7e Luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2018

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
RobertD

Re: 7e Luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2018

Berichtdoor RobertD » ma 08 jan 2018, 21:54

Ik zal eens kijken of ik nog wat heb om mee te brengen tegen die tijd. Misschien mijn kleine breedbandertjes en toch de 807SE?
Voor de breedbanders verwacht ik eerdaags wat andere spoelen voor het filter. Hopelijk klinken ze dan iets beter.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 09 jan 2018, 9:48

Leuk Robert! ik noteer het als een set, past denk ik mooi in kamer 4 of 5.

satefan

Berichtdoor satefan » di 09 jan 2018, 10:32

Is er toevallig ook iemand die een NCORE-gebaseerde eindtrap meeneemt? Zou dat toch graag eens willen horen op mn monitoren.

groeten,

Satefan

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 09 jan 2018, 20:39

RobertD schreef:Ik zal eens kijken of ik nog wat heb om mee te brengen tegen die tijd. Misschien mijn kleine breedbandertjes en toch de 807SE?
Voor de breedbanders verwacht ik eerdaags wat andere spoelen voor het filter. Hopelijk klinken ze dan iets beter.

Ik heb de nieuwe spoelen binnen en ertussen gezet. Deze boxjes komen mee!
Ik denk nog even na over de 807SE, anders komt er wat anders mee. Maar de 807SE is wel leuk :think:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 09 jan 2018, 22:03

SE is altijd leuk, veel puurder wordt een versterker niet, ook wel een zwak voor. Mooi!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 10 jan 2018, 10:19

satefan schreef:Is er toevallig ook iemand die een NCORE-gebaseerde eindtrap meeneemt? Zou dat toch graag eens willen horen op mn monitoren.

groeten,

Satefan

Is iemand in de gelegenheid wat mee te nemen?

Jerry
Contacteer:

Berichtdoor Jerry » za 13 jan 2018, 16:48

Barry2001 schreef:Referentienummers zijn er niet echt. Het leukste is het denk ik als je muziek draait die je thuis ook op hebt staan. Je zou een oproep kunnen doen zodat mensen zelf muziek meenemen, en je aangeeft welk formaat dit moet zijn (bv een usb stick, vinyl of een cd). Zelf ben ik bv geinteresseerd in de C1 demo van DAudio, ik zal dan ook een stickje meenemen met wat nummers erop waar ik voor mezelf een speaker goed mee kan beoordelen.

Volgens mij heb ik je vragen beantwoord, als je nog wat te binnen schiet laat maar horen.

Hi Barry,

Twee vragen.

Heb je misschien een lijstje (foto mag ook) van de nummers op de C1 demo van Audio? Ik ben benieuwd...

Mijn installatie werkt met Dirac Live. Denk je dat het mogelijk is om zo'n 10 minuten rust in de zaal te creëren (een lege zaal?) voor wat akoestische metingen?

En, aan allen:

Ik speel af met Spotify. Ik weet niet of er wifi is, en hoe betrouwbaar die ter plaate is. Als je iets specifieks wilt horen, hoor ik dat graag, dan kan ik zorgen dat ik die muziek bij me heb (als de wifi ter plaatse goed werkt, kan je de 'verzoeknummers' ter plaatse aanvragen). Graag met vermelding van het album (omdat uitvoeringen behoorlijk kunnen verschillen). Helemaal ideaal is een Spotify-URL, via 'Delen - Spotify-URL kopiëren', wordt dan zoiets als spotify:track:52wJxmylAs50mIrmzANewR. Dan weet je zeker dat we het over het juiste nummer hebben.
Laatst gewijzigd door Jerry op za 13 jan 2018, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 13 jan 2018, 16:52

Er is geen Wifi daar, heb in het verleden daar misbruik gemaakt van het bedrade netwerk wat in de achterste ruimte zit. Toen zat er geen beveiliging op de router........

Jerry
Contacteer:

Berichtdoor Jerry » za 13 jan 2018, 16:53

ds23man schreef:Er is geen Wifi daar, heb in het verleden daar misbruik gemaakt van het bedrade netwerk wat in de achterste ruimte zit. Toen zat er geen beveiliging op de router........

Dank voor de info!

Dan graag de Spotify-URL's! (Of gewoon in tekst natuurlijk.)

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » za 13 jan 2018, 20:14

satefan schreef:Is er toevallig ook iemand die een NCORE-gebaseerde eindtrap meeneemt? Zou dat toch graag eens willen horen op mn monitoren.

groeten,

Satefan
wij nemen twee stuks N1000 mee. Je mag er best eentje even lenen.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jan 2018, 10:15

Jerry schreef:
Barry2001 schreef:Referentienummers zijn er niet echt. Het leukste is het denk ik als je muziek draait die je thuis ook op hebt staan. Je zou een oproep kunnen doen zodat mensen zelf muziek meenemen, en je aangeeft welk formaat dit moet zijn (bv een usb stick, vinyl of een cd). Zelf ben ik bv geinteresseerd in de C1 demo van DAudio, ik zal dan ook een stickje meenemen met wat nummers erop waar ik voor mezelf een speaker goed mee kan beoordelen.

Volgens mij heb ik je vragen beantwoord, als je nog wat te binnen schiet laat maar horen.

Hi Barry,

Twee vragen.

Heb je misschien een lijstje (foto mag ook) van de nummers op de C1 demo van Audio? Ik ben benieuwd...

Mijn installatie werkt met Dirac Live. Denk je dat het mogelijk is om zo'n 10 minuten rust in de zaal te creëren (een lege zaal?) voor wat akoestische metingen?

En, aan allen:

Ik speel af met Spotify. Ik weet niet of er wifi is, en hoe betrouwbaar die ter plaate is. Als je iets specifieks wilt horen, hoor ik dat graag, dan kan ik zorgen dat ik die muziek bij me heb (als de wifi ter plaatse goed werkt, kan je de 'verzoeknummers' ter plaatse aanvragen). Graag met vermelding van het album (omdat uitvoeringen behoorlijk kunnen verschillen). Helemaal ideaal is een Spotify-URL, via 'Delen - Spotify-URL kopiëren', wordt dan zoiets als spotify:track:52wJxmylAs50mIrmzANewR. Dan weet je zeker dat we het over het juiste nummer hebben.

Hoi Jerry,

DAudio brengt een verzameling muziek mee waar ze uit draaien, de nummers ken ik niet. Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Jahoor, als jij 10 minuten stilte wilt in de kamer gaan we dat regelen, geen probleem. Het is een utopie om tijdens de demo's het helemaal stil te willen hebben, vaak geprobeerd, maar met zoveel bezoekers (160 vorig jaar ongeveer) is dit vrijwel onmogelijk. Maar zoals gezegd, tijdens inregelen geen enkel probleem. Nou ben ik niet zo groot, maar ik ga wel voor de deur staan :mrgreen:

Er is geen Wifi, en eigenlijk ook verder geen geen internet volgens mij. De kamer waar ds23man het over heeft is de Soos, achterste kamer, die wordt ook voor cursussen gebruikt, die kamer waar jij gaat zitten volgens mij niet. Neem svp je eigen muziek mee, dan weet je zeker dat het beschikbaar is. Wat ik nog even ga doen, ik ga vd week nog even bij het wijkcentrum langs, dan informeer ik. Maar ook al is het er het is een centrum dat door veel clubs wordt gebruikt, zul je net weer zien dat het eruit ligt, etc.

Hoeveel tijd heb je nodig voor je demo, hoelang zal ik je indelen?

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » zo 14 jan 2018, 16:39

Als mensen eigen muziek willen horen op de Daudio set, neem dan een USB stick mee. Wij streamen alles vanaf NUC via Wifi router de NADAC in. Daar is gemakkelijk een USB stick in te prikken. Wifi gebruiken we daarbij voor bediening via iPad.

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 14 jan 2018, 18:27

Barry, zou ik in 1 van de kleine kamers kunnen?
Neem namelijk een kleine versterker en kleine monitor speakers mee.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jan 2018, 18:29

Jij altijd :goedzo:

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 14 jan 2018, 18:31

Barry2001 schreef:Jij altijd :goedzo:

Bedankt :)

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 16 jan 2018, 20:14

Mededeling, workshop luidspreker meten op de luisterdag door Jeroen olde Dubbelink (dit is dus een andere Jeroen dan DAudio Jeroen :mrgreen: ).

Korte introductie: na intensieve audio hobby en studie TU Enschede is Jeroen bij Polygram in Baarn gaan werken, voor de labels Philips Classics en Decca. Hier heeft hij veel ervaring opgedaan met het ontwerpen van, bouwen en meten aan luidsprekers. Al enige tijd is hij weer terug hier in Twente, waar hij oa werkt voor Axign, aan een top klasse D versterker.

Jeroen heeft aangeboden een workshop / luidspreker-meet sessie te doen op de luisterdag. Jullie kunnen je zelfbouw luidspreker laten meten, waarbij hij tekst en uitleg zal geven over het meten. Tevens zou hij advies kunnen geven ter verbetering, staat open voor discussie, en voor vragen die zoal komen.

Zijn eigen woorden:
Ik zou een workshop/demo kunnen geven over het meten van luidsprekers, m.b.t. REW software op een laptop met de 24 bits UMIK-1 USB meetmicrofoon en een power DAC als meetversterker.

Deze software is van uitstekende kwaliteit, goed te bedienen en maakt het mogelijk om de verstorende effecten van reflekties uit de ruimte compleet weg te rekenen. Dat geeft meetresultaten van vergelijkbare kwaliteit als in de echovrije kamer.

Deze meettechniek is beproefd en heeft zich terdege bewezen met buitengewoon nauwkeurige meetresultaten als gevolg.

De benodigde hardware is voor iedere zelfbouwer/geinteresseerde bereikbaar want REW is freeware en de UMIK-1 kost ca 100 Euro. De meetversterker is bij voorkeur een power DAC, maar kan ook een gewone versterker zijn, die op de geluidskaart wordt aangesloten (is dan iets minder nauwkeurig). Ik heb een power DAC: de Denon PMA50. Een buitengewoon goede versterker voor slechts 400 Euro.

Mensen kunnen hun speaker langsbrengen en ik meet hem ter plekke. Ik kan tevens afwijkingen verklaren, want ik heb daar heel veel ervaring mee.

De meetmicrofoon staat daarbij 1 meter van de speaker af. Belangrijk daarbij is, dat er voldoende ruimte is rondom zowel de meetmicrofoon als rondom de speaker. Dat wil zeggen een bol met een straal van minimaal 1 meter (in alle richtingen dus) om zowel de microfoon als de speaker. Binnen die ruimte mogen zich geen objecten bevinden, die reflekties veroorzaken. Dan is de meetopstelling dus 3 meter diep.

De beschikbare ruimte rondom microfoon en speaker bepalen wat de onderste frequentie is van het meetbereik. Bij bovengenoemde getallen kom je dan uit op ongeveer 200Hz als laagste frequentie (dat wordt wat lager als er meer ruimte om de speaker en microfoon kan worden vrijgemaakt). Het laag daaronder is dus niet te meten op deze manier. Er is wel een andere manier om het laag te meten, dan moet de meetmicrofoon vlak voor de speaker geplaatst worden. Je kunt voor lage frequenties de ruimtereflekties niet meer wegrekenen, maar wel het directe signaal veel sterker maken dan de reflekties. Dan krijg je toch weer een vrij goede meting (voor een basreflex werkt dit minder goed, maar die moet je zowiezo niet gebruiken). Beide metingen kun je vervolgens aan elkaar plakken. Wel kun je dan nog een afwijking krijgen bij het laspunt. Vaak ligt het laspunt op vrijwel dezelfde frequentie als de bafflestep en die zie je dan niet goed. Daar moet je wel rekening mee houden. Dit kun je eigenlijk alleen goed meten in de dode kamer.

Om e.e.a. niet te ingewikkeld te maken, wil ik mij beperken tot de meting boven de 200Hz. Die is zowiezo het meest interessant. Bij de vorm denk ik eraan om mensen in de gelegenheid te stellen een speaker mee te nemen om te laten meten. Ik leg gaandeweg uit wat ik aan het doen ben. Ik kan een flyertje maken met een korte omschrijving van hoe de meetprocedure werkt.

Inmiddels ken ik Jeroen al weer heel wat jaren, hij weet waar 'ie het over heeft, maak vooral van de gelegenheid gebruik om je luidsprekers te laten meten en om hier meer over te weten te komen als je dit interessant vindt.

Opgeven kan dmw een berichtje in dit topic, zodat we alle belangstellenden kunnen indelen en iedereen zoveel mogelijk aan bod komt.

Jeroen wil ik tot slot bedanken voor dit geweldige initiatief!

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 16 jan 2018, 20:37

Dat is een leuke toevoeging aan de ZBA dag, helemaal top.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 16 jan 2018, 20:41

Mooie toevoeging idd.
Bedankt Jeroen en Barry!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 16 jan 2018, 21:09

Ja gaaf he, maak er gebruik van mensen!

Dan heb ik nog een aanmelding van John en Richard, zij komen items uit de nalatenschap van Jan Mulder (Dalojan) laten horen die helaas vorig jaar overleden is:
Het gaat om een set subliem klinkende boekenkastluidsprekers (transmission-line), een EL84 versterker, een voorversterker, een versterker gebaseerd op een lm3886, en 2 monoblokken obv de 2A3. Als bron gebruiken we een AK4497 dac met raspberry en XMOS.

Welkom!

Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Contacteer:

Berichtdoor Juoigâ » di 16 jan 2018, 23:32

Barry2001 schreef:Mededeling, workshop luidspreker meten op de luisterdag door Jeroen olde Dubbelink

......het meten van luidsprekers, m.b.t. REW software op een laptop met de 24 bits UMIK-1 USB meetmicrofoon ...

kijk, een tevreden UMIK-1 gebruiker :mrgreen:

Als er mensen naar aanleiding van de workshop ook zo'n microfoon willen, dan neem ik wel een doosje mee.
Op de luisterdag voor €90 per stuk (normaal €99) plus ik doe €5 per verkochte mic in de pot van de luisterdag.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 16 jan 2018, 23:50

Ik ben zeker geinteresseerd in de meet-workshop en wil graag mijn kleine breedbandertjes laten meten. Ben ook nog met andere simpele kastjes bezig,maar dat is meer om de spullen een beetje op te ruimen. Ik heb een Umik, dus hoop er ook van te leren.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 17 jan 2018, 9:15

Prima Robert, ik noteer je bij de speaker workshop :goedzo:

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 17 jan 2018, 10:34

Kan ik ook een complete 3-weg laten meten? Of heeft dat geen zin, zonder individuele metingen
van de drivers?

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 17 jan 2018, 11:09

Jazeker kan dat, de aanbieding geldt niet alleen voor breedbanders e.d. Interesse?

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 17 jan 2018, 11:18

Barry2001 schreef:Jazeker kan dat, de aanbieding geldt niet alleen voor breedbanders e.d. Interesse?

Nog even onder voorbehoud. Maar, als ... dan met een scanspeak 3-weg en toeters halffabrikaat.

Terug naar “DIY Events door leden”