Wedstrijden in de vroege jaren

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

hoekhoorn

Wedstrijden in de vroege jaren

Berichtdoor hoekhoorn » wo 25 jan 2017, 20:15

Heeft iemand hier vroeger wedstrijden of demo-dagen gedaan in de late 80-er / vroege 90-er jaren ? [ de begindagen van car audio in Nederland].
Zou zo maar kunnen dat de naam "boomcar club bollenstreek" dan bekend klinkt.
Lijkt me leuk om eens wat herinneringen op te halen.

Voor mij begon het met twee 6x9 hoedeplank speakers en eindigde met een groene Opel Kadett volgebouwd met 8 15 inch Cerwin Vega woofers, 4 Phoenix Gold MS2125's, 3 vrachtwagen accu's, apart laadsysteem etc. We bedachten en bouwden alles zelf; complete auto leeg, platen 22mm hout bestellen en bouwen maar.
Later nog de wand aangepast en met 4 stuks 18 inch JL audio gedraaid... ik houd van laag. =P~
Met zijn allen een hele hoop lol gehad in die jaren!
Nico

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Wedstrijden in de vroege jaren

Berichtdoor Henkjan » wo 25 jan 2017, 21:50

heb je nog foto's?

verlagen hoefde je die Kadett zeker niet meer :mrgreen:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 25 jan 2017, 21:55

Ik ben wel eens in Zwolle geweest met die wedstrijd en showdagen.

Een vriend van mij was destijds verkoop directeur van ASN, Nakamichi en nog veel meer van dat glimmende spul.

Met 4 man de deuren van een Trabant dicht drukken met dB metingen. :think: :think:
Niet echt mijn ding.

hoekhoorn

Berichtdoor hoekhoorn » wo 25 jan 2017, 23:13

Zal eens wat foto's opzoeken, heb er veel gemaakt in die tijd. Niemand had nog een 15 inch woofer in de auto toen. De 6x9 hoedeplankspeakers waren erg in trek, dat vond men al hard gaan met een Osio versterker in die tijd.
Later liep het meer en meer uit de hand bij ondergetekende :lol: Op wedstrijden was het terecht niet toegestaan in de auto te blijven. Score's tussen de 140 en 150Db werden al gehaald.
De SQ wedstrijden was ik snel zat; de juryleden vielen al over een missend tie-rapje.
De DB-drag was veel leuker, dat vonden ze bij de Mac Drive in Alkmaar ook, totdat ze om een demo vroegen en het gebouwtje zó schudde dat alles uitviel... de bedrijfsleider kon er gelukkig ook om lachen.

Van behuizing en bekabeling berekenen en plaatsing van de componenten bepalen, meten en afregelen; alles deden we zoals gezegd zelf, dat zie ik niet meer veel gebeuren tegenwoordig.

MS875 READY 010.JPG

Dit is een "one of a kind" die ik bouwde voor een lid van het PG forum; de MS875. Een 8-kanaals versterker met 4 stuks MS275 in één behuizing.
Het blijft ook de enige, was een erg lange klus.
Nico

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » do 26 jan 2017, 0:56

hoekhoorn schreef:
MS875 READY 010.JPG

Schitterend gebouwd.

Ik had 2x ms275 en 2x 15inch Cerwin Vega.

En van alle luide installaties die ik hoorde ingebouwd in de ''normale'' dagelijks gebruikte auto's was er een heel groot probleem, en echt allemaal die ik heb gehoord hadden dat probleem, mid hoog kon het niet bijhouden.

Het front en rear systeem was 16cm en 8x10 inch achterin (met te weinig x-max).
Focal had toentertijd een setje wat 96db deed, die hield je subwoofer wel redelijk goed bij de rest wat ik heb gehoord echt kansloos.
Of de deuren moesten voorzien zijn van 2 of zelfs 3 16cm units.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 26 jan 2017, 11:41

Ik ben ooit samen met m'n vrouw gaan kijken , het was prachtig al die gepimpte kofferbakken vol met futuristische versterkers Soort tosti-ijzer :lol: elco,s van meerdere farad luidspreker en 12 volt kabel met 50mm kwadraat koper vergulde accu klemmen en zekeringenhouders en speakers van 50cm diameter De rest van de kofferbak prachtig gestoffeerd en de auto voorzien van alle optie,s en meer Angle eys in de koplampen Van kleurveranderende verlichting onder de stoelen en onder de auto Hele relaxte sfeer met mooie bijrijdsters :wink:
Een partytent met audio test plaatse
Het signaal werd op afstand buiten de auto in de versterkers gestopt
opeens een hoop gedreun uit een busje op de test stand .
De vooruit scheurde door het geweld uit de speakers .
Of dat moest weet ik niet , Maar zo hard ging het. :shock:
En niemand verschrok ervan
maar het was een leuke dag voor en door Opel fans

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 26 jan 2017, 11:54

Hahaha, die wedstrijden kan ik me nog wel herinneren.

Lang geleden was ik bij een autoshow in de RAI.
Met de standhouders was afgesproken dat er alleen tussen bepaalde tijden een demo met een dB-drag gegeven mocht worden, zodat de standhouders alles wat los stond konden zekeren.

Demo begint en nog geen 30 seconden later stond er een WOESTE standhouder van 10-tallen meters verderop dat zijn spullen van de schappen lazerden :lol: Hij was de tijd vergeten... :mrgreen:

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » do 26 jan 2017, 19:19

Ging in die tijd (eind '80 begin '90) wel 's kijken bij de evenementen (Niasca, SCAN etc.) en bouwde alleen voor mezelf wel budget installaties, PG kon ik echt niet betalen als studentje zijnde. SQ was en is altijd mijn ding geweest, al zijn de dB drag auto's wel imposant en blijft het ook hele klus om dat goed te krijgen.
En nog steeds actief in de car audio reparatie/modificatie/revisie :-) en zal nog wel 's bij de EMMA car audio wedstrijden gaan kijken en luisteren, want die zijn er ook nog steeds. En worden weer wat beter bezocht...

hoekhoorn

Berichtdoor hoekhoorn » do 26 jan 2017, 19:45

Volgens mij heb je een tijd geleden nog een Hifonics Colossus geprobeerd te repareren. Zo'n witte van bijna een meter; daar was geen schema meer voor . Dat was wat..... [Watt ]. Jammer; allemaal vergane glorie.
Hier liggen nog drie grijze [vroege] MS 275's, [stroom] krachtpatsers zoals er nu niet meer zijn met opgegeven vermogen van 2x 75 Watt. Heb er een van nieuwe elco's voorzien en verkocht aan een kennis die een "2x 750Watt" amp van onbekend merk gebrugd op de 12 inch sub had staan.

Zo'n sub met ophanging fiets binnenband [ rendement belabberd]... dat ding deed weinig met die grote versterker erop. Kist met sub hupte bijna de kofferbak rond met het kleine MS275 versterkertje erop; zeldzaam hard gelachen om het gezicht van de jongen!

hoekhoorn

Berichtdoor hoekhoorn » do 26 jan 2017, 19:49

Ik had 2x ms275 en 2x 15inch Cerwin Vega.

Dat was de top toendertijd, heb je vast ook veel plezier mee gehad.

En van alle luide installaties die ik hoorde ingebouwd in de ''normale'' dagelijks gebruikte auto's was er een heel groot probleem, en echt allemaal die ik heb gehoord hadden dat probleem, mid hoog kon het niet bijhouden.

Klopt; deuren te klein!

Het front en rear systeem was 16cm en 8x10 inch achterin (met te weinig x-max).
Focal had toentertijd een setje wat 96db deed, die hield je subwoofer wel redelijk goed bij de rest wat ik heb gehoord echt kansloos.
Of de deuren moesten voorzien zijn van 2 of zelfs 3 16cm units.[/quote]

Of in elke deur 8 stuks 6x9 speakers... dat klonk belabberd maar ging wél hard [en daar ging het toen om :lol: ]

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » do 26 jan 2017, 21:46

hoekhoorn schreef:Volgens mij heb je een tijd geleden nog een Hifonics Colossus geprobeerd te repareren. Zo'n witte van bijna een meter; daar was geen schema meer voor . Dat was wat..... [Watt ]. Jammer; allemaal vergane glorie.

Klopt helemaal, wat een naar ding was dat :lol: ik heb me er 3 slagen in de rondte aan gemeten. Varipower oftewel klasse H versterker. Op diyaudio zit de ontwerper (Steven Mantz) nog wel 's, maar die kon me er ook niet verder mee helpen helaas.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » do 18 mei 2017, 1:35

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » za 20 mei 2017, 1:24

Leuk een overzichtje van pioneer.

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ ... s.Archived

Als iemand nog een vintage car audio receivers site weet graag.

http://antique-autoradio-madness.org/Pi ... es.htm#80s

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » za 20 mei 2017, 23:32

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » zo 21 mei 2017, 0:53

Bertje schreef:Beetje offtopic denk ik maar ok... :roll:
http://elektron.pol.lublin.pl/users/djl ... o/katalog/

Serie nummers, kom ik iets tegen kan ik kijken uit welk jaar.

DEH-P9100R had ik in 2000 nieuw gekocht, eerste model met een leuk display.

[ Bekijk op youtube ]

michelp

Berichtdoor michelp » do 20 jul 2017, 19:39

En nu even niet meer over de wedstrijden van vroeger, maar over de wedstrijden van nu!
Komende zondag is er een wedstrijd in Nieuwegein. Hier komen vooral SPL auto's op af (die dus alleen maar herrie maken), maar ook de SQ (sound quality) zal aanwezig zijn.
Ik doe zelf waarschijnlijk ook mee. Een 5-kanaals versterker van Genesis uit 1997. Voorin een wat oudere set van Morel. Hybrid Ovation woofertjes met MT23 tweeters. Dit wel aktief aangestuurd, zodat ik voor alle 4 de driver apart de tijdcorrectie kan regelen. Filtering gebeurt verder wel passief.
Verder zitten er nog 4 stuks DLS RW6 als subwoofer achterin de auto, maar die hoeven niet erg hard te werken.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 20 jul 2017, 19:58

Is dat bij de Blokhoeve?

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » vr 21 jul 2017, 23:52

Ja klopt, adres is Blokhoeve 1 Nieuwegein NBC terrein en wedstrijd / evenement door Cars4Charity georganiseerd tbv de voedselbank.
Zal ook wel even gaan kijken en luisteren :wink:

Terug naar “Car Audio Specifiek”