Nieuwe aanwinst Nakamichi CR4

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube

Nieuwe aanwinst Nakamichi CR4

Berichtdoor Mr Tube » vr 23 jun 2017, 15:28

CR4e.jpg

Na het schoonmaken en twee nieuwe aandrukrollen is dit apparaat weer helemaal als nieuw, een paar stukken opgenomen op een oud bandje en ben gewoon verrast hoe mooi dit klinkt. Strak, geen dropouts en weinig ruis maar ook een mooi groot geluidsbeeld, doet gewoon alles wat je van een high end bron kan verwachten.
Sinds kort heb ik weer wat cassettebandjes tevoorschijn gehaald omdat dit op de boot de beste bron is, de Denon midi set die er nu staat presteert op CD gebied erg slecht. Het CD geluid is vlak en aan de schelle kant, heeft ook geen diepte en ik word snel moe van het geluid waardoor ik het snel afzet. Er komt wel een muziekserver aan boord maar dat duurt nog even, daar hoort dan ook weer een TV bij en zo. Ik ga dan ook wat LP's opnemen op cassette om toch een analoge bron te hebben, met de Nak gaat dat wel goed komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

markbakk

Re: Nieuwe aanwinst Nakamichi CR4

Berichtdoor markbakk » vr 23 jun 2017, 17:00

Ah, een Nak! Heb nog ergens een LX-3 staan die niet meer wil opnemen. Maar prachtig apparaat (ok geen Dragon of ZX-9). ...Down Memory Lane...
Mark Bakker

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 23 jun 2017, 17:29

Mooi dat je daar blij van wordt :goedzo:

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 23 jun 2017, 18:37

markbakk schreef:Ah, een Nak! Heb nog ergens een LX-3 staan die niet meer wil opnemen. Maar prachtig apparaat (ok geen Dragon of ZX-9). ...Down Memory Lane...

Die LX3 is ook wel de moeite van het repareren waard.

De Dragon laatst ook even bekeken, die heeft in mijn beleving teveel extra meuk vanwege de auto reverse funtie, daarom liever de ZX9.
De CR7 is ook heel fraai, in mijn beleving de beste NAK ooit.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 23 jun 2017, 19:21

ik heb nog een BX-125E staan, was toen wat ik qua Nak kon betalen

Laatst nog wat bandjes (van radio opgenomen concerten) gedigitaliseerd, viel me erg mee hoe goed dat nog klonk na 30+ jaar
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

SARK

Berichtdoor SARK » vr 23 jun 2017, 19:55

Mooie bak hoor Mr Tube :!:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 23 jun 2017, 21:06

Gaaf zeg, brings back memories (zou niet weten wat ik er nu nog mee zou moeten :mrgreen: ) . Voor mij als tiener buiten bereik toendertijd, wel ontzettend veel plezier van een Onkyo TA2130 gehad gespaard van een vakantiebaantje. Bandjes maken, werkelijk van alles en nog wat opnemen. Als ik me nog eens verveel ga ik ook digitaliseren :rock:
Veel plezier met de Nak in elk geval!

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » za 24 jun 2017, 13:09

Ha Onkyo! heb toendertijd de TA-2060 gekocht, dit was een enigszins betaalbaar driekops deck. Verder ook een Sony TC 177SD gehad uit 1974, dit was een van de eerste driekops decks naast de Nakamichi 1000. De Sony heb ik toen voorzien van fantoom voeding op de microfoon ingangen en daar heb ik de nodige live opnames mee gemaakt, volgens mij nu zeer zeldzaam. Verder ook nog de Nak BX100 en 300 in huis gehad.

Recentelijk nog Nak 1000 in reparatie gehad, loopwerk en koppen nog steeds perfect maar wel een aantal slechte condensatoren en connectors.
de Audio historicus

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 24 jun 2017, 14:29

Ja klopt, TA-2060 is 3 kops, die TA-2130 een 2 kops. Had ervoor een vakantiebaantje in het slachthuis, BY FAR het meest smerige baantje ooit :mrgreen: Dat deck moest en zou er komen, was '87 denk ik? Staat me op de een of andere manier nog een bedrag van 750 gulden bij. Toch de romantiek eromheen, platen lenen bij de toen vrij grote uitgebreide platenbieb van de TU Enschede, opnemen, en het echt ontdekken van muziek, had allemaal wel wat.

Wat doe je eigenlijk bij reviseren? Ik vind een riempje op eBay, is het ook raadzaam zaken als aandrukrollen te vervangen? Heb je daar een adresje voor?

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » za 24 jun 2017, 15:11

Aandrukrollen alleen vervangen als het nodig is, hard geworden of juist plakkerig.
het rubber bandje tussen de twee spoelschotels kan wel eens een probleem vormen waardoor het snelspoelen niet meer goed gaat en ook soms niet meer opwikkelt tijdens afspelen. Die zijn op ebay wel te vinden, zijn vaak in meerdere decks ook hetzelfde.
Ook aandrijfriemen zijn nog te koop.
Verder is het reviseren vaak ook meer de electronica en schakelaars/potmeters en relais en niet te vergeten de Elco's
de Audio historicus

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 24 jun 2017, 16:58

Barry2001 schreef:... was '87 .... platen lenen bij de toen vrij grote uitgebreide platenbieb van de TU Enschede,
dan is de kans dat wij elkaar toen al eens hebben ontmoet toch wel groot denk ik, daar was ik redelijk stamgast :mrgreen:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 24 jun 2017, 17:04

In 1987 had ik allang afscheid genomen van de platenspeler na aanschaf van de CD104 jaren eerder.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 24 jun 2017, 17:06

ze hadden daar ook CD's te leen :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 24 jun 2017, 17:08

Henkjan schreef:ze hadden daar ook CD's te leen :mrgreen:

Maakte je daar dan COmpilaties van? :mrgreen:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 24 jun 2017, 20:00

Barry2001 schreef:
Wat doe je eigenlijk bij reviseren? Ik vind een riempje op eBay, is het ook raadzaam zaken als aandrukrollen te vervangen? Heb je daar een adresje voor?

Dezelfde verkoper heeft ook veel soorten aandrukrollen. http://www.ebay.nl/sch/revox_de/m.html? ... pg=&_from=

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 24 jun 2017, 21:02

Mr Tube schreef:Aandrukrollen alleen vervangen als het nodig is, hard geworden of juist plakkerig.
het rubber bandje tussen de twee spoelschotels kan wel eens een probleem vormen waardoor het snelspoelen niet meer goed gaat en ook soms niet meer opwikkelt tijdens afspelen. Die zijn op ebay wel te vinden, zijn vaak in meerdere decks ook hetzelfde.
Verder is het reviseren vaak ook meer de electronica en schakelaars/potmeters en relais en niet te vergeten de Elco's

Bedankt voor de info, ik ga er tzt mee aan de slag.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 24 jun 2017, 21:08

Henkjan schreef:
Barry2001 schreef:... was '87 .... platen lenen bij de toen vrij grote uitgebreide platenbieb van de TU Enschede,
dan is de kans dat wij elkaar toen al eens hebben ontmoet toch wel groot denk ik, daar was ik redelijk stamgast :mrgreen:

Wie weet :mrgreen: kwam er ook veel. De bieb was in zijn soort erg goed. Goed gesorteerd, je kon platen (ja cd's natuurlijk ook) reserveren, en volgens mij ook aanvragen voor aankoop doen, weet ik niet precies meer.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 25 jun 2017, 14:53

Barry2001 schreef:
Mr Tube schreef:Aandrukrollen alleen vervangen als het nodig is, hard geworden of juist plakkerig.

Bedankt voor de info, ik ga er tzt mee aan de slag.

Heb je die eerder genoemde Onkyo nog steeds dan, Barry ?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 25 jun 2017, 15:47

Ja klopt. Heb ook veel niet bewaard, maar heb (door de 'strijd' die ik ervoor heb geleverd :mrgreen: ) het nooit over m'n hart kunnen verkrijgen 'm weg te doen. Heb ook eigenlijk van geen andere audio machine zoveel plezier gehad als dat deck denk ik. M'n allereerste versterker, van het -wie kent het niet- merk Superscope heb ik ook nog wel....

Maar het deck staat al erg lang stil. Onlangs kwam ik wat kennissen van vroeger tegen, ook een beetje uit het radio wereldje. Beetje aan de praat, bedacht me dat ik nog best wel veel opnames uit die tijd heb, cassette bandjes, zou leuk zijn daar wat van de digitaliseren. Vandaar het idee het deck maar eens aan te pakken. Heb dus nog niets geprobeerd, maar heb niet de illusie dat het aansluiten spelen is :D

Heb alleen momenteel een aantal dingen tegelijk lopen, vind het even genoeg zo, eerst wat zaken afronden.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”