Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead !!

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Orbit_be

Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead !!

Berichtdoor Orbit_be » ma 13 apr 2015, 22:20

Door omstandigheden is mijn oude passie voor car audio weer opgeflakerd en ben ik stilletjes aan een bescheiden opzet aan het plannen voor in m'n 2006 WRX Wagon. Gezien ik net een hele motorrevisie heb mogen betalen is het budget héél bescheiden en dus dacht ik me te wenden tot de zelfbouw wereld. Het is me al lang duidelijk dat de prijs/kwaliteits verhouding hier vele malen beter is dan in car audio land, bovendien ben ik er ook helemaal uit en zou dus niet weten wat te kopen om waar voor m'n geld te krijgen. Dan kan ik liever advies vragen aan de zelfbouw community :wink:

Anyway, ik ben dus op zoek naar een tweeter en een 16.5 cm midbass die mooi samengaan en die in een auto tot hun recht zouden kunnen komen en dat voor zo weinig mogelijk :p

In de praktijk wil dit dus zeggen:

Een tweeter die ook off-axis lekker speelt en niet al te groot is. Ik plan wel mijn A-stijlen op te offeren maar ook dan is de plaats beperkt. Een tweeter met een gaasje voor is een serieus pluspunt maar geen must. Extra laag affilterbaar zou ook een leuk pluspunt zijn, dat maakt een mooie staging zo veel makkelijker.

Een midbass die zich thuis voelt in een lekke deur. Hoeven niet bijzonder diep te gaan, er komt ook een 10" subje bij om de laagste tonen te ondersteunen. Ik heb wel een voorliefde voor een set die aardig wat kick kan geven. In het verleden behaalde ik die door mijn mids in gesloten behuizingen te proppen van een liter of 3-4 en obsceen te overpoweren, dat zal deze keer anders moeten. Beperkte afmetingen van de motorstructuur is wel een must, anders krijg ik ze niet in mijn deuren [-X

Voor beiden geld dat ik graag 4 ohm versies zou hebben om extra vermogen uit de versterker te halen. En als ze kwa gevoeligheid wat willen samengaan ben ik helemaal gelukkig gezien passief filteren een mogelijke optie moet zijn.

2e hands voorstellen zijn ook meer dan welkom!
Laatst gewijzigd door Orbit_be op ma 04 apr 2016, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Orbit_be

Re: Suggesties drivers voor in de wagen

Berichtdoor Orbit_be » di 14 apr 2015, 11:16

Ah, zo te zien bestaat er ondertussen ook al een Car Audio segment op het forum. Ik ben er wel nog niet uit of ik hier blij van moet worden of niet :? Tenslotte bestaan er genoeg specifieke fora over car audio waar de car audio liefhebber terecht kan met zijn specifieke vragen.

Waarom ik mijn vraag dan hier heb geplaatst hoor ik al denken, wel als je het mij vraagt heeft mijn vraag bitter weinig met car audio te maken, buiten dan dat de drivers wel in een auto gaan terechtkomen. :D

Ik hoopte te kunnen profiteren van de immense kennis van de zelfbouwers om wat suggesties te krijgen rond drivers die aan specifieke eisen moeten voldoen, maar nu m'n topic is verbannen naar het minderwaardige car audio hoekje kan ik elke serieuze respons wel vergeten :(

ToTo

Berichtdoor ToTo » di 14 apr 2015, 13:10

Laat ik nou precies hetzelfde zat te bedenken (toen ik niet kon slapen).
In mijn geval een VW T4 uit 1994.

Kga dit volgen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 13:41

Misschien is een Seas 27TFFNC/CG voor de tweeter een optie? Of is dat boven budget? Qua afstraalpatroon blijft het in de auto problematisch. Beste ervaring heb ik met dashboard montage voor de tweet, waarbij de voorruit als reflector fungeert.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 14 apr 2015, 14:02

Gespot in 'te koop gezien' topic : http://www.oaudio.de/Sonderangebote-bpa ... 803SM.html

Da's geen direct antwoord op je vraag, maar een suggestie voor een mogelijk alternatief.
Gesteld dat je dat kwijt kunt op je a-stijl / in je dash.
Lekker >500Hz rond je oren, en niet tegen je enkels of knie aan ;-).

Goedkoop, 4 ohm, rendement ~ matchend met een normaal midbasje : allemaal CHECK ! Maar: buiten de hoofdas zal allicht wat hoog(st) gaan missen.

Geef ook even aan wat de maximale inbouwdiepte van je midbasje mag zijn.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » di 14 apr 2015, 21:43

Wel, ZBA verbaasd me maar weer eens in positieve zin, nu al meer reacties dan ik had gedacht!

Pjotr, Die seas had ik ook al zelf gespot, ruim binnen budget en een gunstig afstraalgedrag. Montage op het dashboard met reflexie op de voorruit is ook mijn persoonlijke favoriet, geeft in vele gevallen een hoog en breed geluidsbeeld tot ruim buiten de wagen. Spijtig genoeg leent mijn dashboard zich daar niet toe :(

MarcoSQ, ik ben heel erg fan van fullrange drivers en recent nog heb ik een wagen beluisterd met een kleine fullrange ipv een tweeter. Het is zeker een leuk alternatief. Probleem is toch wel de montage, zeker in mijn ouderwetse wagen met slanke a-stijlen lijkt het me problematisch dit iet of wat elegant op te lossen. Voorlopig gaat de voorkeur toch wel naar een klassieke tweeter.

De echte uitdaging is eigenlijk het woofertje, inbouwdiepte is beperkt tot 6,5 cm, wat toch echt weinig is.

michelp

Berichtdoor michelp » di 14 apr 2015, 22:34

Ik speel zelf (nu nog half, want ben er nog mee bezig :P) in de auto met een Morel Hybrid Ovation setje van een redelijk oude serie nog
De woofer heeft een inbouwdiepte van 61mm
De tweeter (MT22) heeft een fs van 950hz en is bij mij gefilterd op 1800hz 12db/oct. Wel redelijk laag voor een tweeter dacht ik zo. Toevallig ben ik vanavond bezig geweest met mijn a-stijlen om de tweeter daar te krijgen
Alleen deze setjes zijn niet echt goed te vinden, helemaal als het nog een beetje in budget moet blijven en dus 2e hands moet. Ik weet eigenlijk ook niet of er nog dealers zijn in nederland.
En over dat er al fora zijn voor car audio, dat klopt. Maar dat zijn vooral jongeren die meestal alleen een grote subwoofer willen en verder maakt het niet uit. Ik ben zelf ook nog redelijk jong (25), maar ik speel nu rustig met 2x 8 inch op +-70w per stuk en dat is al genoeg

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » di 14 apr 2015, 22:49

De meeste car audio fora zijn op sterven na dood, daar kan je alleen nog wat in de archieven duiken en tussen alle onzin misschien nog wat nuttigs vinden :roll:

Voor in de auto kan je het beste een 16.5cm woofer nemen die goed belastbaar in 25-50L, de gemiddelde inhoud van een autodeur. En dan kom je uit op eentje met een qts > 0,5, Fs 60Hz en Vas van 20L oid. Zoals je misschien wel weet is goede inbouw en demping belangrijk voor het eindresultaat.

nb Was jij niet van Orbit audio ooit?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 22:55

Orbit_be schreef:
Pjotr, Die seas had ik ook al zelf gespot, ruim binnen budget en een gunstig afstraalgedrag. Montage op het dashboard met reflexie op de voorruit is ook mijn persoonlijke favoriet, geeft in vele gevallen een hoog en breed geluidsbeeld tot ruim buiten de wagen. Spijtig genoeg leent mijn dashboard zich daar niet toe :(

Jammer, kun je niet een foto plaatsen van de situatie?

Als montage op het dashboard niet kan is het enig alternatief coaxiaal in de portieren m.i. Is niet optimaal maar al het andere nog minder.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » di 14 apr 2015, 23:22

MarcoSQ, jah, ik ben inderdaad die kerel die ooit achter Orbit Car Audio zat. Hopelijk nooit te hard tegen je schenen gestampt in die tijd :mrgreen:

Michelp, zelf heb ik die weg ook overwogen, namelijk op zoek gaan naar een 'retro' high end car audio compo. Ik heb echter geen zin om maandenlang alle 2ehands sites af te schuimen om die ene zeldzame parel te vinden. En laten we eerlijk zijn, car audio spul is nu eenmaal vaak zwaar overpriced.

En inderdaad, de car audio fora zijn allemaal op sterven na door, net als car audio an sich heb ik soms de indruk. Maar nu ik heb besloten dat mijn wagen een blijvertje word (anders pomp je geen 5,5 k in een motorrevisie) wil ik toch weer wat meer dan de stock radio.

Hiernet een gekke brainfart gekregen, ik heb namelijk nog een setje Adire Extremis 6.4 rondslingeren, dan bespaar ik wel op de drivers, maar de inbouw word dan wel problematisch, zo met een inbouwdiepte van om en bij de 10 cm ](*,)

Voorlopig blijft dat dus nog maar effe een backup plan ...

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » di 14 apr 2015, 23:34

Pjotr schreef:Jammer, kun je niet een foto plaatsen van de situatie?

Als montage op het dashboard niet kan is het enig alternatief coaxiaal in de portieren m.i. Is niet optimaal maar al het andere nog minder.

Het dashboard is niets bijzonders hoor, en het zou wel kunnen maar het lijkt me meer werk dan ik er wil en kan insteken. De wagen is mijn daily driver en aan A-stijlen kan ik wekenlang zo nu en dan wat knutselen zonder de wagen onbruikbaar te maken.

Verrassend dat je coaxiaal in de deuren een betere optie vind dan in de a-stijlen. Die seas zijn wel zo compact dat ik zeker ook de gewone standaardlocatie kan overwegen, naast de handgrepen in de deuren. Ze hebben zelf een M4 montageopening hiervoor! Zeker het proberen waard gezien de geringe inspanning die dit maar moet kosten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 23:48

Hangt natuurlijk ook af van waar in de portieren :D En verder is het ook persoonlijk. Losse tweeters in de A-stijlen i.c.m. mid-woefs in de portieren vond ik i.i.g. vermoeiend klinken. maar dat was 2e orde op 2,5 kHz gefilterd. Het juist zo belangrijke midden klopte van geen kant meer. Heb ik liever wat onregelmatig/afvallend tophoog.

Overigens klinkt het misschien gek maar die oude Philips papieren dual conus breedbandertjes klinken helemaal niet zo verkeerd. Die heb ik er nu inzitten, geen haaiend maar helemaal geen behoefte om er verder nog moeite in te gaan steken. Klinkt op de lange ritten best wel relaxed :D

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 15 apr 2015, 15:47

Orbit_be schreef:MarcoSQ, jah, ik ben inderdaad die kerel die ooit achter Orbit Car Audio zat. Hopelijk nooit te hard tegen je schenen gestampt in die tijd :mrgreen:
Het was Rob (Bertje) die je dat vroeg ;-). Maar nee hoor, juist blij met je geweest. Twee van mijn fijne ex-subjes hadden waarschijnlijk zelfs hun oorsprong in jouw winkel :). Shiva + Brahma 10.

Lastig die krappe inbouwdiepte, zeker als de prijs laag moet...Als je toch nog ~7mm kunt winnen, zou je kunnen overwegen :
- Visaton W170s-4 (herinner je je Willempipi nog ?)
- Peerless SDS164 (wel 8 ohm)
- Scan Speak 18w4424G00
Zullen allemaal hun mannetje wel staan.

En anders toch maar de car-audio hoek. Van destijds (...) was ik erg tevreden van prijs/kwaliteit/inbouwdiepte bij DLS.
EDIT : hetzelfde trouwens bij www.rainbow-audio.de . Bijv de SL-W6. Let op, prijzen zijn per 2 ;-).
(Die kleine inbouwdiepte is een compromis wat in home hifi niet gemaakt HOEFT te worden. Dus waarom zouden ze daar ook moeite en kosten in steken...?

mikekiwi
Contacteer:

Berichtdoor mikekiwi » wo 15 apr 2015, 19:24

Kun je die inbouwdiepte niet wat compenseren door een mdf-ring te monteren en daarmee een kleine twee centimeter winnen ? Of heb je niet zoveel ruimte achter de doorcover ?

Dit is toch het interieur?

66115169.jpg

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » wo 15 apr 2015, 23:41

Spijtig genoeg is die 6.5 cm inbouwdiepte al berekend op het gebruik van 2 cm spacers. Ik vind wel enkele voorbeelden van mensen die tot 72mm zijn geraakt maar ik zou toch liever wat marge aanhouden en wil me niet afspiegelen op die extreme voorbeelden. Het moet bij mij dan maar net wat tegen willen zitten en de boel past niet.

Marco, dan vallen jouw voorstellen spijtig genoeg af, al had ik die Scan Speak 18w4424G00 namelijk ook al heel nauwkeurig bekeken. Idem voor die Visaton's, zeer zacht geprijsd maar ook behoorlijk diep.

En dat is idd het dashboard waar ik aan de slag mee moet. Al zit er bij mij ipv het klokje in het midden al een meterhouder met de 3 klassieke meters oliedruk, olie temp en overdruk. En natuurlijk een andere radio, de ondertussen bijna antieke Alpine CDA 9855.

Zelf nu ontdekt dat ScanSpeak een ontwerp heeft voor de auto, namelijk de 16W/4434G00 die kwa specifificaties wel leuk lijkt. Ik vind er echter zowat NERGENS een review van. Bovendien ook verkrijgbaar als complete set KLIK

Komt wel redelijk duur uit als je het mij vraagt, retail is blijkbaar rond de 400 al vind je ze online voor rond de 300. Al bij al wel wat meer dan ik had willen uitgeven, zeker voor een product dat ik niet kan testen. De specs van de tweeter trekken me ook niet bijster aan met een FS van 1.5k...

Ik heb in ieder geval wél al besloten eerst te gaan dempen en bekabelen voor ook maar het eerste onderdeel word aangekocht. Zo weet ik veel beter wat het budget is dat ik nog wil spenderen én kan ik in levende lijve zien hoeveel diepte er is. Ik maak me echter geen illusies, WRX'en worden al eens gemod dus er zijn best wel al wat mensen die geprobeerd hebben en de consensus is toch echt wel 6.5 cm.

Nu ik erover nadenk, ook vroeger moest je al behoorlijk exotisch caraudio spul kopen om buiten die 6.5 cm uit te komen :)

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 16 apr 2015, 0:55

Dan heb ik weinig midbas-alternatieven voor je. Zó ondiep, is gewoon een vervelend compromis...zeker voor weinig centen.
OF een ondiepe motor en dus weinig uitslag en aandrijving. OF een 'plat' membraan dat niet stijf/stabiel genoeg is voor fatsoenlijk mid. (helaas, neodymium is ook niet meer zo goedkoop als het ooit was...)

Optie kan zijn : magneet(je) aan de voorzijde. Vroeger was er meer keuze, nu weet ik alleen nog de Intertechnik Neo Nova 6. Lijkt me ook niet direct een aanrader eerlijk gezegd...

Pjotr's alternatief lijkt misschien niet eens zo gek. Misschien aangevuld met dat kleine breedbandertje (je hebt in de gaten dat hij net zo groot, maar wel iets dieper is dan een normaal klein tweetertje ?)

Anders toch weer in de car-hoek : ik was zeer onder de indruk van CDT spullen, zij begrepen als 1 vd weinigen goed, waar de beperkingen in een auto eigenlijk zaten. Zeker met filtering.
Op basis daarvan zou ik bijvoorbeeld http://www.cdtaudio.com/sep_components/ ... /es6im.htm wel blind durven kopen.
Natuurlijk eerdergenoemd compromis in het achterhoofd houdend...en waarschijnlijk niet heel goedkoop...

Jag

Berichtdoor Jag » do 16 apr 2015, 7:51

Wat vind je precies dat ze goed doen? Ik heb zelf ook een cdt compo set in mijn auto gezet. Ben er wel blij mee, maar heb nog wel een tijdje met minidsp zitten klooien om het mooi klinkend te krijgen. Auto is ook wel lastig wat dat betreft.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » do 16 apr 2015, 9:42

Het begint me ook al stilaan duidelijk te worden dat met die inbouwdiepte de mogelijkheden héél erg berperkt zijn. Op zich natuurlijk niet onlogisch desalniettemin wél spijtig.

CDT heb ik niet zo erg veel ervaring mee. Op Adire na zijn mijn beste ervaringen steeds met europese producten geweest, Brax, Helix, DLS, GZ, Micro Precision, DLS en op SQ wedstrijd toch best aardig vaak DIY spul gezien.

Die Mini FR mag dan wel mini zijn, das toch echt nog een pak groter dan een tweeter. En niet te vergeten dat er toch enige vorm van kamertje gemaakt moet worden. Maar vooral de lage gevoeligheid lijkt me een probleem om passief te gaan filteren. Eens kijken of ik niets vind dat gelijkaardig is en een hogere gevoeligheid heeft.

Hiernet op de website van Gladen terecht gekomen en dat lijkt me wel iets. Al geef ik het nog niet op om de DIY weg op te gaan.

ToTo

Berichtdoor ToTo » do 16 apr 2015, 12:20

Ik heb maar een eigen topic gemaakt.
viewtopic.php?f=89&t=22117

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » do 16 apr 2015, 14:23

CDT gebruikte vroeger drivers van Vifa en knutselde daar zelf een redelijk bijzonder filter aan. Persoonlijk mij nooit zo kunnen bekoren, klonk wel erg lief en tam. Merk bestaat nog, maar voorzover ik weet niet te koop meer in Europa. En als je Scan Speak gaat gebruiken wordt het wel heel prijzing inderdaad. Visaton AL170 is wel leuk, past ook qua diepte.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » do 16 apr 2015, 18:17

Verdorie Bertje, nu was ik helemaal gelukkig, tot ik zag dat de AL 170 enkel in 8 Ohm bestaat :(

Ik ben ook nog deze tegengekomen, de W160CKS4 Weinig over terug te vinden maar de specs lijken ok en de prijs al helemaal.

Ik begin ook meer en meer op te warmen voor het idee om een breedbander in te zetten. Zowel de BB 2.01 als de BB 3.01 lijken me wel wat.

Iemand suggesties voor Breedbanders van de kleinste maat (2 tot 3 duim) die beschikbaar zijn in 4 ohm? Vooral dan modelletjes die minder last hebben van het typische bundelen in de hoge tonen en die dus ook off- axis nog wat weten te presteren.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 16 apr 2015, 18:30

de BB2.01 is een fijne (ook met vierkante voorplaat bekend als Tangband W2-800), daar is iemand ooit eens EMMA kampioen mee geworden, dus kan zeer goed in de auto. klein potje er achter, 4e orde filteren op 400Hz (als je niet te hard speelt)

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » do 16 apr 2015, 19:40

De BB 2.01 en de W2-800, zijn deze echt 100% identiek ?

Ik zou wel voor de veiligheid wat hoger filteren, net om wat extra headroom te hebben. In de auto word het al makkelijker een tikje luider gezet om de rijgeluiden te overstemmen.

Daarom leken de BB 3.01 een veiligere keuze. Wel meer gedoe om weg te moffelen...

beewee

Berichtdoor beewee » do 16 apr 2015, 21:08

Hi-Vi heeft ook luidsprekers voor in de auto, de serie 'Autosound'. Die zijn redelijk ondiep. Ik weet niet of ze ook in Nederland te koop zijn.

michelp

Berichtdoor michelp » do 16 apr 2015, 21:32

Dit zou misschien ook nog net kunnen: http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... ubgroep=19
Niet al te duur. En mijn ervaring met Phonocar is zeker goed

Terug naar “Car Audio Specifiek”