Auto HiFi ervaring gevraagd

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

k.p.
Contacteer:

Auto HiFi ervaring gevraagd

Berichtdoor k.p. » zo 03 jan 2016, 12:41

Onlangs is mijn automobiel door de APK gekomen en om dit te vieren wil ik graag de audio kwaliteit wat op schroeven. Momenteel zitten er eenvoudige coax speakers in het dashboard:

Merk: Audio Design car stereo
Type: Coax
Maat: 4" /10cm
Impedantie: 4 Ohm
Filtering: Elco voor tweeter

Mijn doelstelling is dus om de audio kwaliteit wat te verbeteren, maar wel op een beschaafde, eenvoudige, wijze. Dingen die ik niet wil zijn:

- Het wisselen van een radio/versterker; Ik heb nu een eenvoudige 4 kanaals Pioneer radio.
- De halve auto verbouwen; De speakers moeten op de daarvoor bedoelde plaatsen komen.
- Finetunen met een microfoon in de auto.
- Een subwoofer.

Zelf heb ik verschillende opties overwogen. Ik ben echter benieuwd wat de car audio mensen hier er van vinden.

Optie 1:
Een kant en klare speaker kopen (where is the fun in that?!)

Optie 2:
Zelf iets in elkaar zetten.

Voor optie 2 heb ik bedacht dat een Visaton FRS8-4 in het dashboard ondersteund met een nog nader te bepalen woofer (W170-8, SDS 164, ....) in de deur. In het dashboard heb ik ruimte voor een 4" speaker en in de deur kan ik een 6.5" speaker kwijt. Qua aansturing kan ik eventueel de 4 kanalen gebruiken aangezien ik niet van plan ben andere speakers aan te sluiten. Ik heb een opzetje gemaakt in Boxsim:

Frequentie verloop.PNG

Filter FRS8-4.PNG

Filter W170-8.PNG

Is het zinnig om deze weg te bewandelen? Of zijn kant en klaar setjes wel net zo goed? Qua budget dacht ik aan er aan om rond de 100 euro te gaan zitten, maar dit kan eventueel wat opgekrikt worden.

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Auto HiFi ervaring gevraagd

Berichtdoor ds23man » zo 03 jan 2016, 12:56

Je kunt gaan simmen tot je een ons weegt, maar een auto gedraagt zich niet als een luidsprekerkast.

richard

Berichtdoor richard » zo 03 jan 2016, 13:23

Ik heb bij mijn vorige auto 10 cm Vifa breedbandertjes in het dashboard gehad. Dat ging heel erg goed. Nu zit er een 10 cm Pioneer coax luidspreker in, dat voldoet bij mij ook wel. Het ding klonk in ieder geval het best uit het rijtje bij de caraudio shop.

Maar voor auto aangelegenheden zou je de vraag ook hier kunnen stellen: viewforum.php?f=89

e46eclipse

Berichtdoor e46eclipse » zo 03 jan 2016, 16:51

Zomaar een paar vraagjes die opborrelen :

Welk type auto ?
Kan je filteren op de radio?
Ga je passief filteren?
Kan je eventueel EQ'en?

k.p.
Contacteer:

Berichtdoor k.p. » zo 03 jan 2016, 16:59

ds23man schreef:Je kunt gaan simmen tot je een ons weegt, maar een auto gedraagt zich niet als een luidsprekerkast.

Voor het midhoog overweeg ik een gesloten behuizing te maken i.p.v. de lekke opstelling in de auto. Dit zal zich dan wel gedragen als een luidspreker kast betreffende de afrol. Baffle step en vroege reflecties lijken me inderdaad lastig te simmen. De simulatie is dan ook bedoeld om een idee te geven van de crossover (optelling en frequentie) en het verloop grofweg.

richard schreef:Ik heb bij mijn vorige auto 10 cm Vifa breedbandertjes in het dashboard gehad. Dat ging heel erg goed. Nu zit er een 10 cm Pioneer coax luidspreker in, dat voldoet bij mij ook wel. Het ding klonk in ieder geval het best uit het rijtje bij de caraudio shop.

Maar voor auto aangelegenheden zou je de vraag ook hier kunnen stellen: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewforum.php?f=89

Hoe vond je de Vifa tegenover de Pioneer coax?

Het voordeel lijkt me sowieso dat je bij een breedbander makkelijker een woofer kunt toevoegen zodat je iets meer laag hebt. Bij een coax lijkt het me dan lastiger filteren (HP coax is lastig te doen).

Het car audio subforum kende ik niet. Bedankt hiervoor. Misschien dat dit topic verplaatst kan worden.

e46eclipse schreef:Zomaar een paar vraagjes die opborrelen :

Welk type auto ?
Kan je filteren op de radio?
Ga je passief filteren?
Kan je eventueel EQ'en?

Auto: Seat Arosa uit 1998
Filteren op de radio kan volgens mij alleen voor een subwoofer. Dit lijkt me dan ook alleen handig om het sublaag weg te filteren als dat nodig is. Qua filtering dacht ik dus aan een passief filter zoals te zien is in de afbeelding hierboven. Er is een eenvoudige EQ op de radio aanwezig.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » zo 03 jan 2016, 17:57

Ik zou geen apart kastje maken, veel gedoe met weinig resultaat.

Natuurlijk is een kastje beter maar of je dat echt daadwerkelijk gaat horen?

Met een subwoofer zorg ervoor dat de speaker in de deur niet onder de 80hz komt, 12 liever 18 db filteren.
Weinig x-max daarom zou ik geen kastje maken, eerder wat dempings matriaal aanbrengen mocht je het binnen horen rammelen.

Speakers achterin maar zonder hoog weergave geeft een beter stereo plaatsing voor, zo instellen dat je ze net gaat horen en dan ietsje zachter, geluitsweergave moet wel voorin blijven.

ik zou meer tijd steken in de fullrange of coaxje wat boven in het dashboard komt,mee laten spelen vanaf 200-300hz niet zomaar erin schroeven maar wat spelen in richting om een mooi geluid te krijgen op jouw zitplaats, dat kan zijn meer naar je vooruit gericht of juist iets minder.
Je zal zien dat beide niet exact hetzelfde gemonteerd worden om op de bestuurders kant de mooiste weergave te krijgen.
Daarvoor moet je wel iets knutselen.

Voor een subwoofer een eigen versterkertje wat lekker klein is, die kan je overal in de auto kwijt liefst voorin scheelt bedrading trekken, ik trek liever speaker draad naar achter dan 12volt.
Dan kan je met een simpele aansluiting op je subwooferkastje dat kastje zo verwijderen indien nodig.

richard

Berichtdoor richard » zo 03 jan 2016, 18:27

Misschien klonk die Vifa wat beter, maar het rendement en belastbaarheid van die dingen is minder hoog. Als je wat luider speelde ging de boel eerder vervormen. Bovendien waren ze 8 Ohm, voor een autoversterker is 4 Ohm beter voor de versterker om zijn vermogen kwijt te kunnen, op 8 Ohm speelt hij op halve kracht.

Ik zou niet gaan klooien met kastjes, de ruimte achter het dashboard geeft voldoende klankkast en afscherming. Het voordeel van luidsprekers in het dashboard is dat zet midden en hoog wordt gespiegeld in het glas zodat het een vrij redelijk stereoplaatje geeft. Bij luidsprekers in de deuren of (nog erger) in de hoedenplank blijft er weinig over van het ruimtelijke plaatje.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » zo 03 jan 2016, 18:33

richard schreef:
Ik zou niet gaan klooien met kastjes, de ruimte achter het dashboard geeft voldoende klankkast en afscherming. Het voordeel van luidsprekers in het dashboard is dat zet midden en hoog wordt gespiegeld in het glas zodat het een vrij redelijk stereoplaatje geeft. Bij luidsprekers in de deuren of (nog erger) in de hoedenplank blijft er weinig over van het ruimtelijke plaatje.

Precies, maar wat bij-richten van de speakertjes in het dashboard kan ik zeer aanbevelen, je zou hooguit een schuin aflopende ring moeten maken en een speakerdoekje ervoer heen.

k.p.
Contacteer:

Berichtdoor k.p. » zo 03 jan 2016, 20:42

Het richten van de speaker laat ik achterwege. Ik geloof graag dat het een beter resultaat geeft, maar in het dashboard heb ik er te weinig ruimte voor. De speakers zijn gelukkig wel mooi op de voorruit gericht.
Arosa1.jpg

Het kastje waar ik het over had, had ik in gedachten voor het midhoog in het dashboard, zodat de uitslag verminderd zou worden. Dit zou niet meer zijn dan een afgesloten PVC pijp welke aan de adapterring bevestigd zou worden. Als dit beperkt voordeel biedt dan laat ik dit achterwege.

Wat vinden jullie van het idee om een 2e orde filter te plaatsen op 400Hz? En is dit een beetje haalbaar gezien de gewenste spoelwaarden (zie eerste post)?

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » zo 03 jan 2016, 23:19

Zet in de deur een 16,5cm woofer die overweg kan met een lekke behuizing van 50 liter ongeveer, het zijn nogal flinke deuren. Filter ze dan rond 60-70Hz highpass als je nog een sub gebruikt, anders niet. En dan lowpass ..300-500Hz beetje afhankelijk wat je nog uit de 10cm kan halen aan mid. Op zich zou je ze zelfs fullrange kunnen laten spelen omdat je toch erg off axis er naar luistert. Maar als ze rottig opbreken bij 3-4 kHz moet je wel.

De mid/tweeter (coax?) gewoon in het dashboard laten spelen, dat klinkt vaak veel beter dan in een behuizing gepropt. Je filtert ze toch wel highpass (zie woofer) dus belastbaarheid is geen echt issue.

Daarnaast adviseer ik je de deuren goed te dempen, dat geeft echt veel mooier laag, minder rammels etc.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 04 jan 2016, 15:58

Na heel wat auto's van betere audio voorzien te hebben kan ik je wel wat aanbevelingen geven:

Kies OF voor een kant-en-klare composet met hun niet op de auto afgestemde karakteristiek (dit zal een hele verbetering zij t.o.v. wat je af-fabriek hebt) OF:

Kies voor een op maat gemaakte (zelfbouw) oplossing.

Mijn inziens ontkom je bij zelfbouw niet aan meten in de auto, want de afstraling is totaaaal anders dan in een kamer. Tevens is de absorptie ook vele groter dan in een woonkamer (tenzij je in een volledig gestoffeerde isoleercel woont :lol: )
Je laag/mid en mid/hoog zitten ook nog veel verder van elkaar af dan bij een normale speaker.

Maar dat is mijn idee :-"

P.S. (let er bij de speakers in de deuren ook op dat deze goed tegen vocht kunnen)

MiniMartijn

Berichtdoor MiniMartijn » di 05 jan 2016, 14:30

Hoi,

Let op bij de deur speakers dat je het folie goed terugpakt, anders wordt het nogal nat in de wagen..

10cm coaxiaal en 17cm voor de bas. Kan worden aangestuurd door voor en achter uitgang van je radio: bi-amping.
Er bestaan/bestonden dergelijke sets van macrom en Macaudio speciaal voor de auto.
Op deze wijze een zeer mooie drieweg set.

Btw achter je dashboard kastje kan je een versterker kwijt ;-)
Auto is vochtiger en veel heter in de zomer dan home.. Andere eisen worden daar gesteld.

Mag dan wel geen huiskamer zijn, maar er is zeker een zeer mooi geluid haalbaar.
Ik zou je een drie weg set adviseren boven de subwoofer: je mist dan het zogenaamde kick-laag 80-250hz... Dat gaat vermoeid klinken.

Groet, Martijn

10 jaar in caraudio gewerkt ;-)

JBHC

Berichtdoor JBHC » za 23 jan 2016, 10:42

Dempingsmatjes in de deuren plakken is een echte aanrader.

nxs77
Contacteer:

Berichtdoor nxs77 » wo 01 jun 2016, 17:23

MiniMartijn schreef:Hoi,

Let op bij de deur speakers dat je het folie goed terugpakt, anders wordt het nogal nat in de wagen..

10cm coaxiaal en 17cm voor de bas. Kan worden aangestuurd door voor en achter uitgang van je radio: bi-amping.

Ik zelf zou dan kiezen voor tweeters boven in het dash en woofers in de deuren.
Als met een componset.
Ikzelf heb de voorkeur voor papieren konus boven plastic meuk.

En achter in de hoedenplank ovale speakers voor extra laag aanvulling.
Het hoeft ook helemaal niet duur te zijn.

Terug naar “Car Audio Specifiek”