berekening gemaakt met winisd voor een subwoofer, klopt dit zo?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Bjornn81

berekening gemaakt met winisd voor een subwoofer, klopt dit zo?

Berichtdoor Bjornn81 » do 27 apr 2017, 20:18

goedenavond mensen,

Ik heb met behulp van winisd geprobeerd om een berekening te maken voor een subwoofer welke in een Transporter t5 enkelcabine moet komen, het hoeft niet superhard te gaan de klank vind ik belangrijker! De versterker die ervoor gebruikt gaat worden is een Focal Solid1 en de woofer is een Rainbow Hammer 12. Omdat de woofer 2x2 ohm is heb ik de mogelijkheid om op 4 ohm en 1 ohm te spelen de versterker levert bij 4 ohm 300 watt rms en op 1 ohm 600 watt rms , echter als de versterker op 1 ohm gaat spelen dan kan hij dit volgens Focal 5 minuten volgas aan maar ik weet niet of je daar wel op zit te wachten en met 300 watt geeft de woofer volgens winisd nog een gezonde 114db. De basis snap ik opzich wel maar winisd is echt vrij nieuw voor mij en ik wil het graag goed doen dus vandaar dat ik een paar vragen heb.
Hier zijn de vragen: de berekening van winisd geeft een volume van 27,9 liter aan met een poort van 10 cm rond x 61 lang, maar is deze berekening inclusief of exclusief woofer en poort? De tuningsfrequentie is 35.49 hz
Omdat de kist vrij klein is is het dan niet makkelijker om een slotpoort te maken?
En als laatste heb ik ook de screens van winisd met de waarden, kan iemand met verstand mij vertellen of dit zo goed is? ik zet ook de t&s van de woofer erbij mocht iemand toch een ander idee erover hebben :D

T&S Rainbow Hammer 12
qts: 0,32
qms:4,80
qes:0,34
vas: 60 liter
re: 4,20 ohm
x-max:23 mm
z: 5,70 ohm
spl: 90 db
sd: 510 cm2

gain 1.bmp
gain 1.bmp (1.72 MiB) 210 keer bekeken
group delay 1.bmp
group delay 1.bmp (1.72 MiB) 210 keer bekeken
phase plot 1.bmp
phase plot 1.bmp (1.72 MiB) 210 keer bekeken

spl 1.bmp
spl 1.bmp (1.72 MiB) 210 keer bekeken

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten Bjornn

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: berekening gemaakt met winisd voor een subwoofer, klopt dit zo?

Berichtdoor Bertje » za 29 apr 2017, 10:12

Ziet er niet onaardig uit, en zijn ook goede subs. Kan je er nog wat meer T&S parameters er bijzetten (Fs..)? Poortlengte van 61cm is wel erg lang, je kan iets hoger afstemmen bij een grotere inhoud om wat korter uit te komen. Of inderdaad een gevouwen slotpoort voor een diepe afsteming.
De inhoud welke winISD geeft is altijd netto, d.w.z. zonder woofer (displacement), poort en ander materiaal voor versteviging of demping etc. Verder raad ik je aan de winISD pro versie te gebruiken en niet de 0.44.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » za 29 apr 2017, 13:51

Ik ga mee met Bert, vergroot je kist en kijk eens wat de poortlengte dan word.

Bjornn81

Berichtdoor Bjornn81 » zo 30 apr 2017, 16:01

Heren bedankt voor het meedenken maar ik heb de kist gistermorgen gemaakt voor jullie reactie Maar ik ben tot nu toe zeer tevreden! Strakke bas met genoeg diepgang, ik laat hem zo.
Bedankt! Groeten Bjornn

Terug naar “Car Audio Specifiek”