Sennheiser HD 650

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Zweitse

Sennheiser HD 650

Berichtdoor Zweitse » ma 28 sep 2015, 13:36

Zijn er forumleden die ervaring hebben met de Sennheiser HD 650 hoofdtelefoon?
Ik ben op zoek naar een goede hoofdtelefoon en vroeg mij af of dit een goede kandidaat is.
Ik begrijp dat een hoofdtelefoon zeer persoonlijk is maar zou toch graag willen weten of er forumleden zijn die de Sennheiser HD 650 gebruiken.

beijert

Re: Sennheiser HD 650

Berichtdoor beijert » ma 28 sep 2015, 15:26

Ik ben nog steeds erg blij met mijn 580 precision, klankmatig op de zelfde lijn als de 600 maar voor minder geld een betere koop.

De 650 zou hier een stukje boven moeten zitten qua prestaties maar de bezitters van de 580/600 zouden als upgrade nog een stapje hoger gaan dan de 650.

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » ma 28 sep 2015, 16:06

Nog nooit beluisterd. Wat ik wel begrijp is dat de koptelefoon wel van een beetje prik houdt. Kortom; beetje krachtige koptelefoonversterker.

En ik raad je aan toch echt ergens een keer te gaan luisteren. Het is een open koptelefoon. Dat klinkt toch net iets anders dan gesloten wat je waarschijnlijk gewend bent. Ik moest ook even wennen aan mijn Mrspeakers Ether. Het is alsof je van een basreflex speaker naar gesloten laag gaat. Je lijkt de bass te missen. Maar wat eigenlijk het geval is, is dat je gewend bent geraakt aan van dat rommelige laag dat (meestal) bij basreflex hoort en niet het (meestal) gortdroge laag van gesloten laag. Het laag is er dus wel degelijk!

Na wat langer luisteren vind ik het heerlijk klinken. Eigenlijk veel fijner en minder vermoeiend. En hou er rekening mee dat je met een open koptelefoon last van geluid van buiten zal hebben. Bij voorkeur dus te gebruiken in een stille ruimte. Laatst mijn mrspeakers eens in een vliegtuig geprobeerd en dat was geen succes. Volgende keer gaat daarvoor gewoon weer mijn gesloten Sony mee. En in bed met een bijna slapend persoon naast je is ook geen goed plan. Die vangt nog net teveel op van het geluid met een open koptelefoon.

Mocht je nu het idee hebben dat ik je van een open koptelefoon zit af te praten; totaal niet. Het kan echt top klinken! Als je je maar bewust bent van de nadelen. Ik had me dat onvoldoende gerealiseerd maar zou als ik het over mocht doen toch weer voor de open variant kiezen.

Scanspeakman
Laatst gewijzigd door scanspeakman op di 29 sep 2015, 2:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 28 sep 2015, 17:10

Spijker op de kop, vorig bericht. Heb ook een Sennheiser ( ben ff niet thuis en weet zo het type niet, geen 650 in elk geval) wat ook een open systeem is. Gekocht voor bv als iemand tv wil kijken/luisteren en de ander niet. Ook niet stilgestaan bij het geluid dat nog naar buiten komt, is best fors. Als ik er weer 1 zou kopen zou het een gesloten systeem zijn in elk geval. Als je je hiervan bewust bent niets aan de hand natuurlijk :-)

architect

Berichtdoor architect » ma 28 sep 2015, 20:06

ik zou ook beyerdynamic proberen,
- zitten lekker op je kop, ook voor langere tijd,
- en klinken top,
- de dt880 is open en staat goed bekend,

- zelf heb ik mmx300 - gesloten model en min of meer gelijk aan de dt770 heb ik begrepen
- en ik heb de dt990pro - open model
- ik kan naar beide lang luisteren

- mijn broer heeft een sennheiser, goed ding maar typenummer weet ik niet; bij vergelijk waren er wel verschillen qua geluid maar niet echt van beter of slechter, vooral een beetje anders, ze voelen wel anders, de oorschelpen zijn kleiner meen ik me te herinneren

- uitproberen zou ik zeggen

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 28 sep 2015, 20:24

Heb de 580, destijds de minder luxe variant van de 600 destijds het topmodel maar het dezelfde bouw. Héééééérlijke koptelefoon welke echt weergaloos veel detail geeft. Nadeel was dat het stekkertje aan de linkeroorschelp soms minder contact maakt.
Klinkt op iedere versterker goed, mogelijk dat een non plus ultra versterker het nóg beter doet dat weet ik niet :)

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » ma 28 sep 2015, 20:28

Dat uitproberen is juist het probleem, er zijn maar weinig audio winkels met een uitgebreid aanbod koptelefoons.

beijert

Berichtdoor beijert » ma 28 sep 2015, 21:20

Dat stekkertje is inderdaad een probleempje, heb er al eens nieuwe op gekocht maar dat helpt maar even. Reden genoeg om enkel voor een vast snoer te gaan.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » ma 28 sep 2015, 21:40

AKG heeft daar een mooie oplossing voor, mini XLR, koptelefoons zelf schijnen minder goed te klinken :hide:

Rody
Contacteer:

Berichtdoor Rody » ma 28 sep 2015, 22:15

Zweitse schreef:AKG heeft daar een mooie oplossing voor, mini XLR, koptelefoons zelf schijnen minder goed te klinken :hide:

Ik heb de K271. Klinkt voor een gesloten koptelefoon erg goed, is erg comfortabel, maar dat stekkertje is niet je-van-het. Toegegeven, vele jaren gebruikt gedurende vele uren per dag elke dag, maar op een gegeven moment gaat het stuk. Daarentegen, wat niet...?

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Martijn M » ma 28 sep 2015, 22:24

Ik heb ervaring met zowel de HD650 als de HD600. De HD650 zou ik links laten liggen. Te wollig. De HD600 is zeer aangenaam en redelijk neutraal, maar een iets steviger laag zou niet verkeerd zijn. De door Architect genoemde DT880 van Beyer-Dynamic lijkt wel een klein beetje op de HD600, maar dan met iets meer hoog en iets meer laag. Ook een aanrader wat mij betreft.

nxs77
Contacteer:

Berichtdoor nxs77 » di 29 sep 2015, 0:09

Ik heb een goedkope hd202 van sennheiser. Ik heb deze al jaren en hij klinkt naar mijn mening erg goed.
Ik weet niet of jullie ervaring hebben met dit model?

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » di 29 sep 2015, 2:54

architect schreef:ik zou ook beyerdynamic proberen,
- zitten lekker op je kop, ook voor langere tijd,
- en klinken top,
- de dt880 is open en staat goed bekend,

- zelf heb ik mmx300 - gesloten model en min of meer gelijk aan de dt770 heb ik begrepen
- en ik heb de dt990pro - open model
- ik kan naar beide lang luisteren

- mijn broer heeft een sennheiser, goed ding maar typenummer weet ik niet; bij vergelijk waren er wel verschillen qua geluid maar niet echt van beter of slechter, vooral een beetje anders, ze voelen wel anders, de oorschelpen zijn kleiner meen ik me te herinneren

- uitproberen zou ik zeggen

De Dt880 ook nog overwogen. Ik ben zelf voor een (volgens de beschrijvingen) neutraler model gegaan. Geen spijt van! Hou er bij de dt880 wel rekening mee dat er drie modellen met verschillende impedantie zijn. 32, 250 en 600 ohm. Zie dit artikel:

http://www.innerfidelity.com/content/co ... oPJofLW.97

Met name de modellen met hogere impedantie; versterker gebruiken! Als het goed is komen deze week de pcb en de onderdelen voor mijn sjostrom qrv08 amp eindelijk hier aan en kan ik die amp gaan bouwen voor mijn Mrspeakers Ether. Direct op PC aangesloten klinkt aardig maar met een supercompact Stoner Ruby ampje (batterijgevoede, single ESS chip amp om mee te nemen op reis) klinkt het al beter. Ben dus erg benieuwd wat er met een echt goede discrete amp nog uit te halen is.

Scanspeakman

Rody
Contacteer:

Berichtdoor Rody » di 29 sep 2015, 7:29

nxs77 schreef:Ik heb een goedkope hd202 van sennheiser. Ik heb deze al jaren en hij klinkt naar mijn mening erg goed.
Ik weet niet of jullie ervaring hebben met dit model?

Ik heb de HD201. Bouw is een beetje Plastic Fantastic maar geluid is onverslaanbaar voor het geld (<e20 meen ik). Geen basmonster maar gewoon goed. Al heel veel collega's aan geholpen voor in de kantoortuin.

N.B. Superlux heeft een aantal K271 en DT770 clones, zie bv Thomann. Leverbaar met verschillende tunings. Zelf maar kort gehoord, klonk niet verkeerd...

Muug

Berichtdoor Muug » di 29 sep 2015, 10:28

HD650? Is dat niet een model dat al een jaar of 15 in productie is? Ik heb zo ene gehad, zeker 15 jaar geleden. Enige dat ik mij nog herinner is dat er voor de anderen in de living veel te veel geluid naar buiten kwam.

Ik zou trouwens eens heel grondig de info van deze site doorlezen : http://thewirecutter.com/leaderboard/headphones/
Die mannen gaan vér in het testen, met àl hun elektronica-producten trouwens.

dwijtsma

Berichtdoor dwijtsma » di 29 sep 2015, 10:58

Architect en ik hebben inderdaad zijn beierdynamic en mijn Sennheiser vergeleken. Ik heb de HD598. Open systeem en zit ook erg aangenaam net als beier. Gebruik deze koptelefoon dagelijks en soms meerdere uren achter elkaar. Enige minpunt is dat de koptelefoon wat minder laag heeft. Gebruik eq om laag wat te boosten. Foobar heeft daar mooie plug-ins voor...

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 29 sep 2015, 11:31

Muug schreef:HD650? Is dat niet een model dat al een jaar of 15 in productie is? Ik heb zo ene gehad, zeker 15 jaar geleden. Enige dat ik mij nog herinner is dat er voor de anderen in de living veel te veel geluid naar buiten kwam.

Ik zou trouwens eens heel grondig de info van deze site doorlezen : http://thewirecutter.com/leaderboard/headphones/
Die mannen gaan vér in het testen, met àl hun elektronica-producten trouwens.

Vergis je je niet met de HD 560 (Ovation) i.p.v. de 650?

Dat had ik namelijk, en die ligt hier ook in de kast.

Muug

Berichtdoor Muug » di 29 sep 2015, 12:46

wel, ik vind een artikel van 2013 waarin ze zeggen dat die HD650 al zeker tien jaar oud is... en het kan ook zijn dat ik de HD600 had, de voorloper ervan.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 29 sep 2015, 14:16

Leeftijd maakt toch niet uit? Als een hoofdtelefoon goed is, is die goed :lol: .
Zo snel gaat de ontwikkeling niet in transducer land.
M.a.w. een opvolger is niet perse een verbetering.

Ik kan helaas niets over de HD650 vertellen, wel dat de combinatie van versterker+hoofdtelefoon ontzettend veel uitmaakt op de klankbeleving.
Het probleem is dat de meeste versterkers een hoge uitgangsimpedantie hebben van 50ohm of meer, waardoor er een sterke wisselwerking kan optreden met de hoofdtelefoon.
Vooral laagohmige versies zijn daar 'gevoelig' voor.

Je kan het vergelijken met een toonregeling, het verloop van de impedantie gaat een stempel drukken op de respons van de hoofdtelefoon.
Veelal opslingering in het laag-midlaag en tophoog.
Waar bij de ene versterker de hoofdtelefoon boomerig en wollig klinkt, kan het bij de andere versterker weer prima strak zijn.

Luister dus vooral naar de combi met een voorkeurversterker en ga niet op reviews af ;).

Hier zijn nog twee sites die aardig wat meetwerk verrichten en daaruit een curve destilleren voor de subjectieve 'beleving/klankbalans', het kan een enigszins objectief beeld geven:
http://en.goldenears.net/
http://www.innerfidelity.com

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 29 sep 2015, 14:27

Muug schreef:wel, ik vind een artikel van 2013 waarin ze zeggen dat die HD650 al zeker tien jaar oud is...

Dat de HD650 na jaren nog steeds in productie is zie ik zelf als een positief punt.

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » di 29 sep 2015, 20:44

Er was toch ook zo'n philips hoofdtelefoon die zo vreselijk goed was, niet eens zo heel erg duur. Die Fritz de Wit (zo'n audiofiel verantwoord opnametechnicus) gebruikte die een hele tijd....

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 29 sep 2015, 20:48

De kokofoon?

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 29 sep 2015, 21:05

ds23man schreef:De kokofoon?

Verkeerde seizoen, maar heb jij geen goede tips, jij hebt toch jaren met die dingen gewerkt?

Aaad

Berichtdoor Aaad » di 29 sep 2015, 22:07

Wowly schreef:Er was toch ook zo'n philips hoofdtelefoon die zo vreselijk goed was, niet eens zo heel erg duur. Die Fritz de Wit (zo'n audiofiel verantwoord opnametechnicus) gebruikte die een hele tijd....

De SHL9500 misschien? Klein dingetjes, opvouwbaar en lekker geluid, goeie bas ook, ik geloof vanaf 5Hz. Gebruik hem al 8 jaar en hij wordt nog steeds verkocht zag ik onlangs bij Correct, voor een paar tientjes.
Philips maakt trouwens toch goede koptelefoons vind ik.
Ik heb gisteren een stukje geschreven over de slechte stekkers van een Sennheiser dat ik hier niet terug vind. Bij mij kwam het door een sluiting in de litze draden van de koptelefoon.
Waarschijnlijk door het telkens weer netjes opbergen in de doos, waardoor die op de stekkers kwam te staan en de draad knikte, maar later kreeg ik er weer last van ondanks de andere manier van opbergen.
De draadjes zijn dus niet zo degelijk, maar wel 18 euro bij iedere keer vervangen.
Nu heb ik de Shure srh840, voornamelijk voor gebruik op m'n keyboard.
Ook een goede koptelefoon, maar je moet de equalizer wel wat terug regelen anders zijn de hoge en de lage tonen te hard.

Aad

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 29 sep 2015, 22:31

Wowly schreef:Er was toch ook zo'n philips hoofdtelefoon die zo vreselijk goed was, niet eens zo heel erg duur. Die Fritz de Wit (zo'n audiofiel verantwoord opnametechnicus) gebruikte die een hele tijd....

Klopt, ik heb die toen gelijk met de 963SA gekocht, zag hem toen toevallig bij RAF in Nieuwegein liggen Fl 99,-- toen uitverkoopprijsje, mijn broer heeft hem nu naast die zeepklopper van AKG K1000.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”