MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Berichtdoor dre » za 31 jul 2010, 15:25

zeer fraai!! 8)

Ach, als hij er een goed gevoel bij heeft dan klinkt het ook goed.

verrassend! :mrgreen:
потому что он может!

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 31 jul 2010, 16:13

Inderdaad bijzonder fraai. Voor hier thuis val ik gewoonlijk op een klassiekere uitstraling, maar zo'n verschijning mag best bij me komen wonen. 8)

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » zo 01 aug 2010, 7:41

gaaf! Ik heb de MOB3W ook gehoord en was zeer onder de indruk!
Naim Superuniti, Rega RP1, Scan Speak Vertigo + 23W subs

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 01 aug 2010, 22:10

Extreem geil speakertje heeft die Griek gebouwd. Prachtig.

Jeroen, weet je misschien hoe hij de gaten voor de units gemaakt heeft zonder alles al te veel te beschadigen?

Ivo

Berichtdoor Ivo » ma 02 aug 2010, 0:07

En hoe de kabels smaakvol verstopt of juist geëtaleerd worden?
We want to be happy, bold and free

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 02 aug 2010, 16:24

Ronkel, Ivo, heb ik allemaal nog geen idee van. Ik krijg de foto's na de vakantie die hij deze week heeft. Hij heeft ze niet zelf gemaakt, maar laten maken. Ik geloof dat het hem alleen al voor de panelen 1500,- heeft gekost! Dat is veel investeren in een speaker die je niet hebt gehoord. Maar ik geloof dat hij al erg tevreden is met het geluid dat uit een proef baffle kwam. In retrospect denkt hij dat hij qua kosten beter voor mijn multiplex/MDF oplossing had kunnen gaan...bij het drillen van de gaten voor de tweeter ging er een paneel stuk...ik had hem al gewaarschuwd dat dit een erg kwetsbaar deel van de baffle is, de massieve tweeter zelf verzorgt de bescherming door voldoende materiaal achter dit zeer dunne deel van een paar millimeters dik te leveren.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 26 aug 2010, 18:38

Nieuwe foto's van mijn Griekse vriend. Het systeem staat in te spelen nu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 26 aug 2010, 18:46

Dat ziet er heel bijzonder uit! Ik vind ze heel mooi geworden. Apart, maar mooi.

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » do 26 aug 2010, 19:04

Ze passen wel mooi zonder heel veel optevallen.
Minder lullen en meer luisteren :rock:

arjank

Berichtdoor arjank » vr 27 aug 2010, 8:33

Ziet er zeer strak uit, complimenten! 8) Het is alleen niet mijn ding die transparante luidsprekers.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

arjank

Berichtdoor arjank » vr 27 aug 2010, 9:39

Zo'n vergelijk gaat alleen goed op voor bijvoorbeeld een elektrisch versterkte basgitaar. En in dat laatste geval heb je dan ook meteen enorme problemen met je akoestiek, dat gaat niet lekker in je huiskamer (laatst nog gehoord bij mijn broer).

Misschien dwaal ik nu af van het topic, ik speel zelf al een jaartje of 20 basgitaar (en semi-acoustische contrabas) en als er iets lastig te verterken valt dan is het wel dit instrument. Als je bijvoorbeeld met een basgitaar over je installatie in de huiskamer speelt dan merk je pas hoe erg het klankbeeld (met name in het laag) veranderd als je door de huiskamer loopt. Het is zeer moeilijk een uniform klankbeeld door je gehele kamer te krijgen. Ik heb zelf ook veel gexperimenteerd met speakerkasten voor mijn basinstallatie. Mijn huidige setup wijkt af van de standaard die normal gebruikt wordt. Ik gebruik nu een 4 x 8" kast met ringradiator tweeter, dit klinkt gewoon ontzettend strak. Ik had deze kast eerst op 42hz afgestemd maar daar ben ik weer van afgestapt. De afstemming ligt nu een stukje hoger (ca. 60hz). het sub-laag wordt nu dus niet meer weergegeven. Maar dit is helemaal niet erg heb ik gemerkt, de lage E van de basgitaar klinkt juist strakker. Ik heb voor de grap mijn basgitaar effe door de spectrumanalyser gehaald en zag daar ook duidelijk dat de grondtoon een veel lagere amplitude heeft dan de twee harmonische. De echte "punch" van een basgitaar ligt dus veel meer rond de 80 - 120hz. Ook "on-stage" merk ik dat ik veel beter hoor wat ik speel, alle "rommel" is weg. Laat het sub-laag maar over aan de grote PA-speakers die de zaal van geluid moeten voorzien. Btw. ook de geluidsmensen zijn hier blij mee, voor hen is het een stuk makkelijker mixen. Toen ik die 4 x 8" kast voor het eerst meenam met de jazz/funk band kreeg ik alleen maar complimenten van de geluidsman, "zo'n strakke bassound heb ik nog nooit gehoord" zei hij 8) .

psst. moderators, misschien een aparte sectie aanmaken voor instrument/PA-speakers is andere "koek" dan "hifi" :D
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 31 okt 2010, 18:12

Mijn nieuwe versterkerkast, waarin ik naast de bestaande UcD180 en actieve filtering ook nog twee subversterkers UcD400ST wil opnemen, is er nog steeds niet. Maar ondertussen heb ik wel twee subkasten gebouwd. Eentje wilde ik volgens golden ratio verhouding tussen vloer en plafond plaatsen. Vandaag heb ik dat tegen de muur geklust en de bekabeling aangelegd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 31 okt 2010, 19:31

Gaaf! Dit wil ik binnenkort wel 's beluisteren. Wil je op termijn mogelijk nog subwoofers toevoegen?

k.p.

Berichtdoor k.p. » zo 31 okt 2010, 19:54

Strak geïntegreerd zo. Wil je nog wat meer vertellen over de golden ratio?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 31 okt 2010, 20:07

Golden ratio is een reeks waarbij je een veelvoud van 1,618:1 als verhouding neemt. Je kan dus ook 2,618:1 en 4,236:1 nemen. Zo kan je bv een luidsprekerbox bouwen met inwendige maten 42,36cm hoogte x 16,18cm breedte x 10cm diepte. Of bijv 26,18cm diepte.

In dit geval heb ik 1,618:1 genomen. Bij een plafond hoogte van 2,43m kom je dan op een verhouding van 1,5m:0,93m. Het centrum van de subwoofer staat dus op 1,5 meter hoogte.

Golden ratio verhoudingen zorgen ervoor dat staande golven zoveel mogelijk versmeerd worden met elkaar. Deze subwoofer staat links van de luisterplek. Een andere subwoofer komt op de grond rechts in de hoek achter de hoofdluidsprekers. Deze sub in de hoek gaat de kamer maximaal aanspreken maar zal ook voor stevige pieken en dalen zorgen. Die probeer ik te mengen met de hoofdluidsprekers. Door met de amplitude en fase te spelen probeer ik de staande golven zoveel mogelijk te beperken.

De sub die verhoogd hangt zal dan de pieken en dalen verder moeten gladstrijken. Hij zal niet zo hard spelen, hij is vooral voor gladstrijken. Ik hoop geen derde sub nodig te hebben maar als het per se moet dan kan dat wel.

Wat dan nog resteert zal met EQ worden aangepakt. Het is in zekere zin een experiment. Ik heb nu ook EQ, zonder subs, op de hoofdluidsprekers met een mooie strakke bas tot gevolg. De extra subs zullen in ieder geval helpen om het laagste octaaf aan te vullen, dit wordt niet volledig verzorgd door de dipool hoofdluidsprekers. Leuk voor films en om het lage gerommel in concertzalen te kunnen weergeven.

Arno

Berichtdoor Arno » zo 31 okt 2010, 20:26

Interessant. Betekent dat dan; binnenwerkse breedte x 1.618 = binnenwerkse diepte x 1.618 = binnenwerkse hoogte?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 31 okt 2010, 21:18

Ja, maar andere verhoudingen kun je ook nemen. Als je naar de klassieke rechthoekige luidsprekers met een grote woofer kijkt hebben ze vaak zulke verhoudingen. Wat je dan vaak ziet is diepte x 1,618 = breedte x 1,618 = hoogte. Bv 15cm diep, 25 cm breed en 40cm hoog. Met die hoogte komt dat dan niet altijd lekker uit als het een drieweg is, middentoner en tweeter erboven, dus wordt het dan vaak toch wat hoger dan ideaal.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » do 04 nov 2010, 22:38

Die Griek, is dat ene Jim Kalo? :shock:
Forumregel 5: SARK heeft er een plaatje van

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 20 nov 2010, 14:12

Nee, zeker niet. Wie is Jim Kalo?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 17 dec 2010, 11:08

Hierbij foto's van de versterkerkast. Hij zal mijn oude MDF kast voor de UcD180 dubbel mono vervangen. Tevens komt hier alle actieve filtering weer in. Links en rechts komen de trafo's. In het midden een nieuwe grote trafo om UcD400 versterkers te voeden. Deze versterkers zullen de subs aansturen. De bouten op de trafo posities zijn uiteraard tijdelijk.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 17 dec 2010, 11:13

Trafo's :?

Tegenwoordig bestaat SMPS
Is 1/10 van het gewicht 8)

fraai kastje trouwens :)

Maaruhm bij jou komt er dus (ook) twee maal UCD180 en twee maal UCD400? :)
Nu nog een DSP? :P

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 17 dec 2010, 11:20

Ja, tweemaal 180 en tweemaal 400. Er is nog ruimte voor een derde 400, eventueel. Geen DSP. De subs krijgen hetzelfde signaal toegevoerd als de grote woofers van MOB3W. Dat geeft al een goed werkbare respons. Dan zal ik nog een laagdoorlaatfilter en een fasedraaier per sub toevoegen om optimaal te kunnen inregelen. DSP zou ik alleen doen als ik helemaal opnieuw zou beginnen. Ik kan nu met een heel eenvoudige analoge aanvulling ook komen tot het gewenste resultaat.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 28 dec 2010, 18:53

De subversterkers spelen en doen dat feilloos, fantastisch geluid op zolder met de speakers die ik daar heb staan viewtopic.php?p=171467#p171467 . Ik ga dit pas afmaken als de klassieke 3-weg klaar is viewtopic.php?p=1499402#p1499402 .

dre

Berichtdoor dre » di 28 dec 2010, 18:58

goed bezig! 8)
потому что он может!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 23 jan 2011, 20:05

Vandaag de hele versterker + actieve filtering overgezet. Poehpoeh, aardig klusje toch weer! Het speelt weer, nu kan ik aan de slag met subwoofer experimenten. De subs spelen nu nog niet mee want er is nog geen filtering voor gebouwd. Dat kan nog wel even duren tot volgend weekend of zo voordat ik weer tijd heb.

Terug naar “Oude Showcases”