Restjes opmaken...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PimDriessen

Re: Restjes opmaken...

Berichtdoor PimDriessen » zo 22 okt 2017, 11:06

Hoi Ray,
Dat printje is wel handig, maar als je er ook nog het een en ander bij wil zetten kan je beter een eigen ontwerpje maken.
Wat Anne met zwevend bedoeld begrijp ik ook niet, de DC beveiliging heeft inderdaad een eigen voeding en heeft 2 ingangen beschikbaar per IC.
Hier mijn printlay-out wat ook beschikbaar is, 60 × 90 mm
Groet,
Pim
ScreenShot164.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 22 okt 2017, 11:39

ray5150 schreef:En 2 van die setjes besteld...
Nu zie ik echter wel weer een nieuw probleempje opdoemen, die printen hebben geen gaten op de hoeken om hem ergens aan te bevestigen... :-k
En ik verdom hem het om zoiets met dubbelzijdig tape vast te maken. [-X

s-l16006.jpg

s-l16005.jpg

Ray je kan toch een paar geïsoleerde bouten in banaan chassisdelen steken die kan je dan gewoon overal op vast schroeven wel de kabel oogjes niet vergeten :D die aan de versterker uitgang
Er zijn voor RvS op gewoon staal te bevestigen m4 en m5 nylon ringen
Die zou je daar voor kunnen gebruiken O:)
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 22 okt 2017, 11:52

PimDriessen schreef:Wat Anne met zwevend bedoeld begrijp ik ook niet, de DC beveiliging heeft inderdaad een eigen voeding en heeft 2 ingangen beschikbaar per IC.
Om de uitgang van de versterker te bewaken moet je reageren op zowel positieve als negtieve afwijking.Dat IC heeft maar één ingang (pin2) die dat doet.En dat is tov z'n eigen massa !
Bij een brugversterker zitten de LS-aansluitingen op (ong.) halve voedingsspanning.En het gaat om een foutspanning tussen twee punten, beide op halve voeding.
Dwz de massa van het IC op één uitgangsaansluiting en pin2 (via laagfilter) op de andere.
Het hele zootje hangt dan op halve spanning en zwabbert op en neer met de muziek :lol:
Kan alleen als de boel tov de versterker zweeft.Bij stereo dan twee, elk afzonderlijk zwevende, schakelingen, voedingen, relais.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 22 okt 2017, 13:10

Hoi Anne,
Dat is duidelijk, maar hoe dan een DC beveiliging voor een brug versterker te realiseren, heb je een idee?.
Groet,
Pim

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 22 okt 2017, 13:25

PimDriessen schreef:Dat printje is wel handig, maar als je er ook nog het een en ander bij wil zetten kan je beter een eigen ontwerpje maken.
Wat Anne met zwevend bedoeld begrijp ik ook niet, de DC beveiliging heeft inderdaad een eigen voeding en heeft 2 ingangen beschikbaar per IC.
Hier mijn printlay-out wat ook beschikbaar is, 60 × 90 mm

Okee, maar heb je ook een schema dat bij die layout hoort beschikbaar ?

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 22 okt 2017, 13:51

Hoi Ray,
Heb ik voor je.
Groet,
Pim
ScreenShot165.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 22 okt 2017, 14:03

PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Dat is duidelijk, maar hoe dan een DC beveiliging voor een brug versterker te realiseren, heb je een idee?.
Groet,
Pim
Zoiets dan.Weerstand in serie relais om wat van de 18volt kwijt te raken (evt met een led).Omschakelkontakt zorgt voor een houd-funktie.
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 22 okt 2017, 17:05

Hoi Anne,
Probeer inzicht te krijgen via Tina software, maar als er geen gelijkspanning staat daar waar de speaker is getekend bij jou schema, zou het relais toch moeten aantrekken?.
Groet,
Pim
ScreenShot5731.bmp

ScreenShot5743.bmp

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 22 okt 2017, 18:08

PimDriessen schreef:Heb ik voor je.

Dank je. even voor mijn beeldvorming, heb je dit schema ook met een BTL versterker toegepast ?

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 22 okt 2017, 18:16

Hoi Ray,
Ik heb dit in een brugversterker zitten, die heeft er jaren er mee gewerkt, maar nooit een dc probleem gehad, want dat zou dus niet gewerkt hebben, begrijp ik van Anne.
Deze print zit in mijn huidige klasse A bakken, en werkt tevens met de inschakel vertraging en de dubbel led sturing die van rood naar groen overgaat.
Groet,
Pim

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 22 okt 2017, 18:27

Dan ga ik ervan uit dat het in mijn geval (lees : bij de F1) ook zal moeten werken.
Heb ik wel nog een klein vraagje over de bedoeling van V1 en D1 ? :-k
ScreenShot165.jpg

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 22 okt 2017, 18:59

Hoi Ray,
Hier een PDF waar het schema in staat het is een 24 volt wissel spanning uit een trafo in mijn geval, maar ik heb dat in het schema apart getekend om een verschil te kunnen zien in de werking.
In het PDF staan de leds anders getekend maar dat werkte niet goed, vandaar dat ik voor deze oplossing heb gekozen met de 2 torren, je vind op internet vele varianten en daar heb ik die led sturing vandaan.
Groet,
Pim
Speaker_Protection_Circuit 22 okt 2017.pdf

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 22 okt 2017, 19:55

Eerst even dit, er staat bij de twee 56k ingangsweerstanden 'LoudSpeaker" alsof dat naar één LS (in brug ?) zou gaan.Er moet een "s" achter, is bedoeld voor de twee LS-aansluitingen van een stereoversterker.Van beide wordt dan de spanning tov de massa van de beveiligschakeling in de gaten gehouden.
Wat die V1 en D1 betreft, is voor een snel uitschakelen van de LS's om uitschakelplop te voorkomen.
Pin4 moet nml iets tussen 3,5...10volt krijgen om de boel aan de praat te krijgen.Zoals vertoond valt de spanning op pin4 vlugger weg dan de versterkervoeding om de (evt) plop voor te zijn.
Niet gebruiken? Pin4 aan pin8 (zet er voor de veiligheid een 15k weerstand tussen)
En de R-C aan pin 7 is de inschakelvertraging.
Anne

P.S. Het gaat hier wel om de F1, heeft de LS-uitgangen halfweg de voeding, gebruikt geen symetrische plus- en min-voeding.
Met een brugversterker die de LS op massa niveau heeft kan het wel met één IC.Dan is nml de foutspanning wel tov massa.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » zo 22 okt 2017, 21:38

Hoi Anne,
De onderstaande uitleg begrijp ik niet,

Met een brugversterker die de LS op massa niveau heeft kan het wel met één IC.Dan is nml de foutspanning wel tov massa.

Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 22 okt 2017, 22:22

Groet,
Pim

Men neme :lol: een versterker met plus voeding en min voeding en dan de LS tussen uitgang en massa = midden twee voedingen.
Een tweede idem en dan de LS tussen de twee (die in tegenfase aangestuurd word), krijg je een brug versterker met LS's op massa niveau.Kan, voor de bescherming, als twee versterkers worden behandeld.
Edoch de F1 heeft maar één enkelvoudige voeding, komen de LSuitgangen op halve voedingsspanning.
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 23 okt 2017, 7:48

Ah!buis schreef:Wat die V1 en D1 betreft, is voor een snel uitschakelen van de LS's om uitschakelplop te voorkomen.
Pin4 moet nml iets tussen 3,5...10volt krijgen om de boel aan de praat te krijgen.Zoals vertoond valt de spanning op pin4 vlugger weg dan de versterkervoeding om de (evt) plop voor te zijn.
Niet gebruiken? Pin4 aan pin8 (zet er voor de veiligheid een 15k weerstand tussen)

Aha, nu snap ik het wat beter. Pin 4 moet ik dus zien als een "detectie-ingang".
Ik denk dat het wel verstandig is om eerst een prototype van een versterker kanaal werkend te hebben en daarna eens aan de slag te gaan met de beveiligingsschakeling. mede gezien dat ik verder geen brugversterker voorhanden hier heb.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 23 okt 2017, 8:55

Ah!buis schreef:

Groet,
Pim

Men neme :lol: een versterker met plus voeding en min voeding en dan de LS tussen uitgang en massa = midden twee voedingen.
Een tweede idem en dan de LS tussen de twee (die in tegenfase aangestuurd word), krijg je een brug versterker met LS's op massa niveau.Kan, voor de bescherming, als twee versterkers worden behandeld.
Edoch de F1 heeft maar één enkelvoudige voeding, komen de LSuitgangen op halve voedingsspanning.
Anne

Hoi Anne,
Dus als ik het goed begrijp gaat het met dit IC niet werken bij de F1?.
Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 23 okt 2017, 11:47

Dus als ik het goed begrijp gaat het met dit IC niet werken bij de F1?.
Groet,
Pim
Jawel :o ,
Bij een brugversterker zitten de LS-aansluitingen op (ong.) halve voedingsspanning.En het gaat om een foutspanning tussen twee punten, beide op halve voeding.
Dwz de massa van het IC op één uitgangsaansluiting en pin2 (via laagfilter) op de andere.
Het hele zootje hangt dan op halve spanning en zwabbert op en neer met de muziek
Kan alleen als de boel tov de versterker zweeft.Bij stereo dan twee, elk afzonderlijk zwevende, schakelingen, voedingen, relais.
Hoewel, ik had beter kunnen schrijven "Bij deze (F1) brugversterker" :(
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 23 okt 2017, 12:35

Hoi Anne,
Dat had ik niet verwacht dat de F1 ook met het DC IC UPC 1237 zou kunnen werken.
Het gaat dus ook goed met de brugversterker waar je een tijdje terug wat aanpassingen voor hebt gemaakt, schema bijgevoegd.
ScreenShot166.jpg

ook nog een schema wat speciaal voor de F1 is ontworpen met een zwevende nul als uitgangspunt, kan dat ook niet met de UPC 1237 worden gedaan?.
ScreenShot167.jpg

ScreenShot168.jpg

Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 23 okt 2017, 13:11

Dat had ik niet verwacht dat de F1 ook met het DC IC UPC 1237 zou kunnen werken.
Het gaat dus ook goed met de brugversterker waar je een tijdje terug wat aanpassingen voor hebt gemaakt, schema bijgevoegd.
Hier is de rusttoestand LS's op massa niveau, moet kunnen.
ook nog een schema wat speciaal voor de F1 is ontworpen met een zwevende nul als uitgangspunt, kan dat ook niet met de UPC 1237 worden gedaan?
Leuk idee, maar niet erg betrouwbaar.
Je moet de massa van de beschermingsschakeling afregelen op de uitgangsspanning van de F1.
Moeten de twee F1's (stereo) gelijk zijn en als instelling wat verloopt verandert de DC-beschermgrens en kan het alarm voor niks afgaan.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 23 okt 2017, 14:09

De F1 heeft nog een eigenaardigheid.Met P1 regel je LS-uitgangen op een gewenste spanning (ong ½voeding), maar wel beide tegelijk.Er kan een verschil zitten tussen de twee aansluitingen, geeft DC op de LS, is niet weg te regelen.
Zo kan 't wel,
F1balreg.jpg
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 23 okt 2017, 16:33

Hoi Anne,
Hoe ben je daar achter gekomen dat het met het afregelen van de uitgang zo werkt,
je hebt de versterker even snel gebouwd :D
En hoe kwam je op het idee om die weerstanden te verhogen, leg uit :?:
Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 23 okt 2017, 18:33

Hoe ben je daar achter gekomen dat het met het afregelen van de uitgang zo werkt,
je hebt de versterker even snel gebouwd :D
En hoe kwam je op het idee om die weerstanden te verhogen, leg uit :?:
Groet,
Pim

Bouwen mag Ray doen :D
Om afregelen te begrijpen moet je ook weten hoe 't werkt :o
Bovenin zitten twee stroombronnen van elk 2A.
De versterker is een verschilversterker met ook weer een 4A stroombron als staart.Is niet zo'n mooie, berust enkel op de eigenschappen van de mos-fet.
Als de stroombronnen boven harder trekken dan die in de staart gaan de LS-aansluitingen richting +voeding.Trekt de staart harder gaat de uitgang richting massa.Met P1 stel je de 4A zo in dat de LS-aansluitingen ong halfweg komen.Eigenlijk iets hoger, de uitgang kan wat beter naar de + dan naar de massa.
De weerstanden R5,R7 (R6,R8) verdelen de uitgangsspanning over de twee, onder elkaar zittende, mos-fet's.
Was bij 24V voeding 7+6volt bij 13V uit.Nu 18V voeding en uitgang op 10,5V zou de verdeling 5,5+5volt worden.Nu is 5,5V wat weinig (verlies over R9,10,11,12 blijft), met R5 en R6 wat groter krijgt het onderste deel wat ruimte te koste van erboven, die kan wel wat missen.
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 23 okt 2017, 19:35

Hoi Anne,
Ga er even op studeren om het goed te begrijpen.
Lang geleden zat deze beveiliging in een zelfbouw brugversterker, het gedeelte inschakel vertraging heeft het altijd goed gedaan, maar nu vraag ik me af is dit wel een DC beveiliging die zowel + en - spanning kan detecteren met alleen NPN transistoren aan de ingang?.
En is deze wel geschikt voor een brugversterker?.
Groet,
Pim
DC Beveiliging Brugversterker 23 okt 2017.pdf

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 23 okt 2017, 20:06

Steeds als ik denk dat ik een schema in Eagle klaar heb, komt die Buis weer met wat wijzigingen. :D
Geeft niet, het zijn nuttige aanpassingen. die instelpot voor de LED had ik er zelf al uitgegooid, heeft ie alleen maar gedaan dat de klanten zeurden dat ze de LED te fel vonden. :lol:

Terug naar “Versterkers”