Stuurbediening, boordcomputer en andere radio

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

AntonZ

Stuurbediening, boordcomputer en andere radio

Berichtdoor AntonZ » zo 31 jan 2016, 15:00

We hebben sinds kort een nieuwe auto. Nou ja, minder oud dan de vorige die met 16 jaren en ruim 350.000 op de klok naar oost-Europa of Afrika gaat. Onze vorige auto's hadden altijd een 1 DIN radio die je makkelijk verwisselt. Nu zit de radio strak ingebouwd in het dashboard, en is tevens boordcomputer. Verbruik, afstanden e.d. Ook zitten er knopjes voor de radio op het stuur. Ik had niet gedacht dat ik dat zo fijn zou vinden: ik wil nu al niet meer zonder.

Nu is de standaard radio niet heel denderend qua ontvangst kwaliteit, en bovendien doet de CD speler het niet. Alle CD's worden na een aantal seconden herkauwen weer in stilte uitgespuugd. Voor woon-werk niet zo'n punt, maar ik vind het op de langere afstanden lekker om mijn eigen CD's af te kunnen spelen, en ook MP3 via bluetooth en/of USB aansluiting gebruik ik graag. Kortom, een nieuwere radio zou fijn zijn.

Liefst zou ik daarbij de boordcomputer en stuurbediening blijven gebruiken. Dat betekent zoeken naar een alternatief plekje voor een 1-DIN radio. Vroeger was dat goed te doen maar in een nieuwerwets dashboard is dat lastiger. En de stuurbediening is waarschijnlijk merk-specifiek en niet compatibel met andere autoradio's. Praten die dingen een serieel protocol wat je uit moet gaan pluizen, of zijn het afzonderlijke schakelaartjes? Het laatste vind ik onwaarschijnlijk want veel draadjes nodig. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met gebruik van standaard stuurbediening in hun auto met een aftermarket radio? Kan dat, en welke aanpassingen moet je dan aan denken?

sander1238

Re: Stuurbediening, boordcomputer en andere radio

Berichtdoor sander1238 » zo 31 jan 2016, 18:02

ik heb zelf geen ervaring met dit soort units maar weet wel dat bijv Volvo hele behoorlijke units levert. is een nieuwe(2e handse) unit geen optie?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 31 jan 2016, 18:04

Ik heb nu ook geen CD speler meer in de auto en dan wel de volume regelen via het stuur.

Ik gebruik dan nu een USB stick met flac formaat er op, i.p.v. de CD wisselaar, nog sneller en makkelijker.

Ik weet niet of er een HD in zit, wil ook wel eens gebeuren, dan kan het zijn dat de CD's naar de HD worden geript, had een vriend van mij.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 jan 2016, 18:07

De antenne vervangen kan ook een hoop schelen in de ontvangst.
Wat voor auto is het ?

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » zo 31 jan 2016, 18:27

ray5150 schreef:De antenne vervangen kan ook een hoop schelen in de ontvangst.
Wat voor auto is het ?

De auto is een Toyota Corolla Verso. De CD spelers ervan schijnen vaker de geest te geven. USB of HDD aansluiting is er niet, en origineel is de radio ontvangst al niet geweldig. Omdat ze vaker kapot gaan, zijn goede gebruikte units moeilijk te vinden, waarschijnlijk prijzig en kun je er op wachten dat daarvan de CD speler ook weer de geest geeft. Vandaar de wens om een ander type radio dan origineel in te bouwen.

e46eclipse

Berichtdoor e46eclipse » zo 31 jan 2016, 20:17

neem ff contact op met deze jongens :http://www.concept4cars.nl

ron

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 31 jan 2016, 20:41

Die stuurbedieningen werken veelal volgens hetzelfde principe, een simpel weerstandsladdertje met schakelaars voor de bediening. Eenvoudig, met 2 draden uit te voeren, geen moeilijk protocol, en betrouwbaar. 1 probleem, het is geen standaard, elk merk gebruikt z´n eigen waardes. Even snel gegoogled voor een voorbeeld, zoiets als dit:

rm-x2s.gif

Als je een andere radio wilt plaatsen dan wat je nu hebt zullen de bedieningen overeen moeten komen, dus daar moet je achter zien te komen. Zal niet meevallen ben ik bang...

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » zo 31 jan 2016, 22:05

Aha, dat is rechttoe rechtaan en toch meer dan 1 signaal per draadje, best elegant eigenlijk.
De info over weerstandswaarden is van zowel auto als radio wel online te vinden lijkt me. Ik zal eens zoeken. Inderdaad te verwachten dat de huidige schakeling aan mijn stuur niet overeenkomt met wat een willekeurige aftermarket radio verwacht. Dat wordt dan toch een beetje puzzelen.

@ron: lijkt er op dat die vooral inbouw doen. Ik denk dat aanpassen van stuurwielbediening al gauw een hoop tijd kost en dus flink in de papieren zal lopen.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 31 jan 2016, 23:16

Er zijn standaard setjes om per merk de stuurbediening om te zetten naar een taal die de nieuwe radio snapt.
https://www.autoshopdetijger.nl/stuurbe ... -2901.html
En om het netjes in te bouwen zijn er ook frames om het geheel netjes af te werken.
http://www.carkitstunter.nl/contents/nl ... oyota.html

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 01 feb 2016, 7:42

Kappa7 schreef:Er zijn standaard setjes om per merk de stuurbediening om te zetten naar een taal die de nieuwe radio snapt.
https://www.autoshopdetijger.nl/stuurbe ... -2901.html
En om het netjes in te bouwen zijn er ook frames om het geheel netjes af te werken.
http://www.carkitstunter.nl/contents/nl ... oyota.html

Voila! Dan ben je er al Anton..

e46eclipse

Berichtdoor e46eclipse » ma 01 feb 2016, 19:09

Overbodige post verwijderd

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » vr 05 feb 2016, 22:08

Dank Kappa! Ik had al wel gezocht maar zowel de Toyota omzetters als de inbouwraampjes voor mijn jaargang/model Toyota nog niet kunnen vinden. Top!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 feb 2016, 22:16

Precies wat je zoekt Anton. Toegevoegde waarde van het forum, je zoekt het, het zou wel eens kunnen bestaan, maar vind het maar eens....

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 05 feb 2016, 23:11

Graag gedaan :dank:

Terug naar “Car Audio Specifiek”