nOOb vraagjes over USB geluidskaart en microfoon

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Re: nOOb vraagjes over USB geluidskaart en microfoon

Berichtdoor markbakk » di 12 jul 2011, 14:58

Ja, ARTA op Vista of W7, dat is ook een succes... al doet ARTA het hier wel op Vista...

Maar anyway, je moet helemaal geen drivers gaan installeren op OSX. USB-kaarten moeten gewoon werken met CoreAudio (al schijn je dan soms wel een beperking te hebben in je samplerate). En ARTA werkt ook gewoon met de standaard Windows-drivers.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 12 jul 2011, 15:12

Wat bedoel je nu?

Gewoon XP op een laptop, hoeft niet eens een snelle te zijn. En met de WDM drivers of ASIO hebt je met die 0204 gewoon tot 24bit@192KHz probleemloos tot je beschikking.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 12 jul 2011, 15:31

Nou, onze TS heeft paar posts geleden uitgelegd dat hij een nieuwe laptop van de zaak heeft besteld. Zit vast geen XP op...
En ik meende te lezen dat hij van allerlei drivers is gaan installeren. Vandaar.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 12 jul 2011, 15:34

markbakk schreef:Ja, ARTA op Vista of W7, dat is ook een succes... al doet ARTA het hier wel op Vista...

Maar anyway, je moet helemaal geen drivers gaan installeren op OSX. USB-kaarten moeten gewoon werken met CoreAudio (al schijn je dan soms wel een beperking te hebben in je samplerate). En ARTA werkt ook gewoon met de standaard Windows-drivers.

:D :D waar staat dat ik onder OSX iets aan drivers geinstalleerd zou hebben :D :D

Ik heb die drivers voor de 0204 alleen in de gevirtualiseerde windows sessies geinstalleerd.

Op een reele laptop met vista kreeg ik alleen de combi van arta en 0204 (tijdelijk) aan de praat als ik de ASIO drivers koos.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 12 jul 2011, 15:40

markbakk schreef:knipperdeknip......En ik meende te lezen dat hij van allerlei drivers is gaan installeren. Vandaar.

Ik ben niet zo maar allerlei drivers gaan installeren, gewoon netjes de bijgeleverde CD gebruikt met de installer zoals die er op staat. Nothing more, nothing less.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 12 jul 2011, 15:49

Snap ik, maar volgens mij is zelfs dat niet nodig. Onder Vista bij mij in elk geval niet (maar ik heb geen EMU).

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 12 jul 2011, 16:15

markbakk schreef:Snap ik, maar volgens mij is zelfs dat niet nodig. Onder Vista bij mij in elk geval niet (maar ik heb geen EMU).

Na het inpluggen van de 0204 probeert zowel XP, Vista als W7 een driver voor het apparaat te vinden, alle drie lukt dat niet en zo staat het ook in de manual van de 0204 beschreven: na het niet vinden van de driver door windows: de procedure afbreken en de driver via de meegeleverde CD installeren.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 12 jul 2011, 16:53

Klopt, alle geluidskaarten hebben drivers nodig (zowel voor PCI als USB). Standaard zit in Windows een driver waar de meeste goedkope USB kaartjes tot 48 KHz standaard mee praten. Diezelfde USB standaard gebruikt ook de Mac. Meer geavanceerde drivers zitten er niet in Windows (en ook niet standaard op de Mac).

Daarom leveren fabrikanten voor meer geavanceerde kaarten die drivers apart. Om de tekortkomingen van MS en de Mac te omzeilen heeft lang geleden Steinberg ASIO ontwikkeld. Een interface systeem wat het native geluidsysteem compleet omzeilt. Dat is in de muziekindustrie inmiddels de facto standaard geworden zowel op de PC als de Mac. Ook ARTA kan met de laatste versie met die ASIO standaard overweg en die zou ik dan ook gebruiken.

MS heeft met Vista/W7 een nieuwe interface standaard gemaakt die ze WASAPI noemen. Eigenlijk een poging om ASIO er uit te drukken maar niet veel meer is dan een slap aftreksel daarvan en waarvoor geen enkele belangstelling vanuit de muziek HW industrie is.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 13 jul 2011, 20:08

ik heb mijn mac laptop gebootcamped en windows 7 geinstalleerd, de EMU drivers en arta, arta op ASIO ingesteld. De loopback meeting in Arta om de S/R te bepalen loopt zo op het eerste oog bezien stabiel.

Huib

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 13 jul 2011, 21:05

kleine aanvulling: meten via de windows drivers als de ASIO drivers werkt.

Huib

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 13 jul 2011, 21:45

=D> Dat is al een stapje verder dan. Let wel op met die E-MU: Met de WDM driver neemt de geluidskaart niet de sample rate over die je in ARTA instelt. Dat moet je dan met de hand doen via het E-MU CP. Met ASIO gaat dit wel automatisch goed. Althans bij mij onder XP.

zolder

Berichtdoor zolder » za 17 jun 2017, 13:34

Ik heb nu een acer w7 x64 en probeer de E-mu 0204 te installeren met de drivers van de creative site. Ben de cd namelijk kwijt. Na het installeren loopt de laptop meteen vast als ik er gebruik van wil maken. Snap er geen reet meer van. Kan iemand mij helpen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 17 jun 2017, 13:36

zeker weten dat je de juiste versie van de drivers hebt? wel de 64b? wel w7? want als de laptop vastloopt denk ik als eerste daaraan

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 18 jun 2017, 8:58

Ik heb zelf voor de 0404 de bèta driver geïnstalleerd en daar gaat het wel goed mee.
De standaard driver heeft geen 64 bit ondersteuning.

Terug naar “Meten....”