Sonos Play 5 - Prima apparaat

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Sonos Play 5 - Prima apparaat

Berichtdoor SSassen » do 04 mei 2017, 17:36

Mja, ik zie een aantal forumleden al de wenkbrauwen fronsen, Sander aan 't streamen? Want zo'n Sonos heeft uiteraard geen aansluitterminal met een plus en min. En ja, ik kan het niet ontkennen, ik heb sinds kort een Spotify account en dan zit je eerst met een koptelefoon achter je PC en dat gaat al heel gauw vervelen, of helemaal verkeerd als je wegloopt en je laptop met je meesleurt, terwijl het snoer tegelijkertijd alles van 't bureau afveegt, inclusief je net vers gezette kop thee ...

Dus ik op zoek naar een fatsoenlijke Bluetooth/WiFi luidspreker, want een set PC luidsprekers op m'n bureau vind ik niks. Eerst maar een Bluetooth versie gekocht via 1DayFly, voor krap 50-euro want om nu meteen honderden euro's ergens tegenaan te gooien is ook wat. De Bluetooth luidspreker, een TDK A34 Trek Max, voldoet best goed, prima om af en toe een paar nummers op te luisteren, heeft ook een lekker handzaam formaat en kwa geluidskwaliteit komt er een verbazingwekkend goed stuk muziek uit, boven verwachting eerlijk gezegd. Ding kan ook goed hard, da's een pluspunt vooral als je lekker vals mee wilt zingen zonder dat iemand je hoort want dan zet je 'm gewoon wat harder.

TDK Trek Max A34
http://www.bol.com/nl/p/tdk-trek-max-a3 ... 040899750/

Maar goed, dan gaat 't natuurlijk kriebelen want het kan altijd beter en dus lees je review na review en blader je de spec sheets na van het gros van de populaire Bluetooth/WiFi luidsprekers. Uiteraard realiseer je je dan al snel dat ook hier geldt dat the proof of the pudding is in the eating. Oftewel, ik zal toch wat luidsprekers moeten beluisteren om een goede indruk te krijgen. Dus ja, dan zit er niets anders op dan een verzameling luidsprekers te bestellen en te gaan luisteren.

Zo gezegd zo gedaan en dus begon ik deze muzikale roadtrip met een bestelling bij Teufel in Duitsland, voor een Boomster, ziet er op papier en op 't beeldscherm prima uit, en ook de praktijk viel niet tegen, dit is op de Sonos Play 5 na mijn meest favoriete luidspreker. Nadeel is dat er geen WiFi ondersteuning is en hij mist naar mijn smaak volume, sommige nummers (Walk that way - RunDMC bv.) moeten namelijk gewoon op fors volume afgespeeld kunnen worden en dan komt hij gewoon tekort, alhoewel hij ook op maximaal volume loepzuiver blijft.

Teufel Boomster
http://www.teufelaudio.nl/bluetooth/boo ... ountry=118

De tweede bestelling, na mijzelf weer een avond te hebben ingelezen, betrof een Sony SRS-ZR7 en een Sony SRS-X99. Na een korte luistersessie was één ding gelijk duidelijk, de SRS-ZR7 luidspreker kon mij niet bekoren, zelfs de 50 euro kostende TDK A34 TRek Max presteert op vrijwel gelijk niveau en de Sony is toch echt zes keer zo duur (300 euro).

Sony SRS-ZR7
http://www.bol.com/nl/p/sony-srs-zr7-zw ... 054779814/

Dus vervolgens de SRS-X99 met enige moeite uit de doos gehaald, men heeft bij Sony namelijk niet bespaard op verpakkingsmateriaal en de luidspreker is zowel zwaar als van een flink formaat. Met een winkelprijs van krap 600 euro lagen de verwachtingen natuurlijk een stuk hoger, en de X99 stelde dan ook niet teleur, hij was duidelijk de meerdere van zowel de TDK als de Teufel, alhoewel de klankbalans van de Teufel mij toch het meest bleef bekoren, die klopt gewoon.

Sony SRS-X99
http://www.bol.com/nl/p/sony-srs-x99-zw ... 041038493/

Toch had ik ook bij de SRS-X99 luidspreker niet 't gevoel dat ik hier urenlang naar zou kunnen luisteren zonder dat ik last kreeg van luistermoeheid of me ga ergeren aan een bepaalde klankbalans. Dus ja, dan rest er niets anders dan wederom lopen struinen op het wereld wijde web, op zoek naar een luidspreker die wel aansluit bij mijn smaak en vereisten.

Met enige aarzeling heb ik toen toch maar een Sonos Play 5 besteld, ondanks de goede reviews, vooral omdat er geen Bluetooth ondersteuning is en je dus ben aangewezen op WiFi en een proprietary app. Maar goed, na wat leeswerk bleek dat Spotify de Play 5 direct kan aansturen en je daarmee dus de volledige functionaliteit hebt die je met een Bluetooth luidspreker ook hebt.

Sonos Play 5
https://www.bol.com/nl/p/sonos-play-5-z ... 050173636/

Vanochtend de Sonos Play 5 ontvangen en uitgepakt, en ook hier weer complimenten voor de verpakking, die is bol.com proof, want de luidspreker arriveerde in een flink gehavende omdoos en had behalve aan de verpakking geen schade.

Nu had ik mijzelf voorgenomen dat de Play 5 resoluut weer terug de doos in zou gaan als ik niet binnen 5 minuten Spotify aan de praat had, dus met die instelling kort de gebruiksaanwijzing gelezen en de automatische instellingen in de app doorgelopen en wonder boven wonder had ik na een minuut of vier muziek uit de Sonos, hulde!

Dan begint het kritisch luisteren natuurlijk, in dit geval gewapend met een stuk ervaring door het beluisteren van de andere luidsprekers. De TDK en Teufel heb ik hier nog staan, dus ik kon zodoende makkelijk één op één vergelijken. Maar eerlijk gezegd was dat niet nodig, nadat ik m'n favoriete instrumental smooth jazz playlist had losgelaten op de Play 5 was na een aantal nummers één ding duidelijk: dit is 'm, deze WiFi luidspreker gaat niet retour naar bol.com.

[V] Goede klankbalans
[V] Prima laagweergave
[V} Kan héél, héél erg hard
[V] Strakke vormgeving, feitelijk een understatement
[V] Prettige bediening.

Enigste twee minpunten vind ik tot dusver het gebrek aan Bluetooth support en 't prijskaartje, alhoewel dat laatste natuurlijk wel logisch is, dit is geen plastic prul, maar een stuk kwaliteit, zowel kwa weergave alsook wat betreft opbouw en afwerking. Inmiddels heb ik d'r al meerdere playlists doorheen gedraaid en ik betrap me d'r steeds weer op dat ik denk 'dat klinkt lekker, fijne luidspreker'. Kortom, de Sonos Play 5 krijgt van mij een dikke twee duimen omhoog! Prima apparaat!
Mediocre is not my middle name.

toetertje

Re: Sonos Play 5 - Prima apparaat

Berichtdoor toetertje » do 04 mei 2017, 19:16

Ik vond die nieuwe denons ook niet verkeerd klinken.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 04 mei 2017, 20:29

Vind het wel leuk om te lezen hoor! Ik ben ook al tijden op zoek naar een fijn klein en handig setje!

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 05 mei 2017, 14:22

Klinkt gewoon prima, dat Sonos!

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 05 mei 2017, 16:52

Mag ook wel voor dat geld :wink:

Terug naar “Hifi Gerelateerd”