Het begint qua temperatuur een beetje werkplaats vriendelijker te worden, nog even wachten en de MDF en lijm werkzaamheden kunnen beginnen zonder handschoenen, sjaal en muts, tot die tijd ben ben ik bezig de onderdelen bij elkaar aan te zoeken voor het Atlas Ribbon filter.
Nou probeer ik het Atlas Ribbon filter een beetje te begrijpen qua onderdelen, units en kantelfrequentie van het filter, nou snap ik de functies van de condensators en spoelen redelijk maar dat van die weerstanden niet helemaal.
De enige functie die ik me nu kan bedenken is dat een weerstand in een filter is het geluidsniveau van die unit terug brengen in dB zodat alle units beter op één geluidsniveau zit ... wat ik niet kan rijmen is dat er een 8,2 OHM weerstand bij de woofer (TIW250) wordt gebruikt die 90 dB / 1 Watt / 1 meter is en bij de middeltoner en tweeter lager in Ohm zijn terwijl die beide 91 dB zijn.
Wat me wel opvalt is dat de weerstand bij de woofer aan 't eind van de lijn zit, bij het mid 1 in begin en eind en bij de tweeter alleen in het begin ... heeft dat iets te maken met sneller afbuigen van de kantelfrequenties ?
Ik vind passieve filters best wel interessante materie maar als men met formules gaat smijten is dat als Chinees voor mij.
(voorbeeld) Wikipedia heeft het over kantelfrequentie − 3 d b = 10 × 10 log (1/2) . . . . . nou dan haak ik al af
Mvg, Matthijs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.