Aansluiten tweeters met/zonder filter

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

MeanduckPolo

Aansluiten tweeters met/zonder filter

Berichtdoor MeanduckPolo » di 09 aug 2016, 20:21

Hoi allemaal,

Aangezien de originele speakers van mijn Polo 9n 2002 begonnen te kraken, heb ik laatst een nieuw compo-setje gehaald: Audio System MX 165 Plus.
Het inbouwen van de deurspeakers is allemaal gelukt, echter twijfel ik nog hoe ik mijn tweeters moet aansluiten.

De deurspeakers hebben een dubbele min en een dubbele plus aansluiting, waarvan 1 gebruikt kan worden om de geluidskabel aan te sluiten, en volgens mij die andere om door te lussen naar de tweeters. In mijn Polo is dit echter niet mogelijk omdat er geen extra kabels kunnen worden getrokken in het doorvoerrubber van de deur naar het interieur.

Wel is het mogelijk de tweeters aan te sluiten op de originele tweeter bekabeling. Ik twijfel alleen of ik dit dan moet aansluiten met of zonder het zwarte kastje (volgens mij is dit de filter, zie foto's)? Daarnaast stond ook in de beschrijving van mij speakers dat je indien nodig de rode kabel kon doorknippen bij het filter.

Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd, maar mijn ongetrainde oor kan niet echt herkennen wat nou het goede geluid is...
-Zonder filter: Moet bij mijn radio de hoge geluiden omlaag afstellen omdat de tweeters redelijk hard gaan naar mijn idee
-Met filter: Hoef niets af te stellen bij mijn radio, bass lijkt wel redelijk hard te gaan (wat op zich niet erg is :p)
-Met filter (doorgeknipt rode draad): Weinig verschil

Hoe denken jullie dat het aangesloten moet worden? Ik weet niet zeker of de originele bekabeling ook al gefilterd wordt?
Bijlagen
IMG_1612.JPG
IMG_1614.JPG
IMG_1616.JPG
IMG_1615.JPG

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Aansluiten tweeters met/zonder filter

Berichtdoor Henkjan » di 09 aug 2016, 20:42

Hallo gemene eend polo :mrgreen: , welkom hier.

er zat dus alleen een filter voor bij de tweeter, niet voor bij de bas?

tweeter altijd aansluiten met filter; wel zou ik even zoeken of er in de kabel naar de originele tweeter niet nog ergens een condensator (filteronderdeel) zit, anders heb je een dubbel filter wat mogelijk er voor zorgt dat de overnamen bas-tweet niet lekker meer gaat

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 09 aug 2016, 21:51

Je ziet op de orginele tweeter de condensator zitten, dus zal er verder
in de draadboom geen filter zitten. Je moet het filter van audiosystem er
echt tussen zetten. Anders denk ik niet dat je tweeters het 1 track zullen volhouden.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 09 aug 2016, 21:56

En ik heb een vermoeden dat de rode draad die je doorgeknipt hebt,
van een parallel weerstand is. Dan zal de tweeter nu 3 db zachter spelen.
Als je geen hoog mist, is dat voor de belastbaarheid en levensduur alleen maar gunstiger.

Terug naar “Car Audio Specifiek”