Goede kwaliteit muziek voor onderweg.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

hanselchen

Goede kwaliteit muziek voor onderweg.

Berichtdoor hanselchen » za 08 jan 2011, 22:08

Beste mede muziekliefhebbers,
Ik ben op zoek naar een goede kwaliteit draagbare muziek speler voor onderweg.
Als je de diverse webwinkels rondsurft kom je tot de conclusie dat het aanbod overweldigend is.

Mijn criteria:
*Goede geluidskwaliteit is prio1,
*de speler moet enigszins degelijk zijn,
*hij moet zeer simpel in gebruik zijn, (ik ben behoorlijk digibeet)
*een capaciteit van 8GB, (is dit een beetje gangbaar?)
*de gebruikelijke afspeelformaten MP3,WMA,APE,FLAC,
*als je er foto's en filmpjes op kunt zetten en er zit ook een radio op is dit leuk, niet noodzakelijk,
*richtprijs prijs ca. 100 Euro,

Modellen van Sony, Philips, Archos en Creativ Zen zagen er van de buitenkant wel geschikt uit, maarja dit zegt niks over de kwaliteit en het gebruiksgemak.
Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt!!
Hans.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Goede kwaliteit muziek voor onderweg.

Berichtdoor Barry2001 » za 08 jan 2011, 22:22

Hans,

Hier http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... mp3+speler is het een en ander voorbijgekomen. Het ding dat ik daarin promoot heb ik nog steeds (fiets/luister 80 min p/dag woon-werk) en ben er nog helemaal gek mee, Cowon Iaudio D2, 16GB geheugen met nog een microSD van 16GB. Dan heb je je hele muziekverzamelig wel zo'n beetje bij je. Met EUR 100,- red je het niet denk ik, maar mischien heb je er wat aan. Het is een erg goed klinkende speler die erg lang op een volle accu speelt, zelfs na een paar jaar intensief luisteren nu.

Er zal inmiddels wel een opvolger zijn, de D2 is al weer wat gedateerd. Ik gebruik 'm samen met Sennheiser MX400 dopjes, die ongelofelijk maar waar iets van EUR 10,- kosten en gewoon goed klinken.

Ik heb er 1 nadeel aan kunnen vinden, de radio, die is nogal ongevoelig. Viel me een keer op bij iets live waar ik naar wilde luisteren, verder gebruik ik de radio nooit.

Casper

Berichtdoor Casper » zo 09 jan 2011, 10:56

Een Cowon D2/D2+ schoot mij ook meteen te binnen, maar die is niet zo makkelijk te bedienen (als iemand hem leent moet ik steeds uitleggen hoe hij werkt). Maar hij is inderdaad wel erg goed.

Hoe groot de opslagcapaciteit moet zijn hangt ook sterk af van of je mp3 wilt luisteren of flac.
Laatst gewijzigd door Casper op zo 09 jan 2011, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

hanselchen

Berichtdoor hanselchen » zo 09 jan 2011, 11:02

Goeie tip, bedankt!
Ik had sinds nu nog nooit van dit merk gehoord, als je er op googled kom je van alles tegen;
aanbieders én goede recenties.
Ik heb mijn pijl nu op dit merk gericht, een van de andere/nieuwere modellen is oa. de S9, die me net zoals de D2 ook aanspreekt.
Deze is verkrijbaar als 8Gb/16Gb/32Gb.
Als ik alles in betere kwaliteit (FLAC/WMA) op de speler zet, aan hoeveel muzieknummers moet je dan denken, ter indicatie?
300-400 nummers WMA met de 8 Gb? (ik ben een echte digibeet :? )
Ach, de prijs is zowat het dubbele dan wat ik voor ogen had, maar kwaliteit moet tegenwoordig nu eenmaal betaald worden..., als je er zuinig op bent, dan heb je er ook jáááren lang lol van.
En als dit apparaatje een mooi stukje muziek levert, dan kan ik hem ook thuis gebruiken op mijn (stand alone) buizen head amp!!

Casper

Berichtdoor Casper » zo 09 jan 2011, 11:10

Uitgaande van 8GB en flac met een gemiddelde bitrate van 900kb/s kom ik uit op 20 uur dus inderdaad 300-400 nummers.
Er zit trouwens wel een verschil tussen b = bit en B = byte = 8 bits :wink:
hanselchen schreef:Ach, de prijs is zowat het dubbele dan wat ik voor ogen had, maar kwaliteit moet tegenwoordig nu eenmaal betaald worden..., als je er zuinig op bent, dan heb je er ook jáááren lang lol van.
De kosten voor de oordopjes komen er ook nog bij. En de accu van een mp3-speler gaat maar 3-5 jaar mee dacht ik. 8-[ :P

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 jan 2011, 11:46

Hans,

Wat ik zelf ook een punt vind, is of íe de mogelijkheid heeft om de inhoud in folders weer te geven. Veel spelers hebben dit niet, je kunt dan alleen selecteren op artiest, album, id3tag, of zoiets. Folders werkt gewoon het prettigst..maar goed, dat kan voor een ander weer anders zijn. Je kunt in een folder structuur in elk geval altijd makkelijk je muziek weer vinden. En je pc ziet de speler gewoon als externe harde schijf, je bent dus niet afhankelijk van aparte software om muziek te uploaden. Komt wel eens voor dat op het werk een colega met muziek komt aanzetten, kun je zo even met een usb kabeltje op je speler zetten.

Op zich gaat het opstarten ook vrij snel, alleen als je een upload met nieuwe muziek naar het apparaat hebt gedaan duurt het wat langer.

Dan, nog een punt(je): als je 'm uitzet, en later weer aanzet begint íe altijd met het nummer waar je naar luisterde weer vooraan. Op zich niet zo'n ding, maar als je bv een live concert aan hebt staan dat 1 lange file is is dat wel eens wat minder prettig.

En de oordopjes, MX400 Sennheiser zou ik je nogmaals willen aanraden. Trouwens, nog een pluspunt van de speler is het hoge uitgangsvermogen. Ik heb een tijdje Shure E2's http://www.zzounds.com/item--SHUE2 gebruikt, die een laag rendement hebben en wat meer uitgangsvermogen van de speler vragen. Toch ben ik weer terug gegaan naar de good old MX400's, kosten geen drol en zijn gewoon erg goed.

Casper

Berichtdoor Casper » zo 09 jan 2011, 12:38

Barry2001 schreef:Dan, nog een punt(je): als je 'm uitzet, en later weer aanzet begint íe altijd met het nummer waar je naar luisterde weer vooraan. Op zich niet zo'n ding, maar als je bv een live concert aan hebt staan dat 1 lange file is is dat wel eens wat minder prettig.
Dat kan je instellen, in ieder geval bij de D2+ (settings - general - resume).

hanselchen

Berichtdoor hanselchen » zo 09 jan 2011, 13:39

@ Barry & Casper, THNX!!

Ik ga definitief voor een Cowon,
Als ik de S9 en de D2(+) vergelijk, dan "lijkt" de S9 een stukje groter te zijn qua display.
Dit kan betekenen dat de S9 een wat grotere weergave heeft, dus mischien wat makkelijker in de "omgang".
De S9 is nieuwer dan de D2, ik mag aannemen dat hij (minstens) dezelfde kwaliteit aan boord heeft dan zijn broertje D2.
Twijfel, twijfel, wat een luxeprobleem, welke zal ik kiezen?
Vwb. de bedieningseenvoud van de D2, dit zit volgens jullie ervaringen wel goed heb ik begrepen?
Ook het overzetten van mijn CD's to PC to Cowon is eenvoudig?
Daar kan ik een ongecompliceerd programmaatje als ExactAudioCopy voor gebruiken.

De koptelefoon;
Ik heb sinds enkele jaren een Senn CX200, hier zit een prima geluid in.
(ik gebruik hem met een budget MP3 speler tijdens het lopen).
Een nieuwe speler verdient natuurlijk ook een nieuwe koptelefoon, dus gelijk meebestellen.
Je bedoelt echt de MX400 (nog geen tientje) of bedoel je de CX400 (enkele tientjes)?

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 jan 2011, 13:58

Casper schreef:
Barry2001 schreef:Dan, nog een punt(je): als je 'm uitzet, en later weer aanzet begint íe altijd met het nummer waar je naar luisterde weer vooraan. Op zich niet zo'n ding, maar als je bv een live concert aan hebt staan dat 1 lange file is is dat wel eens wat minder prettig.
Dat kan je instellen, in ieder geval bij de D2+ (settings - general - resume).

Je hebt gelijk, heb het even geprobeerd. Was me nog niet eerder opgevallen, dank voor de tip!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 jan 2011, 14:02

hanselchen schreef:@ Barry & Casper, THNX!!

Ik ga definitief voor een Cowon,
Als ik de S9 en de D2(+) vergelijk, dan "lijkt" de S9 een stukje groter te zijn qua display.
Dit kan betekenen dat de S9 een wat grotere weergave heeft, dus mischien wat makkelijker in de "omgang".
De S9 is nieuwer dan de D2, ik mag aannemen dat hij (minstens) dezelfde kwaliteit aan boord heeft dan zijn broertje D2.
Twijfel, twijfel, wat een luxeprobleem, welke zal ik kiezen?
Vwb. de bedieningseenvoud van de D2, dit zit volgens jullie ervaringen wel goed heb ik begrepen?
Ook het overzetten van mijn CD's to PC to Cowon is eenvoudig?
Daar kan ik een ongecompliceerd programmaatje als ExactAudioCopy voor gebruiken.

De koptelefoon;
Ik heb sinds enkele jaren een Senn CX200, hier zit een prima geluid in.
(ik gebruik hem met een budget MP3 speler tijdens het lopen).
Een nieuwe speler verdient natuurlijk ook een nieuwe koptelefoon, dus gelijk meebestellen.
Je bedoelt echt de MX400 (nog geen tientje) of bedoel je de CX400 (enkele tientjes)?

CD's to PC moet je zelf even bekijken, EAC kan prima. PC (dus mp3, flac, wav, etc) naar Cowon is simpel, de pc ziet 'm gewoon als een externe HD. Dus die kun je indelen zoals je zelf wilt..

Ja, ik bedoel echt de MX400. Die heb je voor rond een tientje. Ongelofelijk maar waar, klinkt gewoon goed. De bijgeleverde hoofdtelefoon klinkt (zoals zo vaak) echt minder goed. Maar probeer 'm anders eerst op je CX200, als die je toch goed bevalt?

Casper

Berichtdoor Casper » zo 09 jan 2011, 14:06

De S9 heeft inderdaad een groter (3,3") scherm dan de D2 (2,5").
hanselchen schreef:Vwb. de bedieningseenvoud van de D2, dit zit volgens jullie ervaringen wel goed heb ik begrepen?
Ik vind dat zowel de D2 als de S9 vrij ingewikkeld te bedienen zijn (voor mp3-spelers), maar eigenlijk moet je kijken op youtube of je het zelf moeilijk of makkelijk vindt.

asterduc
Contacteer:

A

Berichtdoor asterduc » zo 09 jan 2011, 18:09

hanselchen schreef:*Goede geluidskwaliteit is prio1

dan kun je niet rond ongecompresseerde FLAC of Aplle Losless bestanden.

Met een iPod Classic heb je dan voor het dubbele van je bedrag 5000 tracks op zak.
http://www.apple.com/nl/ipodclassic/

http://www.eu.onkyo.com/products/ND-S1.htmlVia het nieuwe en prijsgunstige Onkyo docking ND-S1 kun je dan ook nog je digitale bestanden rechtsreeks uitlezen naar je hifi set waardoor je thuis CD kwaliteit ter beschikking hebt uit je iPod.

Zo doe ik het nu bijna 2 jaar (maar dan met een Wadia docking omdat de Onkyo toen nog niet leverbaar was) en totdusver is dit voor mij de enige manier om zorgeloos en eindeloos van mijn favoriete muziek te genieten.

Ed
Bijlagen
iPodClassic.jpg
NDS1.jpg

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 09 jan 2011, 18:14

wat betreft t rippen van CDs, zie daarvoor dit topic:
viewtopic.php?f=10&t=3944

Luuk

Berichtdoor Luuk » zo 09 jan 2011, 22:09

Ik gebruik al jaren een cowon A2. Groot en lomp maar het geluid is stukker beter dan die van mijn ipod.

Casper

Berichtdoor Casper » ma 10 jan 2011, 17:00

Groot en lomp heeft wel als voordeel dat er een grote accu in past. O:)

Rody
Contacteer:

Berichtdoor Rody » ma 10 jan 2011, 17:41

Casper schreef:Groot en lomp heeft wel als voordeel dat er een grote accu in past. O:)

Mag klein en handzaam met een grote accu ook? De Cowon Iaudio 7 doet 60 uur op 1 lading (ook eigen ervaring)! Interface had wat beter kunnen zijn en ik ben zelf nog steeds voorstander van toetsen die echt toetsen zijn ipv van die wazige aanraakdingen, maar een goed spelertje is het wel!

Gr rOdy

hanselchen

Berichtdoor hanselchen » di 11 jan 2011, 15:11

Het luxeprobleem of ik het model D2 of S9 zal kiezen heeft zichzelf opgelost;
De D2 is hier in Nederland superslecht verkrijgbaar (zeg maar niet), hoewel het aanbod van de S9 ook niet zo ruim is.
(maarja, ik heb er maar 1 nodig :) )
Ik ga hem vanavond gelijk bestellen, ik kies voor de 16GB uitvoering.

Gisteren heb ik reeds een bestelling gedaan bij de Conrad voor de Sennheiser MX400 (nog geen 8 euro :o ) + een Belkin USB lader (+ reserve kussentjes om aan de minimale 25 euro te komen).

wordt vervolgd,
gr. Hans

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 11 jan 2011, 15:48

Hans, denk je aan evt een hoesje? Zat er bij mij niet standaard bij in elk geval. Zeker voor onderweg is dat wel praktisch...

hanselchen

Berichtdoor hanselchen » wo 12 jan 2011, 16:30

Goeie tip, je moet toch een beetje zuinig zijn op zo'n apparaatje.
Gisterenavond mijn bestelling gestuurd naar Pixmania,
btw daar hadden ze geen geschikte hoesjes in hun programma.
Ik zal tzt eens kijken bij Dixon's oid voor een mooi jasje.

Ondertussen heb ik de verpakking van mijn "CX200" uit de kast gevist, blijk ik een Sennheiser CX300 te hebben! Qua geluids weergave en draagcomfort een aanrader overigens.
Een andere aanrader vind ik de IGrado, deze klinkt als een "volwassen" Grado. Een echte aanrader voor wie op zoek is naar een HQ on-ear headphone, topklasse!
Samen met de bestelde MX400 is dit de gear die gaat samenwerken met de muziekspeler.

Hans.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 12 jan 2011, 17:37

Heb het even opgezocht (is alweer een tijdje geleden dat ik 'm kocht), deze http://www.pdashop.nl/product/39929/nor ... io-d2.html heb ik er toendertijd bijgekocht. Niet goedkoop, wel goed, omdat het ding ook overal mee naartoe gesleept wordt. Gebruik 'm veel op de fiets dus, dit hoesje hang je gewoon aan de broekriem. In de zomer zonder jas dan, kun je je nu ook weinig bij voorstellen :mrgreen: zul je even moeten kijken of 'ie voor de S9 ook leverbaar is. De S9 is het toch geworden?

Ben benieuwd wat je van de MX400's vindt tov die je al hebt!

hanselchen

Berichtdoor hanselchen » do 13 jan 2011, 21:16

Yep, het is de S9 geworden, de 16GB uitvoering.
De hoesjes die ik tegengekomen ben zien er zo groot en lomp uit (én duur...)
Maar, eh... als je het toestel wil bedienen, dan moet je hem steeds uit de hoes halen?
De knopjes aan de kopse kant en het aanraakscherm ziten allemaal verstopt in de hoes :-s

Morgen, of uiterlijk zaterdag komt de Cowon met de post.
Vandaag is de Conrad besteling gearriveerd, de MX400 out of the box klinkt inderdaad veelbelovend.
Een snelle vergelijking met de CX300 inear:
Bas en lage midden is mooier met de MX400, midden en hoog/hele hoog is frisser/sprankelender met de CX300.
Maarja, dit is geen eerlijk vergelijk met een brandnieuwe MX400, dus eerst een nachtje op redelijk volume laten inspelen.
Een ding is zeker; De MX400 geeft een goede indruk, er zit potentie in.

Dedankt voor de "gouden" tip!

Hans

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 13 jan 2011, 21:44

Nee, er zitten uitsparingen aan de kopse kanten voor oa de hoofdtelefoon aansluiting. De bediening "bovenop" zeg maar gaat ook door uitsparing in het hoesje. Het touchscreen kun je bedienen door het hoesje open te klappen, zit zo'n magneet aansluiting op. Bij mij is de praktijk dat ik het volume nog wel eens wil veranderen, en de muziek zelden. Of het moet echt een baggeralbum zijn ....

Mooi dat de eerste indruk van de MX's goed is. In geloof normaal niet zo in inspelen, met die dopjes merk je het juist goed, na een nachtje laten spelen al wel. Zullen wel wat "los" moeten komen ofzo. Het is m'n (ik dacht) 5e setje MX400's alweer, bij de laatste keer heb ik gewoon een extra setje gekocht, ze zijn toch extreem goedkoop. In elk geval ken ik in HiFi land niet iets wat zoveel biedt voor de paar euro! Bij alle voorgaande keren ging een van beide kanten op een gegeven moment klinken als of er iets mee staat te rammelen. Misschien versleten, misschien toch (omdat ik 'm veel buiten gebruik) vocht. Maar dan praat ik wel over echt na veel uren luisteren....heb altijd iets gehad met mobiel luisteren, heb vanaf het moment dat er walkman's waren (begin jaren 80) zo'n ding :D

Zit trouwens die S9 eens te bekijken, ziet er totaal anders uit dan een D2, ziet er wel spacy uit. Heeft 'ie nog meer mogelijkheden, betere specs dan een D2? Veel plezier ermee in elk geval!

John P

Berichtdoor John P » do 13 jan 2011, 22:12

Zo zie je maar weer dat een ieder zijn eigen wensen heeft. Ik wil een MP#-speler waar ik boven op kan zitten en die ik in mijn jaszak kan laten zitten zonder bang te zijn dat een kapitaal gestolen wordt. dus heb ik tot volle tevredenheid een zen stone met iets betere dopjes. In de trein ed goed zat, thuis hoor ik wel goed.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 13 jan 2011, 22:36

John P schreef:Zo zie je maar weer dat een ieder zijn eigen wensen heeft. Ik wil een MP#-speler waar ik boven op kan zitten en die ik in mijn jaszak kan laten zitten zonder bang te zijn dat een kapitaal gestolen wordt. dus heb ik tot volle tevredenheid een zen stone met iets betere dopjes. In de trein ed goed zat, thuis hoor ik wel goed.

Ehh, wat bedoeloe eigenlijk?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 13 jan 2011, 22:46

Nou, eh...
smaliMusic-Pillow.jpg

Volgens mij kan je hier best lekker bovenop zitten. Maar of zoiets in je jaszak nog zo comfortabel is... :-k

Terug naar “Hifi Gerelateerd”