Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead !!

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen

Berichtdoor Bertje » do 16 apr 2015, 22:10

Inderdaad ook een heel fijn woofertje voor in de deur, maar er zit wel een flinke magneet achter. Dus daar heb je wel de ruimte voor nodig. En het chroomlaagje op de poolplaat moet je wel even invetten, anders roest het er zo af en zit het in no time in de luchtspleet...

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » do 16 apr 2015, 22:31

Hmmm, zeer tempting moet ik zeggen, past bovendien nog in mijn concept van alleen spullen te gebruiken die minstens even oud zijn als de auto (2006)

Ik vind wel nergens zwart op wit de inbouwafmetingen. Ik 'vermoed' 64 mm maar zoals steeds zijn italianen wat vaag in hun documentatie.

Edit, staat het toch niet gewoon duidelijk op de gelinkte site zeker? idd dus 64 mm.

Nog ff bezinken maar dit staat me toch écht aan.

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » do 16 apr 2015, 22:47

Om precies te zijn gaat het om de Phonocar woofer 2/737 heb ze zelf destijds ook verkocht, kijk wel of ik er wat info van heb liggen als je wil.

michelp

Berichtdoor michelp » do 16 apr 2015, 23:04

Voor zover ik weet zijn er zelfs datasheets voor te vinden. Ik weet alleen niet hoe compleet die zijn.
Volgens mij was dat zelfs een van mijn eerste zelfbouw projecten om een monitor te bouwen met de Phonocar Hi-tech serie

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » do 16 apr 2015, 23:11

Graag, vind enkel dat ze echt goed zijn maar weinig detail.

Zou mooi matchen met de GZNA 4350 die ik nog heb liggen. Sub zal een Adire Koda 10 worden. Of heel misschien een Brahma 12. Beiden heb ik nog rondslingeren ;-)

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 17 apr 2015, 0:03

Orbit_be schreef:De BB 2.01 en de W2-800, zijn deze echt 100% identiek ?
ja, op t stikkertje na :mrgreen:

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » vr 17 apr 2015, 11:20

Hierbij de gegevens van de Phonocar 2/737.
Bijlagen
parameters_1.pdf
(137.8 KiB) 61 keer gedownload
parameters_2.pdf
(158.31 KiB) 57 keer gedownload
SMALL PARAM._001.pdf
(91.67 KiB) 56 keer gedownload

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » za 18 apr 2015, 0:01

Hey bedankt Bertje, ziet er wel goed uit hé.

Morgen maar eens bestellen denk ik. Met een beetje tegenzin, ik had zo graag iets zelf samengesteld maar aan deze prijs kan ik het niet laten liggen.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » wo 29 apr 2015, 20:26

Sinds gisteren zijn de speakers binnen, het bestellen heeft nog wat voeten in de aarde gehad gezien de webshop niet 'Belg vriendelijk' was.

Anyway, natuurlijk meteen uitgepakt en dit ziet er toch allemaal wat anders uit dan ik gewend ben. De tweeters zijn redelijk klassiek maar hebben een soort van van diffusor in het grilletje steken. Enig idee wat hiervan de bedoeling is en hoe dit de montage kan beïnvloeden? De midbassjes vallen op door een enorm stijve ophanging en heel forse magneet structuur. Ze lijken me dus wel wat vermogen te lusten. Gelukkig heb ik 2 * 150 wrms ter beschikking. De afwerking van de basket valt me wat tegen, deze heeft een extreem grove structuur en lijkt me breekbaar, zeker in combinatie met de zware magneetstructuur.

Al bij al wel duidelijk een kwaliteitsproduct, maar behoorlijk anders dan wat ik in het verleden gebruikt heb.

Momenteel ben ik de markt aan het scouten om dan een keuze te maken kwa dempingsmaterialen. Ik kom nog uit het tijdperk dat alles bitumen was en vooral heel erg zwaar. Vandaag zijn blijkbaar butyl producten de standaard geworden.

Word vervolgd ...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 apr 2015, 20:36

Orbit_be schreef:............Momenteel ben ik de markt aan het scouten om dan een keuze te maken kwa dempingsmaterialen. Ik kom nog uit het tijdperk dat alles bitumen was en vooral heel erg zwaar. Vandaag zijn blijkbaar butyl producten de standaard geworden.

Word vervolgd ...

Mooi! Als maar geen dempinsschuim (tandenschuim) of ander opvul materiaal in je portieren stopt. Dat houdt lekker het vocht vast en zit je na een paar jaar met doorgerotte portieren.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » wo 29 apr 2015, 23:25

Tot nog toe is het zoeken naar dempingsmateriaal een redelijke frustrerende zoektocht. Ik wil (moet) zowel heel erg op mijn budget letten alsook het gewicht binnen de perken houden.

De grootste bron van frustratie is dat de meeste fabrikanten van car audio dempings spul het blijkbaar niet nodig vinden om duidelijk aan te geven hoe hun spullen gebruikt moeten worden. Veel bronnen spreken elkaar daarenboven ook nog eens tegen.

Mijn voorlopige plan van aanpak is me in eerste instantie te beperken tot de voorportieren en die als volgt te behandelen:

- Ontdreunen van het plaatstaal met butylmatten
- 'Iets' om net achter de midwoofer de reflexies een minimum te dempen/verspreiden.
- Speakers op nette spacers monteren op de std locatie.
- Voor en achterzijde van de speaker zo goed mogelijk scheiden door het binnenplaatwerk te bedekken, inc de openingen, met butyl en CCF
- Waar nodig ook het deurpaneel te ontdreunen
- Een poging wagen om te voorkomen het geluid op te sluiten tussen het binnenplaatwerk en het deurpaneel door de ruimte te vullen met lichtgewicht schuim.

Als butyl product ga ik waarschijnlijk shoppen bij Ground Zero Audio. Een ex conculega wil me daar nog wel een leuk prijs voor maken : http://www.shop.magma-products.nl/produ ... riaal.html

Maar de laag die ik wil gebruiken om voor en achterzijde van de speaker te scheiden is me nog wat onduidelijk, butyl word hier vaak voor gebruikt maar lijkt me in feite niet zo geschikt. Ik ben meer op zoek naar een vinyl achtig schuim met beperkte massa en dan liefst zelfklevend.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 apr 2015, 23:57

Om plaatmateriaal te "ontdreunen" heb je juist zwaar spul nodig met hoge interne demping. Gaat je niet lukken met lichtgewicht materiaal.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » do 30 apr 2015, 0:27

Uiteraard, daarom gebruik ik daar ook een butyl gebaseerd product voor. Gelukkig helemaal niet zo zwaar als de ouderwetse bitumenmatten maar heel ver van lichtgewicht :) In tegenstelling tot de oude bitumenmatten die eigenlijk 100% steunden op het principe van gewicht toevoegen zijn de nieuwe butylproducten in staat trilling echt te adsorberen.

[ Bekijk op youtube ]

michelp

Berichtdoor michelp » do 30 apr 2015, 22:37

Ik gebruik zelf een combinatie van:
http://www.hifimotive.nl/product/177/si ... 5/demping/
en
http://www.hifimotive.nl/product/104/si ... 5/demping/
en
http://www.hifimotive.nl/product/110/si ... 5/demping/

Ontdreuning op al het metaal. Noise isolator achter de speaker. En sound absorber op het kunststof van het deurpaneel, waar ook nog een laagje ontdreuning op zit voor meer stevigheid en gewicht.
Resultaat: bijna geen rammeltjes, alleen nog op het dingetje van deurhendel aan de binnenkant naar je slot, maar daar heb ik nog niks geen demping bij zitten, komt nog. En op de hoek van een deurpaneel nog wel 1 klein rammeltje, maar dat komt omdat er zon kunststof knopje kapot is gegaan, komt ook nog een nieuwe voor.
Verder komt er genoeg laag uit, voor normaal muziek luisteren eigenlijk bijna (of helemaal) geen subwoofer meer nodig

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » do 30 apr 2015, 22:51

Dat is inderdaad ongeveer het scenario dat ik ook wil toepassen, al zou ik de noiseisolator, of een equivalent product, op het binnenwerk van de deur plaatsen ipv op het paneel.

Toevallig geen foto's van je deuren?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 30 apr 2015, 22:56

Zoals ik eerder schreef: Schuimmateriaal is ook uitstekend geschikt om roestvorming te bevorderen, tenminste in portieren waar altijd water langs de rubbers lekt. Het is poreus en houdt lang water vast, zeker als het niet al te warm is.

michelp

Berichtdoor michelp » do 30 apr 2015, 22:59

De noise isolator zit ook op de binnenkant van de deur. Achter de speaker bovenop de ontdreuning. Of bedoel je wat anders?
Ik had ook de complete binnenkant nog een keer kunnen beplakken met noise isolator, maar ik denk dat net achter de speaker het meeste effect heeft. Zit dan een stuk van 25x50cm ongeveer achter, dus nog wel een redelijk stukje.
Ik heb tijdens het bouwen niet echt foto's gemaakt. Maar mijn linker deurpaneel zit er nog niet op, dus daar zou ik morgen wel even een foto van kunnen maken.
Alle gaten heb ik trouwens aan 2 kanten dicht geplakt met de platen ontdreuning om een soort van lekke klankkast te maken. Op de grotere gaten heb ik eerst een alu strip op geschroefd om de vlakken wat kleiner te maken.
Alle kabels die in de deur lopen heb ik ook zo veel mogelijk vast geplakt met de ontdreuning om rammelen tegen te gaan

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » do 30 apr 2015, 23:55

Pjotr schreef:Zoals ik eerder schreef: Schuimmateriaal is ook uitstekend geschikt om roestvorming te bevorderen, tenminste in portieren waar altijd water langs de rubbers lekt. Het is poreus en houdt lang water vast, zeker als het niet al te warm is.

Niet alle schuimmateriaal is poreus hoor, die noiseisolator bijvoorbeeld is gemaakt uit polyethyleen waar ze bijvoorbeeld ook ondervloer van maken om je parket nu net te beschermen tegen vocht.

@michelp, ik ben van plan het toe te passen op het binnenplaatwerk, net om de ontkoppeling tussen voor en achterzijde van de speaker te maximaliseren. Wat jij hebt gedaan met ontdreuningsmatten. Voor dat doel zouden die combinatiematten van GZ wel leuk kunnen zijn, 2 mil ontdreuning + 2 mil CCF om toch nog dat ietsje absorpsie toe te voegen.

michelp

Berichtdoor michelp » za 02 mei 2015, 18:00

Bij deze 2 foto's van de ene deur. Eentje van de buitenkant en eentje door het speakergat gemaakt
Ziet er niet heel mooi uit misschien, maar er komt toch nog een deurpaneel op :P
Bijlagen
10406768_741273585991912_4145223959289674158_n.jpg
15898_741273512658586_8595272216104168139_n.jpg

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » ma 04 mei 2015, 23:48

Ziet er netjes uit moet ik zeggen, ik ga het plaatwerk van mijn deuren nooit evengoed gedempt krijgen, toegangsopeningen zijn simpelweg te klein en slecht geplaatst :(

Mijn nieuwe favoriete car audio installer spendeert relatief weinig tijd aan het dempen van het plaatstaal, maar meer van de binnendeur en het paneel. Dus ik vermoed dat dat bij mij dan ook wel goed komt.

Ondertussen wat aan het uitpluizen of ik weg ga komen met homebuild RCA kabels en waar ik in godsnaam die lompe amp van me ga wegwerken zonder reservewiel op te offeren of andere bruikbare ruimte.

michelp

Berichtdoor michelp » di 05 mei 2015, 13:41

Het deurpaneel zelf is vaak de grootste oorzaak van irritante trillingen, dus die is behoorlijk belangrijk ja. Je kunt de het plaatstaal nog zo goed dempen, maar als je paneel trilt heb je er nog niks aan.
En ik weet niet welke versterker je hebt, maar je kan heb eventueel ook onder de stoel maken, heb ik ook al eens gedaan.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » di 05 mei 2015, 22:56

Het is een Ground Zero GZNA 4350X. Een redelijk zwaar bakbeest dat 'in den tijd' als beste werd aanschouwd in zijn klasse en redelijk uit de kluiten is gewassen met 50 cm x 30 cm. Steek je niet zomaar weg overal.

Maar ondertussen al een oplossing gevonden zodat het redelijk praktisch en netjes kan weggewerkt worden.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » ma 04 apr 2016, 16:41

Hier zijn we dan weer. Bijna een vol jaar later speelt het eindelijk. Het mag duidelijk zijn dat het een heel bewogen jaar is geweest voor mij met bitter weinig tijd voor audio in het algemeen, een car audio in het bijzonder.

Ik val maar meteen met de deur in huis: HET KLINKT VOOR GEEN METER !!!! :boos:

Ff samengevat wat er nu is ingebouwd:

- 35mm² stroomkabel, 4 * 2*2.5mm² luidspreker kabel, 3 x RCA in de wagen gelegd.
- Alpine 9855 geplaatst
- Deuren gedempt met Groudn Zero dempingsmatten, Speakeringen gemaakt in watervast MDF, inclusief 'afdakje' om de woofers te beschermen tegen insijpelend water.
- Phonocar 2/805 special limite, tweeters in de A-stijlen, Kicks onderaan in de deuren, originele locatie, filters in de koffer.
- Adire Koda 10" sub in VEEL te klein kistje
- Ground Zero GZNA4350 (4 * 150 RMS @5 ohm) , 2 kanalen voor de compo, 1 gebrugd kanaal voor de sub.

Omdat beelden meer zeggen:
IMG_20160313_123519.jpg

IMG_20160313_123544.jpg

De sub licht er ondertussen weer uit, om me ten volle te kunnen concentreren op het probleem met de compo, de kist is bovendien in de verste verte niet gepast en de glasvezel ligt klaar om hiervoor een betere oplossing te bouwen.

Ik rijd nu een tijdje rond met bovenstaande setup, wat prutsen met de EQ en TA om het op het gehoor beter te krijgen maar elke dag weer kom ik teleurgesteld van een kale reis thuis. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de tweeters veel te overheersend zijn. Vandaag heb ik eindelijk de tijd gevonden om eens met de laptop in de auto te gaan zitten en het een en ander uit te meten. Ik ben er eerlijk gezegd niet veel wijzer van geworden.

Het volgende werd allemaal gemeten:

- Volledige wagen
- Linkerkant in fase
- Linkerkant uit fase
- linker tweeter
- Linker mid

Elke meting is een gemiddelde van 4 metingen, 2 aan elke kant van m'n hoofd.

Eerlijk gezegd ziet het er véél minder erg uit dan dat het klinkt maar op dit moment verkies ik zonder twijfel de standaard papieren crap speakers!
WRX gemiddelde.jpg

Meer metingen in bijlage, te bekijken in het gratis programma REW.

De oorzaak van het onprettige geluid lijkt me duidelijk tussen 1k en 4k te zitten waar het niveau +/- 10dB te laag zit. De vraag is nu, hoe dit op lossen? Lijkt me wat ambitieus om te denken dat dit op te lossen valt met de heel beperkte 5 bands PEQ van m'n alpine :p

De metingen van de tweeter alleen komen overeen met wat je zou verwachten voor een 12/db filter op 3.8 Khz (volgens de handleiding), de metingen van de mid daarentegen lijken me eigenaardiger.

Iemand een suggestie? De enige oplossing die ik zie is overstappen op een actief systeem, maar dat wil zeggen dat ik op zoek kan gaan naar andere versterking, terwijl deze amp echt een prima ding is.
Bijlagen
Base WRX.zip
(322.89 KiB) 12 keer gedownload

toetertje

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor toetertje » ma 04 apr 2016, 18:38

Ik ken het probleem. Ik heb in mijn sq wedstrijdtijdperk ook nogal gestoeid met filters.
Zo erg dat ik op een gegeven moment, ca. 300 euro kwijt was aan filtermateriaal. Zelfs
nog geprobeerd met een extra mid speakertje. ( alles phonocar).
Pas na dat ik een extra versterkertje voor de tweeters had aangeschaft samen met een processor. (alpine)
begon het echte genieten.

Daarmee wil ik echt niet beweren dat het passief onmogelijk is, maar aktief maakt het zo veel makkelijker.
Met name het de tijdcorrectie van alle speakers afzonderlijk is in mijn beleving een verademing. :-({|=

toetertje

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor toetertje » ma 04 apr 2016, 18:41

Nog even een toevoeging, Het is echt een heerlijke composet waar je mee speelt.
Ik ben op een gegeven moment door omstandigheden overgestapt op een Pioneer prs set.
Daar heb ik echt wel vaak spijt van gehad.

Terug naar “Car Audio Specifiek”