Audio in mijn VW T4

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

ToTo

Audio in mijn VW T4

Berichtdoor ToTo » do 16 apr 2015, 12:19

Ik wil wat beter geluid in mijn T4 (maar budget vriendelijk).
Nu heb ik al de plafondpanelen met een dun tapijt bekleed en het metaal van het dak beplakt met Silent Coat.
Als radio heb ik de keuze uit een Alpine (welke er nu inzit) of een Kenwood (welke in een auto zit die ik nu niet gebruik, dank voor de nieuwe wet op wegenbelasting voor oldtimers).
Er hoeft voor mij geen versterker extra bij want het vermogen van beide is meer dan 50 watt.

Bovenop het dashboard zitten nu de standaard 10cm speakers.
In de deur zou ik (dmv andere bekleding) ook twee speakers kwijt kunnen.
Echter de bekleding hiervoor is al redelijk prijzig.

In het middenconsole (vanaf vloer tot ongeveer 40cm hoog) kan ik ook nog wel een speaker kwijt. Subje?

Ook denk ik eraan een soort koofje te maken (vanaf voorruit naar plafond). Deze zou ongeveer 20cm kunnnen worden met een inbouwdiepte van max 9cm.
Speakers kunnen dan naar beneden of naar achter afstralen.

Ik denk dus:
Tweeters op de standaard plaats boven op het dashboard Max 10 cm doorsnede.
Laag in de middenconsole dmv 1 driver (ik moet nog meten maar ik denk iets van 20 cm wel kwijt te kunnen)
Of dmv twee drivers onder de stoelen. Hier zou de inbouwdiepte 10 cm kunnen zijn met een doorsnede van 25cm.
Simpel maar goed filter.

Wie heeft ideeen voor mij?

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Audio in mijn VW T4

Berichtdoor Barry2001 » do 16 apr 2015, 12:45

Wij hebben een T5, gekocht met tweeters op het dashboard, speakers in de deur, en een versterker + subwoofer achterin. Liggen 2 filterkastjes onder het dashboard. Die subwoofer vond ik eerder irritant dan dat het goed geluid opleverde, heb dit verwijderd. Of er staat van alles in de auto mee te rammelen als het volume wat hoger staat, of het is een niet prettig gebonk op lage volumes. Wel geprobeerd dit met afstellen wat te verbeteren, leverde niet veel op. Dus nu alleen nog de deurspeakers en de tweets op het dashboard. Zat een raar probleem in dat na eventjes gereden te hebben 1 vd speakers uitviel, bleek na lang zoeken (ik verdacht eerst de luidspreker zelf) een los contact in 1 van de filterkastjes te zijn, is opgelost.

Het geluid, ik vind het goed genoeg, zal voor verbetering vatbaar zijn, heb niet zoveel met car audio. Radio is ook een Kenwood met ook 50W uitgangen. Het zou mijn keus niet zijn, die radio, echt een onmogelijke userinterface zoals bv voor even het hoog wat terugdraaien moet je echt door menu's heen. Als je de equalizer eindelijk gevonden hebt moet je door onlogische knop keuze de juiste band kiezen die je iets naar beneden draait. Als ik het eventjes niet gedaan heb moet ik weer zoeken hoe het ook alweer zat.. Ook zoiets eenvoudigs als AF aan- of uitzetten is vrijwel onvindbaar als je dit tijdens het rijden wilt doen. En je kunt het display vanaf de bestuurderspositie slecht uitlezen, de radio zit op de standaard plek, moet er echt met je hoofd voor gaan hangen. Ook al geprobeerd het contrast wat aan te passen, wordt niet veel beter. Het stoort me allemaal nog net niet genoeg om er wat aan te doen, laten het maar even zo.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is:
Die sub, als je de mogelijkheid hebt dit eerst te testen voordat je moeite doet om het netjes in te bouwen, eerst proberen.
De radio, ben je bekend met de Kenwood, kun je goed overweg met de user interface?

ToTo

Berichtdoor ToTo » do 16 apr 2015, 13:26

Ja dat is allemaal redelijk standaard.

Wat ik zou willen is het filter zelf (of laten) maken. dus meer zelfbouw.

Dan gebruik je optimaal het bereik van de drivers (speakers).
En heb je geen EQ nodig.
Dus ook geen problemen met de instellingen in het menu van de radio.

Orbit_be

Berichtdoor Orbit_be » do 16 apr 2015, 13:40

Om maximaal zuinig te zijn zou ik opteren voor een degelijke 10cm coaxiaal op je dashboard, ondersteund met 2 lagetoners in de middenconsole. Minimale aanpassingen op die manier en een goede coaxiaal met richtbare tweeters moet je geluidsbeeld goed vooraan en hoog genoeg krijgen. Die kan je dan ondersteunen met een paar semi-subjes.

Lijkt me een gemakkelijk project om snel een goed resultaat te krijgen.

Terug naar “Car Audio Specifiek”