Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead !!

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » ma 04 apr 2016, 20:05

Mja, op dit moment ben ik nog niet wild van, hoewel het duidelijk een kwalitatieve set is.

Actief blijf inderdaad de ultieme oplossing, maar budget en vooral plaats maken dat dat echt de ALLERLAATSTE oplossing is. Alle versterking + sub moet namelijk in mijn (ondiepe) reservewieluitsparing terecht komen. En dat zal nu al bijzonder krap worden met 1 amp en 1 sub, laat staan met 2 extra kanalen, processor en daaruitvolgende extra bekabeling/stroomverdeling.

Ik ga zometeen nog 2 dingen testen:

- Kicks opmeten zonder filter
- Kicks opmeten zonder deurpaneel.

Gebaseerd op mijn metingen verdenk ik OF de filter OF de mid/plaatsing van de mid. De mid zou inzetbaar moeten zijn tot 4.2K volgens de beperkte info die ik terug vind. En dat zie ik niet in de metingen terug, terwijl de tweeter wel lijkt te doen wat ik verwacht.

Kan ik eigenlijk de werking van het filter ook op een of andere manier opmeten?

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21430
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Henkjan » ma 04 apr 2016, 20:37

Die mid die bundelt al vanaf 2kHz denk ik, omdat de flink off axis luistert is die dip wel logisch. Past ook wel met t verhaal van dat t met kleine mid erbij beter klonk

Vanaf hoe laag is die tweeter in te zetten?

btw: meten van de woof zonder de deur heb je niet veel aan, hooguit controle of die niet stuk is

toetertje
Berichten: 1283
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor toetertje » ma 04 apr 2016, 21:43

Er is nog een manier waarmee ik bij diverse auto's een mooi resultaat heb gekregen en
Ik denk dat dat voor jou de mooiste en makkelijkste optie is.

De tweeters met een serie condensator aan de front uitgang van de radio.
Ik gebruikte meestal een condensator rond de 4.7 uf.

dan de rear van de radio naar de versterker / filter / mid woofers.

en de sub uitgang naar de versterker / subwoofer.

de tweeters dus op de versterker in de radio. Op deze manier kun je Ta en volume voor elke speaker
apart regelen. Zo heb je genoeg instelmogelijkheden om alles kloppend te krijgen.

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » ma 04 apr 2016, 22:25

@Henkjan: Van dat bundelen klopt wel natuurlijk. Maar dit is nu eenmaal een set voor de auto, op de meest typische manier geplaatst. Hier zou dus uit fabriek rekening mee gehouden moeten zijn. Het klinkt ook gewoon minder dan wat ik vroeger in mijn car audio dagen gewend was te verkrijgen. Het ondertussen 10 jaar oude setje out mijn ex-demo wagen (waar oma nu haar boodschapjes mee doet) klinkt gewoon 10 keer beter ...

Nergens concrete specs van de tweeters te vinden, maar ze moeten iig een pak lager kunnen dan 3.8k gezien ze geadverteerd werden met een bereik van 1.5k - 20k.

Het testen zonder deurpaneel is voornamelijk om uit te sluiten dat er niet te veel 'blijft hangen'. Ik wou een zo standaard mogelijk uitzicht behouden, maar in het verleden heb ik voor AL mijn autos de panelen verbouwd om de kick 100% vrije ruimte te geven.

@ toetertje: Jah, actief mbv de HU is me nog al aangeraden. De Alpine 9855 kan ook gewoon 3 weg filteren.

Maar dan wil ik wel eerst weten hoe de kick performt zonder filter. Als dat alsnog beroerd is ben ik nog niet veel verder. Ok, ik kan dan spelen met de kantelfrequentie en de tweeter wat meer 'werk' geven, maar toch, blijft behelpen dan.

Eerst nog maar wat extra meten.

toetertje
Berichten: 1283
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor toetertje » ma 04 apr 2016, 22:32

Ik denk dat je met meten niet veel opschiet.
heb in het verleden ook veel rta metingen gedaan, maar
dat slaat in de auto echt nergens op. Heb diverse keren
door middel van rta alles goedgetrokken met de 31 bands eq.
Dan klinkt het pas nergens naar. :oops:

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » ma 04 apr 2016, 23:06

toetertje schreef:Ik denk dat je met meten niet veel opschiet.
heb in het verleden ook veel rta metingen gedaan, maar
dat slaat in de auto echt nergens op. Heb diverse keren
door middel van rta alles goedgetrokken met de 31 bands eq.
Dan klinkt het pas nergens naar. :oops:


Ik snap wat je bedoelt, maar stellen dat je met meten nergens komt is toch ook wat kort door de bocht.

Het klopt uiteraard dat de boel 'dood' eq'en geen strak plan is maar ik hoop wel nog iets wijzer te worden met wat extra metingen, zoals de invloed van het huidig filter op de prestaties van de mid. Ik heb er even de grafiek van de mid + filter bijgehaald:
WRX mid.jpg


Geef toe dat die verdacht is. Ik wil graag beter weten waar die dip van 10 db rond 2k vandaan komt. De uiteindelijke afval lijkt wél te kloppen met een 12db/octaaf filter @ 3.8k. Al deze dip verdwijnt als ik morgen full-range test dan kunnen we wel stellen dat de X-over kaduuk is. Het zijn tenslotte oude speeltjes die minstens 10 jaar ergens in een kast hebben gelegen.

toetertje
Berichten: 1283
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor toetertje » ma 04 apr 2016, 23:13

Had je dit gemeten in de auto?

Met het meten bedoel ik, je weet niet wat je meet.
reflectie van de ramen, of absorberen van het interieur?
Als de zon op het raam staat ziet de meting er al anders uit.
niet echt betrouwbaar dus.

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » ma 04 apr 2016, 23:25

toetertje schreef:Had je dit gemeten in de auto?

Met het meten bedoel ik, je weet niet wat je meet.
reflectie van de ramen, of absorberen van het interieur?
Als de zon op het raam staat ziet de meting er al anders uit.
niet echt betrouwbaar dus.


Dit is uiteraard gemeten in de auto, ik weet echter wél wat ik meet, namelijk zowel het geluidsysteem als de invloed van de wagen :!:

Maar idd, ik weet (nog) niet wat de oorzaak van die gekke dip is. Door er morgen 1 element uit te halen (het filter) hoop ik een klein beetje meer te weten. Ik heb gewoon geen zin om meteen 'blindelings' ghetto actief te gaan in de hoop dat het daarmee beter word. Als die 10 db dip puur het gevolg is van plaatsing en omgevingsfactoren dan zal dat namelijk ook geen zaligmakende oplossing zijn.

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 3912
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Kappa7 » di 05 apr 2016, 0:13

Misschien een stomme vraag maar heb je de fase van de tweeter al eens omgedraaid en wat is dan het resultaat in metingen?

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21430
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Henkjan » di 05 apr 2016, 0:20

Orbit_be schreef:@Henkjan: Van dat bundelen klopt wel natuurlijk. Maar dit is nu eenmaal een set voor de auto, op de meest typische manier geplaatst. Hier zou dus uit fabriek rekening mee gehouden moeten zijn.....
als je bij bijna 4kHz wisselt van een bundelende woofer naar naar de tweeter die op redelijke afstand zit vraag ik t me af...

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » di 05 apr 2016, 0:21

Yup, dat heb ik ook geprobeerd, en meer specifiek met maar 1 zijde actief, om echt enkel de invloed van 1 mid en 1 tweeter te isoleren.

Weinig meetbaar verschil:
WRX L in vs out of phase.jpg


De vreemde dip blijft bestaan :?:

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21430
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Henkjan » di 05 apr 2016, 0:24

Orbit_be schreef:Yup, dat heb ik ook geprobeerd, en meer specifiek met maar 1 zijde actief, om echt enkel de invloed van 1 mid en 1 tweeter te isoleren.

Weinig meetbaar verschil:
WRX L in vs out of phase.jpg


De vreemde dip blijft bestaan :?:

is dat met alleen de tweeter omgepoold?

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » di 05 apr 2016, 10:00

Henkjan schreef:
Orbit_be schreef:Yup, dat heb ik ook geprobeerd, en meer specifiek met maar 1 zijde actief, om echt enkel de invloed van 1 mid en 1 tweeter te isoleren.

Weinig meetbaar verschil:
WRX L in vs out of phase.jpg


De vreemde dip blijft bestaan :?:

is dat met alleen de tweeter omgepoold?


Inderdaad, enkel linker mid en linker tweeter, zowel in fase als daarna uit fase gemeten. Het is de tweeter die ik heb omgepoold, maar dat had evenzeer de mid mogen zijn, niet? Het gaat hier toch om onderlinge relatieve polariteit?

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21430
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Henkjan » di 05 apr 2016, 10:23

Orbit_be schreef:
Henkjan schreef:
Orbit_be schreef:Yup, dat heb ik ook geprobeerd, en meer specifiek met maar 1 zijde actief, om echt enkel de invloed van 1 mid en 1 tweeter te isoleren.

Weinig meetbaar verschil:
WRX L in vs out of phase.jpg

De vreemde dip blijft bestaan :?:
is dat met alleen de tweeter omgepoold?
Inderdaad, enkel linker mid en linker tweeter, zowel in fase als daarna uit fase gemeten. Het is de tweeter die ik heb omgepoold, maar dat had evenzeer de mid mogen zijn, niet? Het gaat hier toch om onderlinge relatieve polariteit?
precies.

dan is de overname tweeter/mid dus niet wat die zou moeten zijn, dan had je een (scherpe) dit verwacht rond de overname frequentie

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » di 05 apr 2016, 10:45

Henkjan schreef:
Orbit_be schreef:
Henkjan schreef:
Orbit_be schreef:Yup, dat heb ik ook geprobeerd, en meer specifiek met maar 1 zijde actief, om echt enkel de invloed van 1 mid en 1 tweeter te isoleren.

Weinig meetbaar verschil:
WRX L in vs out of phase.jpg

De vreemde dip blijft bestaan :?:
is dat met alleen de tweeter omgepoold?
Inderdaad, enkel linker mid en linker tweeter, zowel in fase als daarna uit fase gemeten. Het is de tweeter die ik heb omgepoold, maar dat had evenzeer de mid mogen zijn, niet? Het gaat hier toch om onderlinge relatieve polariteit?
precies.

dan is de overname tweeter/mid dus niet wat die zou moeten zijn, dan had je een (scherpe) dit verwacht rond de overname frequentie


Wat dus op zich al enigszins bevestigd dat er iets niet pluis is met het filter.

Is er een manier om enkel de respons van het passief filter te controleren?

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21430
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Henkjan » di 05 apr 2016, 12:41

Orbit_be schreef:Is er een manier om enkel de respons van het passief filter te controleren?
je kan de electrische response opmeten met Arta (wel een verzwakkertje nodig, ik gebruik daar de impedantie box voor). maar dan blijft de vraag wat je dan weet... heb je een specificatie waar aan het moet voldoen?

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » di 05 apr 2016, 16:14

Beurk,

De ondersteuning in windows 10 voor mijn usb geluidskaart is zodanig brak dat ik geen impedantie metingen meer kan doen. Op zich niet relevant op DIT moment, maar toch, niet leuk :evil:

Daarentegen wel nog een uurtje in de auto gekropen, gewapend met mijn laptop en mic.

- Meten van de mid zonder filter = bijna zelfde respons.
- Meten van de mid on axis = veeeeel betere respons, maar dip nog steeds duidelijk zichtbaar.

Voorlopige conclusie: Die oorzaak van de dip is een combinatie van de eigenschappen van de mid en versterkt door bundeling/ plaatsing.

Gezien een quick fix nu wel duidelijk niet tot de mogelijkheden behoort heb ik maar even bekeken hoe goed ik het zou krijgen met de TA, gain matching en EQ'en:
- Eerst maar snel de TA ingesteld op het gehoor en daarna bevestigd met de lintmeter, beiden kwamen uit op 3 cm van elkaar, die staat dus wel goed.
- Hierna zeer ghetto de balans lichtjes naar rechts ingesteld mbv de SPL functie van REW.
- Verse meting gedaan, wederom gespreid in de ruimte en daarvan een gemiddelde gemaakt
- MBV de EG simulatie functie van REW de EQ ingesteld van m'n Alpine.

Resultaat?: Behoorlijk beter te beluisteren dan ervoor. Gain van de amp gevoelig moeten opschroeven en voor het eerst gemerkt wat een leuke kick er in die midjes zit verscholen. Staging zit redelijk centraal, maar is wel erg small, wat te verwachten is met naar elkaar gerichte tweeters in de a-stijlen.

De gehele EQ is er bijna 100% op gericht de tweeters te temmen, dus met de laagst mogelijke Q en een compensatie van -6dB en dan zijn ze nog stevig aanwezig. Maw, ik moet de tweeters gewoon 6dB zien te temmen via een andere oplossing, zo krijg ik m'n EQ weer vrij voor meer fine tuning.

Dit zou blijkbaar met een L pad moeten kunnen zonder andere nadelige gevolgen. Maar wat voor weerstanden gebruik ik hiervoor?

Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Bertje » di 05 apr 2016, 22:54

Met http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm kan je ze zo berekenen. Neem 3 watt metaalfilm weerstanden hiervoor.

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » do 07 apr 2016, 0:41

Volgens de calculator heb ik dan een weerstand nodig van 2 en 4 ohm om een verzwakking te bekomen van 6 dB.

En een 'gewone' 3 watt metaalfilm is voldoende? Ik zie dat er bij Rumoh.eu (waar is waarschijnlijk bestel) best wel wat keuzes zijn, alles ruim betaalbaar. Goedkoopste daar zijn de MOX van 5 watt, moet gewoon prima werken?

Voorlopig ligt de amp er weer uit, ik heb dus sowieso nog wel wat bedenktijd. Eerst maar proberen eens die 5 m² glasvezel om te zetten naar een degelijke sub behuizing van om en bij de 35 liter.

Ik krijg nu al jeuk :-s

Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Bertje » vr 08 apr 2016, 20:45

Die 5 watt kan uiteraard ook prima, de weerstandswaardes worden afgerond naar 1,8ohm of 2,2ohm, 3,9ohm of 4,7ohm volgens de reekswaardes.

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » di 07 jun 2016, 23:22

Nog even een update toevoegen:

De laatste weken zijn heb ik mijn schaars beschikbare vrij tijd besteed aan het bouwen van een polyester/MDF kist om mijn subwoofer 'onzichtbaar' in de reservewielruimte te krijgen. Dit is behoorlijk goed gelukt, al zeg ik het zelf. De Adire Koda 10 klinkt ook een PAK beter als ie de nodige liters krijgt. En met 35 zijn er dat niet bepaald weinig.

Omdat foto's meer zeggen als woorden:

ice01.jpg


Eerst gestart met een afdruk te maken in poly van de reservewieluitsparing. Deze is erg ondiep (formaat thuiskomertje) dus ik moest maximale sterkte behalen met minimale materiaaldikte. Bovendien probeer ik de gewichtstoename tot een minimum te beperken, ik heb niet al dat geld geïnvesteerd om de wagen sneller te maken om dat dan weer ongedaan te maken door balast mee te zeulen :rock:
Er zijn ongeveer 4 m² 450 gr/m² glasmat gebruikt en 4,5 kg hars. Alle lagen nat in nat gelegd en goed ontlucht. Het eindresultaat is +/- 7 mm dik en echt ongelofelijk sterk. Ik krijg er met mijn volle gewicht (115 kg) geen mm beweging in. Het feit dat er feitelijk geen enkel vlak stuk aan de kuip is helpt natuurlijk ook enorm.

ice02.jpg


Het 'deksel' bestaat uit 22 mm watervast MDF, met daarop een verzinkingsring en een paar latten MDf aan de onderzijde om het geheel nog wat stijver te maken. Nadien behandeld met 2 lagen PU hars. Uitsparing is 45° afgerond om de sub maximaal te laten ademen. Beide kisthelften zijn dan nog eens gelakt in een polyester topcoat om de boel toch net wat aantrekkelijker te maken maar vooral om de kleine oneffenheden die ik heb weggeschuurd uit de poly kuip te verzegelen. Beide helften zijn dan verlijmd met Tec7 waarbij ik het deksel voorzien heb van een trapje zodat het deksel champagnekurkgewijs 'in' de kuip valt. Dit geeft een verdubbeling van het lijmopervlak en zorgt ervoor dat de boel makkelijk uitlijnde.

Binnezijde dan nog voorzien van een beetje vilt om de speakerkabel te ontraden te gaan rammelen. Het geheel word gemonteerd mbv een 8mm bout die gebruik maakt van de reservewielbevestiging.

ice03.jpg


En dit is het voorlopige eindresultaat. Rommelig, I know, maar ik ben nog niet voldoende zeker dat dit de definitieve opzet word, dus ga ik nog geen kabels inkorten :-)

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4073
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor bas focal m180 » di 07 jun 2016, 23:29

Netjes gedaan, wel fff mooi aansluiten de boel.

Heb je schuim in de auto als je een lekke band krijgt.

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » wo 08 jun 2016, 23:53

Natuurlijk, maar ik vrees dat dit niet de definitieve setup zal blijven. Ik heb erg veel zin in het toevoegen van een DSP en een extra amp om de compo actief aan te sturen en de boel beter op elkaar af te stemmen. Ik zie alleen wat op tegen de montage ...

In die context heb ik dan ook 2 vragen voor de specialisten (als die dit topic nog aandoen tenminste :p )

- Wat is een goed en licht plaatmateriaal waarmee ik een nieuwe valse bodem kan creëren om daaronder de extra amp en DSP weg te werken? Voorlopig kom ik uit op populieren multiplex, zou half het soortelijk gewicht van MDF moeten zijn, makkelijk te bewerken én behoorlijk stijf en stabiel zijn. Maar andere (betaalbare) suggesties zijn meer dan welkom!

- Ik zoek ook al een poosje naar geschikte connectoren om speakerkabel mee te onderbreken/verlengen. Liefst compact en betaalbaar. Ik heb namelijk gemerkt dat de schroefterminals van m'n passief filters kaduuk zijn. Die wil ik dus vervangen door simpelweg wat draadeind rechtstreeks op de print te solderen en dan met een nette connector de kabel aan te sluiten. Kan ik ook op die manier een tussenstukje fabriceren met weerstanden om zo te experimenteren met een L-pad.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21430
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Henkjan » do 09 jun 2016, 9:29

Orbit_be schreef:- Wat is een goed en licht plaatmateriaal waarmee ik een nieuwe valse bodem kan creëren om daaronder de extra amp en DSP weg te werken? Voorlopig kom ik uit op populieren multiplex, zou half het soortelijk gewicht van MDF moeten zijn, makkelijk te bewerken én behoorlijk stijf en stabiel zijn. Maar andere (betaalbare) suggesties zijn meer dan welkom!
populieren mpx is wel vrij zacht, maar als dat geen probleem kan je dat kiezen. Berken mpx is mss een betere, maar ook duurdere, keuze?

Orbit_be
Berichten: 129
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Suggesties drivers voor in de wagen - Back from the dead

Berichtdoor Orbit_be » do 09 jun 2016, 23:27

Henkjan schreef:populieren mpx is wel vrij zacht, maar als dat geen probleem kan je dat kiezen. Berken mpx is mss een betere, maar ook duurdere, keuze?


Maar ook behoorlijk wat zwaarder:

Populieren mpx: 450 kg/m³
Berken mpx: 700 kg/m³
MDF : 750kg/m³

Ik denk wel dat ik kan leven met het zachtere aspect van populierenhout. Het eindproduct zou ook in stof overtrokken worden wat eventuele kleine beschadigingen prima maskeert. Na 'testvoelen' in de bouwmarkt was ik aangenaam verrast van de stijfheid van populieren mpx terwijl het verschil in gewicht echt meteen duidelijk is.

De connectoren zijn eigenlijk een groter raadsel...


Terug naar “Car Audio Specifiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten