Kist voor MTX 12 inch woofer

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gielis46

Kist voor MTX 12 inch woofer

Berichtdoor Gielis46 » wo 27 mei 2015, 23:24

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje nieuw op het gebied van car audio dus vandaar dat ik wat vraagjes heb.
Ik heb van een goede vriend van mij een MTX thunder us-xt12-44 subwoofer goedkoop kunnen overnemen. Nu zit ik alleen met het probleem dat ik geen kist heb. Ik wil zelf een bassreflex kist gaan maken dus ben ik naar de site gegaan en heb de afmetingen opgezocht voor de kist die wordt aangeraden. De afmetingen die hier bij horen heb ik in een screenshot toegevoegd. Enkel zit ik met het probleem dat mijn kofferbak niet groot is omdat ik een cabrio heb. Dus de hoogte is een probleem dus vandaar dat ik de kist niet kan maken met deze afmetingen. Kan ik de kist bijvoorbeeld niet wat breder maken zodat ik dezelfde inhoud heb maar dan met andere afmetingen? Ik heb ook al met WinISD zitten spelen alleen kom er niet uit. En ik wou ook even weten of het slim is om de wanden te dempen?

Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Kist voor MTX 12 inch woofer

Berichtdoor Henkjan » do 28 mei 2015, 9:37

hoi&welkom

bij een sub kan je de vorm rustig aanpassen, zolang netto inhoud en de afmetingen van de poort maar gelijk blijven

Gielis46

Berichtdoor Gielis46 » do 28 mei 2015, 13:51

Dankje voor de informatie ik snap het. Nog een vraagje want ik snap iets niet helemaal. Als ik l x b x h doe dan kom ik op een heel ander getal als 56.4 l. Hoe moet ik dit goed berekenen?

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 28 mei 2015, 15:11

Hallo Gielis,

Als ik het goed zie, dan zijn de maten buitenwerks, daar gaat nog de materiaaldikte en het volume van de poort vanaf.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Gielis46

Berichtdoor Gielis46 » do 28 mei 2015, 15:23

Bedankt voor de uitleg Jan. Zoiets dacht ik al ja. Kan je mij toevallig vertellen welke formule/berekening ik moet gebruiken om op die volume (56.4l) uit te komen?

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 28 mei 2015, 17:04

Misschien is er ook nog gecompenseerd voor de volume dat de woofer afsnoept van het geheel.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 28 mei 2015, 21:00

Gielis46 schreef: Kun je mij toevallig vertellen welke formule/berekening ik moet gebruiken om op die volume (56.4l) uit te komen?

Hallo Gielis,

Als ik het even quick en dirty doe, ga ik als volgt te werk:

Ik ga er van uit dat de sub te hoog is voor je cabrio, dan heb ik het over de hoogte van paneel A.
- reduceer de 39,4cm naar de buitenmaat van de speaker (12"), da's 30.48 cm.
- om hetzelfde oppervlak te houden wordt de lengte 73,4 cm (i.p.v. 55,9).
- om het poortopervlak gelijk te houden moet de 5,1 cm vergroot worden naar 5,95 cm. (Dit geld ook voor de breedte na de knik.)
- alle panelen die binnen de onder- en bovenzijde vallen worden 30,48 - 3,8 cm (da's twee keer de materiaaldikte van 19 mm MDF), en worden 26,68 cm.

Daar het gat voor de speaker Ø 11" is (27,94 cm), zul je misschien in de boven en onderplaat wat moeten wegvijlen, opdat de speaker aanligt op de frontplaat, wellicht valt het mee en valt de speaker niet zover naar binnen.

Vijf minuten met de rekenmachine en een stuk papier, dan kun je de kast de afmetingen geven die passen in je auto.

Als 12" te hoog is, dan zou je ook de hoogte (36,2 cm) van paneel D kunnen verlagen en de rest van de afmetingen aanpassen.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

SARK

Berichtdoor SARK » do 28 mei 2015, 22:05

Als je met Sketchup overweg kunt dan kun je de bijgevoegde tekening bekijken hoe het in elkaar steekt.

In het kort moet je idd de binnenmaten gebruiken en de hele basreflexpoort ook van de inhoud aftrekken:
a.jpg

Je houdt dan twee blokken over (rood) van 47 en 8.6 liter ... bij elkaar is dit 55.6 liter, dit zit aardig dicht in de buurt van de 56.4 liter die men heeft opgegeven. Waar het verschil vandaan komt snap ik ook niet helemaal, ik zou me daar niet heel druk over maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 30 mei 2015, 18:21

Tooltje in Excel berekent de netto inhoud aan de hand van jou buitenafmetingen, poort, etc.
http://www.12vhifi.nl/kistvolume.xls
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Terug naar “Car Audio Specifiek”