Nog een ExtremA

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

scanspeakman

Nog een ExtremA

Berichtdoor scanspeakman » za 28 aug 2010, 12:31

Onlangs heb ik van forumlid Christian een set printen en lastig te krijgen onderdelen (onder ander de CRD's) voor de Extrema van Sander Sassen overgenomen. Stond al een tijdje op de to-do-list maar op dat moment andere prioriteiten. Voor die prijs kon ik ze niet voorbij laten gaan. En tsja.....als je ze eenmaal hebt liggen begint je soldeerbout enorm te jeuken dus toch maar gelijk een deel van de onderdelen besteld.

Als eerste op zoek gegaan naar de BC547C/BC557C torren van dezelfde fabrikant. Was nog lastiger dan gedacht. Uiteindelijk gevonden bij Newark en gelijk maar de dubbele hoeveelheid besteld omdat mijn broer mogelijk ooit ook nog eens de ExtremA wil bouwen. Order verder opgevuld met van spul om boven minimum bedrag te komen. Zodra alles binnen was gelijk erop gezet, ondanks dat het niet helemaal de juiste volgorde was (diodes, weerstanden, kleine c's etc...).

Zoals met wel meer van mijn projecten is het niet binnen een paar weken af, maar in de komende maanden wil ik alles rustig proberen bijeen te sprokkelen. Bij deze een kleine tussenstand.

Scanspeakman
Bijlagen
extrema1.jpg
Amplifier PCB
extrema2.jpg
Powersupply PCB

ray5150

Re: Nog een ExtremA

Berichtdoor ray5150 » za 28 aug 2010, 13:29

Zo te zien zitten alle BC torrenn er al op; of ga je die vervangen?

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » za 28 aug 2010, 15:09

ray5150 schreef:Zo te zien zitten alle BC torrenn er al op; of ga je die vervangen?

Die ga ik zeker niet vervangen; die heb ik er immers net zelf opgezet.

Scanspeakman

BertDB

Berichtdoor BertDB » zo 29 aug 2010, 10:20

Bijzonder mooie versterker dit.
Ik blijf je PiP (Project in Progress) volgen :mrgreen:

Met welke speakers wil je die gebruiken of heeft ie nog geen doel ?

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » zo 29 aug 2010, 19:30

Naast een technisch interessant project wordt dit ook een uitdagend project in de zin dat de behuizing 1) voldoende warmte af moet kunnen voeren en 2) ik niet met een paar goed klinkende maar (in vrouwenogen) oerlelijke blokken naar de zolder wordt verbannen. Misschien is dat met dit ontwerp nog wel de grootste uitdaging.

Uiteraard ben ik nog lang niet bij het stadium van het inbouwen maar hierover de gedachten vormen kan geen kwaad. Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte behuizing werd duidelijk dat een standaard kast die aan de eisen voldoet waarschijnlijk niet te krijgen is. Probleem is ook een beetje dat het aantal afgeronde bouwverslagen van de ExtremA op internet op één hand.....sterker nog op één vinger is te tellen.

http://www.parttimeprojects.com/audio/diy/ExtremA.php
Qua bedrading naar mijn mening een voorbeeld van hoe het niet moet. Om nog maar te zwijgen van de hightech verbindingen tussen de grote Sanken torren en de print ......

Dus een idee "lenen" uit de categorie "beter goed gejat dan slecht bedacht" is ook geen optie. Op de site van één of andere japanner kwam ik dit ontwerp tegen. Even de mooie "vintage" aan/uit schakelaar wegdenken. Het is maar een optisch trucje wat hij heeft gedaan met de bovenplaat maar de koelvinnen zijn wel iets minder nadrukkelijk aanwezig. Vraag is natuurlijk wel in hoeverre de koelcapaciteit hierdoor negatief beinvloed wordt.

Uiteraard ben ik ook nog steeds erg benieuwd wat Sander er van gaat maken met zijn eigen versie (platte kasten met koelvinnen bovenop).

Scanspeakman
Bijlagen
idee behuizing.jpg
stereo.....
idee behuizing2 (mono).jpg
...of dubbel mono. vind ik minder geslaagd.

Christian

Berichtdoor Christian » zo 29 aug 2010, 22:28

Nou jij laat er ook geen gras over groeien. :)

Veel plezier met bouwen en ik volg jouw topic zeker.

Groeten

Christian

dre

Berichtdoor dre » zo 29 aug 2010, 22:33

gewoon een kast laten buigen :wink:
hoeft echt geen vermogen te kosten!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 29 aug 2010, 23:16

Zo, dat is pas voor het eerst dat ik een daadwerkelijk afgebouwde Extrema zie, en inderdaad er is wel het een en ander op aan te merken, ja.
Ik ben nou ook niet zo'n supernette zelfbouwer maar ik zou toch wel wat dingen anders doen.

Een passende behuizing vinden zal inderdaad een hele kluif worden, zijn die Hifi2000 kasten niet iets voor jou? ik vermoed dat zelfs de grootste nog te klein is (22 cm hoog...)
Ze zien er wel heel gelijkt uit. :wink:

Als je al koelplaten hebt kun je ook nog aluminum platen op maat laten knippen en daar een kast mee bouwen.
Zoiets heb ik ook gedaan voor mijn JLH Klasse A versterker
Gecombineerd met een frontplaat van Scheaffer heb je een hele kbnappe versterker straks staan.

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » zo 29 aug 2010, 23:31

ray5150 schreef:Een passende behuizing vinden zal inderdaad een hele kluif worden, zijn die Hifi2000 kasten niet iets voor jou? ik vermoed dat zelfs de grootste nog te klein is (22 cm hoog...)

Hifi2000 heeft zeker nette kasten en de grootste koelt volgens mij voldoende. Alleen een kast van een halve meter diep...... :(
Op zich kan dat altijd nog maar eerst wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn om zelf een kast te (laten) maken zoals hierboven en dan bv. met Seifert of Fisher koelblokken. Die hebben modellen met behoorlijke vinnen (7cm hoog) waardoor het oppervlak (20x30cm) beperkt blijft. En dat is niet veel groter dan de kast van mijn huidige Elektuur LFA50.

Scanspeakman

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » ma 30 aug 2010, 11:27

xbake schreef:Met welke speakers wil je die gebruiken of heeft ie nog geen doel ?

Vooralsnog met mijn Scanspeak Reference Plus speakers. Al ben ik wel aan het kijken naar de Andromeda MK2 van Tony Gee (zie ander topic op dit forum; de lastig te krijgen tweeters heb ik al liggen en de midwoofer kan ik "lenen" uit de Ref Plussen). Dat project is even op een laag pitje gegaan omdat ik ze (hopelijk) binnenkort eerst eens kan beluisteren bij iemand.

Scanspeakman

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » ma 30 aug 2010, 13:00

ray5150 schreef:Als je al koelplaten hebt kun je ook nog aluminum platen op maat laten knippen en daar een kast mee bouwen.
Zoiets heb ik ook gedaan voor mijn JLH Klasse A versterker
Gecombineerd met een frontplaat van Scheaffer heb je een hele kbnappe versterker straks staan.

Zoiets ben ik inmiddels ook van plan maar dan met voor/achterplaat van Hifi2000. Zij kunnen net wat meer dan Schaeffer, zoals anodiseren na frezen. Dat vin dik bij Schaeffer een beetje jammer; dan heb een mooie zwarte achterplaat maar alle gaatjes en, nog erger, de buitenranden zijn dan blank alumimium.

Waar je je zelf die platen laten knippen/buigen voor je kast?

Scanspeakman

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » ma 15 nov 2010, 22:35

Het project is de afgelopen tijd niet heel erg opgeschoten door andere (financiële) prioriteiten. Wel een klein beetje vooruitgang; van een forumlid heb ik twee mooie trafo's over kunnen nemen tegen een nette prijs. Een paar dikke 650VA 2x18V ingegoten, afgeschermde ringkern trafo's. Ze zijn alleen van een dusdanig formaat (zie foto met ter vergelijking poweramp pcb) en gewicht (ongeveer 10kg per stuk) dat deze stevige jongens enige hoofdpijn veroorzaken wat betreft de behuizing. Tevens zitten de weerstanden op op de poweramp pcb. Hierbij een kleine tussenstand.

Scanspeakman
Bijlagen
trafo's.jpg
De 650VA trafo's
trafo met print.jpg
Om een idee van het formaat te krijgen.....

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » wo 17 nov 2010, 14:34

ray5150 schreef:Ik ben nou ook niet zo'n supernette zelfbouwer maar ik zou toch wel wat dingen anders doen.

:? Je bent wel heel bescheiden..

Fokko
Contacteer:

Berichtdoor Fokko » wo 17 nov 2010, 14:57

Mag ik vragen wat voor weerstanden dat zijn? Die rode op de PCB. En waar je deze weg hebt?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 17 nov 2010, 17:21

Miniwatt schreef:
ray5150 schreef:Ik ben nou ook niet zo'n supernette zelfbouwer maar ik zou toch wel wat dingen anders doen.

:? Je bent wel heel bescheiden..

Valt wel mee toch? als ik zie wat leden als Cve,Xbake,Aatv en rdv300b833 in elkaar sleutelen voel ik me behoorlijk gefrustreerd.... :wink:

@scanspeakman: Ben je er al uit wat voor behuizing je gaat gebruiken?

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » di 28 jun 2011, 17:07

En inmiddels zitten ook de laatste onderdelen erop! Nu op zoek naar de juiste koellichamen en de twee kleine trafo's (2x25v 30va). Die heb ik nog steeds niet gevonden in afgeschermde versie.

Scanspeakman
Bijlagen
extrema printen klaar.jpg
En klaar zijn de printen.....

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 28 jun 2011, 17:12

Even off topic, maar mag ik vragen wat voor filter je gebruikt (componenten) in de ScanSpeak Ref Plus. Ik heb deze namelijk ook en wil wel eens weten wat anderen voor filtercomponenten gebruiken.

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » di 28 jun 2011, 17:48

Zweitse schreef:Even off topic, maar mag ik vragen wat voor filter je gebruikt (componenten) in de ScanSpeak Ref Plus. Ik heb deze namelijk ook en wil wel eens weten wat anderen voor filtercomponenten gebruiken.

Bij deze een foto van het standaardfilter dat ik eerst had en de geupgrade versie. De geupgrade versie heeft een jantzen wax copperfoil spoel in serie voor midlaag (en 10uf jantzen superior parallel) en een duelund (3,3uf) en jensen PIO (0,58uf) condensator in serie voor het hoog aangezien ik geen duelund 3,9uf kon vinden (met een jantzen koperfoliespoel parallel). Verder Dale non-inductieve weerstanden. Waarden heb ik gelijk gehouden aan het origineel.

Scanspeakman
Bijlagen
IMAGE_00005.jpg
oud en nieuw
IMAGE_00005.jpg (52.11 KiB) 1215 keer bekeken

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 28 jun 2011, 18:08

Hoe is de ervaring met de Jantzen in het mid/laag. Ik heb er zelf een ClarityCap ESA in zitten, maar denk dat dat beter kan. Ik heb nu het idee dat het een beetje blijft plakken en niet lekker los komt. Mag ik vragen wat je als demping in de baskast hebt toegepast.

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » di 28 jun 2011, 19:00

Die Jantzen superior in het mid/laag doet er niet extreem veel toe; zit parallel. Ik denk dat dat niet veel uitmaakt met die ESA. Die wax copperfoil spoel heeft meer invloed op je geluid (en dat is met deze spoel dik in orde) en is zijn forse prijs meer dan waard.

Ik heb heel beperkte demping in de laagkast. Alleen wat BAF dubbelgevouwen en in een halve cirkel achter de laag unit. Verder nog een rolletje BAF in de basreflexpoort. Anders was/is het voor de benedenburen een beetje te heftig.

Scanspeakman

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 28 jun 2011, 20:03

Ja, dat met het laag heb ik dus ook, maar kan nog steeds goed met de buren. Ik heb ook de onderdelen voor het netwerkje wat als optioneel staat in het ontwerp in huis, en wil toch eens kijken wat dat doet met het laag. Het schijnt dat dat ook een vermindering geeft van -4 db. Verder heb ook een Jantzen spoel in serie staan, dus daar zal het probleem niet zitten. Verder zal ik ook eens wat Baf in de kast doen. Eens kijken wat dat nog doet. In iedergeval bedankt voor de info, en ga zekker de bouw van de ExtremA volgen.

p.s. hier nog even een foto van mijn ScanSpeaks Ref Plus.
Bijlagen
DSCF0262.JPG

dre

Berichtdoor dre » di 28 jun 2011, 20:04

marsh?

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 28 jun 2011, 20:09

Jep.

dre

Berichtdoor dre » di 28 jun 2011, 20:12

mooi spul! :wink:

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » di 28 jun 2011, 20:22

Zweitse schreef:Ja, dat met het laag heb ik dus ook, maar kan nog steeds goed met de buren. Ik heb ook de onderdelen voor het netwerkje wat als optioneel staat in het ontwerp in huis, en wil toch eens kijken wat dat doet met het laag. Het schijnt dat dat ook een vermindering geeft van -4 db.

Voor zover ik weet is dat netwerkje alleen een optionele impedantiecorrectie zodat de speaker ook bv met buizen te gebruiken is. Die vinden over het algemeen een lekkere dip naar ongeveer 2,5ohm niet zo fijn........ Mijn huidige LFA50-OA heeft er minder moeite mee.

Scanspeakman

p.s. strakke set overigens!

Terug naar “Versterkers”