2,5 kwadraat kabel.
Door even de draad door de soldeer te halen, blijft deze heel en draait deze niet mee zoals op de foto. Het gevaar als je dit niet doet is dat je de kabel beschadigd bij het aandraaien en gewoon los zit.

Bij andere versterkers komt er een plaatje mee naar beneden om idd een vorkje vast te klemmen.

Verder wordt dit ook gedaan bij zekeringen van voedingskabels, aansluitingen voedingskabels waarbij geen krimpmateriaal aan te pas komt d.m.v inbusklemming.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 03 jun 2014, 10:08

gewoon kabelhulsje er om heen doen (@Bryston: Barry weet waar hij het over heeft hoor)

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » di 03 jun 2014, 10:13

Ik ook, maar bedankt voor het vertrouwen.....

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 03 jun 2014, 10:54

Hier gebruik je geen vorkjes nee, ik bedoelde het gebruik van krimpstekkers in het algemeen als voorbeeld zoals die in de auto industrie gebruikt worden, die moet je ook niet van tin voorzien voor je ze klemt. Lijkt mooi strak werken maar de verbinding is naadje. Hier dien je ze gewoon gevlochten in de schroefverbinding te drukken. Kabelhulsje wat HenkJan bedoelt eroverheen tegen de schroefverbinding aan, dan oogt het netjes en kan er geen sluiting komen met de kabel ernaast. En niet voorgesoldeerd dus. Alles wat klemt, schroeft, weet ik het niet voor solderen. In huis met een kroonsteen niet, en in een auto waar alles staat te wapperen al helemaal niet.

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » di 03 jun 2014, 11:39

Ik vind alles leuk en wel maar jij begint over krimpen bij een aansluiting van deze versterker, daar hadden we het immer over. Bij deze versterker heb je geen krimpkous of what so ever nodig. Als je de juiste lengte stript past het precies en valt de buitenmantel van de kabel precies in het ringetje en is daardoor mooi afgedekt.

Gevaar wat ontstaat met die boutjes is dat je van het koper zelf een vorkje maakt dmv aandraaien en de kabel dus niet vast zit. Door even lichtjes wat soldeertin over de kabel te doen voorkom je dat, en kun je hem wel strak aandraaien.

Dit heeft verder niks van doen hoe andere kabels worden aangesloten!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 03 jun 2014, 12:05

Neeheee, ik haalde die schoentjes aan als voorbeeld, niet bij deze versterker. Het gaat om niet solderen voordat je klemt of schroeft. Maar hier valt niet tegen te praten, made my point, veel succes ermee :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 03 jun 2014, 13:35

Ik zou d'r ook gewoon adereindhulsjes omheen persen.

JBHC

Berichtdoor JBHC » di 03 jun 2014, 23:00

Jeetje wat kan een opmerking over het aansluiten een commotie teweeg brengen zeg.
Bij CH.5 ziet het er op de foto uit alsof het koper van de plus en min elkaar bijna kan raken en de rest ziet er nou ook niet echt lekker uit.

Advies:
Korter aanpellen of nog mooier, adereindhulsjes gebruiken maar ik verwacht niet dat je die inclusief bijbehorende tang hebt liggen. :)

Dit was het allereeste wat mij opviel aan de foto's en je zit hier nou eenmaal op het zelfbouwaudioforum waar het de gewoonte is om elkaar op dingen te wijzen die beter zouden kunnen.

En verder, sorrie dat ik het zeg, maar die 3e speaker in de hoedenplank slaat helemaal nergens op. Dat klinkt een beetje als: "meer is beter" en dat is iets wat zeker voor audio niet zondermeer op gaat.

Ik ben ook al heel wat jaartjes bezig met muziek in mijn auto en ben er eigenlijk wel achter dat je juist met een minimale hoeveelheid (goede) spullen en een goede manier van inbouwen (bijvoorbeeld dempingsmatjes in de deuren plakken) uiteindelijk een veel beter resultaat krijgt dan je hele auto maar lukraak volbouwen met speakers(en ja, ik heb ook wel eens een hoedenplank vol met speakers gehad).

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 03 jun 2014, 23:37

Op al het bovenstaande +1. Onderschat niet de gevaren (brand) of de gevolgen (defecte versterker door kortsluiting) in een auto. Bij JBHH heb ik het eerste ooit _bijna_ zien gebeuren (ware het niet dat hij helder van geest was, en er een kniptang in de auto lag :lol: )

Niemand geeft inhoudelijk antwoord op je vraag.
Nee, dit lijkt geen logische afstelling.
Al je kanalen staan op fullrange.
Om 'lekker' te klinken, heeft je sub hoe dan ook een LPF (Low Pass Filter) nodig. In te schakelen op je versterker, ik kan op je foto's niet zien welk kanaal dat is. Begin met 80Hz, en speel ermee tot het lekker klinkt.
Om het een beetje hard te kunnen zetten is het ook raadzaam om een HPF (Hig Pass Filter) op je 'gewone' speakers te zetten. Kan weer niet zien welk kanaal dat is. Begin met 80Hz, en speel ermee tot het lekker klinkt.
De levels stel je op gehoor in, tot de balans tussen bas en 'gewoon' voor jou klopt. Maar niet harder dan de niveaus zoals je het zelf geciteerd hebt uit de handleiding.

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » wo 04 jun 2014, 18:52

MarcoSQ schreef:Op al het bovenstaande +1. Onderschat niet de gevaren (brand) of de gevolgen (defecte versterker door kortsluiting) in een auto. Bij JBHH heb ik het eerste ooit _bijna_ zien gebeuren (ware het niet dat hij helder van geest was, en er een kniptang in de auto lag :lol: )

Niemand geeft inhoudelijk antwoord op je vraag.
Nee, dit lijkt geen logische afstelling.
Al je kanalen staan op fullrange.
Om 'lekker' te klinken, heeft je sub hoe dan ook een LPF (Low Pass Filter) nodig. In te schakelen op je versterker, ik kan op je foto's niet zien welk kanaal dat is. Begin met 80Hz, en speel ermee tot het lekker klinkt.
Om het een beetje hard te kunnen zetten is het ook raadzaam om een HPF (Hig Pass Filter) op je 'gewone' speakers te zetten. Kan weer niet zien welk kanaal dat is. Begin met 80Hz, en speel ermee tot het lekker klinkt.
De levels stel je op gehoor in, tot de balans tussen bas en 'gewoon' voor jou klopt. Maar niet harder dan de niveaus zoals je het zelf geciteerd hebt uit de handleiding.

kanaal 1 t/m 4 staan op full range en moet idd naar hps ,kanaal 5 is mono,uwe low pas. Foto 2 rechts bovenin te regelen.
Vraagje aan de ts, zit er op je radio geen aparte pre out voor je sub? En zitten er eventueel 2 pre outs op want op dit moment kun je je sub niet regelen op je headunit en want ik mis een tullip op kanaal 5.

Verder voor het beste resultaat ben je beter af met een goede composet in combi met een sub. Snap de keuze voor 6/9 speakers in een hoedenplank, maar vraag jezelf af als je op een concert staat dat je dan met de rug naar het podium gaat staan.

wesleyextra

Berichtdoor wesleyextra » vr 06 jun 2014, 16:14

Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de set al een hele tijd, maar echter nooit stil gestaan bij het afstellen van het geluid aangezien het nu al goed hard gaat. Ik wou me hier meer in verdiepen, vandaar ook mijn post.

Wat betreft de kabels, hier hebben jullie gelijk in. Ik heb inmiddels een stukje tape om de koper gedraaid, had helaas geen schoentjes liggen en eigenlijk ook geen zin om de kabels weer los te maken (sorry fanatieke zelfbouwers..).

Ik heb inmiddels aan het een en ander gedraaid en ook op de radio zelf heb ik de EQ naar mijn mening goed ingesteld.
Er komen nu alleen nog maar hoge tonen uit mijn ovaaltjes en geen speakers.

Omdat ik deze 3 ovaaltjes nu al een tijdje hebt ingebouwd ga ik ze uiteraard niet meer uitbouwen. Dan heb ik een mooi gat in het midden zitten aangezien jullie zeggen dat 2 speakers genoeg is.

Bedankt voor al jullie reacties en feedback. Deze set heeft me een hoop geld gekost (weet niet wat normaal is kwa prijs, merk, kwaliteit).. Maar mocht ik ooit een nieuwe set halen, dan ga ik voor 2 ovalen speakers, 2 speakers in de deuren voor (waar nu fabrieksspeaker zit, aangesloten op radio) en een mooie sub. Uiteraard zal ik dan 3 tulp kabels moeten aansluiten, waar ik er nu 2 heb (de sub niet).

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » vr 06 jun 2014, 19:27

Zat er achter nog een originele speakeraansluiting? Dan zou je die ene unit gewoon op je radio kunnen aansluiten en je tullip om kunnen gooien naar je sub....

wesleyextra

Berichtdoor wesleyextra » vr 06 jun 2014, 21:14

Helaas niet, auto heeft nooit achter geluid gehad. Alleen voorin, de deuren..

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » vr 06 jun 2014, 21:18

Dan zou je nog kunnen werken met een rca splitter (denk dat ik nog een setje heb liggen welke je mag hebben) dan ben je er ook.

richard

Berichtdoor richard » vr 13 jun 2014, 0:44

Bryston power schreef:Door even lichtjes wat soldeertin over de kabel te doen voorkom je dat, en kun je hem wel strak aandraaien.
Tin (en ook koper in mindere mate) gaat kruipen onder belasting. De schroef die je strak aandraait zorgt voor die klemkracht waar door kruip van het tin op den duur een losse verbinding kan ontstaan. Bovendien is tin niet trillingsbestendig.
Koper trouwens ook niet, daarom gebruik je in een voertuig litze en geen massief draad.

Normaal gesproken steek je de litze van de kabel in een adereindhuls en klem je het geheel vast in de terminal. Eventueel kun je de huls krimpen voor je hem in de terminal steekt. Door de kabel zonder huls in de terminal te steken draai je de litze kapot en gaan de vezels alle kanten op staan met het risico dat de vezels elkaar raken, kortsluiting maken en de versterker vernielen of erger.

wesleyextra

Berichtdoor wesleyextra » za 21 jun 2014, 18:34

Sorry voor de late reactie.

Hoe werkt zo'n RCA splitter? Want je split hem namelijk vanaf een andere RCA stekker.
Ziet de radio dan wel dat de sub via deze splitter is aangesloten op de radio?

Werkt dit net zo goed als een rca vanaf radio naar versterker (sub)?

Terug naar “Car Audio Specifiek”