Ruis car audio

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

rhandy379

Ruis car audio

Berichtdoor rhandy379 » do 14 jun 2018, 15:28

Beste mensen,

Ik heb zo een 3 maanden geleden mijn HU, speakers en versterker vervangen. Nu is het zo dat ik een ruis hoor wanneer het geluid uit staat. Deze wordt niet erger als ik gas geef en zonder motor aan is ook geen ruis te horen. Dynamoruis heb ik uitgesloten.

Ook klinken de hoge tonen super schel, vooral de klanken met een "T" en "S".
Als ik mijn gain meer opendraai wordt deze ruis harder. De gain staat ongeveer kwart vol.

Via de versterker heb ik high-pass aan staan. De versterker heb ik laten afstellen maar ik vind het eigenlijk al apart dat de gain maar op een kwart staat, terwijl er bij de beschrijving van de speakers bij verkooppunten staat dat de speaker optimaal werkt bij een versterker tussen de 100 en 150 wrms per kanaal..

Verder, de voedingskabels liggen rechts en de signaalkabel gaan via links. De massakabel is kort, zo een 70 cm. en is verbonden zit aangesloten aan de rechter bankschroef. Ik weet niet of dit belangrijk is om te vermelden maar ik heb een subwoofer met een aparte versterker. De massakabel van deze versterker zit aan de linker bankschroef aangesloten. Ik heb het lak niet opgeschuurd (ga ik wel doen) maar ik ga er niet van uit dat dit de hoofdzaak is, aangezien het geruis wel erg hard is als ik de gain meer opendraai. De voedingskabels zijn niet verbonden met elkaar, elk voedingskabel gaat apart naar de accu toe. Alleen de remotekabel heb ik gesplit dmv een kroonsteentje.

Het volgende heb ik getest /veranderd wat tot nu toe niet helpt:
Subwoofer uitgeschakeld, geen vermindering ruis. Test, subwoofer staat weer lekker aan
Highpass filter uitgeschakeld via HU, geen vermindering ruis. Eerst stond de high pass zowel via HU als AMP aan. Nu alleen via AMP.
Speakers ongebrugd aangesloten, geen vermindering ruis (en gain meer open = meer ruis). Voorheen had ik de speakers gebrugd met kwart gain.

Wat me opviel vandaag is dat als de HU aan staat en in het hoofdmenu zit, dan is er geen ruis. Pas als ik overschakel naar radio of bluetooth (volume op 0 en bij bluetooth geen muziek aan via telefoon) ruizen de speakers en meer zodra ik de gain meer open, zowel op accu als met motor aan.

Specificaties apparatuur:
HU = Pioneer AVH-X390BT dubbel din
Speakers = Hertz HCX 690 (130w RMS, 260W max)
Versterker = Hertz HCP 4 (4 x 50WRMS ofwel 2 x 190W RMS gebrugd)

Hoop dat iemand me kan helpen

Bertje
Ook commercieel actief

Re: Ruis car audio

Berichtdoor Bertje » do 14 jun 2018, 17:29

Lijkt me basisruis van de versterker, zonder rca kabels aangesloten heb je ook dezelfde ruis neem ik aan. En in combinatie met schel geluid zullen de tweeters redelijk hard staan en dus de ruis ook harder weergeven. Je zou de tweeters meer kunnen verzwakken als dat man op het filter. De gain is geen vermogensregeling, dus lager zetten en radio harder zetten. Dan gaat het ook hard...
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 14 jun 2018, 20:38

Hallo rhandy379, welkom hier
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

rhandy379

Berichtdoor rhandy379 » do 14 jun 2018, 21:27

Bertje schreef:Lijkt me basisruis van de versterker, zonder rca kabels aangesloten heb je ook dezelfde ruis neem ik aan. En in combinatie met schel geluid zullen de tweeters redelijk hard staan en dus de ruis ook harder weergeven. Je zou de tweeters meer kunnen verzwakken als dat man op het filter. De gain is geen vermogensregeling, dus lager zetten en radio harder zetten. Dan gaat het ook hard...

Dankje voor je reactie.
Ah oke. Een meer kwalitatief versterker zou dit kunnen oplossen? Ik vind het geluid namelijk niet hard genoeg gaan, omdat ik met een lage gain bij volume 25 van de 40 vervorming creëer. Het schelle geluid is trouwens niet alleen bij hoog volume. Bij volume 10 is het ook al goed hoorbaar.

Henkjan schreef:Hallo rhandy379, welkom hier

Dank u wel.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 14 jun 2018, 22:11

zoals Bertje al aangaf: dat schelle is zeer waarschijnlijk dat de tweeter te hard staat. op veel filters kan je de tweeter verzwakken, probeer dat eens.

over die ruis: kan je nog je oude HU aansluiten? dit om te testen of de ruis uit je nw HU komt.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

toetertje

Berichtdoor toetertje » do 14 jun 2018, 22:18

als stand 25 van de 40 op je radio het geluid al vervormd, staat je gain
waarschijnlijk toch nog te hoog, wat mede resulteert in ruis.

rhandy379

Berichtdoor rhandy379 » wo 20 jun 2018, 1:01

Henkjan schreef:zoals Bertje al aangaf: dat schelle is zeer waarschijnlijk dat de tweeter te hard staat. op veel filters kan je de tweeter verzwakken, probeer dat eens.

over die ruis: kan je nog je oude HU aansluiten? dit om te testen of de ruis uit je nw HU komt.

Inderdaad, daar dacht ik ook aan. Ik ga dat vandaag (woensdag) uittesten.
Hoe kan ik een tweeter verzwakken op de filter? Bedoel je dan via de HU, crossover?
toetertje schreef:als stand 25 van de 40 op je radio het geluid al vervormd, staat je gain
waarschijnlijk toch nog te hoog, wat mede resulteert in ruis.

Ik vind het vreemd, want ook al staat mijn volume uit en de gain staat maar op 1/5 gain is de ruis goed merkbaar. En staat de gain volledig uitgedraaid hoor ik alsnog heel lichtelijk een ruis. Ik ga vandaag ook maar eens het lak eraf schuren, zodat de massa op kaal staal zit, dan is dat ook eens uitgesloten. Of hopelijk verholpen haha.

Wat anders: Ik ben erachter gekomen dat de LPF van de HU niets doet veranderen bij mijn subwoofer (als de versterker op FULL staat). Als ik de LPF op de versterker aan doe, wordt er wel veel gefilterd. Kan ik er vanuit gaan dat de LPF van de HU het niet doet, of kan dat ook eraan liggen dat de versterker LPF gewoonweg veel beter is?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 20 jun 2018, 16:17

rhandy379 schreef:Wat anders: Ik ben erachter gekomen dat de LPF van de HU niets doet veranderen bij mijn subwoofer (als de versterker op FULL staat). Als ik de LPF op de versterker aan doe, wordt er wel veel gefilterd. Kan ik er vanuit gaan dat de LPF van de HU het niet doet, of kan dat ook eraan liggen dat de versterker LPF gewoonweg veel beter is?

Ik lees in de manual van je HU dat deze tot 24dB/oct kan filteren. Daar kan het dus niet aan liggen.
Er zal wel e.o.a. setting niet juist staan. Pagina 35 van je manual :wink:

Je versterker filtert op maximaal 12dB/oct.
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » wo 20 jun 2018, 22:52

rhandy379 schreef:Hoe kan ik een tweeter verzwakken op de filter? Bedoel je dan via de HU, crossover?

Soms kan je op het filterkastje van je speakers de tweeterverzwakking instellen met een switch of jumper. Wellicht kan dat bij jou filter niet. Ik pastte dat zelf meestal aan door de weerstandswaardes in het filter zelf te wijzigen (zelfbouw audio forum...toch? :lol: ). Op je radio kan je dat doen door met de equalizer het hoog wat te dempen bijvoorbeeld.

rhandy379

Berichtdoor rhandy379 » do 21 jun 2018, 1:24

Henkjan schreef:over die ruis: kan je nog je oude HU aansluiten? dit om te testen of de ruis uit je nw HU komt.

Gedaan, ruis is er nog steeds. Radio is het dus niet.
rhandy379 schreef:Ik ga vandaag ook maar eens het lak eraf schuren, zodat de massa op kaal staal zit, dan is dat ook eens uitgesloten. Of hopelijk verholpen haha.

Helaas heeft dit niet geholpen 8-[ .

MichaelB schreef:
rhandy379 schreef:Wat anders: Ik ben erachter gekomen dat de LPF van de HU niets doet veranderen bij mijn subwoofer (als de versterker op FULL staat). Als ik de LPF op de versterker aan doe, wordt er wel veel gefilterd. Kan ik er vanuit gaan dat de LPF van de HU het niet doet, of kan dat ook eraan liggen dat de versterker LPF gewoonweg veel beter is?

Ik lees in de manual van je HU dat deze tot 24dB/oct kan filteren. Daar kan het dus niet aan liggen.
Er zal wel e.o.a. setting niet juist staan. Pagina 35 van je manual :wink:

Je versterker filtert op maximaal 12dB/oct.

Mijn versterker is een Kicker EX 450.2 voor de subwoofer, volgens de manuel is deze ook 24db/oct. Via de HU stond ie ook op -24db.
Bertje schreef:
rhandy379 schreef:Hoe kan ik een tweeter verzwakken op de filter? Bedoel je dan via de HU, crossover?

Soms kan je op het filterkastje van je speakers de tweeterverzwakking instellen met een switch of jumper. Wellicht kan dat bij jou filter niet. Ik pastte dat zelf meestal aan door de weerstandswaardes in het filter zelf te wijzigen (zelfbouw audio forum...toch? :lol: ). Op je radio kan je dat doen door met de equalizer het hoog wat te dempen bijvoorbeeld.

Oke, dat ga ik even bekijken en anders wordt het misschien nog eens een leuk opdrachtje voor me (over de weerstanden waar je het over hebt).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 21 jun 2018, 9:13

wat leesvoer over ruis en versterking:
https://www.minidsp.com/applications/ds ... ucture-101

rhandy379

Berichtdoor rhandy379 » za 23 jun 2018, 3:30

Henkjan schreef:wat leesvoer over ruis en versterking:
https://www.minidsp.com/applications/ds ... ucture-101

Dankjewel, oke het is dus gewoon normaal zo een ruis. Dan maar eens de hoge tonen zien weg te krijgen.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 23 jun 2018, 10:48

Zet anders eens een foto hier neer van alleen de filter onderdelen, dan is er meestal wel wat van te zeggen...

Terug naar “Car Audio Specifiek”