Nieuw TV meubel met een beetje van mezelf en van Ikea.

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7

Nieuw TV meubel met een beetje van mezelf en van Ikea.

Berichtdoor Kappa7 » za 27 feb 2016, 9:17

De TV was nog al een rommel hoek bij ons en eigenlijk willen we langzaam van het eiken af.
ben dus afgelopen week aan een nieuw meubel bezig geweest wat los hangt van de grond en alle kabels uit het zicht weg werkt zonder gebruik te hoeven maken van gootjes.
P1070206.JPG

Het is dus een multiplex plaat geworden van 1.5M x 1.8M daar achter zitten ribben over de hele lengte van 5cm hoog.
De plaat zweeft dus als het ware voor de muur en heeft daar achter voldoende ruimte om de kabels naar de tv weg te werken.
De kast zelf is in basis een Ikea meubel wat in de plaat is gemonteerd. op deze wijze komt de kast minder ver de kamer in en bied het toch voldoende ruimte om ook de audio set weg te werken.
Plan is nog om de tv en audio in de kamer te veranderen met wat betere speakers en een betere versterker.
Standaard heeft het kastje 2 laden maar daarvan heb ik hier een deurtje gemaakt zo dat ook de nieuwe versterker daar zo in moet passen.
P1070210.JPG

Achter het houten paneel is een LED lint gemaakt dat met een infrarood afstand bediening kan worden aan en uit gezet maar ook de kleur kan worden aangepast. nadeel is wel deze werkt op de zelfde code als de volume van de audio dus als ik het geluid harder zet dan wordt het licht paars en zachter dan kamt het in een party modus te staan waarbij alle kleuren de revue passeren, daar moet ik nog wat aan gaan doen dus.
Ik zit te denken om met wat potmeters een vaste instelling te maken en deze gewoon met een vaste schakelaar aan en uit te zetten. dit is nu erg onpraktisch.

Zelf ben ik blij met het resultaat al zou het schilder werk mooier gekund hebben als het niet zo koud was in de schuur.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Nieuw TV meubel met een beetje van mezelf en van Ikea.

Berichtdoor Barry2001 » za 27 feb 2016, 9:23

Mooi hoor =D> Die luidsprekers zou je zeker opmerkingen over hebben gekregen, maar dat was je al voor :lol:

Gaat dat goed met die deur? Ik bedoel, als die wordt opgengezwaaid, zit er dan niet een gat in de deur danwel beschadiging op je kastje?

Die led kleuren, hebben hier al jaren 2 Philips Living Colour led lampen in de woonkamer, kun je alle kleuren mee maken. Praktijk? Staat altijd op dezelfde kleur :yeah: Met-aan-zekerheid-grenzende-waarschijnlijkheid worden die led's bij jou pwm (puls breedte modulatie) aangestuurd, dus die kun je niet zo even met een schakelaar dan wel potmetertje ombutsen.

AatV

Berichtdoor AatV » za 27 feb 2016, 13:36

Mooi dat zwevende, geeft altijd een ruimtelijk effect! :goedzo:

groet,
Aat

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 27 feb 2016, 13:45

Ik zie al een set Inimini's op standaardjes staan. :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 27 feb 2016, 15:42

AatV schreef:Mooi dat zwevende, geeft altijd een ruimtelijk effect! :goedzo:

groet,
Aat

En makkelijk met stofzuigen!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 27 feb 2016, 19:29

Bedankt voor de complimenten allemaal.

Dat stofzuigen klopt wel maar ook voor het ruimtelijke effect hebben hier voor gekozen.

ray5150 schreef:Ik zie al een set Inimini's op standaardjes staan. :lol:

De Inimini's zijn nog redelijk groot met deze kastjes vergeleken.
het is meer te vergelijken met een Blanda systeem.
Dat is dan voor mij misschien ook wel een mooi alternatief.
Ik zoek daar voor dus nog iets compact wat mooi naast de tv kan en niet te dik wordt.
Ook ben ik erg te spreken over de Radius van Monitor Audio.
r225hd-blk_large_4.jpg

Deze kunnen ook nog in de plaat verzonken worden zo dat het front niet voor de tv uit komt.
Lijkt me best een mooie opstelling.
Moet er wel een bas kast bij maar die heb ik al staan.
Een andere optie is deze speaker.
Knipsel.~PNG.jpg

Maar hier heb ik nog rustig de tijd voor.
Eerst maar eens een andere tv ophangen dan zie ik wel wat er bij past.
Verder lijkt het me wel leuk om dat ook zelf te bouwen dus rustig opzoek gaan naar een beproeft ontwerp.
Barry2001 schreef:Mooi hoor =D> Die luidsprekers zou je zeker opmerkingen over hebben gekregen, maar dat was je al voor :lol:

Gaat dat goed met die deur? Ik bedoel, als die wordt opgengezwaaid, zit er dan niet een gat in de deur danwel beschadiging op je kastje?

Die led kleuren, hebben hier al jaren 2 Philips Living Colour led lampen in de woonkamer, kun je alle kleuren mee maken. Praktijk? Staat altijd op dezelfde kleur :yeah: Met-aan-zekerheid-grenzende-waarschijnlijkheid worden die led's bij jou pwm (puls breedte modulatie) aangestuurd, dus die kun je niet zo even met een schakelaar dan wel potmetertje ombutsen.

Die deur gaat wel goed al is het wel verstandig om er een stop achter te zetten.
De witte glasplaat op de kast steekt iets uit en is het eerste wat geraakt wordt.
Deze mag best wat beschermd worden.

Voor de LED lampen heb ik nog een stukje over van het lint en kan ik wat mee gaan experimenteren.
P1070218.JPG

Op de uiteinden kan ik een door-lus stuk aansluiten wat bij het LED lint is geleverd.
Waar ik namelijk aan dacht was om een weerstand te gebruiken om de maximale stroom te beperken en daar per kleur een potmeter te plaatsen die het voltage varieert op deze wijze had ik gedacht om elke kleur apart te kunnen aansturen en mijn eigen kleuren te kunnen maken.
Maar als dat anders kan ben ik erg benieuwd naar een betere oplossing.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 27 feb 2016, 21:48

mooi geworden zo.

nu nog een stel mooie ZELFBOUW luidsprekers en t is helemaal af

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 27 feb 2016, 22:10

Henkjan schreef:mooi geworden zo.

Dank had je daar nog een advies voor?
Bovenstaande speakers zijn aangehaald als voorbeeld maar zoek nog een zelfbouw kit.
Het houtwerk is geen probleem maar zit niet op het gepruts aan filters te wachten namelijk.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 27 feb 2016, 22:13

Werkt waarschijnlijk met pulsbreedte modulatie dus (pwm). Simpel gezegd staat elke led, rood groen blauw dus eventjes aan. Ze knipperen, zo snel dat het lijkt of ze continue branden voor het menselijk oog. De combinaties zorgen voor de kleuren. Dit met weerstanden en potmeters uitvoeren in een vaste stand lijkt me een heel lastig karwei, ook omdat je led's eigenlijk met stroom moet sturen, niet met spanning.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 27 feb 2016, 22:35

Kappa7 schreef:

Bovenstaande speakers zijn aangehaald als voorbeeld maar zoek nog een zelfbouw kit.
Het houtwerk is geen probleem maar zit niet op het gepruts aan filters te wachten namelijk.

voor t mooie moet t filter toch opnieuw als ze echt in de wand komen. ik zou een zo lang mogelijke line array van 8 of 10cm breedbanders doen, eq via HT receiver, filter of DSP.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 27 feb 2016, 22:54

Barry2001 schreef:Werkt waarschijnlijk met pulsbreedte modulatie dus (pwm). Simpel gezegd staat elke led, rood groen blauw dus eventjes aan. Ze knipperen, zo snel dat het lijkt of ze continue branden voor het menselijk oog. De combinaties zorgen voor de kleuren. Dit met weerstanden en potmeters uitvoeren in een vaste stand lijkt me een heel lastig karwei, ook omdat je led's eigenlijk met stroom moet sturen, niet met spanning.

Zal dan dus een andere controller worden ben ik bang voor.
http://www.ledlampendirect.nl/rgb-contr ... additional
Of valt zo iets ook zelf te maken???

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 27 feb 2016, 23:04

Henkjan schreef:
Kappa7 schreef:

voor t mooie moet t filter toch opnieuw als ze echt in de wand komen. ik zou een zo lang mogelijke line array van 8 of 10cm breedbanders doen, eq via HT receiver, filter of DSP.

Ik ga eens zoeken of ik wat leuke speakers kan vinden waar zo iets mee te maken valt.
Zelf heb ik wel een sterke voorkeur voor een twee weg met de tweeter in het midden in D'Appolito opstelling.
filter zal in het speaker moeten om dat ik hiervoor een simpel TDA7294 versterkertje ga bouwen.
Iets met de HT receiver of DSP zal er niet in zitten dus.
Wel zou een actief filter nog tot de mogelijkheden behoren.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » za 27 feb 2016, 23:39

Kappa7 schreef:
Barry2001 schreef:Werkt waarschijnlijk met pulsbreedte modulatie dus (pwm). Simpel gezegd staat elke led, rood groen blauw dus eventjes aan. Ze knipperen, zo snel dat het lijkt of ze continue branden voor het menselijk oog. De combinaties zorgen voor de kleuren. Dit met weerstanden en potmeters uitvoeren in een vaste stand lijkt me een heel lastig karwei, ook omdat je led's eigenlijk met stroom moet sturen, niet met spanning.

Zelf een rgb controller maken is te doen met pwm je kunt ook een kijken naar milight (rgbw) op ebay schijn erg mooi te werken en is met een module ook op het netwerk aan te sluiten, vandaag een ontvanger en afstand bediening ontvangen moet het nog proberen.
En op ebay hebben ze ook een rgb controller werkend op rf (433 MHz) en kost een paar euro.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 28 feb 2016, 1:43

rjmulder schreef:je kunt ook een kijken naar milight (rgbw).

Goeie tip. :dank: :goedzo:
Heb deze gevonden.
Lijkt me mooi te werken met de app voor bediening via Android. eerst maar eens zonder Wifi module bestellen en zien of dit goed werkt.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 28 feb 2016, 2:23

Kappa7 schreef:
Henkjan schreef:
Kappa7 schreef:

Ik ga eens zoeken of ik wat leuke speakers kan vinden waar zo iets mee te maken valt.
Zelf heb ik wel een sterke voorkeur voor een twee weg met de tweeter in het midden in D'Appolito opstelling.
filter zal in het speaker moeten om dat ik hiervoor een simpel TDA7294 versterkertje ga bouwen.
Iets met de HT receiver of DSP zal er niet in zitten dus.
Wel zou een actief filter nog tot de mogelijkheden behoren.

Heb wat gevonden denk ik.
Zou dit wat wezen om een dergelijke speaker mee te maken?
http://www.rumoh.eu/woofer/woofer-30-inch/dayton-ds90-8
En dan deze tweeter er bij of zijn er mooiere die beter bij de Dayton passen?
http://www.rumoh.eu/tweeter/tweeter-100 ... 15-04-cndk

Zat dan aan deze opbouw te denken.
Knipsel.PNG

Waarschijnlijk is de kast dan wat aan de krappe klant maar dan is het alternatief om dan met 2 mid bas drivers te gaan werken per speaker zou zo iets kunnen gaan werken?

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 28 feb 2016, 9:09

Kappa7 schreef:

Ha George,

Uiteraard is het zelf te maken, maar dan moet je het voor de hobby doen :D het spul kost 3x niks. Robert-Jan kwam ook met een tip zie ik, mogelijkheden genoeg, daarmee moet het lukken.

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 28 feb 2016, 10:56

Barry2001 schreef:
Kappa7 schreef:

Ha George,

Uiteraard is het zelf te maken, maar dan moet je het voor de hobby doen :D het spul kost 3x niks. Robert-Jan kwam ook met een tip zie ik, mogelijkheden genoeg, daarmee moet het lukken.

Bij de action heb je 5 meter RGB led strip met controller en uitgebreide afstandsbediening voor 25 euro.
Heb ik zelf achter de TV geplakt, voor wat sfeerverlichting :)

Laatst zag ik het zelfde setje bij de blokker in de aanbieding voor 20 euro.
Bijlagen
WP_20151129_15_08_25_Pro.jpg

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » zo 28 feb 2016, 11:13

Kappa7 schreef:

Heb deze gevonden.
Lijkt me mooi te werken met de app voor bediening via Android. eerst maar eens zonder Wifi module bestellen en zien of dit goed werkt.

Daar heb ik het setje (controller + remote) ook besteld, moet het alleen nog aansluiten en kijken hoe het werkt. Een collega van mij die heeft er al het nodige van in huis weg gebouwd met de wifi controller en is erg tevreden erover.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 28 feb 2016, 12:38

sevenup schreef:
Barry2001 schreef:
Kappa7 schreef:

Ha George,

Bij de action heb je 5 meter RGB led strip met controller en uitgebreide afstandsbediening voor 25 euro.
Heb ik zelf achter de TV geplakt, voor wat sfeerverlichting :)

Laatst zag ik het zelfde setje bij de blokker in de aanbieding voor 20 euro.

Mooi he maar ik ben bang dat ik nu hier een zelfde set heb gebruikt wat juist op de zelfde frequentie werkt als de volume regeling van de versterker. #-o

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 28 feb 2016, 12:42

rjmulder schreef:
Kappa7 schreef:

Heb deze gevonden.

Daar heb ik het setje (controller + remote) ook besteld, moet het alleen nog aansluiten en kijken hoe het werkt. Een collega van mij die heeft er al het nodige van in huis weg gebouwd met de wifi controller en is erg tevreden erover.

Heb ook gezien dat er veel meer mogelijkheden zijn.
Als de controller goed werkt denk ik dat ik ook de WiFi module ga bestellen en nog wat andere lampen die ook met dit systeem werken. Ziet er leuk uit, goede tip :goedzo:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 29 feb 2016, 12:05

Eigenwijs als ik ben was ik nieuwsgierig of ik het LED lint toch niet gewoon met 12V kon aan sturen.
Eerst maar eens alleen groen.
P1070222.JPG

En dat werkt dus prima.
Vervolgens alle drie de kleuren.
P1070224.JPG

In de LED zelf zitten namelijk 3 afzonderlijke kleuren dia apart onder spanning gezet kunnen worden en die gedragen zich gewoon als een normale LED.
Deze kun je dus gewoon met de stroom sturen.
Het enige wat ik dus moet maken is een stroom sturing per kleur.
P1070227.JPG

Is gewoon te doen met normale weerstanden.

Terug naar “Sets en Overig”