Wat hulp/advies nodig bij install BMW 7 (E38)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

larsebasje

Wat hulp/advies nodig bij install BMW 7 (E38)

Berichtdoor larsebasje » wo 24 feb 2016, 21:40

Goedendag allemaal,

Heb even een aantal vraagjes over auto-luidsprekers.
Een paar weken geleden heb ik dit allemaal in me BMW E38 laten bouwen:
- ROCKFORD FOSGATE PUNCH Amplifier P300x2
- ROCKFORD FOSGATE PRIME Amplifier R300x4
- Audison bit 10 (processor)
Dit alles zit aangesloten op de standaard radio van de BMW uit 1998 maar ze hebben er wel een aux-aansluiting op gemaakt.
Ik weet onderhand een beetje wat het allemaal doet, maar alsnog.. het blijft voor mij een nieuw hoofdstuk.
Aangezien ik nogal een hoop geld kwijt was aan de inbouw van dit allemaal wil ik dit keer zelf 4 nieuwe luidsprekers in gaan bouwen.
Heb de deurpaneel even los gemaakt om te kijken wat voor speakers er momenteel in zitten, Nokia 40W. (zie bijlage)

Hoeveel inch luidspreker kan ik erin bouwen?
Moet ik ook nog naar het aantal watt kijken of verbruik ivm. stroom, heb wel een extra versterker erin zitten.
Zijn alle aansluiting hetzelfde? + en de - op van die lipjes? Het zag er uit op de standaard luidsprekers dat het erop gesoldeerd zit.
Moet ik ook nog nieuwe bedrading trekken van de luidspreker naar de radio?

b.v.d.

Lars N.
Bijlagen
Screenshot_2016-02-24-21-33-56.~png.jpg

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Wat hulp/advies nodig

Berichtdoor Henkjan » wo 24 feb 2016, 22:09

Hallo Lars, welkom hier! Mooie wagen hoor. Maar bevalt t geluid je nog steeds niet? Het zou toch een flinke verbetering moeten geven in vergelijking met standaard?

ik gok dat er in een 7 nog wel wat meer zit dan alleen die ene Nokia midrange... waarschijnlijk zit er ook in elke deur nog ergens een tweeter, en mogelijk in de hoedenplank een subwoofer. dus zomaar een daarvan vervangen door wat anders is meestal geen goed idee, je moet het als compleet systeem bekijken.

en heb je wat meer info over hoe die versterkers aangesloten zitten op de luidsprekers?

het vermogen wat op en luidspreker staat zegt niets meer dan bij hoeveel watt die kapot gaat, en zolang je maar verstandig met de volumeknop omgaat overleven die 40W speakers het echt wel

larsebasje

Berichtdoor larsebasje » wo 24 feb 2016, 22:34

Hallo Lars, welkom hier! Mooie wagen hoor. Maar bevalt t geluid je nog steeds niet? Het zou toch een flinke verbetering moeten geven in vergelijking met standaard?

ik gok dat er in een 7 nog wel wat meer zit dan alleen die ene Nokia midrange... waarschijnlijk zit er ook in elke deur nog ergens een tweeter, en mogelijk in de hoedenplank een subwoofer. dus zomaar een daarvan vervangen door wat anders is meestal geen goed idee, je moet het als compleet systeem bekijken.

en heb je wat meer info over hoe die versterkers aangesloten zitten op de luidsprekers?

het vermogen wat op en luidspreker staat zegt niets meer dan bij hoeveel watt die kapot gaat, en zolang je maar verstandig met de volumeknop omgaat overleven die 40W speakers het echt wel
_____

Toevallig heb ik vandaag de linker voor deur het paneel eraf gehaald maar kon zo 1,2,3 geen tweeter vinden? Misschien ben ik wel blind zal morgen nog is kijken. Er zit wel zo'n gaatjes rooster op het deurpaneel links boven dus zou best kunnen.
De hoedenplank is helemaal dicht dus weet niet of daar dan een subwoofer zit? Heb daar alleen een rooster zitten vant zonnescherm.
Hoe die luidsprekers zijn aangesloten.. al sla je me dood dan zou ik alles los moeten halen. Zie alleen allemaal tulp stekkertjes die naar voren toe lopen vanaf de versterkers, weet niet of die rechtstreeks op de luidspreker zijn aangesloten.

larsebasje

Berichtdoor larsebasje » wo 24 feb 2016, 22:46

Het mag mij allemaal ff wat harder, ben echt een muziekfanaat. Maarja, zal eerst even wat informatie van deskundige moeten hebben voor ik handel.

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » do 25 feb 2016, 23:36

Je had misschien beter de inbouwer er naar kunnen vragen, een E38 heeft specifiek speakersyteem er inzitten dat nu door de Audison bit ten DSP wordt geregeld,. Ik neem aan dat je radio hetzelfde is gebleven (BMW oem)? Voor beter resultaat zal je wat meer kunnen dempen en daarna passende luidsprekers kunnen plaatsen. Er zitten in de deuren en in de hoedenplank (4x).

Terug naar “Car Audio Specifiek”