Vragen over Port lengtes/diameter voor subwoofer auto

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Alwin

Vragen over Port lengtes/diameter voor subwoofer auto

Berichtdoor Alwin » di 07 okt 2014, 13:56

Hallo, ik wil graag een subwoofer kast bouwen voor in mijn auto maar heb daar totaal geen ervaring in. Ik heb mij verdiept in dingen op het internet en daar ook wat tools gevonden, maar sommige dingen snap ik niet. Hopelijk kan iemand mij helpen? Dat zou erg gewaardeerd worden :proost:

Ik wil een passiefe subwoofer bouwen voor in mijn auto. in een geventileerde/ported kast.

Ik wil de JBL GTO 804 gaan gebruiken.

specs gebruikt om vented kast te berekenen:

Qts 0.42
Qes 0.45
Fs 29.6 Hz
Vas 16.42 liter
Pmax 800 watt
Diameter 25 cm
Xmax 11.5 cm

Via een tooltje kreeg ik de gegevens/maten om de perfecte box te bouwen ivm resonanties/golven e.d.

Nu zit ik met de volgende vraag.....

Via al die tooltjes en info koos ik voor een Portdiameter van 11cm aangezien er, als dit kleiner zou worden, mogelijk bijgeluiden kunnen ontstaan. Als ik deze diameter kies dan zou de LENGTE van de buis ongeveer 240cm moeten zijn.
OptimalBoxSize.jpg
Met 11cm diameter port

Als ik een diameter van 4cm kies dan wordt de lengte omgeveer 30cm.
optimal4cm.jpg
Met 4cm diameter port

Een buis van 30 cm zou ik wel kunnen plaatsen aan de lange kant van de kast..... maar die andere optie lijkt mij onmogelijk?

Hoe krijg ik een buis van 240cm in deze optimale kast berekend uit de woofer specs?

Als ik dan toch de 4cm diameter port wil gebruiken.... blijft het dan alleen bij bijgeluiden of kan ik daar de woofer mee beschadigen omdat deze dan niet genoeg lucht kan verplaatsen en te warm wordt?

Nogmaals ik ben totaal onbekend met het bouwen van kasten... Omdat het mij leuk lijkt om toch eens te doen ben ik informatie aan het verzamelen!

Ik ben nu eigenlijk volledig bezig geweest om een kast te "berekenen" met een ronde port. Wat volgens mij niet mogelijk is om dus goed te doen....

Ik zie ook modellen met een grote rechte sleuf aan de voorkant, en meestal is de binnenkant van de kast dan niet leeg maar gevuld met ondersteund houtwerk. Het lijkt erop of zo ook een port gemaakt kan worden....

kan ik beter een kast maken met een sleuf, die het juiste protvolume levert?

En die extra ondersteunende dingen zouden tegen resonantie van de kast zelf zijn....

laatste vraag van deze newbie..... moet een sub kast nu resoneren of niet? nu ik dit allemaal typ denk ik dat ik beter een sleuf kan gebruiken....

Hopelijk wil iemand met mij meedenken en mij van deze koppijn afhelpen!

fritzie

Re: Vragen over Port lengtes/diameter voor subwoofer auto

Berichtdoor fritzie » di 07 okt 2014, 14:41

Tok

Berichtdoor Tok » wo 08 okt 2014, 0:42

Kort maar krachtig : )

Jag

Berichtdoor Jag » wo 08 okt 2014, 1:29

Dat de poort zo lang moet zijn komt door de kleine inhoud van je behuizing, dus dat is idd een onmogelijke combinatie.

De vraag is waarom je uberhaupt voor een bass reflex zou kiezen. Het geeft wel het meeste output maar gesloten klinkt over het algemeen een stuk beter in een auto.

Als je heel hard belangrijker vindt, kan je naar de maten in de PDF van de vorige post kijken.

nxs77
Contacteer:

Berichtdoor nxs77 » vr 10 okt 2014, 20:01

Een 10" kan gesloten in een auto prima doen. Met een gesloten kist zit je toch vrij snel goed. In een auto wordt het laag toch goed versterkt. Een subamp is vaak ook voldoende in te stellen. Mischien eenns een test kistje maken?

En mischien is het ook verstandig om wat groter te gaan met de liters.

Terug naar “Car Audio Specifiek”