Audioset op een boot

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube

Audioset op een boot

Berichtdoor Mr Tube » ma 04 sep 2017, 14:03

Aangezien er een aantal overeenkomsten zijn met de situatie in de auto zoals een 12V voeding plaats ik deze draad maar hier, vele plannen hebben de revue gepasseerd zoals een aktief meerweg systeem en flinke DCDC converters maar uiteindelijk toch maar weer back toe basic.
Nu beginnen met de speakers, een heel leuk tweeweg systeem met een SEAS 18cm woofer uit de prestige serie.
speakers boot.jpg

De filters zitten aan de buitenkant om er iets makkelijker bij te kunnen, later na afwerking zie je er niets meer van omdat er een paneel tussen de speakers komt waarop ook de TV komt. het worden dus inbouw speakers in een gesloten behuizing.

De 32 inch TV die ik op het oog heb is geschikt voor 12V en de media player ook, daar hoef ik niets aan te doen behalve speciale kabels maken.
De versterker wordt een losse voor en eind combinatie waarbij ik ga voor een gemodificeerde eindtrap uit de auto wereld met interne DCDC converter van pakweg +en- 30V welke ook de frontend gaat voeden.

De frontend zal bestaan uit een AF DAC en een voorversterker deel, wellicht alleen de DAC omdat daar al een volumeregeling op zit.
Ik twijfel nog aan analoge bronnen.....

Mr Tube

Re: Audioset op een boot

Berichtdoor Mr Tube » ma 04 sep 2017, 14:45

Even aanvullend over de keuzes:

Omdat de relatieve vochtigheid wel eens een rol kan spelen heb ik gekozen voor alu woofers en niet voor papieren conussen, de SEAS leek me de meest geschikte en die had ik nog liggen. De ringradiators van Peerless had ik ook nog liggen maar die ga ik wellicht nog eens vervangen door de scanspeaks, feitelijk is het een recycle project.
Als alle betimmering klaar is dan ga ik beslissen of er nog een reflexpoort in komt, tot nu toe heb ik wel goed laag in de kajuit.
Een gesloten behuizing heeft bij mij ook de voorkeur.

De tijdelijke Denon set levert met ca 2x 40W genoeg vermogen om op oorlogs sterkte te kunnen spelen, de 12V versterker hoeft daarom niet veel meer te leveren dan dat. Vaak zie je heel groot 500W staan en dan blijkt het uiteindelijk maar 4x 50Wrms te zijn.

Als bron gebruik ik de mediaspeler van Mede8er en die doet het best wel goed, jammer alleen dat er tussen de nummers een korte pauze zit wat vervelend is bij doorlopende muziek zoals bij Pink Floyd TDSOTM. Ik kan wel weer naar Foobar of zo overstappen maar vind juist de eenvoud in bediening met AB wel prettig.

Het accusysteem bestaat uit 4 afzonderlijk accu(banken) waarvan een de start accu is van de dieselmotor en generator.
De tweede is bedoeld voor het huishoudelijke deel en is 24V 300Ah, hierop staat ook de Victron omvormer welke alleen de keuken voedt.
1x 12V/200Ah is geheel voor de navigatie en stuurautomaat
1x 12V/300Ah voor de audioset maar ook voor de ankerlier en andere elektrische lieren

Een lader voedt de 24V accu waaruit weer de 12V accus worden gevoed.
Laatst gewijzigd door Mr Tube op ma 04 sep 2017, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 04 sep 2017, 14:53

Je hebt het over een gemodificeerde eindtrap.
Maar op de tweedehands markt zijn toch genoeg versterkers
te vinden, die menig hifi versterker doen verbleken.
Denk daarbij aan Brax, thru, sinfoni , zapco enz...

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 04 sep 2017, 15:21

De modificaties houdt het volgende in:
De voedingspanning naar buiten brengen tbv van de front end
Ook de 12V en remote draad daar aan toevoegen
gebalanceerde input met trafo
eventuele filter schakelingen verwijderen

Er zijn inderdaad hele goede versterkers te koop met discreet opgebouwde eindtrappen, modificeerbaarheid is wel een punt.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 04 sep 2017, 18:56

Of toch zelfbouw van de eindversterker, heb je alles onder controle.

Om te beginnen de voeding die ik in een rommeldoos vond.

DCDC converter.jpg

Deze voedde ooit een 4x 50W rms versterker, net getest en hij werkt!
De voeding schakeling is ontdaan van diverse beveiliging schakelingen en een stabilisatie IC welke defect was en ook obsolete, deze is teruggebracht tot de meest simpele SG3525 schakeling.
Via de optocoupler is er nog een mute faciliteit welke op de softstart werkt.

De voedingspanning is 2x 30V en dat is mooi voor het gevraagde vermogen van 2x 35W, met alleen stereo mag hij het ook wat rustiger aan doen.
ik denk dat ik later nog eens een knappe print ervoor ga maken maar voorlopig doe ik het hiermee.

voor de versterker zelf heb ik de volgende opties:
chip amp met LM3886
Een print met een STK blok

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » wo 06 sep 2017, 18:49

Vandaag weer wat geknutseld, vond nog een waterdichte aluminium behuizing waar ik de voeding heb ingebouwd. Die behuizingen vond ik een keer bij de BACO waarvan ik toendertijd twee van heb gekocht, er zaten hele mooie koelplaten op welke voor een klasse A versterker bestemd waren.
Nu heb ik de voeding ingebouwd welke op een stuk alu L profiel gemonteerd zit die ook de Mosfets koelt, ik hoop dat het genoeg koelt voor de schakelende fets maar verwacht van wel. Dat geldt ook voor de eindtrappen welke ik ook op de bodem plaat van die bak wil koelen, de hele behuizing is behoorlijk dikwandig zodat een 2x 40W versterker daar wel zijn warmte op kwijt zou moeten.

behuizing.jpg

Weer even gemeten, de voeding geeft bij 13V 2x 27V af, 54V in totaal.
volgende stap is twee Chipamp printen met LM3886, ik heb de specs vergeleken met de STK401-140 die ik ook nog heb liggen als module en die vallen ten gunste van de LM3886

De luidspreker uitgangen wil ik met XLR connectors maken die in die twee gaten komen die al voorgeboord zijn, verder een dikke kabel naar de frontend.

De deksel wordt voorzien van een plaat om de zaak af te dichten.

dit wordt is weer een project dat uit gerecycled materiaal bestaat.

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 06 sep 2017, 19:28

Ik heb ook nog een oude 12V versterker liggen, waar de ik voeding uit wil slopen.
Lijkt mij best nog lastig, om uit te zoeken wat nu moet blijven zitten.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » wo 06 sep 2017, 19:51

toetertje schreef:Ik heb ook nog een oude 12V versterker liggen, waar de ik voeding uit wil slopen.
Lijkt mij best nog lastig, om uit te zoeken wat nu moet blijven zitten.

Een beetje reverse engineering kan geen kwaad, daar begint zo'n klus vaak mee. Vaak zijn die voedingen opgebouwd rond een SG3525 of zoiets en daar moet je de datasheet van opzoeken. Het voedings gedeelte zit over het algemeen aan een kant van de print dus eenvoudig de zaag erin zetten, het audio deel is vaak ook goed herkenbaar.
Er kunnen een paar extras opzitten waar je wellicht ruzie mee kan krijgen zoals.
Low battery detectie
temperatuur beveiliging
mute uitgang naar de versterkers (vertraagd inschakelen)
als die dingen een probleem zijn kun je ze eruit slopen en de SG3525 volgens application notes van de datasheet aansluiten.
terugkoppeling van de uitgangspanning ben ik nog zelden tegen gekomen

Er kunnen schakelbare stabilisator IC's aanwezig zijn die via de remote draad aan en uit gezet worden, ook die kun je missen als je de voeding van de SG3525 direct bedient via de remoteaansluiting werkt dat ook. Bij mij was dit IC defect en bleek ook niet meer leverbaar te zijn dus heb ik hem maar weggelaten.

Terug naar “Car Audio Specifiek”